Takareittä/pakaraa vihloo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pimmi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mahtaakohan olla jumi vai joku paskempi juttu, kun toinen takareisi/pakaran alaosa on ollut huonona jo ainakin 2 viikkoa, saattaa olla jo kolmekin... Kyseistä kohtaa siis vihloo venyttäessä ja muutenkin tuntuu piukeelta. Jossain välissä tuntu taas melkein normaalilta, mutta nyt taas huonona. Venyttelen kyllä päivittäin, ja olen yrittänyt panostaa takareisien venyttelyyn erityisesti. Olen kyllä yrittänyt treenailla normaalisti, mutta nyt kun tilanne on taas huonompi, jätin takareisien treenit. Muutenkin kyllä jalat on olleet ylirasittuneen oloiset, joten pidän muutenkin taukoa niiden treenaamisesta.

Voiko siis vihlominen kertoa jostain vakavammasta vai oisiko vaan paha jumi? Hierojalla en ole käynyt sen takia tms., koska ei ole ollut rahaa. Kohta on kyllä pakko kaivaa rahat jostain...

Takareiden ja pakaran vihlominen... Ajattelen aina ensimmäiseksi piriformis syndrooman kaltaista tilaa pakarassa. Pakaran sisällä oleva päärynän muotoinen lihas on krampissa tai muuten tulehtunut. Ihmisestä riippuen taas iskias-hermo kulkee tämän päärynän ohi, ali tai jopa läpi. Mitä taas kipuun takareidessä tulee niin takareisi kiinnittyy istuinkyhmyyn. Monilla hieromillani naisilla, jotka pyrkivät lavakuntoon ja treenaavat vapaa-ohjelmaansa sekä tekevät aerobista päivittäin. Olen huomannut, että heillä tämän kaltaiset kivut voivat johtua lihasten kiinnityskohtien ylirasittumisesta.
Missä tilanteessa kivut takareidessäsi alkoi?

Aerobista en oo erikoisemmin tehnyt, mutta spagaatia on tullu viime aikoina treenailtua... En ainakaan muista, että kipua olisi ilmannyt ensin jossain treenitilanteessa. Ehkä ennemminkin jonain treenin jälkeisenä päivänä, kun olen venytellyt, ja silloin myös sivuuttanut jutun normaalina treenin jälkeisenä jumina. Vihlominen taitaa muuten olla voimakkaampaa kun polvi on hieman koukussa. (Ja tosiaan korostuu siellä takareiden yläosassa/pakaran alaosassa.) Myös spagaatissa etujalka on yleensä ollut hieman koukussa, koska suorana tuntunut huonolta myös pohkeessa. Yleensäkin vasen takareisi on tuntunut olevan paljon vaikeampi jännittää kuin oikea. Ja nyt se on vielä korostunut, mutta jännittäessä kipua ei kuitenkaan tunnu. Se tuli vielä mieleen, että olen tehnyt reiden koukistusta istuen(vuorotellen kumpikin jalka) jo pitemmän aikaa... Ja välillä ehkä yrittänyt liian isolla painolla, joten aika runttaamalla mennyt. Hmm, sillon on saattanut myös oudolta tuntua takareidessä/pakarassa.

Edit. Spagaati ei siis vielä mene maahan asti vaan jään killumaan jalkojen varaan, mutta kädet yltää jotenkin maahan...

pimmi: -Arvailuksihan tämä menee, mutta hieman kuulostaisi jalan takaosan lihaksistosi on varsin ylirasittuneessa tilassa. Joskus "liika"/väärin tehty venyttely saa hermoradat ärtymään.

Itse kokeilisin viikon mittaista "lepoa", jossa varsinaista harjoittelua ei tehtäisi ollenkaan, mutta aktiiviseen palautumiseen ja lihashuoltoon ylipäätänsä kiinnitettäisiin erityisesti huomio. Staattiset venyttelyt unohtaisin siksi ajaksi kokonaan.

Palauttelu voisi tapahtua esim. näin:
Päivittäin 20-30min kävelyä, jonka jälkeen kevyt dynaaminen venyttely erilaisin jalan heilautuksin, näin...

- Kolme kierrosta, aloitetaan lyhellä liikeradalla ja liikerataa laajennetaan aina seuraavalle kierrokselle. Ei kuitenkaan niin paljoa, että tuntuisi kipua.
(hox! Heilautuksen tulee olla hallittu, eli ei jalan heittelyä vaan "nostelua"!)

jalan eteen-taakse heilautus x 10
jalan lähennys-loitonnus heilautus x 10
polven nostot ylävartaloa vastakkaiseen suuntaan kiertäen x 10
nilkan ojennus-koukistus istuen x 10

Lantion pitäisi pysyä mahdollisimman paikalla heilautuksia tehdessä, joten alavatsan sisään vetäminen ja lantion pohjanlihasten aktivointi on hyvästä. Ryhti muutenkin hyvin ojennettuna, eli rinta ulos ja pää vartalon jatkoksi suoraan. Dynaamisen venyttelyn jälkeen jalkoja voi vielä jonkun minuutin kevyesti ravistella ja sen jälkeen viettää hetki rentoutuen selällään maaten.

Tuolla jumpalla lihaksistosi saisi lepoa ja hermoratasi ns. mobilisaatiota. Voi olla ettei tuosta jumpasta ole mitään hyötyä, mutta jos arvaukseni sattui kohdalleen, tuo voi helpottaa paljonkin. Ja lienee sanomattakin selvää että jos kyseinen jumppa tuntuu pahentavan tilannetta, kannattaapi se jättää sitten siihen.

Ja taas tuli turninoitua pelkän arvailun pohjalta lyhkäsen romaanin verrran, no toivottavasti tuosta etes jotain saapi irti...

Nyt oon tosiaan pitäny jaloille täyslepoa, viimeksi treenannut takareisiä 4.3 sunnuntaina ja etureisiä 2.3... Sen sijaan olen venytellyt tavallista enemmän ja pitkiä staattisia venytyksiä varsinkin jaloille! Eli voisi tosiaan kokeilla keventää sitä venyttelyäkin. Kokeilin muuten tota jalan heilautusta, taakse kun vie jalkaa niin tuntuu huonolta siellä kipeessä kohdassa. Eikä tarvitse kovinkaan taakse viedä. Olen tehnyt jonkin aikaa treenin aluksi noita dynaamisia venytyksiä, mutta nähtävästi ihan väärin, kun olen antanut lantion heilua hieman mukana jne... Oon kyllä jäykkä, eikä jalka kyllä kovin paljoa nouse jos pitää paikoillaan muut paikat pitää! Pitäisi varmaan kokeilla ihan kunnolla, nyt vaan testasin miltä tuntui.

Eilen kokeilin epämääräisiä kikkoja, istuin lattialla nystyräisen koiran lelupallon päälle ja pyörittelin sitä takareiden/pakaran alla...:D Tuntui melkein jopa helpottavalta! Sitten vedin vielä Ice Poweria(aika lällyä kamaahan tuo taitaa olla) päälle. Aamulla kyllä tuntui, ettei siitä mitään hyötyä tainnut olla, mutta pitipähän kokeilla jotain!

Olen muuten käynyt aiemmin urheiluhierojalla, joka myös niksauttelee/rusauttelee mitä nyt onkaan. Kannattaako käydä siellä vai keltä kannattaa hakea apua? Alkaa jo ahdistaa, kun tajusin myös mave-treenin jäävän jalkatreenien lisäksi väliin...!

Eilen kokeilin epämääräisiä kikkoja, istuin lattialla nystyräisen koiran lelupallon päälle ja pyörittelin sitä takareiden/pakaran alla...:D Tuntui melkein jopa helpottavalta! Sitten vedin vielä Ice Poweria(aika lällyä kamaahan tuo taitaa olla) päälle. Aamulla kyllä tuntui, ettei siitä mitään hyötyä tainnut olla, mutta pitipähän kokeilla jotain!

Suosittelin tuota samaa toisessa thredissa jumittaviin pohkeisiin ja samaa suosittelen tahankin. Kannattaa kuitenkin tehda useamman kerran paivassa, jotta saa kunnon hyodyn irti. Kannattaa myos kokeilla tavallista palloa, joka liikkunee helpommin jumikohdissa. Tuolla on hyva kuva siita pakaran hieronnasta (kuva jossa jalka laitetaan ristiin toisen paalle lattialla istuttaessa).

Treenasin Eric Cresseyn ohjauksessa kolmisen kuukautta mm. alakropan vammoista eroon paastakseni (onnistui!) ja myos tuo Tony Gentilcore oli ohjaajana samalla salilla. Pakaroita hierottiin aina ennen treenia tennispallolla tai lacrossepallolla (kovempi) tai sitten ns. foam rollerilla ja pikkuhiljaa alkoi pakaroiden kireys havita. Kannattaa kokeilla!

Voi ihanuutta, kannatti kokeilla tuota tennispalloakin! Se nystyräpallo oli liian pehmeä. Nimittäin rullailin tuossa tennispalloa jalkapohjien alla, sitten pohkeiden ja pakaroiden, varsinkin kipeän. Ja voi että kun auttoi aivan huomattavasti!!! Ei muuten taida ollenkaan vihloa kun venyttää! Toi rullailu on vieläpä kivan kipeetä, heh, ja alan taatusti tekee useemminkin. Kiitti Jig tosta mainiosta linkistä!

Pimmin ongelma liippaa sen verran läheltä omaani, etten viitsinyt uutta threadia aiheesta aloittaa, vaan kysyn nyt tässä.

Poljin tänään 40 km kuntopyörää, jonka jälkeen venyttelin normaalisti. Hetken päästä suihkussa kuitenkin vasemman pakaran ja takareiden kiinnityskohta tuli yhtäkkiä aivan tajuttoman kipeäksi. Painoa ei voinut laskea kokonaan vasemmalle jalalle lainkaan ja nyt esim. istuessa ko. kohtaa särkee. Samoin seistessä jalan koukistus pahentaa kipua. Ylämäen ja portaiden kävely tuotti tuskaa, kun kotio salilta klenkkasin. Pitäiskö mun yrittää hieroa/venyttää vasenta kankkua vai mikä ois parasta hoitoa?:curs:

Viiwi: -Paina kylmällä siihen päälle n.15 min ja anna rauhoittua. Uusi tuo kylmällä hautominen parin tunnin välein. Pitäisi huomiseen mennessä helpottua. Ei kannata 2-3 päivään sen kummemmin hieroa tai venyttää sitä.

Kiitos neuvosta! Onneksi selvisin kuitenkin pelkällä säikähdyksellä, enkä aamulla tuntenut jalassa mitään kipua. Pääsin iloisesti fillaroiden töihin ja takaisin :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom