Taistelusukeltaja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja henkkas
  • Aloitettu Aloitettu
Calypso , en kuulu mihinkään porukkaan. Kaverin kans aloteltiin ku satuttiin innostumaan Team Kampelan sivujen kautta lajiin. :)

biizei, otan yhteyttä heti kun tiedän asiasta tarkemmin. Mäkelänrinne on aika varmasti se halli missä alotan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
uinnista

Olen menossa inttiin taistelusukeltajaksi 2009 ja pitäisi alkaa kasvattamaan kuntoa ja uinti on hieman ruosteessa. Oletteko käyneet itse uimassa vai jossain uimakoulussa?

Onkohan tuo raivaussukeltaja treenaamisen arvoinen asia ? Jotenkin kuulostaa hölmöltä :D . Onko siinä mitään hienoa äksöniä kuten taistelusukeltajissa ?

Joo o... toi on aika yleinen asenne.. :D Raivaajasukeltaja kuitenkin on se "arvostetumpi" linja. Siinä on tietyllä tavalla enemmän järkeä ku taistelusukeltaja-linjassa. Vaikka toki mielipiteensä kullakin.

Onkohan tuo raivaussukeltaja treenaamisen arvoinen asia ? Jotenkin kuulostaa hölmöltä :D . Onko siinä mitään hienoa äksöniä kuten taistelusukeltajissa ?

Älä ihmeessä mene sinne, jos noin epäröit. Siellä tuskin kaivataan mitään luovuttajia, jotka sitten rankan paikan tullen alkaa vinkumaan, että ei enään haluukkaan olla siellä.

PRKL!

(Tämä viesti saattaa sisältää provosointia;))

Ei tossa mun mielestä mitään provosoitumista ollu havaittavissa:thumbs: Mut eihän raivaajasukeltaja voi olla hyödyllistä tai palkitsevaa kun ei siinä riehuta rynkky kädessä ympäri metsiä :rock:
;)

juu ei mielestäni tolla asenteella sinne kannata lähtä. Ennemmin jättää menemättä ja jos haluaa sitä "oikeata äksöniä" ni sit menet seuraavana vuonna sukelluskurssille.

Joo. Kyllä mulla on sellainen olo, tai siis mieleipide, että raivaajasukeltajat ovat teknisesti parempia sukeltamaan. Jostain olen saanut tällaiseen käsitteen päähäni, että sukelluskoulutus on vaativampaa ja monipuolisempaa. Jos taistelusukeltajat sukeltavat periaatteessa vain siirtyäkseen paikasta toiseen ja sitten sotivat vasta maalla, niin raivaajat opetetaan ihan oikeasti toimimaan veden alla. Ja olen myös jostain kuullut että raivaajaksi pitää olla kovemmat hermot, kun pitää poimmien kanssa leikkiä.

Enpä sitten yhtään tiedä pitääkö mikään paikkaansa, mutta raivaaja linja ei ole kyllä yhtään sen epäarvostetumpi tai huonompi kuin taistelusukeltajakaan. Allaskausi ja ensimmäinen avovesikausi on ainakin (ehkä) täysin samat.

Aika pitkälti noi kurssit on tosiaan samanlaisia. Taistelusukeltajat vaan erikoistuu happilaitteen käyttöön, kun taas raivaajasukeltajat erikoistuu seoskaasulaitteiden käyttöön. Raivaajat sukeltaa syvemmälle, taistelusukeltajilla taas on enemmän kaikkea kopterista hyppimistä sun muuta.

Ja jos tota sukeltajakurssia kattoo sukeltamisen kannalta ni kyl ite ainakin mieluummin sukeltasin seoskaasulla kun hapella, eli mieluummin vähän syvemmälle ku alle kymmeneen metriin missä kuulemma useimmat taistelusukeltajien sukellukset tehdään. Puhtaalla hapellakaan sitä sitten intin jälkeen varmaan harvemmin sukelletaan :D

Ja jos tota sukeltajakurssia kattoo sukeltamisen kannalta ni kyl ite ainakin mieluummin sukeltasin seoskaasulla kun hapella, eli mieluummin vähän syvemmälle ku alle kymmeneen metriin missä kuulemma useimmat taistelusukeltajien sukellukset tehdään. Puhtaalla hapellakaan sitä sitten intin jälkeen varmaan harvemmin sukelletaan :D

Joo näin on, saahan raivaajista kevytsukeltajan paperit ja kaiketi sukeltavat nykyään repellä. Siis suodattimet muka ja osittain suljettukierto. Kait käyttävät myös nitikkaa, sano.

Joo näin on, saahan raivaajista kevytsukeltajan paperit ja kaiketi sukeltavat nykyään repellä. Siis suodattimet muka ja osittain suljettukierto. Kait käyttävät myös nitikkaa, sano.
Sukeltaako raivaajatkin nykyään repellä? Ihan ymmärrettävää sinänsä jos sukeltaa, onhan ne kuitenkin paljon kehittyneemmät välineet verrattuna normi seoskaasu vehkeisiin.

Hyvä roberto että pidät keskustelua yllä puhumalla keskenäs :D En muuten pääse Treeneihin sunnuntaina kun oon koko viikonlopun mökillä:( Pitää sit treenaa avantosukellusta tai jotain muuta yhtä kehittävää :D

No mitä ihmettä täällä puhutaan...

Taistelu- ja raivaajasukeltajalinjat eroaa toisistaan todella paljon. Ensimmäiset pari kuukautta on samat (allas/avovesi-jakso), sitten homma alkaa erota kuin yö päivästä. Toiset purkaa pommeja meren pohjassa, toiset tekee pitkiä ja vaativia tiedusteluoperaatioita (joissa sukellus on yksi mahdollinen siirtymiskeino pisteestä a pisteeseen b). Eli koulutus on kyllä TODELLA erilaista, jopa eri kouluttajat pääosin kursseilla.
Taistelusukeltajalinja on fyysisesti ja henkisesti mielestäni paljon raskaampi (terveisiä vaan raivaajille. :D ) pitkine leireneen (koko kesä oltiin oikeastaan metsässä) ja tajuissa pysymisen rajamailla tehdyistä kokeista (mm. taistelusukeltajan peruskoe). Raivaajien koulutus taas ei sukellusvaiheessa voi olla kovin fyysistä, kun se altistaisi sukeltajantaudeille...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom