Taksisovellukset ja taksipalvelujen muutos

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NHB
  • Aloitettu Aloitettu

NHB

Liittynyt
13.10.2002
Viestejä
6 099
Viimein näyttää siltä, että muutoksen tuulet puhaltelevat taksiauton tuulilasiin myös Suomessa. Ajattelin aloittaa keskustelun jo aikaisemmin Uberin pyöriessä uutisissa, mutta tämä uutinen vasta sai motivoitua kirjoittamaan. Juhlaväki kömpii tsaarin aikaisille taksitolpille talven viimaan odottelemaan vuoroaan nauttia taksipalvelusta. Tuon hölmöilyn aiheuttama vitutus purkautuu sitten tappeluina. Palvelu laatu jättää paljon toivomisen varaan. Miksi ihmeessä hajautettua palvelua tarvitsevien asiakkaiden pitäisi kömpiä jonnekin keskustoreille ja taksien käydä pomimassa pokansa tästä pisteestä? Eikö olisi fiksumpaa, että lähin taksi poimii asiakkaan sieltä, missä asiakas on?

Kehittyneemmissä paikoissa homma toimii puhelimen taksisovelluksen kautta. Noutopiste, maali, aika, taksityyppi ja hinta ovat parin kosketuksen takana. Voit rauhassa istua viimeistä mukillista nautiskellen lämpimässä raflassa, kunnes sovellus näyttää taksin lähestyvän. Takki päälle ja menoksi. Taksari näkee reitin jo valmiiksi mobiilipäätteestään. Maksu hoituu nopeasti ja turvallisesti ilman rahapussien etsiskelyä, ja käteisen käsittelyä ja muita turhia palvelua hidastavia epäolennaisuuksia. Palvelun jälkeen asiakas antaa arvosanan palvelulle ja seuraavat asiakkaat saavat tietoa palvelun laadusta.

Sääntelyn kohteena olevissa maissa modernit palvelut kohtaavat varmasti paljon kritiikkiä sääntelykoneiston ja sääntelystä hyötyvien taksimafioiden suunnalta. Puhelinsovelluksella on jo pitkään tilailtu lentolippuja, haettu ravintolat ja käyty osakekauppaa. Toivottavasti taantumukselliset voimat eivät enää pysty pidättelemään kehitystä takseissa.

Luonnollisesti tarvitaan myös useita toimijoita eli kilpailua, jotta asiakkaalla on mahdollisuus valita mieleisin palvelun tarjoaja (paras arvostelu, halvin hinta, miellyttävin auto...). Itse näen pienenä vaarana sen, että suomalaiset mafian uudistumistahtiin tottuneet taksarit eivät saa vastattua kilpailuun ja Uber kahmii markkinat. Sen sijaan, että joku täysin ulkopuolinen Uber kerää massit päältä, suomalaisten pitäisi kehittää omat palvelunsa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä tuota taksilupa käytäntöä sais ainakin vapauttaa rajusti, kilpailu ois ihan tervetullutta, vaikea käsittää miten taksimatkat on niin kalliita, kun halvemmallakin varmasti olisi halukkaita tuottamaan kyseistä palvelua... Tai no ei ole vaikea käsittää, eletäänhän suomessa, kaikkien mafioiden/kartellien/hyväveli-kerhojen luvatussa maassa, jossa kaikkea täytyy säännöstellä, ettei vaan syntyisi kilpailua. Ei mua henkilökohtaisesti kiinnosta maksaa mitään ylimääräistä luksus-lisää siitä, että kuski tietää paikkoja ulkoa ja auto on viimeistä mallia jne, mitä näitä nyt on. Kunhan on toimiva auto ja kuljettajalla ajokortti, niin se riittää mulle aivan hyvin, hinta ratkaisee.
 
Silloin harvoin kun taksia tarvitsee eli ehkä kerran kuussa jos sitäkään niin ei todellakaan ole kallista kulkea se 5-10 km. Jos ei ole sitä 30e laittaa taksiin niin jään kotia. Ikinä en ole huonoa palvelua Suomessa taksissa saanut vaikka miten kännissä olisin ollut. Ei tulisi mieleenikään valita pimeää taksia tai jotain amatööriä muutaman euron takia.
 
Silloin harvoin kun taksia tarvitsee eli ehkä kerran kuussa jos sitäkään niin ei todellakaan ole kallista kulkea se 5-10 km. Jos ei ole sitä 30e laittaa taksiin niin jään kotia. Ikinä en ole huonoa palvelua Suomessa taksissa saanut vaikka miten kännissä olisin ollut. Ei tulisi mieleenikään valita pimeää taksia tai jotain amatööriä muutaman euron takia.

Itseäni kyrsii se suomitakseissa eniten se, että silloin harvoin kun niitä tarvitsisi, niin niitä ei ole tarjolla. Taksien jonottamisesta tulee mieleen leivän jonottaminen. Jonottaminen on erittäin huonoa palvelua. Ei todellakaan hintansa arvoista palvelua.

Jos täällä tilaan taksin, niin keskimäärin kestää vain muutama minuutti odotella taksia ilman mitään tolpilla kärvistelyä. Kun täällä ei ole taksijonoja, niin ei tule myöskään järjestysongelmia. Mahdollisuus tilata tilanteeseen sopiva ajoneuvoluokka olisi kiva plussa.
 
Silloin harvoin kun taksia tarvitsee eli ehkä kerran kuussa jos sitäkään niin ei todellakaan ole kallista kulkea se 5-10 km. Jos ei ole sitä 30e laittaa taksiin niin jään kotia. Ikinä en ole huonoa palvelua Suomessa taksissa saanut vaikka miten kännissä olisin ollut. Ei tulisi mieleenikään valita pimeää taksia tai jotain amatööriä muutaman euron takia.
Ja sikäli kun sinunlaisia asiakkaita on paljon, niin teille aivan varmasti jatkossakin tarjotaan tuota "huokeaa" kolmenkympin hintaista kyytiä.

Mutta olisi ihan hienoa jos laki ei pakottaisi kaikkia muitakin asiakkaita tyytymään tuohon malliin, kun selvästi parempiakin toimintatapoja kuitenkin on olemassa. Joku ihminen voi esim olla ihan tyytyväinen vaikka siihen että lounasravintolassa tarjotaan joka päivä lautasellinen hernekeittoa hintaan 10e. Silti on ihan kiva että laki sallii muunkinlaisten lounasravintoloiden toiminnan, jotta kaikkien ei ole pakko syödä sitä kympin hernekeittoa. Monopolit ja yritystoiminnan tapojen tarpeeton kontrollointi ei ole ikinä kuluttajan etu, vaan aina kuluttajan haitta.
 
Taksihommaa sivusta seuranneena täytyy kyllä sanoa että ei se mitään herkkua ynnä kullan vuolemista ole. Kulut on ihan hillittömät. Silloin hetken kun on kyytiä ajettavaksi niitä ajetaan tajun hämärtymiseen asti. Pääasiassa kuitenkin istutaan autossa ja odotetaan. Nukkumaan ei kuitenkaan kerkiä.

Taksihommasta on tullut ehkä vähän väärä kuva veroedun myötä. Autot on normiautoihin verrattuna hienoja ja siitä tulee väärä mielikuva että tolla hommalla tienaa rutosti.
 
Taksihommaa sivusta seuranneena täytyy kyllä sanoa että ei se mitään herkkua ynnä kullan vuolemista ole. Kulut on ihan hillittömät. Silloin hetken kun on kyytiä ajettavaksi niitä ajetaan tajun hämärtymiseen asti. Pääasiassa kuitenkin istutaan autossa ja odotetaan. Nukkumaan ei kuitenkaan kerkiä.

Taksihommasta on tullut ehkä vähän väärä kuva veroedun myötä. Autot on normiautoihin verrattuna hienoja ja siitä tulee väärä mielikuva että tolla hommalla tienaa rutosti.
Niin no, onko sillä säännöstelyllä jokin vaikutus kenties tähänkin..? Kysyntä olisi esimerkiksi huokeammilla hinnoilla todennäköisesti merkittävästi korkeampaa. Kuulostaa mun korvaan siltä, että takseja väärä määrä liikkeellä, väärään aikaan? Tuskin näin olisi vapaan kilpailun toteutuessa
 
Mikä on kallista?
Laskin että puntolla ajaminen maksoi minulle noin 4200e/vuosi, rupesi vituttamaan ja laskin kun yksi jatkuvasti kyytejä pummiva työkaveri kehtasi sanoa että minulla on auto käytössä. Ei se missään käytössä ollut, kyllä siitä piti maksaa. Nykyisen auton kustannuksia en ole edes uskaltanut laskea, kaikki paljon kalliimpaa varsinkin kun reissuhommissa kilsoja on tullut.

Ryypyreissulla rahaa palaa, ei mitään merkitystä maksaako viski tai taksi enemmän kuin bussi tai alkosta ostettuna. Ei ole mikään pakko lähteä jos ei ole rahaa.
 
Mikä on kallista?
Laskin että puntolla ajaminen maksoi minulle noin 4200e/vuosi, rupesi vituttamaan ja laskin kun yksi jatkuvasti kyytejä pummiva työkaveri kehtasi sanoa että minulla on auto käytössä. Ei se missään käytössä ollut, kyllä siitä piti maksaa. Nykyisen auton kustannuksia en ole edes uskaltanut laskea, kaikki paljon kalliimpaa varsinkin kun reissuhommissa kilsoja on tullut.

Ryypyreissulla rahaa palaa, ei mitään merkitystä maksaako viski tai taksi enemmän kuin bussi tai alkosta ostettuna. Ei ole mikään pakko lähteä jos ei ole rahaa.

Miten alkoholin ja auton käytön hinta liittyy mitenkään siihen, voisivatko tai pitäisikö taksimatkustamisen olla nykyistä halvempaa?
 
Mikä on kallista?
Laskin että puntolla ajaminen maksoi minulle noin 4200e/vuosi, rupesi vituttamaan ja laskin kun yksi jatkuvasti kyytejä pummiva työkaveri kehtasi sanoa että minulla on auto käytössä. Ei se missään käytössä ollut, kyllä siitä piti maksaa. Nykyisen auton kustannuksia en ole edes uskaltanut laskea, kaikki paljon kalliimpaa varsinkin kun reissuhommissa kilsoja on tullut.

Ryypyreissulla rahaa palaa, ei mitään merkitystä maksaako viski tai taksi enemmän kuin bussi tai alkosta ostettuna. Ei ole mikään pakko lähteä jos ei ole rahaa.
Sä et taida olla kauhean fiksu?

Sun mielestä siis täysin hyvä ja järkevä systeemi, että lainsäädönnöllä pakotetaan järjestämään liiketoiminta huonolla ja epätehokkaalla tavalla, niin että kuluttajien saama palvelu on huonoa ja kallista ja yrittäjien liiketoimintamahdollisuudet huonoja. Ihan vaan koska "ei oo pakko lähtee jos ei kelpaa".

Hieno argumentti hermanni.
 
Ehkä en ole fiksu, ehkä en halua jonkun random jampan kyytiin kenestä ei ole mitään takeita osaako se edes ajaa autoa tai missä kunnossa se auto on, että voisin säästää vaikka 5e.
Luotan suomalaiseen taksiin sen verran enemmän että en ole koskaan ottanut pimeää taksia vaikka tarjottu on, enkä todellakaan astu kenenkään "Twitter taksikuskin" kyytiin. Ei mitään valittamista suomalaisista takseista, palvelua ei ole huonoa eikä kallista.

t. hermanni
 
Ehkä en ole fiksu, ehkä en halua jonkun random jampan kyytiin kenestä ei ole mitään takeita osaako se edes ajaa autoa tai missä kunnossa se auto on, että voisin säästää vaikka 5e.
Luotan suomalaiseen taksiin sen verran enemmän että en ole koskaan ottanut pimeää taksia vaikka tarjottu on, enkä todellakaan astu kenenkään "Twitter taksikuskin" kyytiin. Ei mitään valittamista suomalaisista takseista, palvelua ei ole huonoa eikä kallista.

t. hermanni
Ja sen takia kaikilta muiltakin pitää lailla kieltää "twitter taksikuskin" kyytiin astuminen?

Tajuatko että kukaan ei ole nyt viemässä sulta mitään pois? Saat käyttää sitä taksimafian taksia ihan vapaasti jatkossakin. Tässä koitetaan vaan antaa ihmisille valinnan mahdollisuuksia. Jos sä olet tyytyväinen nykytilanteeseen niin onko silti pakko kieltää vaihtoehtoisten palveluiden järjestäminen?
 
Noi sovellukset puhelimeen olisivat sinänsä kivoja. Etenkin, jos on vielä 3:n maissa yöllä tarpeeksi tolkuissa painelemaan oikeita kohtia siinä. Varmistustekstit, tms. olisisvat kova sana. Noi voidaan yhdistää ihan luvallisiinkin takseihin ja oikeastaan pitää.

Jos ei kukaan usko, voisin itsekin joutessani kuskailla autollani porukkaa vaikkapa kentälle iltamyöhään. Mutta olen myös valmis maksamaan bisneksestäni jonkun veron. Tämä uho sen takia, jos jotkut haluaisivat homman saavan olla tax free.
 
Viimeksi muokattu:
mä en nyt ihan tajua mistä tässä alkujaan ruvetiin höpiseen, taksi tulee just sinne mihin sen tilaa, ei tarvitse kömpiä torille tai tolpalle.....
 
En minä ole sitä kieltämässä mutta poliisi toivottavasti tekee jotain.

Talouselämä: Uber siirtää vastuun kuljettajalle - Poliisi: "Koko juttu on outo" · Talentum Summa

"Komisario Heikki Kallio sanoo, että jos UberPOP-kuski ja kyytiläinen tavataan Helsingin kadulla, ajo keskeytetään ja siitä annetaan sakko."
Eli tosiaan sinun mielestä on hyvä asia että tätä liiketoimintaa säädellään ja kilpailu estetään mielivaltaisilla lupakäytännöillä?

Tämä threadi on kyllä hieno osoitus siitä miksi Suomi on ajautumassa kehitysmaaksi. Tavalliset kansalaiset vastustavat raivoisasti sääntelyn purkamista, vailla minkäänlaisia rationaalisia perusteita. Argumentiksi kelpaa, "ei tartte lähtee jos ei oo tölliä". Ei ihme että kaikenlainen yritystoiminta ja työpaikat häviävät maasta kiihtyvällä tahdilla. Ei voi muuta sanoa kuin onnea valitsemallanne tiellä.
 
Uberillähän on kysynnän mukainen hinnoittelu, eli pikkujouluyönä se normaalisti parin kympin kyyti onkin pari sataa. :D

Sinänsä ei mitään taksikilpailun avaamista vastaan, saadaanpa täälläkin yön timot ajamaan taksia kuten muissakin sivistysmaissa. Pitää ne poissa pahanteosta.
 
Ehkä en ole fiksu, ehkä en halua jonkun random jampan kyytiin kenestä ei ole mitään takeita osaako se edes ajaa autoa tai missä kunnossa se auto on, että voisin säästää vaikka 5e.
Luotan suomalaiseen taksiin sen verran enemmän että en ole koskaan ottanut pimeää taksia vaikka tarjottu on, enkä todellakaan astu kenenkään "Twitter taksikuskin" kyytiin. Ei mitään valittamista suomalaisista takseista, palvelua ei ole huonoa eikä kallista.

t. hermanni

Jopa Venäjällä olen saanut saanut kaikin puolin laadukkaita palveluja näiltä twitter-taksareilta. Jopa ne halvimman luokan autot ovat olleet siistejä ja tuoreita kaikin puolin ok menopelejä. Kerran siellä annoin kyydille Huonon arvosanan lauantaina. Maanantaina minulle soitettiin ja kysyttiin, että mikä oli ongelma. Ongelma oli siinä, että sinä iltana taksarin nettiyhteys pätki ja jouduin odottamaan normaalin muutaman minuutin sijasta 15-20 minuuttia.

En ole missään nähnyt vanhoja romuja tuossa käytössä, joten palveluissa lienee ihan hyvä kontrolli kaluston suhteen. Ajotaidottomat kuskit saavat varmasti sellaista palautetta, että heidän bisnes loppuu alkuunsa. Ja jos nyt sattuisi sellainen tilanne, että kuskilla ei näyttäisi olevan homma hyppysissä, niin itse vaihtaisin taksia. Suomalainen taksimafia on maalaillut kaikenlaisia uhkakuvia virallisen taksimafian ulkopuolisista toimijoista. Itse olen ajanut pimeillä takseilla ja noilla puoliammattimaisilla "twitter-takseilla" paljon, enkä tosiaankaan voi nostaa virallista suomimafia taksia jalustalle.

Itse näen tämän samankaltaisena muutoksena kuin matkustamisessa on tapahtunut jo ravintoloiden, hotellien ja lentojen kanssa. Kaiken voi varata kätevästi mobiilisti. Palveluiden laadusta saa hyvän kuvan jos vähänkään osaa lukea muiden tekemiä arvosteluja ja hintojen vertailu on todella helppoa.


- - - Updated - - -

Uberillähän on kysynnän mukainen hinnoittelu, eli pikkujouluyönä se normaalisti parin kympin kyyti onkin pari sataa. :D

Sinänsä ei mitään taksikilpailun avaamista vastaan, saadaanpa täälläkin yön timot ajamaan taksia kuten muissakin sivistysmaissa. Pitää ne poissa pahanteosta.
Hinnan tosiaan pitäisi seurata kysyntää. Tämä houkuttelisi enemmän kuskeja ajamaan ruuhkahuippuina ja jengin ei tarvitsisi odotta kyytejään.

- - - Updated - - -

mä en nyt ihan tajua mistä tässä alkujaan ruvetiin höpiseen, taksi tulee just sinne mihin sen tilaa, ei tarvitse kömpiä torille tai tolpalle.....

Jostakin syytä siellä suomitaksin tolpalla vain aina silloin tällöin on jonoja, jotka vetävät vertojaan Neuvostoliiton ruokakauppojen jonoille. Missä vika? Ihan huvikseenko ihmiset juhla-asuissaan menevät aamun tunteina värjöttelemään viimaan?

- - - Updated - - -

Tämä threadi on kyllä hieno osoitus siitä miksi Suomi on ajautumassa kehitysmaaksi. Tavalliset kansalaiset vastustavat raivoisasti sääntelyn purkamista, vailla minkäänlaisia rationaalisia perusteita. Argumentiksi kelpaa, "ei tartte lähtee jos ei oo tölliä". Ei ihme että kaikenlainen yritystoiminta ja työpaikat häviävät maasta kiihtyvällä tahdilla. Ei voi muuta sanoa kuin onnea valitsemallanne tiellä.
Hyvin havaittu. En tiedä onko kansa vain opetettu tuollaiseen vai onko tuo synnynnäistä. Todella omituisen kuuloista se joka tapauksessa on.
 
Joku vois tehdä sovelluksen kännyyn jossa kerättäisiin tolpalla samaan suuntaan menevät 4hlön ryhmiin automaattisesti, ja pompsina sisään aina pisimmällä jonossa olevan johdolla. Se olisi kaikkien etu, silti aina joku vetää herneen nenään kun autoon menee enemmän kuin 1 henkilö.

Turussa ei muuten toimi minkäänlainen ryhmätoiminto, siellä on kunnia-asia todistaa kaikille tolpalla ettei varmasti ole köyhä. Mutta muualla suomessa voisi toimiakin.
 
Tampereella ei ainakaan jokunen vuosi sitten (opiskelija-aikaan) tarvinnut kauaa jonossa seistä kun joku autoon astuva huuteli hervantaan menijöitä. :D
En tiä miten nykyään.
 
Back
Ylös Bottom