Takakyykyssä ongelmia polven kanssa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen nyt alkanut harrastamaan kyykkäämistä, ja tekniikka alkaa olla pikku hiljaa hiottuna aloittelijan tasolle. Olen lisännyt rautaa jonkin verran, mutta lisättyjen painojen kanssa tehdyssä treenissä tulee ikävä sivuvaikutus: vasemman jalan polvi kipeytyy joka kerta. Olisikohan kyse vain väärästä tekniikasta, ja että oikealla tekniikalla ei tulisi mitään kipuja? Vai voiko vika olla ennemmin huonossa lämmittelyssä? Olen kyllä ottanut aina hieman lämpöä ja venytellyt jalat ennen kyykkäämistä. Jollekin muullekin on varmasti ruvennut polvi vihoittelemaan, minkälaisiin toimenpiteisiin on ryhdytty sen jälkeen? Omat painoni ovat vielä sen verran pienet, että mitään katastrofaalista vahinkoa tuskin pystyisi tapahtumaan, mutta mietityttääkin sitten jos ja kun sitä rautaa alkaa kertyä tangolle enemmän. Saman jalan polven olen nassikkana jo aikaisemmin telonut, joten vahingonmahdollisuutta ei kumminkaan kannata vähätellä. Mitäs neuvoja antaisitte? Tarkoitus olisi käyttää seuraavissa treeneissä tukisidettä ja katsoa, kipeytyykö polvi enää sen jälkeen niin pahasti. Jos kivun ilmaantuminen ei lopu, niin olisi varmaan parempi jättää kyykkääminen sikseen, mitä tietenkään en toivoisi, mutta terveys ennen kaikkea.

ite mulla on molempia polvia ronkittu pulpetilla asti ja ongelmia on ollu..
Eniten autto se että rupesin kyykkäämään niin syvään kuin mahdollista sillon ku bodytyylillä tein. Toinen että lämmittelin prässissä melko pienillä raudoilla mutta silleen että annoin kelkan tulla ihan alas, niin pitkälle ku vaa tulee, painot jossain 150-200 välissä.
Ja takareisien voimatasoa kannattaa nostaa, se vaikuttaa myös polven terveyteen.

Ok, kokeillaanpa seuraava treeni näillä vinkeillä. Hieman tarkennusta vielä: olen tähän saakka vienyt kyykyn lähes niin alas kuin olen saanut, ei ole kuulemma hyvä kyykätä ihan niin syvään kuin pystyy? Jaloista ja juuri polvista en ole kovin taipuisa, mutta kyykyn ala-asennossa reidet ovat joka tapauksessa alempana kuin vaakatasoon lattiaan nähden. Ja kipu tuntuu kyykätessä aina siinä vaiheessa, kun olen ala-asennossa ja otan ensimmäisen ponnistuksen ylöspäin.

Vihje 1: jalat kaipaa lisää venyvyyttä, pelkästään jo tiukat etureidet kipeyttää polvet helposti. Eli ota ohjelmaan ihan erillinen venyttelysessio, jossa teet pitkiä venytyksiä. Ne lisäävät lihasten lepopituutta ja helpottavat myös vihjeen 2 noudattamista.

Vihje 2: työnnä niitä polvia sivulle koko kyykyn ajan, heti lähtöasennossa käännä polvet sivulle. Polvilla on tapana vispata sisään-ulos-sisään, jos niitä ei aktiivisesti työnnä ulos ja erityisesti jos tiukat lihakset vetävät niitä sisäänpäin. Vispaaminen tekee polville tosi pahaa vaikka ilman painoja kyykkäisit.

Ja kipu tuntuu kyykätessä aina siinä vaiheessa, kun olen ala-asennossa ja otan ensimmäisen ponnistuksen ylöspäin.
Tämä on yleensä se hetki, kun polvet viimeistään kääntyvät sisäänpäin. Jos venyvyys on kunnossa, on aivan sama miten syvälle kyykkäät.

Ja niitä lämmittelysarjoja kannattaa tehdä pelkällä kepillä niin kauan, kunnes pääset riittävän syvälle ja polvet pysyvät sivuilla. Syvyyttä ei haeta ikinä raudalla vaan lihashuollolla ja hyvällä alkuverryttelyllä. Näin saat paikat auki ja liikeradan kuntoon ilman että telot itsesi. Mukavampi kyykätäkin, kun ei joka kohdasta kiristä. Mä saatan kyykkäillä puolikin tuntia lämppärisarjoja... Jos heti laittaa liikaa rautaa, tiukat lihakset saattaa revähdellä omia aikojaan kun niihin kohdistuu liian kova venytys.

Juu, nämä vinkit ovat toimineet, kiitos niistä. Nykyään teen kunnon lämmittelyn prässiä ja keppiä apuna käyttäen, ja etenkin tuo polvien työntäminen sivuille koko toiston ajan on vaikuttanut toimivan. Polvi kipeytyy vielä hieman, mutta ei niin paljon, että siitä olisi haittaa. Ja vielä kun hion tekniikkaa ja saan jalat venyvemmiksi niin tuskin tuottanee kyykkääminen enää mitään ongelmia.

Juu, nämä vinkit ovat toimineet, kiitos niistä. Nykyään teen kunnon lämmittelyn prässiä ja keppiä apuna käyttäen, ja etenkin tuo polvien työntäminen sivuille koko toiston ajan on vaikuttanut toimivan. Polvi kipeytyy vielä hieman, mutta ei niin paljon, että siitä olisi haittaa. Ja vielä kun hion tekniikkaa ja saan jalat venyvemmiksi niin tuskin tuottanee kyykkääminen enää mitään ongelmia.

Mä jättäisin sen prässinkin lämmittelyistä pois ja tekisin vain kepillä ja sitten vähitellen lisäten rautaa niskaan. Prässiin helposti lataa liikaa rautaa kylmien lihasten päälle.... Tee vaikka apuliikkeenä prässiä, jos oot siihen niin ihastunut.

Polvi kipeytyy yhä... Entä jos nyt ottaisit parin viikon tehovenyttelyjakson, jonka aikana keskityt venyttelemään kunnolla ja jätät ne kovat kyykyt ja prässit kokonaan pois ohjelmasta? Uusia polvia ei saa kaupasta ja pari viikkoa ilman kyykkyä ei varmasti surkastuta sun reisiäsi. :thumbs: Ei niiden polvien nimittäin pitäisi kipeytyä yhtään, joten kipua kannattaa totella.

Koitin tuossa joku kerta kyykkytreenissä nousuvaiheessa työntää polvia ulos, sivulle. Kannattaako / saako noin tehdä, kun aina puhutaan siitä ettei saisi niiata polvia sisäänpäin.
Ja jos se kuuluu asiaan niin pitäisikö alas mentäessä jo työntää ulospäin ???
Tajusin koittaa tätä vasta nyt vuosien treenien jälkeen
joka kertoo sen että olen pska kyykkääjä

Koitin tuossa joku kerta kyykkytreenissä nousuvaiheessa työntää polvia ulos, sivulle. Kannattaako / saako noin tehdä, kun aina puhutaan siitä ettei saisi niiata polvia sisäänpäin.
Ja jos se kuuluu asiaan niin pitäisikö alas mentäessä jo työntää ulospäin ???
Tajusin koittaa tätä vasta nyt vuosien treenien jälkeen
joka kertoo sen että olen pska kyykkääjä
Polvet menee kyykyssä koko liikkeen ajan (myös negatiivisessa vaiheessa) siihen suuntaan mihin jalkaterät osottaa eli yleensä hieman sivulle.

Ite oon huomannu semmosta syvälle kyykätessä, että jos on jäykät nilkat, niin ala-asennossa jalka alkaa kiertymään polvesta, jos pitää painon kantapäillä. Kierto polveen ja painoa - ei hyvä.. Ratkaisuna oon laittanu jalat enemmän haralleen, mutta sekään ei oikeen tunnu luonnolliselta. Pohkeita pitänee venyttää vähän joustavimmiksi.. Sukkasillaan tuon efektin huomaa hyvin. Itellä ongelma on oikeestaan vaan toisessa jalassa, joka on murtunut nilkasta aikoinaan ja on täten hieman jäykempi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuossa ylempänä kyselin tuosta polvien ulospäin työntämisestä.
NO, nyt on treenattu muutaman kerran sitä ja alkaa kyykky taas kulkemaan, tosin alhaalla ollessa on kuollut kohta eli reidessä ei ole potkua ja ylös lähtö on hidasta. Treenaamallahan siitäkin päästään.
Mä olen aina ihmetellyt "pommikyykkääjiä" eli sellasia jotka pystyy pudottaa itsensä aika nopeasti.. no nyt mun alasmeno on helpottunut huomattavasti ja hommaan tulee sellanen luonnollinen liikerata. On se mukavaa kun oppii lisää.
Eli mun kyykky vinkit. ei saa pelkästään viedä takapuolta taakse (kuten aina ennen tein) vaan pitää levittää polvia :dance2:

Ja tekniikka vaan paranee.
Täällä jossain oli (muistaakseni jylli81:sen postaama) linkki youtubessa olevaan "opetusvideoon" jossa joku karju opasti nuorta jannua. Aiheena oli lantion tekniikka kyykyssä.

...
Eli mun kyykky vinkit. ei saa pelkästään viedä takapuolta taakse (kuten aina ennen tein) vaan pitää levittää polvia :dance2:

Tämän lisäksi teen "kenotuksen" / notkon alaselkään ja katse loivasti alaviistoon. Vaikea näitä on selittää, mutta oma tekniikka on parantunut todella paljon :rock::rock:
Lankku kantapäiden alta lensi hevon....
Polvet eivät naksu, pauku eivätkä tule kipeiksi !!

Polvilinja ei saa ylittää varvaslinjaa kyykätessä. Mie oon ainakin kyykännyt aina noin, eikä ole ollut polvissa koskaan mitään kipua.

Itselläni alkoi tulla ongelmia siinä vaiheessa, kun painot alkoivat olla omilla äärirajoilla. Ja niillehän täytyy mennä ja ylikin. ;) Fysioterapeutti totesi toisen säären olevan hiukan lyhyempi. (monilla varmasti on) Homma ratkesi kun toiseen treenikenkään pohjallisen alle sujautettiin korkokiila. Ohjesääntö on kuulemma se, että puolet virheestä korjataan. Eli sentin pituuseroon puolen sentin kiila, 2cm:n korjaukseen 1cm:n kiila jne.

Ot:na.. Tämä kuulemma vaikuttaa usein myös yläselkäongelmiin. Kun lantio on vinossa, ihminen korjaa asentovirhettä hartioilla, ja selkäranka on lopulta erittäin kovilla.

Lainaan tätä triidiä kun itsellä vähän samaa ongelmaa.

Itsellä kanssa polvi hieman kipeytynyt. Tarkemmin oikea polvi ja kipu ehkä enemmän sisäsivulla. Ei siis kyykätessä ole ollut kipua vaan pari päivää sen jälkeen. Ja kipukin sanana kuulostaa liioitellulta, mutta olen sen verran tarkka että rupeaa aina mietityttämään ja parempi kai niin päin.

Tuossa sanottiin että pitää työntää polvia sivulle. Tätä en ole ennen kuullut. Mitä tällä sitten tarkoitetaan? Siis pitää oikein keskittyä työntämään ulospäin?

Viime kerralla pidin jalkateriä aika suorassa. Jos on kapea asento niin eihän niitä hirveästi voi kääntää, koska polvet ei sitten mitenkään voi mennä varpaiden suuntaisesti?

Back
Ylös Bottom