Takareisien treenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Käytän ExRx.net sivustoa usein kun etsin eri liikkeitä lihasryhmille. Takareisille teen normaalisti reisikoukistusta maaten

Nyt kun olen surffaillut tuolla sivustolla alkoi mietityttämään, että pitäisikö takareisille tehdä myös liikkeitä joissa jalat ovat suorina ja selkää taivutetaan, esim:
hyvää huomenta
jalat suorina maastaveto

Jotenkin tuntuu oudolta, että liikkeet olisivat hyviä "takareisi" liikkeitä koska niissähän lihaksen supistuminen jää kesken.

Kokonainen liike tuosta tulisi jos olisi reisikoukistuslaite jossa tehdään liike seisten mutta joka olisi alussa vaakatasossa ja ensin pitäisi siis nostaa takareisillä tuo laite pystyasentoon ja sitten jatkaa reisikoukistuksena liike loppuun :D

Kertokaas viisaamaat, että ovatko nuo "seläojennus" liikkeet hyviä bodaustreeniin vai tuleeko takareisi riittävästi treenattua tuolla reisikoukistuksella (tuon lisäksi jalkapäivänä kyykky, prässi, reisiojennus, pohkeet)

Niin tai olisiko järkevintä tehdä takareisiä myös koneessa jossa istutaan, silloinhan takareisi venyy pidemmäksi, kuin selkäsuorana tehtynä maaten koneessa.

Salilta löytyy vain koneet seisten tai maaten takareisille. Sen takia mietinkin, että pitäisikö ottaa muita liikkeitä vapailla painoilla tehtyinä.

Reiden takaosa (biceps femoris) on kaksiosainen lihas josta toinen koukistaa jalkaa ja toinen toimii jalan/lonkan ojentajana. Itse suosin suorinjaloin maastavetoa ja hyväähuomenta liikkeitä koska ne auttavat kyykyssä.

Teettekö te jullea ja suorinjaloin maastavetoa samassa treenissä vai onko ne vaihtoehtosia? Tuntus että ne käy samalla tavalla... :confused:

Jortsu: Minä teen joko suorinjaloin maastanostoa tai jullea, en molempia samassa treenissä. Ne tosiaan ovat samankaltaiset liikkeet, en näe tarpeelliseksi tehdä molempia..

Mulle pitkällisen kokemuksen kautta on niin, että tuo suorinjaloin veto on ehdottomasti se paras takareisiliike ja nuo koukistukset joko makuulla, seisaallaan tai istualtaan on apuliikkeinä. Yleensä niin että koukistusliike aluksi 3-4 sarjaa ja sitten suorinjaloin päälle. Toisin päin tää ei mulla toimi, koska supistusta takareisille ei enää riitä jos vedon on tehnyt ennen koukistuksia, kun noissa koukistuksissa on tärkeää hidas painojen lasku ja tuo tuntuma ja supistus. Näin mun tikkuihin alkoi pikkuhiljaa lihaa kerääntymään ;)

Originally posted by jarkko
Kokonainen liike tuosta tulisi jos olisi reisikoukistuslaite jossa tehdään liike seisten mutta joka olisi alussa vaakatasossa ja ensin pitäisi siis nostaa takareisillä tuo laite pystyasentoon ja sitten jatkaa reisikoukistuksena liike loppuun :D
voihan vedon ja koukistuksen tehdä vaikka superina...

Originally posted by jarkko

hyvää huomenta ja jalat suorina maastaveto
Jotenkin tuntuu oudolta, että liikkeet olisivat hyviä "takareisi" liikkeitä koska niissähän lihaksen supistuminen jää kesken.
Kokeile noita liikkeitä, niin on kyllä ihme, jos et saat tuntumaa takareisiin. Ottavat molemmat hyvin sinne ja tuntuu myös pakaroissa ja alaselässä. Ei ole pakarat yleensä tulleet kovin kipeiksi, mutta viimeksi pelkän maastavedon jälkeen kolme päivää oli ikävä istua - takareidetkin olivat hellinä. :eek:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä tuo sjmv on kuningasliike takareisille. Missään vimputtimessa ole saanut samanlaista poltetta takareisiin, perseeseen ja pohkeisiin kuin kyseisellä liikkeellä. Opettele vain oikea tekniikka ja käytä liikkeessä kovapohjaisia kenkiä niin kyllä se siitä.:)

Kannattaisiko mave/julle sijoittaa selkäpäivälle vai jalkapäivälle? Olen käsittänyt että em. olisivat lähinnä selkäliikkeitä.

H.

Originally posted by Hyuen
Kannattaisiko mave/julle sijoittaa selkäpäivälle vai jalkapäivälle? Olen käsittänyt että em. olisivat lähinnä selkäliikkeitä.
Mun mielestä julle ainakin on luonteva sijoittaa jalkapäivään, se kun käy kumminkin aikasta hyvin takareisiin. Tuon maven kanssa mulla on vähän hakusassaan, alunperin oli tarkotus sekin sijottaa jalkapäivään ja näin tulikin muutaman kerran tehtyä mutta on vähän liian rankka treeni pistää kyykky ja mave + muut jalkaliikkeet samaan treeniin. Seuraava suunnitelma ois ottaa mave mukaan selkätreeniin joka toinen kierto.

Itse otan kyykyn joka viikko ja maastavedon joka toinen viikko selän kanssa. Silloin kun treenaan maastavetoa niin teen jalkapäivänä takareidet kevyemmin.

Itselläni tulevat takareidet varsin kipeäksi jo pelkästä normaalista maastanostosta, mahtaneeko sitten johtua kireistä takareisistä vai mistä.

Mutta kertokaapas isot miehet, millä perusteilla kykenette sanomaan esimerkiksi, että suorin jaloin maastanosto on parempi liike takareisille kuin reisikoukistus. Tiedän, että siinä varmasti tulevat reidet kipeämmäksi johtuen juuri venytyksestä ja venytyksen aikana tapahtuvasta lihassupistuksesta, mutta se nyt mikään todistus ole liikkeen toimivuudesta. Vielä kipeämmäksi jalat saa, kun lyö lekalla :).

Ylipäätään minua pientä ihmetyttää aina, miten niin moni pystyy sanomaan niin suurella varmuudella, mikä liike on parempi kuin toinen ja tuottaa paremmat tulokset. Kaikki riippuu aina niin monesta eri tekijästä (ruoka, lepo, muut liikkeet, sarjapituudet, toistojen kestot, liikkeiden määrä, muu aktiviteetti, stressi, tähtien asento jne.), että ainakin minun on pirun vaikea varmasti nähdä syy ja seuraus -suhteita, vaikka melkein kaiken kirjaankin ylös. Mutta aika aloittelijahan minä olenkin...

Demus, tulokset puhuu puolestaan. Eikä peiliinkään katsominen kiellettyä ole.

Originally posted by Stalker
Demus, tulokset puhuu puolestaan. Eikä peiliinkään katsominen kiellettyä ole.

Joo, tottakai. Mutta pointtini oli se, että kait kaikilla kestää nyt useampia viikkoja (tai kuukausia) ennen kuin näkyviä tuloksia tulee, vaikka mitä tekisi. Ja kun näin pitkästä ajasta on kysymys, muuttuneita parametrejä on niin paljon, että yksittäisten vaikutusta on hyvin vaikea mennä arvioimaan. Ainut varma keino tutkia asiaa olisi hankkia pari riittävän isoa ryhmää, jotka identtisissä olosuhteissa treenaisivat hiukan eri tavoilla, mutta sitäkään ei voisi yleistää kaikille.

Varmaan huippujen yksi ominaisuus onkin se, että he pystyvät tuntemaan ja arvaamaan, mitkä oikeasti olivat niitä itselleen vaikuttavia asioita.

Originally posted by demus
Ainut varma keino tutkia asiaa olisi hankkia pari riittävän isoa ryhmää, jotka identtisissä olosuhteissa treenaisivat hiukan eri tavoilla, mutta sitäkään ei voisi yleistää kaikille. Varmaan huippujen yksi ominaisuus onkin se, että he pystyvät tuntemaan ja arvaamaan, mitkä oikeasti olivat niitä itselleen vaikuttavia asioita.

Toisilla toimii toiset liikkeet paremmin kuin toiset. EMG:llä varmaan pystyy tutkimaan lihasten toimintaa eri liikkeissä, mutta eiköhän se tärkein asia ole, että treenit on suunniteltu niin, että eri liikkeet tukevat toisiaan. Yksi liike ei takaa menestystä vaan se onnistunut kokonaisuus. Kuten sanoit, jokainen oppii ajan kanssa mitkä liikkeet toimivat itsellä hyvin. Puhdas intuitiopohjainen treeni ei kuitenkaan ole ainakaan aloittelijalle hyväksi. Kuten TC Luoma taisi mainita, nämä vaistot ovat vasta-alkajalla yleensä samaa luokkaa kuin valailla, jotka menevät vaistonsa perässä Japanin aluevesille. ;)

Oikeastaan turhaa puhetta eri liikkeiden paremmuudesta, mutta kysymys on lähinnä siitä että suorinjaloin veto on variaatio raskaasta perusliikkeestä, joka stimuloi ison osan lihaksista (takareisi, ala-yläselkä, pakarat, pohkeet) ja näin ollen runkolihan ja massanhankinnassa oikein hyödyllinen, kun taas nuo koukistusliikkeet ovat eristäviä liikkeitä ja vaikuttavat pääsääntöisesti vain takareiden lihaksiin.
Mutta jos koukistuksilla saa kasvatettua itselleen kunnon paksut takareidet niin ei muuta kuin :kippis1:
Mutta näiden liikkeiden yhdistäminen on mulle se paras tyyli :evil:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom