Takapakkia kehityksessä / olematon kehitys :(

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maree
  • Aloitettu Aloitettu
Jeppistä eli tilanne on semmonen, että oon viimeset 5-vuotta käyny salilla enemmän ja vähemmän. Todennäköisesti ensimmäisen vuoden tein kaiken väärin, joten siihen en ota sen enempää kantaa. Mielestäni olin parhaassa kunnossa voimatasojen puolesta vuoden 2008 paikkeilla, jolloin pituutta oli 174 ja painoa 75kg tienoilla. Kovin tarkkaan en sen hetkisistä painoista liikkeissä muista, mutta penkkiä kp:lla meni 32-35kg:lla 3x8-12 sarjoja ja hauiskääntöä meni 3x8-12 22kg kp:lla, pystypunnerrusta smithissä 3x 8-12 50kg:lla. Tällöin mulla oli aina eri variaatioita 3-jakoisista.

Tän jälkeen kävi syömisten ja treenaamisten kanssa heikosti jolloin paino pääs nousemaan luokkaan 85-90kg salilla tuli käytyä mutta painot liikkeissä junnasi aika samassa.

Syksyllä 2010 diettasin karppaamalla 85->73kg, josta paino nousi 75kg, kun tuli nesteet ja hiilarit takasin. Oletin että tulosten tippuminen johtui dietistä. Vuoden 2011 alussa en sen pahemmin tarkkaillut syömisiä ja kävin salilla, mutta painoissa ei suurta muutosta suuntaan eikä toiseen.

Nyt viimeset 3kk oon vetänyt vähän plussalla ja painoa on 78kg ja jotenkin se iski, että miten mä junnaan painoissa ja kehityksessä, kun tuntuu että kaverit vaan kehittyy ja kehittyy. Tällä hetkellä menee esim penkkiä kp:lla 3x 8-10x30kg, hauiskääntöä tyyliin 15kg:lla ja pystypunnerrusta 40kg:lla. Eli jos miettii paljon oon uhrannut aikaa niin tulokset on jäätävän huonoja.

Oon yleensä aika väsynyt vaikka nukun hyvin ja oon ruvennut miettimään, et olisko syytä ruveta etsimään vikaa jostain muusta, kun syömisestä ja treenistä. Yhdessä vaiheessa pohdin, että voisinko sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa ja tässä tänään tuli kaverin kanssa puhetta, niin hän ehdotti että voisko syytä löytyä matalista testoarvoista. Mitä tossa oon katsellut listoja molempien sairauksien mahdollisista oireista niin oikeastaan ainoat mitkä voin yhdistää itsestäni niihin on väsymys/unioireet ja ehkä hikoilun. Koska en tiedä voinko yhdistää "lihasvoiman heikentyminen" testo-ongelmiin vai olenko yksinkertaisesti vain alisuoriutunut salilla.

Hikoilua on vähän vaikea määrittää tai siis tuntuu, että viimesen vuoden tai kaksi olen hikoillut salilla enemmän kuin aiemmin, mutta olen ajatellut, että tää johtuisi toimivasta aineenvaihdunnasta ja rankemmasta treenistä.

2009-2010, vaihtelin 3 ja 4-jakoista ohjelmaa, tänä vuonna tein 6kk 4-jakoisella, sitten tuli 3kk tauko, sitten taas 4-jakoista ja nyt viimeiset 2 viikkoa olen laittanut kokeiluun, että mulla on 2 eri 2-jakoista, toinen raskaammilla painoilla sarjoja 2-3, toistot 6-8 ja toinen kevyemmillä painoilla 3x8-12

Jos joku jaksoi lukea loppuun ja löytyy minkäänlaista mielipidettä niin kiitän siitä jo etukäteen.

Jos olet terveydelliset seikat huolestuttavat niin lääkäri on parempi paikka jutella ja saada niihin hoitoa kun pakkis . . Sitten toi sun ongelma , onko sulla pääliikkeiden kanssa minkälainen progressio ? Jotku kavereista kertonut samantapaisesta "paikoillaan junnaamisesta" kunnes alkoivat suunnitella enemmän treenejä , esim 5x5 , ryssäohjelma , westside barbell tai vaikka wendlerin 5/3/1. Voimapuolelta löytyy paljon hyviä vinkkejä ja voimaohjelmia joista löytyy jokaiselle jotain.

Vaikka mainitset että haet vikaa jostain muualta kuin ravinnosta tai treenistä niin olisi silti mielenkiintoista kuulla niistä ruokailuista. Sieltä voi helposti löytyä syitä väsymykseen ja siihen ettei rauta liiku. Kattelin aiempia aloittamiasi posteja ja yhdessä vanhemmassa mainitset että olet perehtynyt ruokailuihin mutta et nyt jaksa niitä ruveta mihinkään listaamaan, laita nyt kuitenkin päivän syömiset jos sieltä löytyisi apuja.

Suosittelen ottamaan laajat verikokeet yksityisellä ns. varmuuden vuoksi. Itselläni junnasivat tulokset aika pahasti noin kolme vuotta eikä kehitys koskaan ollut oikein kunnollista. Silti mitään erityisiä oireita ei ollut pitkään aikaan kunnes niitäkin alkoi lopulta ilmaantua. Menin sitten lopulta lääkäriin ja kyllähän sitä vikaa alkoi löytymään aivolisäkkeestä ja veriarvoista. Nyt on ollut lääkitys pari vuotta ja elämänlaatu, virkeys sekä salitulokset ovat nousseet huomattavasti. Vähän harmittaa vain, että en mennyt lääkäriin aikaisemmin.

Joo no suuntaa antavat ruokailut voin tähän laittaa, koska nyt mulla on koululle ateriakortti, niin pitää ajoittaa ruokailut koulun buffettiin 2x päivässä mutta mutta...

Aamiainen: Puuroa + banaani tai omena ( Tiedän ettei optimaallinen, mutta asuntolassa asuessa en jaksa herätä kokkaamaan ajoissa )

Lounas:
yleensä kanaa ja kalaa tai kanaa ja punaista lihaa, molempia arviolta 150g.
Siihen kaveriksi perunamuussia, riisiä tai pastaa. Perunamuussia about 6 ison perunan verran, pastaa noin 4 desiä (keittämätöntä siis ) ja wokkivihanneksia 80-100g, mutta jos otan riisiä sen suurutta en osaa arvioida, mutta yleenä syön sellaisen 3-4 "annosta". Salaattia, kurkkua ja about 6 kirsikkatomaattia. 2dl maitoa ja 2dl appelsiinimehua.

Ennen salia banaani+boosteri, yleensä päivällä tulee juotua 0,5-1l sokeritonta red bullia juuri väsymyksen takia tai sen ehkäisyyn.

Päivällinen suunilleen sama kuin lounas, yleeensä lihat vaihtelevat ruokailujen kesken.

Illallinen:
1-2x mäkin juustohampurilainen, riippuen onko salipäivä ( koska tiedän etten pääse ilman varmaan + kaloreille ) proteiinijuoma, monivitamiinit + omegat.

Tiedän, että todennäköisesti kuulen, että ruoan määrä on vaikea arvioida, mutta voin sanoa, kun 3kk diettailin ketolla niin sitä oppi aika hyvin silmämääräisesti arvioimaan ruoat ennen punnitsemista.

Nytten ohjelmana on http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/ tuolta suoraan toi 2-jakoinen ja tein siitä toisen variaation missä on yläkroppa ja jalat ja vatsat, jolloin toistot on 6-8 luokkaa isommilla painoilla.

Meneeks noissa verikokeissa kauan, koska mulla on semmonen homma, et tuun Suomeen jouluks 2 viikoks, niin siinä ei varmaan kummoisia kerkeä tai edes sen kummemmin saamaan lääkitystä jos mitään löytyy, et kun tulen pysyvästi suomeen ensi syksynä niin kandee varmaan lykätä lääkärissä käyntiä sinne ?

Käy verikokeissa mittauttamassa testot ja kilpirauhasarvot niin saadaan ainakin ne poissuljettua. Molemmat aiheuttavat noita universaaleja heikotus- ja haluttomuusoireita ja pistävät metabolian sekaisin. Verikokeisiin voi meilläpäin varata ajan soittamalla vaihteeseen, jossakin vaatii lääkärikäynnin tai soittoajan lääkärille, muuten on ilmaista ja siinä menee se vartti, mutta jos vaatii fyysisen lääkärikäynnin niin sitten menee se joku 15 euron maksu. Verikokeisiin voi lähetteen saatuaan mennä aamuisin 7.15-11.00 milloin tahtoo, kunhan on 12 tuntia syömättä ennen sitä. Jos löytyy kilpirauhasen vajaatoimintaa ja/tai tesovajausta, niin lekurit vaativat usein vielä kontrollikäynnin esim. kuukauden päästä, jotta voidaan todeta, ettei kyseessä ole mikään satunnainen heilahdus. Samalla jos jotakin löytyy, yleensä he selvittävät, onko syy idiopaattinen(ei johdu mistään) vai onko takana jokin syy, esim. aivolisäkkeen vajaatoiminta.

Ruoasta ei pysty oikein sanomaan mitään koska kukaan täällä ei syö tasan samaa safkaa joka päivä, mutta lyhyesti plusmiinusnollalla ei välttistä tapahdu mitään ellei ole ihan nuubi, miinuksilla lähtee painoa ja plussilla tulee painoa, lihasmassan osuus tästä riippuu, sisältyykö toimintaan myös lihaskuntoharjoittelua. Ruokina ei ole periaatteessa hyvää tai huonoa, jos proteiineja, rasvoja ja hiilareita saa riittävästi(prodea suositellaan 2-3g per rasvaton painokilo ja rasvoja minimissään 1g per rasv. painokilo, jotta hormonitoiminta rullaa, hiilareita vapaavalintaisesti) eikä tavoite ole olla esim. ketoosissa, kalori on kalori, mutta kalorilaskurit ovat ihan fiksu veto, jos haluaa kartoittaa syömistään, koska "söin ihan simona" tarkoittaa toisille yhtä ylimääräistä leipää kouluruoan yhteydessä ja toisille perhepizzaa, eli kylmät numerot kertovat aina totuuden. Syömisen ajankohta ei vaikuta muutoin kuin että pari tuntia ennen treeniä ja heti treenin jälkeen on hyvä syödä iso osa päivän safkoista, niin saa eniten hyötyä irti lihaskehityksen osalta, iltasyömisellä esim. ei ole vaikutusta, kunhan katsoo, että ne kalorit pysyvät siinä halutussa tavoitteessa.

Lopeta nyt ihan alkuun toi vehnän jatkuva syöminen, lisää vihreiden määrää, sekä lihaa.

Jos satut olemaan gluteenille yliherkkä (niinkuin about 75-80% väestöstä) niin se voi aiheuttaa isojakin ongelmia.
Ja ala syömään enemmän kuin keskiverto 12v tyttö.

Kokeile alkuun kolmen viikon treenitaukoa mahdollisen ylikunnon poistamiseksi. Mietit sillä välin jonkin nykyisestä täysin erilaisen treeniohjelman, vaikka jonkun tuossa yllä sanotuista voimanosto-ohjelmista, hardgainer-ohjelman, tms., ja alat toteuttamaan sitä systemaattisesti tauon jälkeen. Ohjelman pitää olla voiman kasvatukseen tarkoitettu, ja sen pitää kestää jonkin järkevän jakson ajan (esim. 3kk).

Koetat lisätä syömistä sen verran, että olet varmasti plussalla, ja siihen vielä vähän extraa, esim. pari kananmunaa ja maitolitra päälle per päivä.

Ohjelman "huipennuttua" pidä taas treenitauko ja toista ohjelma. Jos parin tämmöisen voimajakson aikana ei mitään kehitystä tapahdu, niin sitten voi ruveta etsimään syytä tarkemmin.

Oku, eli sun mielestä pitäisi käyttää n.7.5kk tuohon? :rolleyes:

Mitä jos tekisikin niin että puolittaisi voluumin kahdeksi viikoksi? Säästäisi puolisen vuotta.

Yksi juttu mitä vielä suosittelen on ruokayliherkkyystesti.

Meneeks noissa verikokeissa kauan, koska mulla on semmonen homma, et tuun Suomeen jouluks 2 viikoks, niin siinä ei varmaan kummoisia kerkeä tai edes sen kummemmin saamaan lääkitystä jos mitään löytyy, et kun tulen pysyvästi suomeen ensi syksynä niin kandee varmaan lykätä lääkärissä käyntiä sinne ?

Kysymys on lähinnä eri vaihtoehtojen pois sulkemisesta. Ja niissä verikokeissa menee se vartti ja osa yksityisistä ei vaadi lääkärikäyntiä kokeisiin pääsemiseksi. Asian lykkääminen olisi minusta huono ratkaisu. Jos mitään ei kokeista löydy niin on helppo lähteä miettimään muita vaihtoehtoja. Jos taas löytyy, niin ei tarvitse "hakata päätään seinään" sen takia, ettei keksi mistä ongelmat johtuvat. Ja jos jotain löytyisi ja syy ei ole idiopaattinen, niin puolessa vuodessa asiat voivat mennä aika paljon pahemmiksikin.

Ensinnäkin, turha verrata kehitystäsi kavereitten kehitykseen. Salireenissä on suuria yksilöllisiä eroja ihmisten välillä ja on kausia jolloin tulokset nousee sekä sitten on niitä aikoja kun junnaa paikallaan. Lisäksi reenaajat tuppaavat alituiseen yliarvioimaan kanssareenaajien kehitystä kun verrataan omaan kulkuun, mutta ei siitä sen enempää... Jos tosiaan selkeesti tulokset junnaa vuositolkulla niin sitten kannattaa tehdä muutoksia. Kuten jo ehdotettiinkin, ihan ekaksi pitäisin 3vko pituisen totaalitauon salireeneistä. Mieluiten silleen, että viikko pari pidät totaalilepoa liikunnasta, tiedän voi tuntua vaikealta mutta kokeilun arvoinen juttu. btw ei muuten kannata alkoholia nappailla hirveästi sillon kun yrittää toipua ylirasituksesta, kortisolit nousee ikävästi ja palautuminen ottaa takapakkia aikalailla. Hikoilu, väsymys yms.. voi kertoa ylirasitustilata, eli ikään kuin ylikunnon esi-asteesta. Kovin yksillöllisiä juttuja. Sitten kun palaat reenin pariin ni alottelet tarpeeks kevyesti ja annat ropan palautua joka reenistä etkä vedä mitään ylikovaa ohjelmaa heti. Suosittelisin myös että rupeat välttämään tarkoituksellisesti failureen treenaamista. Tuosta safkastahan mainittiinkin jo... jos paino laskee treenin ohella niin ei ne tuloksetkaan kyllä kovin hyvin parane.

Kannattaa muistaa aina syödä tasaisin väliaijoin ja sopivia määriä, plussalla kuitenkin. Tällä välttyy väsyttäviltä insuliinipiikeiltä, jotka juuri aiheutuvat kerralla paljon -syömisestä. Jos tämä kondiksessa; kalorit plussalla ja vitamiineja ,proteiineja yms tulee sopivasti niin kohdistaisin seuraavaksi katseeni treeniin.. Pieni tauko voi tehdä hyvää tai vaikka uusi treeniohjelma.

Tietenkin on hyvä lekurilla käydä varmistamassa liittyykö oireet johonkin puutostilaan tjtn.. Ite kärsiny koko elämän kroonisesta väsymyksestä mutta jaksanu sitä tutkituttaa ku tulokset noussu siitä huolimatta.

Itellä polki treeni paikoillaan lähes koko kesän, väsytti vitusti ja ruokailut oli miten sattuu ku ei jaksanu väsymykseltä keskittyä ruokailuihin.. Syksyllä pidin n. 1.5kk tauon koulujen takia ja alotin uusiksi treenin. Vaikka tulokset oli tauolla vähän tippunu niin nyt lähteny entistä kovempaan nousuun ja mennyt ohi entisistä - paremmalla ruokailulla ja uudella treeniohjelmalla.

Kannattaa muistaa aina syödä tasaisin väliaijoin ja sopivia määriä, plussalla kuitenkin. Tällä välttyy väsyttäviltä insuliinipiikeiltä, jotka juuri aiheutuvat kerralla paljon -syömisestä. Jos tämä kondiksessa; kalorit plussalla ja vitamiineja ,proteiineja yms tulee sopivasti niin kohdistaisin seuraavaksi katseeni treeniin.. Pieni tauko voi tehdä hyvää tai vaikka uusi treeniohjelma.

Tietenkin on hyvä lekurilla käydä varmistamassa liittyykö oireet johonkin puutostilaan tjtn.. Ite kärsiny koko elämän kroonisesta väsymyksestä mutta jaksanu sitä tutkituttaa ku tulokset noussu siitä huolimatta.

Itellä polki treeni paikoillaan lähes koko kesän, väsytti vitusti ja ruokailut oli miten sattuu ku ei jaksanu väsymykseltä keskittyä ruokailuihin.. Syksyllä pidin n. 1.5kk tauon koulujen takia ja alotin uusiksi treenin. Vaikka tulokset oli tauolla vähän tippunu niin nyt lähteny entistä kovempaan nousuun ja mennyt ohi entisistä - paremmalla ruokailulla ja uudella treeniohjelmalla.

Kokeilen tähän kiteyttää vastauksia myös aikaisempiin ehdotuksiin.

Tosiaan olen itsekkin miettinyt, että voisinko kärsiä esim. kroonisesta väsymyksestä, koskan tuntuu, että on väsyttänyt jostain 15-vuotiaasta ylöspäin ihan hitosti. Ei sillein, että se haittaisi normaalia elämää, mutta väitän, että silti huomattavasti normaalia enemmän. Nukun yleensä sen 7-8h / yö. Kuten aikaisemmin mainitsin unihäiriöistä olen kokeillut mm. melatoniinia mistä ei ollut apua ja gabaa mikä tuntuu kyllä parantavan unen laatua. Tällä hetkellä otan sitä iltaisin 2g. En tiedä miten noihin suhtaudutaan, koska suomessahan molemmat aineet on lääkeainelistalla, mutta täällä (jenkeissä) niitä saa reseptivapaasti.

Mulla ajoittuu päivän syömiset noin 12-13 välille ja 19-20 välille ja salille meen 17:00-17:30. Kävin salilla yhtäjaksoisesti tammi-toukokuun 4x viikossa. Mulla oli kesä-syyskuu taukoa ja sitten marraskuu mistä olin ensimmäiset 2 viikkoa kipeänä ja seuraavat 2 viikkoa pysyin varman päälle pois salilta. Mitään ruoan yliherkkyyksiä mulla ei ole koskaan ollut tai ainakaan mitään mitä huomaisi suoraan syötyä ravintoa X.

Eli progressio tosiaan kusee kaikissa liikkeissä. Tyyliin keväällä meni alataljaa 70kg:lla ja alkuviikosta tein sitä 45kg:lla -_- Tosin sali on vaihtunut keväästä joten laitteethan on hieman erilaisia ( erilainen vastus vaikka painot samoja ) ? Mutta toi tuntuu tosi suurelta erolta silti.

Ruokailuun voisin ottaa vielä kantaa, eli en tiedä miten mahdollistaisin syömisen tasaisin väliajoin pitkin päivää, koska lounas mun pitää ajoittaa välille 11-16 ja päivällinen välille 17-20. Rahkaa en voi syödä välipalana, koska näyttää siltä ettei sitä myydä jenkeissä tai sitten olen sokea. Toisaalta voisin sotkea jotain vähärasvaista jugurttia ja mysliä mistä voisin saada varteenotettavan illallisen ?

Voisin kokeilla korvata kaiken vehnän wokkivihanneksilla / salaatilla, kun ei tosta makaronista ja riisistä näytä tulevan kuin 100kcal/100g eli ei järkyttävää menetystä.

Porukoiden kommentit oli keväällä 6kk näkemisen jälkeen, että olisin laihtunut vaikka vaa'an mukaan paino oli pysynyt samassa. Mitä tossa aamulla katselin peiliin niin näyttäis, että ne pienetkin jenkkakahvat on kutistuneet, eli pitäis syödä enemmän. Toisaalta pelkkä ruokavalio ei silti varmaan selitä väsymystä, joten käyn kyl varmuuden vuoksi siellä lääkärissä joulun tienoilla.

Pitäisi varmaan myös vaihtaa tota treenitaktiikkaa, koska tein tyyliin juuri päinvastoin mitä Lauri tossa vinkkasi. Koska mua harmitti törkeesti se, etten kesällä pystynyt treenaamaan ja olin ollut kipeänä niin päätin yrittää kompensoida näitä sillä, että rupesin treenaamaan entistä kovempaa ja siinä uskossa että oon aikasemmin käyttänyt liian pieniä painoja. Lämmittelyjen jälkeen "kovemapana päivänä" 6-8 sarjat oli sitä, että 1x8 viimeinen toisto meni vähän hammasta purren ja seuraavalla jäätiin jo 7. toistoon, eli painot oli suhteessa sen mukaisia.

Nyt väitän, että tää homma on kaatunut mun ruokailuihin, laitoin tossa kaiken mitä syön päivisin kalorilaskuriin niin järkytti huomata, että oon syönyt tässä viimeset 2kk saman verran tai vähemmän, kun silloin milloin diettasin eli kalorit on pyöriny 1600-1800kcal välissä. Ainoana erona ollut et dietillä oli huomattavasti virkeämpi fiilis, kun sen veti sillon todella matalilla hiilareilla. Pitää kyl tänää mennä kattomaan kaupasta jotain kunnon välipalaruokaa millä saisin kalorit tonne 2200-2500kcal paikkeille. Kannattaako mun pitää edes vaihtoehtona subwayn cold cut comboa mistä sais 740kcal, koska siihen menis vaan noin 3e/pv

Hmm en tiedä tosta syömisestä, tuntuu ihan älyttömältä yrittää ahtaa ruokaa. Kävin äsken syömässä söin 300g kalaa, n. 150g wokkia, 200-300g perunoita, tuoreita vihanneksia, 4dl maitoa 2dl mehua, noin 200g tonnikalaa, 50-100g pekonia, tuloksena oli se, et ku kävelin takas duuniin niin meinasin laatata kesken kävelemisen ja piti pysähtyä nieleskelemään ettei tullut ylös. En tiedä miten vatsalaukku on tottunut pienempiin annoksiin, mut toi ei oikeen vakuuttanut. :(

Back
Ylös Bottom