Taistelukoirat

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Määrittele sana "kovin" koira? Mitä kykyjä haetaan? Jos katsotaan henkiset ja fyysiset kyvyt ni AB on hyvä ja APBT ja Bordeauxin doggi on ok. Mutta jos nyt haluat vahvan koiran ni ban dog eli yhdistät AB+APBT tai APBT+ bordeauxin doggi.

Olen nähnyt 3 bourdeauxin dogia ja yksikään ei ole omannut minkäänlaisia suojelu tai koira agressiivisia piirteitä. Hienoja ja näyttäviä seurakoiria :)

Nyt kun "taistelukoirat" ovat taas olleet hiljattain lööpeissä niin voisi herätellä keskustelua. Täytyy kyllä sanoa, että hirveätä tuubaa noi uutisointien kommentit suurimmaksi osaksi. Osa on kyllä selvää trollausta, mutta kun lukee niin monta eri kommentia mm. koirarotujen hävittämisestä/kieltämisestä niin osan on pakko olla tosissaan. Sitten media vielä sotkee taistelukoira-termin käyttäen sitä milloin missäkin. Itse käsitän termin taistelukoira sisältämään sellaiset rodut, joita on käytetty yleisesti koiratappeluissa eli lista on niin pitkä ettei se mitään havainnollista mitään, vaan sitä käytetään uutisen raflaavuuden vuoksi. "Taistelukoira tappoi jne" ja sitten on iso osa uutista kommentoineista ampumassa kaikki pitbullit jne. Jos poliisikoira puree niin harvemmin ihmiset ovat lynkkaamassa esim. belgianpaimenkoiria, mutta jos uutisessa lukee et taistelukoira puri niin eniten saa lukea noita pitbullien lopetuskommenteja, vaikka purijana olisi joku toinen rotu. Onneksi en ole pitbullin omistaja, jos joku kysyisi rotua niin vastauksen jälkeen tulisi kumminkin niitä tappajakoira/taistelukoira-kommenteja. Tulee niitä nykyuutisoinnin jälkeen varmaankin muillekkin roduille.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_taistelukoiraroduista

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011093014484275_uu.shtml

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/...olapsen-yhdysvalloissa/art-1288418000209.html

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011050613672124_ul.shtml

Mitä tulee itse aiheeseen niin mun mielestä tuollainen koira-ajokortti voitaisiin järjestää kurssina kaikille koiranomistajille tai uusille koiran omistajille jostakin tietystä pvm:stä lähtien. Kaikille roduille. En sit tiedä paljon ne noita koirahyökkäyksiä vähentäisi, mutta tuskin tuollaisesta kurssista nyt isommin haittaakaan olisi.

Minusta tuo Viikin tapaus osoitti taas, että kyllä vähitään jonkinlaisen kortin/luvan toivoisin näille potentiaalisesti hyvinkin vaarallisten rotujen ottajille. Vaikea muutenkin nähdä, miksi tällainen pitäisi saada lemmikiksi. Poliisin työkumppanina näen ihan järkevän perusteen huippukoulutetulle isolle koiralle, mutta ikävä kyllä arjessa huomaa millaisille tapauksille nämä rodut usein käytännössä päätyvät (ei provo ja ei tule yleistää).

Olen nähnyt 3 bourdeauxin dogia ja yksikään ei ole omannut minkäänlaisia suojelu tai koira agressiivisia piirteitä. Hienoja ja näyttäviä seurakoiria :)

Borkku on erittäin leppoisa kaveri siihen asti kunnes joku käy siihen tosissaan kiinni, sen jälkeen ei ole kenelläkään kivaa kun borkun vanhat taistelukoiran vaistot herää. Eli borkun kanssa on ihan tosissaan syytä välttää tilanteita missä matsi voi tulla. Rotu ei ole kovin miellyttämisenhaluinen eikä todellakaan mikään palveluskoira, mutta muuten ihan ihania otuksia. :) Mielestäni suurin miinus rodussa on niiden terveystilanne joka on sanalla sanoen erittäin huono.

Minusta tuo Viikin tapaus osoitti taas, että kyllä vähitään jonkinlaisen kortin/luvan toivoisin näille potentiaalisesti hyvinkin vaarallisten rotujen ottajille. Vaikea muutenkin nähdä, miksi tällainen pitäisi saada lemmikiksi. Poliisin työkumppanina näen ihan järkevän perusteen huippukoulutetulle isolle koiralle, mutta ikävä kyllä arjessa huomaa millaisille tapauksille nämä rodut usein käytännössä päätyvät (ei provo ja ei tule yleistää).

Kyllä tulee yleistää. Ja yleistää rajusti! Sitähän nääkin ihmiset tekee jotka sanoo että joku rotu on niin lutunen.

Äärimmäisen säälittävää on se että näitä taistelukoirarotuja hommataan liian usein ns. munan jatkeeksi, aika kyseenalainen syy hommata koira :jahas: Toisekseen mua vituttaisi ainakin kaupungissa se ettei niitä voi viedä koirapuistoon tai pitää olla äärimmäisen tarkka sinne menon kanssa, kun täytyy olla koko aika varuillaan ettei se oma mussukka syö jotain toista koiraa elävältä.

Äärimmäisen säälittävää on se että näitä taistelukoirarotuja hommataan liian usein ns. munan jatkeeksi, aika kyseenalainen syy hommata koira :jahas: Toisekseen mua vituttaisi ainakin kaupungissa se ettei niitä voi viedä koirapuistoon tai pitää olla äärimmäisen tarkka sinne menon kanssa, kun täytyy olla koko aika varuillaan ettei se oma mussukka syö jotain toista koiraa elävältä.

Tässä maailmassa on paljon asioita, joista voi sanoa että "hommataan jatkeeksi", eikä koira tee niihin poikkeusta. Väittäisin kuitenkin, että aika harva ottaa koiran ihan vain egoillakseen. Sillä siihen tarkoitukseen keksin paljon helpompiakin hankintoja,mutta toki sitäkin tapahtuu. Hyvin sosialistetun "taistelukoirarotuun" kuuluvan koiran voi viedä puistoon siinä missä minkä tahansa koiran näin karkeasti ottaen ja yleistäen. On tietysti koiria, joita ei voi viedä koirapuistoon, mutta se ei automaattisesti tarkoita sitä, että kuuluisivat "taistelukoirarotuun".

Hyvin sosialistetun "taistelukoirarotuun" kuuluvan koiran voi viedä puistoon siinä missä minkä tahansa koiran näin karkeasti ottaen ja yleistäen. On tietysti koiria, joita ei voi viedä koirapuistoon, mutta se ei automaattisesti tarkoita sitä, että kuuluisivat "taistelukoirarotuun".

Tässä asiassa olen vahvasti eri mieltä. Vaikka se koira on sosialistettu miten hyvin, se on koko nuoren ikänsä tullut toimeen vieraiden, jopa samaa sukupuolta olevien koirien kanssa niin on melko varmaa että tulee se päivä kun koirapuistossa eteen tulee koira jonka kanssa menee sukset ristiin ja jostain pienestäkin asiasta se tappelu alkaa ja sitten on jälki rumaa. Jälkeenpäin ihmiset sitten ihmettelee että "kun ei se koskaan ennen ole ollut kenellekään vihainen". Mun mielestä täysinturha lähteä ottamaan sitä riskiä vieraiden koirien kanssa. Mun omat koirat ei enää koirapuistossa ulkoile jos aitauksen sisällä on muita koiria. Tuo nuori amstaffiuroshan vielä pärjäisi muiden kanssa hyvin mutten aio ottaa sitä riskiä että eteen tulee se päivä kun riita syntyy jostain lelusta, kepistä tai kävystä....

Jokainen tyylillään mutta tarkoitan vaan että asiat kannattaa miettiä hyvin jo etukäteen, sillä ehkäisee monia ongelmia..

No kyllä siinä on taas ajateltu loppuun asti, kun laskettu agressiivinen koira samaan huoneeseen monen lapsen kanssa.

Kyllä saa aika huolella bullia hakata että siitä saa agressiivisen, ei se pienestä kyllä inahda tai agressiiviseks tule, on siinä taas omistajat perkele.

Kyllä ainakin lähistön klanipäät pitää usein vapaana. Viimeksi huomautin asiasta kohteliaasti, niin sitten se ehkä 160cm Jack Daniel's -paita alkoi rööki huulessa huutaa sille koiralleen :/

Mulla ei vain mene jakeluun miksi koiraa ei voisi viedä koirapuistoon. Yllensä ne riidan hakuisimmat koirat ovat jotain aivan muita kuin näitä "taistelukoiria". Vaikka meilläkin sillä on konflikteja sattunut niin jatkossakin vien puistoon mukava harrastus koiralle sekä omistajille.

Tietenki kaikki koirat ovat yksilöitä mutta rotuun katsomatta sosialistaminen on hyvä juttu ja koiran kun koiran pitää tulla toimeen muiden koirien kanssa.

Kyllä saa aika huolella bullia hakata että siitä saa agressiivisen, ei se pienestä kyllä inahda tai agressiiviseks tule, on siinä taas omistajat perkele.

Niin, eihän hyvinsyötetty tiikerikään pienestä inahda tai tule agressiiviseksi, mutta laskisitko menemään lasten tykö?

Mulla ei vain mene jakeluun miksi koiraa ei voisi viedä koirapuistoon. Yllensä ne riidan hakuisimmat koirat ovat jotain aivan muita kuin näitä "taistelukoiria". Vaikka meilläkin sillä on konflikteja sattunut niin jatkossakin vien puistoon mukava harrastus koiralle sekä omistajille.

Tietenki kaikki koirat ovat yksilöitä mutta rotuun katsomatta sosialistaminen on hyvä juttu ja koiran kun koiran pitää tulla toimeen muiden koirien kanssa.
No tässä tapauksessa kaupunkikoirista 80% on pieniä ja jos siellä puistossa (esim. Rajasaari) on yksikin tuollainen, niin valtaosa joutuu olemaan menemättä.

Se onkin hieno reaktio kun menee outoon puistoon. Osa ihmisistä lähtee ja sanoo että meidän sessu pelkää TUOMMOSIA tai sitten suojellaan omaa koiraa henkensä kaupalla kun koirat haluaisivat tutustua. Aivan selvää rasismia.

Onneksi on tuttuja puistoja jossa on tuttuja ihmisiä sekä koiria niin kaikki menee yleensä hyvin.

Tässä asiassa olen vahvasti eri mieltä. Vaikka se koira on sosialistettu miten hyvin, se on koko nuoren ikänsä tullut toimeen vieraiden, jopa samaa sukupuolta olevien koirien kanssa niin on melko varmaa että tulee se päivä kun koirapuistossa eteen tulee koira jonka kanssa menee sukset ristiin ja jostain pienestäkin asiasta se tappelu alkaa ja sitten on jälki rumaa. Jälkeenpäin ihmiset sitten ihmettelee että "kun ei se koskaan ennen ole ollut kenellekään vihainen". Mun mielestä täysinturha lähteä ottamaan sitä riskiä vieraiden koirien kanssa. Mun omat koirat ei enää koirapuistossa ulkoile jos aitauksen sisällä on muita koiria. Tuo nuori amstaffiuroshan vielä pärjäisi muiden kanssa hyvin mutten aio ottaa sitä riskiä että eteen tulee se päivä kun riita syntyy jostain lelusta, kepistä tai kävystä....

Jokainen tyylillään mutta tarkoitan vaan että asiat kannattaa miettiä hyvin jo etukäteen, sillä ehkäisee monia ongelmia..

Juurikin näin. Sosiaalistaminen on toki hyvä asia mutta sillä ei poisteta sitä tappajanvaistoa jota on vuosisatoja istutettu amstaffeihin ym. rotuihin. Tottakai koirapuistossa on labriksiakin jotka ei tule muiden urosten kanssa juttuun mutta ero on siinä että tietyt rodut hyökkää kimppuun tappaakseen, ja onhan se aika vittumainen irrottaa lukkopurennassa olevaa staffia/amstaffia.

Se onkin hieno reaktio kun menee outoon puistoon. Osa ihmisistä lähtee ja sanoo että meidän sessu pelkää TUOMMOSIA tai sitten suojellaan omaa koiraa henkensä kaupalla kun koirat haluaisivat tutustua. Aivan selvää rasismia.

Onneksi on tuttuja puistoja jossa on tuttuja ihmisiä sekä koiria niin kaikki menee yleensä hyvin.

Mitäs sitten kun ei mene hyvin? Keräillään suolenpätkiä, itse olisin mieluummin ottamatta sitä riskiä.

Joo, varmasti esim. uros terrierit ja varsinkin Jack Russellit räyhäävät enemmän, mutta ero tuleekin siinä että jonkun Chihuahuan tai pikkuterrierin uhittelut lähinnä naurattaa mutta amstaffin käydessä päälle tosissaan tuleekin jo "hieman" pahempaa jälkeä.

Itse viimeksi toissailtana lenkillä ollessani toisella puolella katua kävellyt uros amstaffi melkein repäisi nurin omistajansa (pienikokoinen naishenkilö) kun havaitsi meidän murren (itsellä perus 30 kg eurasier uros) 200m päästä. Rähinä oli jo kaukaa sellasta luokkaa että oksat pois. Noh, kait tuokin vaan halusi tutustua ystävällisesti meidän karvakuonoon ja minä tässä vaan yleistän :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom