Taistelusukeltajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja grawier
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by leoko
Näin! Rajavartiolaitos kuuluu sisäasiainministeriön alaisuuteen, PV puolustusministeriön. Sotatilanteessa PV ottaa myös Rajavartiolaitoksen komentoonsa.

Oma mielipide on, että RJK:ssa kuolutetaan erikoisjoukkoja, poikkeaa kuitenkin aika paljon "normaalista".

Naisista: ei ole Kainuun rajallakaan ollut, eikä varmaan tule olemaan. Sanotaanko vaikka näin, että touhu on hieman vanhoillista. Rajalla tykätään myös paljon sivareista ;)

Kyllä tuolla taitaa vähän erilaista olla tuo koulutus. Kaverini pääsi tasan viikko sitten pois tuolta (Inari) ja kertoi kuinka kolme sissiä oli lähetetty loppusodassa tutkimaan vihollisen leiriä (Sodankylä). Vihollisilla oli ollut taisteluharjoitukset menossa kahden joukkueen välillä kun sissit oli menneet sinne ja sissit olivat jääneet loukkuun vihollisten väliin. noh.. sodankylän pojat hokas että siellä oli vihollisia ja hyökkäs kahdella koko joukkueella päälle. Lopputulos: toisesta joukkueesta kaikki kuoli ja toisesta vähän reilu puolet kunnes päätettiin että sissit olivat muka kuolleet. Myöskin väijytyksissä ja muissa piirityksissä sissit olivat olleet täysin ylivoimaisia koska koko sodan aikana he olivat menettäneet vain nuo kolme miestä kun sodankylän joukkue melkein koko komppanjansa.

Meikä lähtee Inariin.

Itse olen hakemassa sitten vuoden päästä tuonne taistelusukeltajiin.

Tällä hetkellä nuo uintitulokset menee helposti (uinut pienestä pitäen)... sukelluksistakin voi hyvin saada täydet pisteet, mutta mutta...

Penkistä 50kg:llä tekee tiukkaa jo 20... eli siitä ei olisi kovin ruhtinaallisia pisteitä odotettavissa. Toisaalta ei sekään paha verrattuna siihen että saan juuri ja juuri 7 leukaa vedettyä. Voimaa siis tarvitsee lisää, mutta miten sitä saisi helpoiten lisää juuri näihin tarvittaviin "lajeihin", kun ottaa huomioon että peruskunnon pitäisi säilyä kovana?

grawier sanoi:
Ja nyt ite kysymyksiin:
1. Tarkottaahan perusvälineuinti uintia ilman räpylöitä ja niinä ihme läpäreitä käsissä?
2.Onko toi allas 50 vai 25 metriä?
3. Mitä eroa 4 m etsinnällä ja 4 m poiminnalla?
4. Suoritetaanko testit tuossa järjestyksessä?
5. Montako päivää testit kestää?
6. Onko tuonne mitään järkeä mennä?

Ja siinä kai ne tarpeelliset ja tarpeettomat kysymykset sitten olikin. Vastaajia kiitän jo etukäteen!

Onhan näihin kysymyksiin tuossa yllä jo vastattu, joten keskityn tuohon kutoseen :)

Elikkä todellakin kannattaa mennä! Jos haluaa järkevää tekemistä inttiaikana ja kenties elättelee toiveita palolaitoksen pintapelastajaksi tai ammattisukeltajan tutkintoa, on SukK todellakin käymisen arvoinen paikka. Omalta kurssiltani 15 läpäisseestä varusmiehestä 10 on nykyisin palolaitoksella, rajavartioston sukeltajina ja pintapelastajina.

Muista vaan, että pelkät hyvät pisteet ei riitä, jos reppaa psykologisissa... Pääsykokeissa on ollut useita, jotka ovat saanneet täydet pisteet fyysisistä kokeista, mutta kukaan heistä ei ole päässyt kurssille! Psykologisia varten on vaan vähän hankala prepata :)

Eikun onnea kokeisiin! Itsellä muuten ekat kertaukset 10v. jälkeen tän kuun lopussa, tuskin maltan odottaa :hyper:

Meinaakos kukaan pakkikselta mennä nyt lokakuun pääsykokeisiin? Itse olen alustavasti sellaista kaavaillut.Kunto ei vielä ole paras mahdollinen ja painoa on hivenen liikaa (99kg)... mutta dieettiä seuraavat 3kk. Kai siinä ajassa ihmeitä kerkee tekemään.

man1ac sanoi:
. Itselläni paino tippui 90kg:sta 74kg:n :(
Ja muistakaa...sukeltajakurssi on ainoa erikoisjoukko jonne ei ole naisia päässyt :thumbs:

Niin ja se maastomarssi todellakin kannattaa juosta, mutta tasaisella vauhdilla ettei kuole enne maalia

Toi on jo raju painonpudotus. Mitä Recyclist jutteli niin hänellä taisi olla paino 87kg mennessään ja siinä se pysyi, viimeisellä 6kk-jaksolla paino jopa nousi 1-2kg. Kysyisinkin, että laitettiinko teidät juoksemaan maratoneeja vai mitenkäs se paino putosi niin rajusti, vai oliko sulla tosi paljon fläsää kurssin alussa? Mitä mä olen käsittänyt niin raivaajasukeltajien homma ei ole niin liikuntapainotteista kuin taistelusukeltajien, vaan se on enemmän ehkä teknisempää tms. Kuitenkin ensimmäiset kuukaudet ovat koulutukseltaan samankaltaisia. Ja sukeltajillahan on oma ruokala, jossa tarjotaan muita varusmiehiä tukevammat ateriat.

Itselläni tulisi teoriassa olemaan paino n. 88-90kg (rasvat 8-10%), jos kyseiselle kurssille pääsisin. Toki panostaisin runsaaseen proteiininsaantiin ja riittävään kalorisaantiin lisäravinteiden ja eväiden avulla. Mites sulla se paino noin rajusti putosi?

X-man sanoi:
Telamiinalenkissä oma aika ylitti maksimin 2,5 min. Se oli kotiin sit. Sielä ei paljoo armoo kyl anneta. Yleensä on aika kova taso joten ei tarvii antaa. Varmasti helmi mesta.

Mun käsittääkseni testeissä kuitenkin saa tulla yksi hylätty suoritus?

Rock^ sanoi:
Toi on jo raju painonpudotus. Mitä Recyclist jutteli niin hänellä taisi olla paino 87kg mennessään ja siinä se pysyi, viimeisellä 6kk-jaksolla paino jopa nousi 1-2kg. Kysyisinkin, että laitettiinko teidät juoksemaan maratoneeja vai mitenkäs se paino putosi niin rajusti, vai oliko sulla tosi paljon fläsää kurssin alussa? Mitä mä olen käsittänyt niin raivaajasukeltajien homma ei ole niin liikuntapainotteista kuin taistelusukeltajien, vaan se on enemmän ehkä teknisempää tms. Kuitenkin ensimmäiset kuukaudet ovat koulutukseltaan samankaltaisia. Ja sukeltajillahan on oma ruokala, jossa tarjotaan muita varusmiehiä tukevammat ateriat.

Kyllähän siellä kokoajan liikkeellä ollaan, elikkä paino putoo jos ei ole tottunut sellaiseen ja vaikkapa vaan salitreeniä ennen tehnyt. Itse painoin huimat 67kg inttiin mennessä, 69kg kurssin alkaessa, 73kg kurssin loputtua ja lopulta 78kg kun pääsin pois jatkokoulutuslinjan jälkeen. Eikä rasvat loppussakaan ollut yli kymmentä. Kyllä ne tuloksetkin nousi, esim. penkki 70kg:sta 95kg:oon ilman että penkkiin edes koskin! Tuli nimittäin vähän punnerrettua (jos mokaa, joutuu punnertamaan ja minähän punnersin :))

:wanha:
TA2 sanoi:
Profiilin mukaan olet 31v. ??? Kantahenkilökuntaa?
Vakikalustoon kuulun joo. Kova treeni-into on päällä ja motivaationa tuo SukK on erittäin kova. Juoksu tökkii tosi pahasti, salilla treeni taas luistaa kun lihakset alkaa muistaa mitä se rauta painaa. Olen pitäny jonkinlaista kirjaa treeneistä ja ottanut jopa foton ruhostani ennen treenin aloittamista. Ajattelin sitten kun pääsen :thumbs: kurssille ja läpäisen :piis: kurssin niin
jakaa omia vinkkejäni ja ennenkaikkea "mikä meni mönkään" ja "olisi pitäny treenata enemmän" osion halukkaille vedenalla-olijoille tai muuten asiasta kiinnostuneille. Jos ei nyt ihan hullu idea ole?

Ohessa linkki toisenlaiseen kerhoon, jossa myös sukeltajia sekä valintatilaisuus.

http://koti.mbnet.fi/wolfman/legion/leg.htm

Rock^ sanoi:
Meinaakos kukaan pakkikselta mennä nyt lokakuun pääsykokeisiin? Itse olen alustavasti sellaista kaavaillut.Kunto ei vielä ole paras mahdollinen ja painoa on hivenen liikaa (99kg)... mutta dieettiä seuraavat 3kk. Kai siinä ajassa ihmeitä kerkee tekemään.

Ajattelin käydä siellä. En ole tosin käynyt uimassa pitkään aikaan ja kärsin koko viime vuoden polvivammasta, jonka takia en ole vuoteen päässyt kunnolla juoksemaan. Tänään tuli tosin käytyä fysioterapeutin juttusilla, joka antoi läjän hyviä vinkkejä, joten katsotaan jos treeni lähtisi tästä luistamaan... jos ei, niin on aika turha mennä tonne rääkkäämään itteään.

Rock^ sanoi:

Itselläni tulisi teoriassa olemaan paino n. 88-90kg (rasvat 8-10%), jos kyseiselle kurssille pääsisin. Toki panostaisin runsaaseen proteiininsaantiin ja riittävään kalorisaantiin lisäravinteiden ja eväiden avulla. Mites sulla se paino noin rajusti putosi?

Nojoo...mennessäni paino oli jo tippunut muutaman kilon mitä se oli aikaisemmin ollut, eli jostain 93:sta. Kun kurssi alkoi niin niin ei todellakaan ollut paljon ylimääräistä siinä painossa, rasvat olivat arviolta jotain 11-12% luokkaa. Olin mennessäni kohtuullisessa (siis minun mittapuuni mukaan) punttikunnossa ja treenailin sitten sen koko vuoden 3-4 kertaa salilla myös viikolla. Sitä ei ehkä olisi tarvinnut tehdä, koska muun treenin ohella se oli liikaa. Paino siis laski ja tulokset tuli alas. Oishan sitä tietty voinut käyttää enemmän esim. lisäravinteita, joista olisi saanut helposti lisää energiaa. Toisaalta kun paino laski niin oli entistä helpompi taas juosta yms.

Eipä tuo painon putoaminen pidemmällä tähtäimellä niin traagista ollut. Hyvin on paino taas kasvanut, mutta kyllähän se sillon vähän vitutti.

Niin ja ei se ruokala nyt ihan oma ole, mutta kyllä sieltä extra ruokaa saa jonkun verran, aika usein jotain rusinoita, leikkeleitä ja hedelmiä tjms. Se koulutus on noin 6kk lähes samaa raivaajilla ja taistelijoilla, jonka jälkeen alkaa hiukan enemmän perehtyminen siihen erikoisosaamiseen. En jaksa siitä sitten mitään sen enempää.

hei kertokaa mulle mikä on apnoe-koe??!!?? muut on kyl ihan tuttuja. juuh mun pitäis kans treenaa noita leukoja ja penaa aika paljon lisää... aikaa on.

sportti sanoi:
hei kertokaa mulle mikä on apnoe-koe??!!?? muut on kyl ihan tuttuja. juuh mun pitäis kans treenaa noita leukoja ja penaa aika paljon lisää... aikaa on.

Hengenpidätyskoe. 1min. Vaatii vain hermoja, ei uusintayrityksiä.

TA2 sanoi:
Hengenpidätyskoe. 1min. Vaatii vain hermoja, ei uusintayrityksiä.
Kiitos vastauksesta. mutta vielä tuli mieleen ,että tuo testi tehdään aika varmaan altaassa, eikö?? Altaassa olen tuon kyllä saanut, tällä hetkellä tuo 90s. riippuminen on ??!!?? ja tuosta maasto-marssi jutusta en tiedä, muuten alan olemaan vähintään 1p kohdalla tai paremmassa kaikessa, mikä on tietenkin hyvä juttu ----> mutta miten on allergioiden tai astman laita?? ovatko ne este? :(

sportti sanoi:
Kiitos vastauksesta. mutta vielä tuli mieleen ,että tuo testi tehdään aika varmaan altaassa, eikö?? Altaassa olen tuon kyllä saanut, tällä hetkellä tuo 90s. riippuminen on ??!!?? ja tuosta maasto-marssi jutusta en tiedä, muuten alan olemaan vähintään 1p kohdalla tai paremmassa kaikessa, mikä on tietenkin hyvä juttu ----> mutta miten on allergioiden tai astman laita?? ovatko ne este? :(

Altaassa tehdään ja se on aika helppo nakki kyllä. Jokaisen pitäisi siihen pystyä.

Riippuminen tarkoittaa sitä, että sun pitää pysyä tangossa se aika vedettäessä leukoja. Eli jos vedät minuutissa 15 leukaa niin sun pitää vielä roikkua se 30s, että suoritus hyväksytään. Ei auta vaikka vedät 30 leukaa, mutta tipahdat ennen aikaa-->hylätty.

Maastomarssi on siis juoksu joka suoritetaan paino repussa. Niin ja allergioista yms. ei kannata turhaan mainita jos joku ei niistä kysy. Jos ei ole vakavia niin tuskin haittaa.

KIITOS VASTAUKSESTA!!! tosiaankin noita leukoja pitää treenata, ja olen aloittanut selkään voima-ohjelman. Pitää nyt katsoa mitä se tuo tullessaan --> leuka max 18 toistoa? :D

Nostetaanpa vanha threadi taas...

Kimmo, voitko ottaa minuun yhteyttä sähköpostilla? Olisi muutama kysymys, mutta en pystynyt sinulle sähköpostia lähettämään.

miku.jarvenpaa@dlc.fi

Toki muutkin taistelusukeltajat osaavat varmasti vastata, joten jos olet kyseisen koulutuksen käynyt niin laita viestiä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom