Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
^

Monesti sitä kämppää maksetaan ihan yhtä monta vuotta riippumatta tuloista. Tulot sitte määrää onko lautatalo vai ei, neliöistä puhumattakaan.

Mä sanon, että 89% ei halua noin modernia kämppää;)
Esim. Hupen ja Timba79 kämpät ovat erittäin kodikkaita, mitä monet "tavikset" varmastin pitävät ihanne taloinaan;
Sitä en ikinä ole ymmärtänyt, että jos esim, tekee kivitalon, niin miksei sinne voi laittaa tapeettia ja normaaleja puuportaita ja keittiökaappeja?
Suurimmassa osassa on seinät maalattu maalarivalkoisella,portaat on modernin lasiset ja keittiökaappien ovet jopa nahkaa tai väriltään kiiltävää tai jopa punaista:D
Mutta makuasioista ei sovi kiistellä;)
Justa joo:pano:
"Ite en näe mitään ihmeellistä maalatussa kivi&valuseinässä, mielestäni maali sopii paremmin sellaiseen pintaan. Suurimmalla osalla on kipsilevyseinät niin päin
persettä tasotettu että tapetointi on ainut järkevä vaihtoehto, harvalla näyttää maali yhtä hyvältä kuin tapetti siinä yksi syy minkä takia tapettia suositaan
kipsilevyseinissä."
Kyllä kaverin kivitalossa(Lammi) ainakin on saanut kivitalostaa kodikkaan tapetoimalla ja noilla koristekivillä seinässä;)
Toki osa seinistä on maalattu, mutta ei kumminkaan liikaa, että ois joku "sairaala" lookki;)

Justa joo:pano:
"Ite en näe mitään ihmeellistä maalatussa kivi&valuseinässä, mielestäni maali sopii paremmin sellaiseen pintaan. Suurimmalla osalla on kipsilevyseinät niin päin
persettä tasotettu että tapetointi on ainut järkevä vaihtoehto, harvalla näyttää maali yhtä hyvältä kuin tapetti siinä yksi syy minkä takia tapettia suositaan
kipsilevyseinissä."
Kyllä kaverin kivitalossa(Lammi) ainakin on saanut kivitalostaa kodikkaan tapetoimalla ja noilla koristekivillä seinässä;)
Toki osa seinistä on maalattu, mutta ei kumminkaan liikaa, että ois joku "sairaala" lookki;)

Fiilisjuttujahan nämä on. Meillä on tosi paljon valkoista, mutta kellarissa on sitten Decosin laastipinnoitteita käytetty (Tierrafino Duro) useampaankin seinään. Ja teatterihuone on tietty tummasävyinen (Tumma harmaa, Tikkurila Harmony) Ja valkoinenhan ei sitten todellakaan ole maalarinvalkoista :) Vaan Lumi-maalia. Maalarinvalkoinen kun ei ole valkoista nähnytkään...

Veikkaisin 600-700te.

Oma n. 220m2 aikalailla vastaava rakentui reilun 550ke budjetilla ilman tonttia (pihat tosin kesken vielä, mutta lasekttu tohon budjetiin). Kaikki materiaalit viimeisen päälle. Uskallan väittää, että kalliimpia matskuja meillä kuin Vässyllä (ei toki ole itseisarvo, mutta suhteutan rakennuskustannuksia itse tehty/teetetty vs. gryndattu 100%) Vässyn kohde on ostettu valmiina grynderiltä, siksi kalliimpi, vaikka pienempi. Ja Vässyllä tohoon kuulunee joku tonttiosuus (käsittääkseni kyseessä muutaman talo yhtiö?)

Itse olen kuitenkin varmaan arviolta 1000 tuntia rakennellut taloa sieltä täältä + ne sadat tunnit jotka mennyt muuten rakennuttamiseen. Itse rakentaen pääsee muutenkin varmasti halvemmalla (mutta ei helpommalla...) Pari vuotta meni aikalailla rakennustouhuissa, jona aikana stressitaso välillä suhteettomankin korkealla. Itselläkin jäi käytännössä kaikki urheilut 1,5 vuoden ajaksi. Kuitenkin olen sitä ennen ja nyt taas muuton jälkeen treenannut 3-5 kertaa viikossa kestävyysurheilua. 18kk aikana tuli alle 10 treeniä...

Onhan nuo aikaisemmat kuvat sikahienoja. Jotain tuonnepäin yritettiin, mutta kyllä kivitalo on aina kivitalo. No tulihan oddiksenkin talolle kaksinkertainen neliöhintakin, mutta miksei sitä tekisi siistiä kun on kerran mahis. Meillä sen 210 tonnin lainassakin on tekemistä vaikka keskituloinen perhe ollaankin. Toisaalta ei se velattomuus tee talosta yhtään hienompaa.

Toisaalta ei se velattomuus tee talosta yhtään hienompaa.
Joo, ei tietenkään. Hankaliahan nuo raha-asiat aina on. Mulla on se, että kun talon omistaa yksin eli maksajia on tasan yksi ja sekin on vielä luvalla sanoen pienipalkkaisessa duunissa, niin ei olisi varaa lainojakaan maksella. Onneksi oli sen verran säästöjä, että on saanut homman kuitattua.

Saahan tätä omaakin tönöä maksella aivan vitun pitkään. Varmaan se rempata kolmesti ennenkuin on maksettu. :D

Nooh, ehtiihän tässä vielä vuosien varrella tehdä vaikka toisenkin talon. Tai no ehkä tehdä on väärin kun ei tätä pitkästä tehty mutta ei tämä nyt aivan valmiskaan ollut.

Blogin osoite siltä varalta jos joku ei tätä projektia tiedä, www.rakennusprojekti.fi

Kai sen puutorpankin saisi halvemmalla rakennettua, kun seinät vetäisi valkoisella;)
Edelleenkin jostain syystä hyvin moni kivitalo rakennetaan sisutukseltaan liian moderniksi.
Itse olisin halunnut rakentaa kivitalon kodikkaalla sisustalla, mutta emännälle sellainen ei kelvannut, vaan talon pitää näyttää lookiltaan "Kannustalolta":D

Veikkaisin 600-700te.

Oma n. 220m2 aikalailla vastaava rakentui reilun 550ke budjetilla ilman tonttia (pihat tosin kesken vielä, mutta lasekttu tohon budjetiin). Kaikki materiaalit viimeisen päälle. Uskallan väittää, että kalliimpia matskuja meillä kuin Vässyllä (ei toki ole itseisarvo, mutta suhteutan rakennuskustannuksia itse tehty/teetetty vs. gryndattu 100%) Vässyn kohde on ostettu valmiina grynderiltä, siksi kalliimpi, vaikka pienempi. Ja Vässyllä tohoon kuulunee joku tonttiosuus (käsittääkseni kyseessä muutaman talo yhtiö?)
Aika tarkka analyysi ja hinta-arvauskin haarukassa kun naapurista olet, tosin materiaalit/varustelu meilläkin on gryndatuksi aika hyvin kohdallaan (olivat hämmästyttävän korkeatasoisia vakio-RTS:ssa, itse tuskin olisin noinkaan high end matskuja/laitteita ostanut): keittiöt Poggenpohl/Miele/Silestone, kylppärien kalusteet/laatat Laattapiste-only jne. Vähintäänkin olisin itse jättänyt ostamatta nuo typerän kalliit Damixan suihkut/hanat, mutta otettiin nyt kun kuuluivat perushintaan. Tontin vuokraa tuosta ei tosiaan tarvitse maksella ja asumiskulut ylipäätään edullisemmasta päästä maalämmön ja kohtuullisen koon takia.

Itse olen kuitenkin varmaan arviolta 1000 tuntia rakennellut taloa sieltä täältä + ne sadat tunnit jotka mennyt muuten rakennuttamiseen. Itse rakentaen pääsee muutenkin varmasti halvemmalla (mutta ei helpommalla...) Pari vuotta meni aikalailla rakennustouhuissa, jona aikana stressitaso välillä suhteettomankin korkealla.
Mulla on selässä välilevyrappeuma ja sadan neliön lumitöiden jälkeen selkää kuntoutetaan viikko eli itse rakentaminen ei koskaan ollut vaihtoehto; itse rakennuttamista harkitsin, mutta sopivan tontin saaminen (tuo on reilut pari sataa metriä entisestä paritalostamme ja millään ei tuntunut löytyvän mitään seutua jossa olisi yhtä mielellään asunut) ei tuntunut mahdolliselta kun vuoden verran oltiin etsitty. Kaupat tehtiin vuosi takaperin ja nyt valmistui aika monta kuukautta myöhässä eli rojektin pituus oli jotakuinkin tolkullinen.

ripee sanoi:
Mä sanon, että 89% ei halua noin modernia kämppää
Esim. Hupen ja Timba79 kämpät ovat erittäin kodikkaita, mitä monet "tavikset" varmastin pitävät ihanne taloinaan;
Sitä en ikinä ole ymmärtänyt, että jos esim, tekee kivitalon, niin miksei sinne voi laittaa tapeettia ja normaaleja puuportaita ja keittiökaappeja?
Koska oma maku on minimalistinen ja hiukan ailahteleva eli kyllästyy nopeasti. Tuollaisen minimalistisemman sisustaa tekstiileillä/tehosteseinillä + pienillä kikoilla helposti uusiksi. Edellisessä kämpässä oli lämpimiä värejä jne ja kun esim. 40 mm massiivipuutasoon keittiössä on kyllästynyt on sille kohtuu kallista tehdä mitään; kokemusta edellisestä kämpästä tämä. Nyt meillä on kaikki yläkerrassa pääosin valkoista ja jos tuntuu huonekalujen jne. jälkeen (saapuvat alkuviikosta) liian steriililta ruvetaan toteuttamaan miettimiämme makkareiden yksittäisiä tehosteseiniä ja muita juttuja jotka saa tuonne päivän rempalla.

Modernit kivitalot on kyllä pirun hienoja ja itse kyllä tykkään pelkistetystä tyylistä ja avarasta tilasta, enkä niinkään ole normaalin huonejaon/pohjapiirustuksen ystävä. Jos rahaa olisi (mitä ei siis ole) niin valitsisin itse kuitenkin puutalon; pidän puusta materiaalina ja myös akustiikka on toimiva.

Asun nyt puukerrostalossa ja betonia tai kiveä en kaipaa. Omaan makuun paras talo olisi uudestaan rakennettu pari sataa vuotta vanha hirsitalo, jossa olisi moderni sisustus. Tyylinsä kullakin. Oma talo ei ole ihan yhtä vanha, mutta käytännössä uusiksi rakennettu ja kosteita tiloja lukuunottamatta 95% kaikista katto-, seinä- ja lattiamateriaaleista (oikeaa) puuta, ei siis parkettia tai jotai levy-tavaraa.

Omasta mielestäni hinta ei kovin usein vain näy edukseen lopputuloksesta. Vässyn talossa tuo tilan avoimuus ja isot ikkunat ovat edukseen ja tekevät siitä selkesti mielestäni erilaisen ja onnistuneen. Oman kodin lähelle on gryndattu nyt neljää kalliipaa omakotitaloa ja mielestäni kaikki niistä ovat aika fail jo ulospäin. Pahin ehkä yksi iso ja hieno kivitalo jossa isot ikkunat, mutta talo on tontilla väärinpäin. Ehkä jotkut tykkäävät elää salkkareita kun menee pyörätie ja autotie ikkunoiden alta. Istutuksilla menee sitten ikkunoiden hyöty kun tontti on niin jumalattoman pieni. Tien toisella puolella oleva asukki rakensi korkean aidan heti kun rupesi ilmeisesti nyppimään tuijotella naapureita liian kanssa.

Hei! Paljon olen lukenut tätä trediä, ja pakko oli viimeinkin rekisteröityä. Onnittelut kaikille, jotka ovat projektinsa kanssa painineet. Jossain vaiheessa tarkoituksena oli ostaa grynderin tekemä rivariosake, mutta jotain tapahtui matkalla. Itse olen viime aikoina tehnyt "parakkia" pitkästä rakentaen, eli neljän nurkan perustaloa tämän päivän määräyksillä. Ei mitään kummempaa. Jollain tässä ketjussa taisi myöskin olla lähes moinen projekti. Täytyy kyllä myöntää, että asiat ovat menneet paremmin kuin hyvin. Aikataulu on ollut varsin leppoisa, koska itse lähes amatöörinä olen ollut "timpuroimassa". Palkattu kirvesmies on ollut mukana, kunhan on omilta työmailtaan joutanut. Tarkoituksena on, että talo on valmis ehkä parin vuoden kuluttua. Oma taustani ei ole sen kummoisempi, normaali konttorirotta. Pieniä remontteja olen tehnyt aikaisemmin, ehkä olen normaalit kädentaidot omaava. Aikataulu on ollut varsin joustava, eli projektia on jatkettu tarpeen mukaan, kun ammattimies on päässyt paikalle. Tässä vaiheessa näyttää siltä, että päärakennuksen neliökustannus jäänee 700-800e/asuinneliö, kerrosneliöitä 112. Pinnat ovat keskiluokkaa, kiinteät koneet eivät myöskään ole hinnat alkaen-malleja. Tallin ja pihan teen sitten ensi vuonna, jos rahaa jää..kommentteja?

Hei! Paljon olen lukenut tätä trediä, ja pakko oli viimeinkin rekisteröityä. Onnittelut kaikille, jotka ovat projektinsa kanssa painineet. Jossain vaiheessa tarkoituksena oli ostaa grynderin tekemä rivariosake, mutta jotain tapahtui matkalla. Itse olen viime aikoina tehnyt "parakkia" pitkästä rakentaen, eli neljän nurkan perustaloa tämän päivän määräyksillä. Ei mitään kummempaa. Jollain tässä ketjussa taisi myöskin olla lähes moinen projekti. Täytyy kyllä myöntää, että asiat ovat menneet paremmin kuin hyvin. Aikataulu on ollut varsin leppoisa, koska itse lähes amatöörinä olen ollut "timpuroimassa". Palkattu kirvesmies on ollut mukana, kunhan on omilta työmailtaan joutanut. Tarkoituksena on, että talo on valmis ehkä parin vuoden kuluttua. Oma taustani ei ole sen kummoisempi, normaali konttorirotta. Pieniä remontteja olen tehnyt aikaisemmin, ehkä olen normaalit kädentaidot omaava. Aikataulu on ollut varsin joustava, eli projektia on jatkettu tarpeen mukaan, kun ammattimies on päässyt paikalle. Tässä vaiheessa näyttää siltä, että päärakennuksen neliökustannus jäänee 700-800e/asuinneliö, kerrosneliöitä 112. Pinnat ovat keskiluokkaa, kiinteät koneet eivät myöskään ole hinnat alkaen-malleja. Tallin ja pihan teen sitten ensi vuonna, jos rahaa jää..kommentteja?

Edullisella neliöhinnalla kyllä rakennat. Sitä kyllä ihmettelen miten ihmeessä pääset tohon neliöhintään jos on palkollisiakin käytössä. Myös se että keskivertoa pienemmillä neliöillä pääset tohon hintaa. Ne 100 ensimmäistä kun maksavat aika paljon enemmän kuin sata seuraavaa.

Onko tuo arvio vai toteutunut hinta?

Tuolla Valkeakosken asuntomessuilla oli Mika Kallion kivitalo sellainen mikä ois meidän makuun;)
Toki vielä tarvitsee tuolla omalla mopolla harjoitella jonkin verran, että tuo haave toteutuisi:D
Eli ei ole mikään perus "noppakuutio" jossa on ikkunat lattiasta kattoon ja sisältä steriilin valkoinen, vaan talo oli erittäin kodikas.
Ulkopuolelta oli myös satsattu, varsinkin ikkunat olivat varsin tyylikkäät kivitaloon.
Asiasta ikkunoihin.
Sitä ihmettelen, että taajamassa missä tontit on jopa alle 400m2 ja talot toisissaan kiinni, niin tuollaiset koko seinän kokoiset ikkunat on aika suosittuja.
Mulle tulisi ainaki fiilis, että asuisi "akvaariossa":jahas:
Toki noihinkin saa kaihtimet.
Mikäs siinä itsellä aamulla kävellessä keittiöön pieni aamustondis päällä, kun naapuri on jopa 4m päässä ikkunasta:D

Tuolla Valkeakosken asuntomessuilla oli Mika Kallion kivitalo sellainen mikä ois meidän makuun;)
Toki vielä tarvitsee tuolla omalla mopolla harjoitella jonkin verran, että tuo haave toteutuisi:D
Eli ei ole mikään perus "noppakuutio" jossa on ikkunat lattiasta kattoon ja sisältä steriilin valkoinen, vaan talo oli erittäin kodikas.
Ulkopuolelta oli myös satsattu, varsinkin ikkunat olivat varsin tyylikkäät kivitaloon.
Asiasta ikkunoihin.
Sitä ihmettelen, että taajamassa missä tontit on jopa alle 400m2 ja talot toisissaan kiinni, niin tuollaiset koko seinän kokoiset ikkunat on aika suosittuja.
Mulle tulisi ainaki fiilis, että asuisi "akvaariossa":jahas:
Toki noihinkin saa kaihtimet.
Mikäs siinä itsellä aamulla kävellessä keittiöön pieni aamustondis päällä, kun naapuri on jopa 4m päässä ikkunasta:D

Vähän samaa joskus ihmetellyt. 1 kerroksisessahan ne joskus 10 v päästä kasveneet pensaat pelastaa tilaneteen. Korkeemmissa kämpissä ratkaisu onkin sitten hankalampi. Se on sitten toinen asia onko niistä ikkunoista iloa jos niissä on koko ajan sälekaihtimet päällä?

Edullisella neliöhinnalla kyllä rakennat. Sitä kyllä ihmettelen miten ihmeessä pääset tohon neliöhintään jos on palkollisiakin käytössä.

Samaa mietein. Mulla on neliöhinta tuota samaa luokkaa, mutta ei se helpolla tule. Ulkopuolisia on työmaalla käynyt kaivamassa, vetämässä putkia ja sähköjä. Niin ja kylppäriin muovimaton teki ammattimies. Putket veti ammattikoulu eli oli halpaa. Sähköt veti tuttu sähkäri iltatöinä eli oli halpaa. Muovimatossa ei mennyt kuin 5 tuntia eli oli halpaa. Kaivurikuski oli sukulainen ja hänelle tein vastavuoroisesti timpurin hommia eli tää oli ilmainen.

Tontti on kaupungin tontti eli euro/neliö. Perustukset ja sokkelit itse. Runko itse. Ulkovuoret ja kaikki sisähommat itse. Tapetit, paneelikatot, lautalattia, laatoitukset jne itse. Vesikatto itse. Ikkunat itse eli vanhojen kunnostus. Perkeleesti kierrätysmateriaalia, esim keittiön kaapit ja kodinkoneet on huuto.netistä. Puutavara tuli omasta takaa eli sahautukset ja höyläykset, halpaa oli.

Piirustukset itte. Vastaava sekä pääsuunnittelija löytyi suvusta, halpaa oli. Hankinnat kilpailutettu ja tarkkaan syynätty. Rautakaupasta haettu tavara on laadukasta perustavaraa eli ei kultaa eikä marmoria.

Pirtin tekee kyllä edukkaasti, mutta silloin pitää panostaa omaa aikaa pirusti ja viettää illat asioita googletellen.

Juu, ei käy saumat ainakaan mun silmiin. Viesti sisälsi hieman sarkasmia viitaten postaamiini kuviini remontti-threadiin. Vaikkakin Vässyllä on samankokoinen laatta kaikissa seinissä.
En minäkään niitä sun saumojas huomannut ennenkuin joku älykkö niistä päätti kommentoida. ;)
Eipä haittaa silti, eikä haittaa omatkaan.

Jos voittaisin lotossa, asuisin ehkä samanlaisessa talossa kuin Vässyllä. Upea.

Jimmy vetänyt kyllä astette kovammalla otteella raksan läpi! Ei olisi meikäläisestä tuohon.

Mulla ei ole lapsia, niin se mahdollistaa tällaisen kylähulluomakotitalorakentamisen.:D Eksän kanssa me alettiin taloa rakentamaan ja mietittiin asia niin, että saadaan säästöillä pirtti tehtyä, kun molemmilla oli suurin piirtein 50 kiloa pankissa. Vituiksihan se meni.

Hommat alkoi talvella 2007 ja keväällä 2008 oli perustukset tehtynä. Sitten runko ja vesikatto nopealla aikataululla. Me laskettiin homma niin, että koska mä osaan tehdä, niin jään täysipäiväisesti omalle raksalle ja emäntä menee töihin tienaamaan rahaa (suhteellinen käsite lähihoitajan tienaaminen). Olinkin syksyyn 2008 täysipäiväisesti omalla raksalla, mutta sitten tarjottiin duunia, josta ei voinut kieltäytyä. Raksalla hiljeni ja homma jatkui pääsääntöisesti viikonloppuhommina.

Kaksi päivää ennen joulua exä antoi lahjansa eli sanoi pakkaavansa laukkunsa. Siinä sitä olin keskeneräisen pirtin kanssa vähän aikaa ihmeissäni. Sovittiin, että saan eksän maksettua pihalle sillä, että palautan hänen sijoittamansa rahat. En siis maksanut periaatteessa talon arvosta, vaan palautin sijoituksen. Sitten olikin tilit tyhjät ja motivaatio nollissa.:D

Määräaikaisen työsopparin loppuessa 2009 keväällä minulle tarjottiin lennosta vielä parempaa duunia ja taas oli mentävä tienuulle. 2010 syksyllä jälleen määräaikaisen duunin päättyessä oli tilillä sen verran rahaa, että jättäydyin työelämän ulkopuolelle ja jatkoin raksaa. Olinhan mä koko tuon ajan lomilla ja viikonloppuisin siellä askarrellut, mutta hidastahan sellainen on.

Palasin kolmisen kuukautta takaperin jälleen töihin sopivan tilaisuuden ilmaantuessa eteen. Pirtti on nyt valmistumaan päin ja oon siellä kesästä asti asustellut. Muuttotarkastus on tosin tekemättä, kun sähkärillä on hommat vielä vähän vaiheessa...

Nyt säästän yläkertaan ja ulkorakennukseen rahaa.

En voi suositella kenellekkään tätä rakentamisen muotoa. Toisaalta saan julmettua tyydytystä siitä, että talo on oikeasti itse tehty ja just sellainen, kun halusin. Ei tää mitään hartiapankkirakentamista ole, tää on pikemminkin perseenreikärakentamista.

Back
Ylös Bottom