Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Bauhausista halpisimuri. Kesti meillä koko raksan ja sain siitä vielä kolmekymppiä tori.fin kautta myydessä. Ja noilla baukkarin koneilla on viiden vuoden takuu...

Valitettavasti ei ole Bauhausia lähelläkään.

Mutta kolme luukkua? Eikö helpoimmalla pääse kun tekee ulkoseinään luukun, jonka kautta tarvittaessa pääsee ullakolle? Siis ei kolmea eristettyä luuukkua, vaan yksi itse tehty luukku. Ja tulipalon sattuessa palokunta kyllä menee vaikka seinästä läpi... On meilläkin itse asiassa noin kymmenen neliön alue "ullakko", jossa mahtuisi kulkemaankin, mutta ei sinne kyllä mistään pääse... Ja talo valmistunut 2010, eikä tosta mitään huomautettu.

Meillä tuonne vintille pääsee päätykolmiosta. Mutta se on 8 metrin korkeudella että ei ihan normitikkailla mennä. Mulla oli sellaiset kolmijatkoiset lainassa kun villat puhallettin. Voi vittu että pelotti repiä se painava luukku auki kun ne hiton tikkaat notku jalkojen alla.

Kun maalasin talon niin laitoin luukkuun kahvan, salvan ja saranat ja annoin höylää niin että se myös meni kiinni ja aukesi ilman repimistä. Jos seuraavan kerran kun pitää tikkaita myöten könytä sinne, homma ois vähän mukavampaa...

Kävin siellä silloin kun maalasin, ihan vaan katsomassa lampulla vähän ettei näy piipun juuressa märkää jne. Tai siis en arvannut mennä sinne ihan kokonaan kun kävi sellanen vähän epämillyttävä surina, salettiin muutama ampparin pesä.

Mulla on katolla luukku (konesaumakatto, harjakatto). Sinne pääsee lapetikkaita pitkin hyvin. Lisäksi yläphjassa on koko matkalla kulkusilta. Lähinnä tuolla tulee käytyä silloin kun tulee tarve tehdä talon ulkopuolen sähkötöitä. Eli vedin kaikki ulkosähköt tuonne yläpohjaan ja sieltä saa sitten piuhaa ulos niin paljon kuin haluaa. Ei tuolla nyt varmaan vuoden-parin päästä enää tule niitäkään säädettyä, mutta tässä vaiheessa on vielä aika usein asiaa sinne.

Mulla kanssa kulkusilta koko matkalta, suosittelen kyllä sellaisen tekemään jos se tilojen puoleta on mahdollista. Ei mene kauan ja raksalla jää aina kaikenlaista jämälautaa josta sellaisen saa tehtyä. Oli muuten huomattavan helppo tehdä tuota apuna käyttäen myös iv eristyksiä.

Tästä näkee tuon sillan ja sen rakentamistakin. Olisin pistänyt kuvan suoraan mutta on liian iso...

http://rakennusprojekti.fi/?p=604

Millä te pidätte raksan betonilaatan/lattian puhtaana? Raksa kun kestää vielä joku 3kk niin ei huvittaisi noita omaisuuden maksavia kuiva/märkäimureita (teollisuuskäyttöön?) ostaa. En tee sillä härpäkkeellä yhtään mitään tän projektin jälkeen, mutta vituttaa lakaista sahanpurua, kipsilevypurua ja lattiavalustakin irtoaa pientä betonipölyä koko ajan. Oon satavarma, että joku Motonetin rotisko lahoaa heti.

Eli miten teillä? Tavallinen koti-imuri raksalle ja hajoaa jos hajoaa ja tilalle uusi? Joku halpa hyvä raksalle tarjoitettu imuri?

Ite ostin kunnollisen Kärcherin. Se saa jäädä puruimuriksi työkoneille tai autoimuriksi tallin nurkkaan kun raksa valmis. Kyllä ne Bilteman muutaman kympin imurit ihan varmasti palvelis tuota sun käyttöä, onhan niissä takuut jos sattuu meneen rikki tossa ajassa. Kannattaa oikeesti hommata imuri, se on tossa työmaan loppuvaiheessa ehkä käytetyin työkalu.

Seuraavassa talossa teen niin että kun lattia valettu ja betoniliimat hiottu niin primeroin koko kämpän lattiat heti perään. Se vähentäis huomattavasti pölyn irtoamista laatasta, mitä tapahtuu ihan älyttömän paljon...

Ite ostin kunnollisen Kärcherin. Se saa jäädä puruimuriksi työkoneille tai autoimuriksi tallin nurkkaan kun raksa valmis. Kyllä ne Bilteman muutaman kympin imurit ihan varmasti palvelis tuota sun käyttöä, onhan niissä takuut jos sattuu meneen rikki tossa ajassa. Kannattaa oikeesti hommata imuri, se on tossa työmaan loppuvaiheessa ehkä käytetyin työkalu.

Seuraavassa talossa teen niin että kun lattia valettu ja betoniliimat hiottu niin primeroin koko kämpän lattiat heti perään. Se vähentäis huomattavasti pölyn irtoamista laatasta, mitä tapahtuu ihan älyttömän paljon...

Minkä hintaluokan Kärcherit on kelvollisia? Kannattaako olla pölypussilla vai ilman?

Tuo vasta valetun ja hiotun laatan primerointi ei taitaisi olla kovin fiksua noin laatan kuivumista ajatellen...

Minkä hintaluokan Kärcherit on kelvollisia? Kannattaako olla pölypussilla vai ilman?

Tuo vasta valetun ja hiotun laatan primerointi ei taitaisi olla kovin fiksua noin laatan kuivumista ajatellen...

Ei ne 100-200 euron välistä olevat ainakaan mitään kunnolla ime ja suodatin on heti tukossa eli sitä raa rassata vähän väliä.

Sanoisin itse että sellainen Bauhausin halpa tai sitten ihan oikeasti kunnon imuri jos sille käyttöä on. Mulla oli kaverin Hilti lainassa, se putsasi itte suodatintaan jne. Törkeen hyvä peli mutta maksaa varmaan 500-1000 euroa.

Ei ne 100-200 euron välistä olevat ainakaan mitään kunnolla ime ja suodatin on heti tukossa eli sitä raa rassata vähän väliä.

Mulla on joku kärcheri, ei se paljon maksanut mutta imee varsin hyvin. Suodatinta pitää toki kopistella joka välissä jos kunnon betonitomua imuroitsee. Aika pakollinen raksahommissa, en esim mitään kaapparisahaa hommannut itselle mutta tuon ostin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on joku kärcheri, ei se paljon maksanut mutta imee varsin hyvin. Suodatinta pitää toki kopistella joka välissä jos kunnon betonitomua imuroitsee. Aika pakollinen raksahommissa, en esim mitään kaapparisahaa hommannut itselle mutta tuon ostin.

Meillä duunissa tuollainen 100-200 euron väliin mahtuva kärsseri. Ihan yhtä paska se on kuin ne 50 euron bilteman imuritkin. Siihen perustan väitteeni.

Ja kyllä minä koen että sillä kaapparisahalla on n. 100 x enempi tekemistä raksalla kuin jollain imurilla. Se ei ole käytännössä yhtään sen pakollisempi kuin se kaapparikaan. Molempia tarttee mutta jos se on vain sen raksa-ajan imuroinnit niin ostaa sen halvan vaan jostain kunhan takuu on vähintään sen mikä raksan kesto niin hakee uuden jos se kosahtaa.

Mutta jos taas ajattelee sillä laajempaakin pitkäaikaista käyttöä niin ei ehkä kannata taaskaan sitä halvinta ostaa.

Mutta ei tuo hyppäys 50 eurosta 150 euroon tuo mitään muuta eroa kuin Bilteman sijaan kyljessä lukee se Kärcher.

Kun on 1,5 krs. talo, niin ne luukut vie huonetilasta kylmään tilaan, jota olen kuullut kutsuttavan sivu-ullakoksi. Sivu-ullakollahan yleensä on ilmastointikanavat, sähköjohtoja, yms. Luukkujen kautta hoidetaan pääsy sivu-ullakolle, mikäli vaikkapa niitä ilmastointikanavia pitää huoltaa. Niitä tarvitaan samasta syystä kuin yksikerroksisissakin taloissa, eli pitää olla jokin räppänä (joko sisäkatossa tai ulkona päätykolmiossa), mistä pääsee käymään ullakolla.

Näin epäilin ja oletettavasti nuo sivu-ullakot on eristeen ja höyrynsulun sisäpuolella jolloin ulkoseinän luukku ei tule kysymykseen. Siispä rakentamaan pitkästä sopivaan paikkaan sopivan kokoisia luukkuja. Höyläpuurunko, kehysten väliin urtsilla foami (siis SPU, XPS tvst.) eristeeksi ja pintalevy sitten sisätilan mukaan. Kannattanee varmaan hiukan tuumia paikkaa, luukkua, ja runkoja. Ajatuksena että jos luukku jää näkyvään paikkaan niin siinä olisi hyvä olla huullos tvst. jottei jää näkyviä rakoja. Toisaalta sitten luukun tiiviyden kannalta olisi varmaan hyvä olla tuplatiivisteet eli pintahuullos tiivistettä vasten sekä vielä luukkurungon pohjassa (siellä kylmän puolella) "toinen tiivisteellinen karmi" vastassa. Näin saa pidettyä kylmät loitolla ja höyrynsulkuteipillä saumojen varmistus. Valmista hyvää tuohon ei saa, DIY-vaivalla hyvän ja halvan.

Meille hommattiinn joku satasen (tarjouksessa) Kärcher joka on ok "karkea-imuri". Sillä voi vetää isoja paskoja ja jos käyttää pussia niin suodatinta ei tarvitse olla koko ajan siivoamassa. Imee tietysti vaikka märkää jos vetää ilman pussia. Meillä hommattiin myös tuhkaerotin väliin jolla siivotaan takkaa, kiuasta ja kattilaa. Käyttö siis jatkuu rakentamisen jälkeen ja sitä on aina. Ette tekään voi asua uudessa talossa kovin pitkään ennenkuin pitää siivota muuallakin kuin keskuspölärin alueella :)
Kärcherin lisäksi meillä oli pari vanhaa koti-imuria, toinen paskahommiin ja toinen valmiiden pintojen siivoiluun. Suurin osa betoni- ja kipsipölystä vedettiin -87 Mielellä ja se on edelleen käytössä koska ei suostunut hajoamaan. Kuitukangaspussit auttaa huomattavasti eli pitää hienojakoisimman paremmin pussissa.

Ei se primeri estä laatan kuivumista, hidastaa korkeintaan eli ei siis sovellu "normirakentamiseen" jossa kuivumista ei ehditä odotella muutenkaan. Meillä sitä primeriä vedettiin lattiaan moneen kertaan rakentamisen aikana syystä että rakentaminen otti aikaa ja primer kuluu käytössä pois. Aine ei paljoa maksa ja se on vaan huomattavasti mukavampaa tehdä hommia ilman lattiapölyä, sitä kun riittää muutenkin. Betonipöly on muutenkin pahimmasta päästä...

Luukkuja on pakko olla kolme, koska ullakoita on kaksi. Lisäksi toinen ullakko menee keskeltä poikki porrausaukon takia: http://sulohelmi.blogspot.fi/p/etusivu.html
Eli laittaa ne luukut sitten sisälle tai puhkoo seinäelementtiin reiät, niin kolme räppänää tarvitaan.

DIY projektia on tässä jo alettu vakavasti harkita, koska juurikin niiden eristeiden takia valmiit luukut maksaa mansikoita. Kunhan ei vain kävisi sitä tuttua yhtälöä, eli teen itse+säästän= vituiks meni ;)

Mulla on 300€ kone ja toimiihan se mutta ei se imuteho hirmunen ole. Meidän normi Electrolux koti-imuri imee huomattavan paljon paremmin.
Mä käytän tota Kärcheriä ilman pussia kun silleen se imee vähän paremmin. Suodatinta saa putsata tiuhaan, mutta sen irrottaminen on tosi helppoa.

Joo, ei primerin laitto kuivamiseen olennaisesti vaikuta.. Betonipöly on vaan niin super perseestä että ei mitn järkee.

Mä tekisin noihin makkareihin säilytystilaa tonne ullaakolle päin. Kahden kattotuolin väliin (900mm?) mahtuu mukavasti raksaamaan pienen komeron. Sinne komeron seinään voi sitten askarrella jonkilaisen luukkusysteemin. Varstotilaa ei ole koskaan liikaa ja tonne sitä saa helpolla ja halvalla rakennettua.

Meillä oli itse asiassa kymmenisen vuotta sitten rivarin käyttöullakko rakennettu asumiskäyttöön siellä tollaiset samanlaiset "puoliullakot". Rakensin sinne just tollaisen n. 900mm leveän n.2m pitkän säilytystilan vieraspatjoille, tyynyille ja muulle sekalaiselle romulle. Sinne sitten tein luukun, josta olisi päässyt ullakolle. Tosin tein sen niin, että se oli pinnassa vanerilevy, jossa oli eristeet ja huullokset. Vanerilevy oli reikää suurempi ja ruuvasin sen koolauksiin kiinni. Eli tarvittaessa ullakolle olisi päässyt pienellä työllä. En kyllä koskaa siellä käynyt...

Mä tekisin noihin makkareihin säilytystilaa tonne ullaakolle päin.

Vielä viikko sitten meidän suunnitelmissa olikin tehdä makuuhuoneen puolelle sivu-ullakkoon säilytystilaa, mutta... Nyt kun avomies ja isäukko ovat tuota yläkertaa tehneet, niin oli pakko todeta, että se on niin matala tila, joka jäisi vielä lämpöeristeiden takia todella kapeaksi, niin ajatuksesta luovuttiin. Säilytystila on aina säilytystilaa, mutta turha sitä on väkisin lähteä onnettoman pientä tilaa tekemään.

Joo, ei primerin laitto kuivamiseen olennaisesti vaikuta..

Onko tosiaan näin? Itse en uskaltanut laatan kuivumisvaiheessa ainetta lattiaan laittaa, kun pelkäsin kalvon olevan vesihöyrytiivis. Tarvetta pölynsidonnalle olisi kyllä ollut, kuten arvata saattaa. Tuoteselosteistakaan ei ollut apua.. :jahas:

Back
Ylös Bottom