Taistelusukeltajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja grawier
  • Aloitettu Aloitettu
Noista testeistä vähän.
Testithän on seuraavanlaiset:
(copy pastattu suoraan mil.fi:stä)

Osakoe 5 4 3 2 1 Pisteet
1000 m perusväl. uinti 14 15 16 18 20 min
50 m vapaauinti 30 32 34 40 50 sek
100 lautapotku-uinti 70 75 85 95 105 sek
Pituussukellus 50 45 40 35 25 metriä
4 m etsintä 10 9 7 5 3 levyä
6 m etsintä 10 9 7 5 3 levyä
4 m poiminta 65 75 90 100 120 sek
15 km maastomarssi 80 85 90 95 100 min
Käsinkohonta 18 16 14 12 10 kertaa
Vatsalihasliike (30 s) 31 29 27 25 23 kertaa
Penkkipunn. (50 kg) 30 26 22 18 14 kertaa
Cooper 3000 m
Apnoe-koe 1 min
Painekammiokoe 51 metrin syvyyttä vastaava paine

Maastomarsilla 10 kg taakka
Käsinkohonta suoritetaan 1,5 minuutin riipunnassa

Ja nyt ite kysymyksiin:
1. Tarkottaahan perusvälineuinti uintia ilman räpylöitä ja niinä ihme läpäreitä käsissä?
2.Onko toi allas 50 vai 25 metriä?
3. Mitä eroa 4 m etsinnällä ja 4 m poiminnalla?
4. Suoritetaanko testit tuossa järjestyksessä?
5. Montako päivää testit kestää?
6. Onko tuonne mitään järkeä mennä?

Ja siinä kai ne tarpeelliset ja tarpeettomat kysymykset sitten olikin. Vastaajia kiitän jo etukäteen!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by grawier
Ja nyt ite kysymyksiin:
1. Tarkottaahan perusvälineuinti uintia ilman räpylöitä ja niinä ihme läpäreitä käsissä?
2.Onko toi allas 50 vai 25 metriä?
3. Mitä eroa 4 m etsinnällä ja 4 m poiminnalla?
4. Suoritetaanko testit tuossa järjestyksessä?
5. Montako päivää testit kestää?
6. Onko tuonne mitään järkeä mennä?

Ja siinä kai ne tarpeelliset ja tarpeettomat kysymykset sitten olikin. Vastaajia kiitän jo etukäteen!

1. Perusväline uinnissa käytät maskia, snorkkelia ja räpylöitä

2. Luulisin, että pääsette käyttämään 50 m allasta.

3. Etsinnässä koitat tuoda mahdollisimman paljon kiekkoja ylös yhdellä sukelluksella. Poiminnassa mitataan kaikkien kiekkojen poimintaan käytetty aika.

4. Tottakai. Apnoekoe on välittömästi Cooperin jälkeen. Ei lepotaukoa.

5. Pari päivää

6. Sinne vaan :thumbs:

Tietoja

Jos systeemi on sama kuin ennen eli testit pidetään upiniemessä niin allas on 25m.
Testit ei olleet kaikille samassa järjestyksessä (riippuu varmaan hakija määrästä) vaan
hakijat jaettiin ryhmiin ja kun oli valmista vaihdettiin paikkoja.
Tosin maastomarssi (eli juoksu telamiina + viltti repussa) suoritettiin kaikki kerralla.

Useille hakijoille vaikeita tuntui olevan tuo käsinkohonta.
90 sekuntia on ylättävän pitkä aika roikkua siinä tangossa eli moni veti tuon 18 leukaa,
mutta ei jaksanut enää roikkua tarvittavaa aikaa eli pisteet jäi saamatta.
Sanoisin että juuri noilla käsinkohonta ja maastomarssi testeillä erotellaan jyvät akanoista.
Muista testeistä moni (lähes kaikki) vetää 5 pistettä.

Tietääkseni suomessa ei enää kouluteta taistelusukeltajia.
Sukeltajat koulutetaan raivaajasukeltajiksi eli miinan etsintä- ja raivaushommiin.
Taistelusukeltaja koulutus olisi vähän monipuolisempi kuin raivaajan.
Raivaaja linjalla on enemmän kaikkea sukeltamiseen liittyvää.

Tarkoitatko että onko järkeä mennä tuohon koulutukseen vai testeihin?
Onhan se paljon mielenkiintoisempaa kuin tavan varusmiehenä oleminen.
Jos sukeltaminen ja armeija yleensäkkin kiinnostaa suosittelen.
Helpolla siellä tosin ei pääse ja juoksemista on niin perkeleesti,
että takaisin tullessa näytät enemmän maratoonarilta kuin kehonrakentajalta.

Nämä tosin ei ole mitään viimeisimpiä tietoja, joten jos jollain on tuoreempia kokemuksia korjatkaa.

Ei tarvi täysiä pisteitä saada, riittää että pääsee läpi.
Jollei sua parempia satu olemaan valinnoissa.
Jos osaa uida ei paha, lihaskokeet on vitsi jos on vähän enemmän nostellut, jollei elopaino ei ole sanotaan vaikka yli 110kg.
Kaikkihan ymmärtää että sillon omalla massalla tehdyt liikkeet on raskaampia kun kevyimmillä.

Jeps, ton leuanvedon roikkumisjutun olen jo kauhukseni tiedostanut ja siihen tulen harjoittelussani panostamaan. Pitää rueta pikkuhiljaa treenaamaan että ei tartte testeissä hävetä (jos sinne innostun menemään). Kiitos tiedoista, helpoittavat kummasti. :worship:

15 km maastomarssi 80 85 90 95 100 min

Täytyy sanoa että aika ripakkaan täytyy marssia että vetäsee 15km vähän yli tuntiin :lol2:

Nimi hieman hämää mutta tuo luonnollisesti juostaan ihan normaalisti, I guess?

Suomessa kyllä koulutetaan vieläkin taistelusukeltajia. Taitelusukeltajia ja raivaajia koulutetaan vuorovuosittain. Tällä hetkellä taitaa olla menossa raivaaja-kurssi.
Fyysiset testit suoritetaan todennäköisesti vieläkin samalla tavalla kuin ennenkin. Eli heti ensimmäisenä päivänä kaikki putkeen sekalaisessa järjestyksessä. Jos testaan salilla esim. leuanveto tulostasi niin varaudu siihen, että se tulee tippumaan parilla toistolla itse testeissä. Jos testeihin lähtee niin kannattaa ottaa evästä mukaan, esim energiajuomaa ja jotain patukoita. Niin ja niihin allaslajeihin kannattaa panostaa eniten. Niistä saat suurimman osan pisteistä.
Itse olen käynyt raivaaja-kurssin ja suosittelen ehdottomasti. En usko että olisin viihtynyt missään paremmin. Uintia ja juoksuahan siellä tulee niin pirusti. Itselläni paino tippui 90kg:sta 74kg:n :(
Ja muistakaa...sukeltajakurssi on ainoa erikoisjoukko jonne ei ole naisia päässyt :thumbs:

Niin ja se maastomarssi todellakin kannattaa juosta, mutta tasaisella vauhdilla ettei kuole enne maalia

Originally posted by man1ac
Ja muistakaa...sukeltajakurssi on ainoa erikoisjoukko jonne ei ole naisia päässyt :thumbs:

Ei ivalon sissikomppaniakaan ole kyllä tiettävästi naista koskaan nähnykkään...
Eikä varmaan tule näkemäänkään, aikamoinen muija saisi olla että pärjäis siellä.

Originally posted by Zeta
Ei ivalon sissikomppaniakaan ole kyllä tiettävästi naista koskaan nähnykkään...

Tarkoitinkin erikoisjoukkoja. Ivalon sissikomppania ei semmoinen kai ole? Nojoo anyway. Ei tuo ollut se tärkein idea tossa postauksessa

Tarkoitinkin erikoisjoukkoja. Ivalon sissikomppania ei semmoinen kai ole? Nojoo anyway. Ei tuo ollut se tärkein idea tossa postauksessa

Noh, onhan ne sisäasiainministeriön erikoisjoukkoja...
Ei kuulu Puolustusvoimiin käsittääkseni ollenkaan.

Suomessa kyllä koulutetaan vieläkin taistelusukeltajia. Taitelusukeltajia ja raivaajia koulutetaan vuorovuosittain. Tällä hetkellä taitaa olla menossa raivaaja-kurssi.
Fyysiset testit suoritetaan todennäköisesti vieläkin samalla tavalla kuin ennenkin. Eli heti ensimmäisenä päivänä kaikki putkeen sekalaisessa järjestyksessä. Jos testaan salilla esim. leuanveto tulostasi niin varaudu siihen, että se tulee tippumaan parilla toistolla itse testeissä. Jos testeihin lähtee niin kannattaa ottaa evästä mukaan, esim energiajuomaa ja jotain patukoita. Niin ja niihin allaslajeihin kannattaa panostaa eniten. Niistä saat suurimman osan pisteistä.
Itse olen käynyt raivaaja-kurssin ja suosittelen ehdottomasti. En usko että olisin viihtynyt missään paremmin. Uintia ja juoksuahan siellä tulee niin pirusti. Itselläni paino tippui 90kg:sta 74kg:n :(

Niin ja se maastomarssi todellakin kannattaa juosta, mutta tasaisella vauhdilla ettei kuole enne maalia

Ei ne testit mulla ainakaan olleet saman päivänä kaikki, eihän niitä Erkkikään jaksaisi.
Toi maastomarssi (siis juoksu) oli muuten oikein hauska tehdä intin jalas-huippulenkkareilla..
Leuanveto/roikkumistesti oli tosi syvältä, sitä kannattaa treenata etukäteen ja miettiä itselleen sopivaa taktiikkaa.
Ja ihan ensimmäisenä on Cooperin testi, ja joka jokaisen testin jälkeen miehet kasaan ja heikoimmin pärjänneet -> voitte poistua.

Kun sanoin, että ne fyysiset testit tehdään putkeen niin tarkoitin lähinnä, että ensin tehdään fyyfiset testit yhtenä päivänä ja sen jälkeen siirrytään psykologisiin testeihin. Oli ehkä vähän huonosti kirjoitettu tohon aikasemmin. Tietty siinä tulee pitkiäkin taukoja ennen seuraavaa suoritusta kun joutuu oottamaan omaa vuoroa jne.

Kyllä ne fyysiset testit jatkuivat kuitenkin aamu kahdeksasta aina sinne seuraavaan aamuun ennen kuin nukkumaan pääsi. Eli evästä kannattaa ottaa.

Toki nuo jutut voi muuttua jonkun verran vuosittain mutta tuo pääperiaate on pysynyt aika samana jo useamman vuoden. Kun itse oli pääsykokeissa niin porukka otettiin kokoon pari kertaa jolloin osa porukasta laitettiin kotiin ja toivotettiin tulemaan ensi vuonna uudestaan. Aika moni siellä laittoi leikin kesken aivan itsekkin. Kyllähän ne testaa jo tossa vaiheessa onko mitään ainesta sinne kurssille, eli jaksaako vähän pitkäkestoisempaa suoritusta.

Kun sanoin, että ne fyysiset testit tehdään putkeen niin tarkoitin lähinnä, että ensin tehdään fyyfiset testit yhtenä päivänä ja sen jälkeen siirrytään psykologisiin testeihin. Oli ehkä vähän huonosti kirjoitettu tohon aikasemmin. Tietty siinä tulee pitkiäkin taukoja ennen seuraavaa suoritusta kun joutuu oottamaan omaa vuoroa jne.

Kyllä ne fyysiset testit jatkuivat kuitenkin aamu kahdeksasta aina sinne seuraavaan aamuun ennen kuin nukkumaan pääsi. Eli evästä kannattaa ottaa.

Toki nuo jutut voi muuttua jonkun verran vuosittain mutta tuo pääperiaate on pysynyt aika samana jo useamman vuoden. Kun itse oli pääsykokeissa niin porukka otettiin kokoon pari kertaa jolloin osa porukasta laitettiin kotiin ja toivotettiin tulemaan ensi vuonna uudestaan. Aika moni siellä laittoi leikin kesken aivan itsekkin. Kyllähän ne testaa jo tossa vaiheessa onko mitään ainesta sinne kurssille, eli jaksaako vähän pitkäkestoisempaa suoritusta.

Eli tarkoitit siis, että kaikki fyysiset testit tehdään ensin, mihin menee pari päivää ja sitten lopuksi psykologinen testi.
Näin ainakin minulla.

Telamiinalenkissä oma aika ylitti maksimin 2,5 min. Se oli kotiin sit. Sielä ei paljoo armoo kyl anneta. Yleensä on aika kova taso joten ei tarvii antaa. Varmasti helmi mesta.

Originally posted by Zeta
Noh, onhan ne sisäasiainministeriön erikoisjoukkoja...
Ei kuulu Puolustusvoimiin käsittääkseni ollenkaan.

Näin! Rajavartiolaitos kuuluu sisäasiainministeriön alaisuuteen, PV puolustusministeriön. Sotatilanteessa PV ottaa myös Rajavartiolaitoksen komentoonsa.

Oma mielipide on, että RJK:ssa kuolutetaan erikoisjoukkoja, poikkeaa kuitenkin aika paljon "normaalista".

Naisista: ei ole Kainuun rajallakaan ollut, eikä varmaan tule olemaan. Sanotaanko vaikka näin, että touhu on hieman vanhoillista. Rajalla tykätään myös paljon sivareista ;)

V***t rajavartiolaitos mikään erikoisjoukko oo. Erikoisjoukkoihin haetaan erillishakemuksin ja hakijat testataan. Rajalle pääsee kuka vaan kunhan kutsuntoihin vaivautuu... ja miks ei vaivautus kun parhaimmillaan poliisilta kyydin saa.

Ketkäs kaikki pakkotoistolaiset on taistelusukeltaja/raivaussukeltaja koulutuksen sitten loppujen lopuks käyny? Entä ne jotka on hakenu ja testit käyny muttei päässy, mistä jäi kiinni?

Originally posted by grawier
Ketkäs kaikki pakkotoistolaiset on taistelusukeltaja/raivaussukeltaja koulutuksen sitten loppujen lopuks käyny? Entä ne jotka on hakenu ja testit käyny muttei päässy, mistä jäi kiinni?

Minä olen TS.

Kuten varmaan tulikin tossa jo aikasemmin ilmi niin raivaaja puolen olen itse käynyt.

Millä kurssinumerolla Kimmo on ollut? Jos saa tiedustella. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom