Taistelukoirat

Ei helevetti jätkät:hyvä:
Mun puolesta voidaan lopettaa keskustelu tähän mun arasta koirasta ja eareista. Kaikki jotka rodusta jotakin tietää, ymmärtää kyllä mitä tarkotin.

Teille kahelle tietäjälle on aivan turha selittää, ku ette näköjään edes yritä ymmärtää mitä tässä tarkotan. Esim. raketista tulee muutakin kun ääni? mahd. välähdyksiä yms. Mutta pidän tästä edes päin pelttooreita mukana lenkillä, jos tulee joku tiukka tilanne.

Ja muu pakkis, sori tää :offtopic:, jatketaan niistä taistelukoirista puhumista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moni ei vaan tajua omaa koira katsoessa onko koiran esittämä käyttäytyminen agressiota vai epävarmuutta, kun ne pullistelee ihmisille tai muille koirille.

Tätä komppaan täysin! Mun mutsi, jolla on amstaffi, on sitä mieltä, että sen koira on todella kova luonteeltaan kun se ärisee ja rähisee muille koirille tuolla kadulla (se onkin sille lähinnä egon pönkittäjä) :jahas: Mä oon sitä mieltä, että se kertoo enemmänkin koiran epävarmuudesta kuin "kovuudesta". Itsevarmalla koiralla ei ole tarvetta ärhennellä muille, sen sijaan se katsoo ohikulkijoita yleensä aika "ylimielisesti" ja naukkaa kiinni vasta siinä tilanteessa, kun joku yrittää tulla iholle/reviirille.

Ja samoilla linjoilla ollaan, rähinää on kahdenlaista, sitä pelkoa ja sitä oikeata agressiota. Vaikka tämä onkin taistelukoiriin liittyvä keskustelu ja Suomen Pystykorva nyt tuskin kenenkään mielestä sellainen on, niin mainitsen muutamia esimerkkejä. Minulla vanhempi pystykorva on aivan äärimmäisen itsetietoinen ja itsepäinen. On täysin varaukseton vieraita ihmisiä, lapsia, narttu/pentukoiria kohtaan ja ottaa kaikki avosylin häntää heiluttaen vastaan. Uroskoiratkaan eivät saa minkäänlaista hyökkäystä aikaan, jos herra on esim.metässä vapaana, elleivät nyt aivan itse silmille tule. Mutta sitten. Autossa häkkiä vartioidaan silmittömästi, sama kotona tarhassa ja juoksunarussa. Puhumattakaan siitä, että on hihnan päässä. Joka ikisen uroksen päälle pyritään menemään, oli iso tai pieni. Kerran metässä näin etempää, kun pystäri monessa paikassa etempänä kulki porukassa kaverin Karhukoira-uroksen kanssa. Sitten, kun karhukoira tuli liian lähelle minua, pystäri painoi suoraan kurkkuun. Ja meinasi käydä yhdellä miehellä siinä rytäkässä kädet lyhkäisiksi. Toisen kerran olivat täysin sopuisasti tiellä kauempana, mutta kun minun nuorempi koira tuli paikalle, ja karhukoira sitä haistelemaan, painoi vanhempi koira taas karhukoiran kimppuun. Ja kun se tuo pystykorva on sitten kovapäinen. Siitä saattaa valua verta kymmenestä kohtaa, kun sitä on isompi koira pöllyttänyt, mutta päälle vain pitäisi painaa. Hengenlähtöön asti.Jokatapauksessa, agressioon voi olla hyvinkin monta erillaista laukaisijaa. Tässä meikäläisen tapauksessa se on selkeästi se vartioimisvietti, vai mikä vittu lie oikealta nimeltään(eivät opettaneet rajakoulussa)ja laumavietti. Ja kysymys ei ole missään nimessä pelosta. Hyvän koiran ohjaajan tulisi kyetä tällaisia asioita lukemaan ja näin pystyä näitä ristiriitatilanteita välttämään, mutta väitänpä, että itse en esim.tuota omaa koiraa voi tuosta mitenkään pois opettaa.

Ja noista raketeista. Meillä ei koirat pelkää ampumista pätkääkään, eikä luonollisesti semmosella metätyskoiralla hevonvittua tekisikään, ne innostuu siitä aivan tolkuttomasti. Eipä ne ole sitten ne raketit paljon sen kummosempiakaan. Paukkua pelkäämättömiksi ne on opetettu jo pentuna ja myöhemmin ne on sitten ehdollistuneet siihen laukaukseen siten, että ne tietää, että kun metässä pamahtaa, joku kuoli ja sitten saadaan verta litkiä. Joidenkin koirien hermorakenne sitten vaan on semmonen, että ne vauhkoontuu esim. kovista äänistä(laukaus, raketti), eikä niitä saa siedätettyä niihin ollenkaan. En kyllä kovassa paikassa paljon sellaiseen koiraan luottaisi, sehän on arkuutta ja mitä siellä takana sitten muuta piileekään.

No joo, mutta kunhan lämpimikseni löpisen. Enhän minä noita hurjia taistelukoiria omistakaan, mutta tuskin ne koiraa kummaisempia on.

Noi toihan kertoo sun koiran rohkeuden jonkin asteisesta puutteesta, jos se pelkää raketteja. Paukkuarkuus on yksi osa-alue joka testataan virkakoiria valittaessa.

Moni ei vaan tajua omaa koira katsoessa onko koiran esittämä käyttäytyminen agressiota vai epävarmuutta, kun ne pullistelee ihmisille tai muille koirille. Varmaan suurin osa treenaamattomista koirista lähtee mieluummin karkuun kuin hyökkää vastaan ja rupeaa taistelemaan, jos tilanne luodaan hiukankin jännäksi koiraksi. Ja oikeasti treenaamattomalle koiralle sen tilanteen ei tarvii olla kovinkaan ihmeellinen, on koira kuinka agressiivinen tahansa.

Tuohon viimeiseen kappaleeseen: Luojan kiitos että suurin osa niistä koirista tosiaan ei hyökkää vastaa/ rupea taistelemaan :) Minunkin koira on ollut aika kovapäinen narttu, mutta itseäni kouluttamalla olen saanut sen hyvin aisoihin. Pitää vaan olla kokoajan tiukkana sääntöjen suhteen.

Naapurissa asuu ihan kilahtamispisteessä oleva Malinois, tai siltä se ainakin vaikuttaa :) ikää 1.5 vuotta. Omistaja on kuulemma tullut muutaman kerran kotiin itku kurkussa ja selittänyt että ei mene enää ikinä sen kanssa ulos. Onneksi ovat ottaneet yhteyttä ammattiauttajaan...

Voi kun ihmiset koiriensa ongelmat tosissaan...

Anteeksi tämä:offtopic:

Edittiä tuohon edelliseen postiin:

Koirani kimppuun on 2 kertaa hyökännyt juurikin pystykorva :) Ei minkäänlaista itsesuojeluvaistoa :D Taitaa olla nuo pystykorvat aikamoisia pakkauksia...

Tuttavallani oli saksanseisoja joka pelkäsi raketteja, mutta haulikonpaukkeesta ei välittänyt.
Ei se välttämättä ole automaattisesti huono metsästyskoira, jos pauketta uutenavuotena pelkää. Tilanne on hieman erilainen, kun rakettien pauke kuuluu kotona/lenkillä, kun taas metsällä koira on tutussa tilanteessa.

Meillä on pari tällasta väkevaa tappajakoiraa, jotka on hankittu egon pönkitykseen. Tai ihan vaan lenkkikaveriksi ja seurakoiraksi.
Olen kasvanut perheessä, jossa on kasvatettu eläimiä ja on ollut jos jonkilasta rekkua, joten jonkinlaista näkemystä on eri roduista. Oma mielipide on että kaikista roduista löytyy herkemmin lämpöä ottavia koiria.
Ja se on ihan turha kuvitella omasta koiraste että se ei tee kellekkään mitään. Itse en ainakaan luota omiin koiriin niin paljon, että valvomatta/vapaana laskisin moikkaamaan vieraita koiria. Niiden tuhovoima on kuitenkin sitä luokkaa, että kiire tulee jos pikku pallerot alkaa reuhaamaan. Ja meidän koirilla ainakin on nollatoleranssi rähinän suhteen ja on ihan rodun ominaisuus. Meillä ei todellakaan jäädä kuuntelemaan, jos niille aletaan rähjäämään ja molemmilla kyllä pää kestää kulke vieraiden koirien ohi rähjäämättä. Mutta molemmilla on sama ominaisuus, että jos toinen koira alkaa murista, niin samantien otetaan haaste vastaan. Eikä kumpikaan jäisi paikoilleen rähjäämään vaan ampus suoraan kiinni, jos olisi mahdollisuus.
Ja vielä sen verran meidä koirista, että molemmilla ollaan harrastettu tokoa ja vähän myös kisattu aiheesta. Että ne nyt ei ole miteenkää pellossa kasvatettuja reuhaajia.

Olen tässä jo muutaman vuoden odotellut millon kauheet tappajakoirat pääsee lööpeihin, kun rotujen keskustelupalstoilla uudet innokkaat omistajat kehuu kuinka rauhallisia ja kilttejä niiden pötkyt on.
Sieltä aina voi lukea kuinka niiden kanssa voi kulkea joka paikassa ilman hihnaa ja ne tulee puistoissa kaikkien kanssa toimeen. Totuus on kuitenkin, että kun nämä alkaa olla täysikasvuisia niiden mielipide saattaa muuttua ainakin samaa sukupuolta oleviin. Ja tämä jos sattuu esim koirapuistossa voi äkkiä tulla muutakin vahinkoa kuin pieniä reikiä nahkaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että pienen ja iloisen seurakoiran sisällä on kuitenkin suhteellisen vahva koira, joka halutessaan saa aikaan pahaa jälkeä.

En viitsi laittaa linkkiä, ettei kukaan koiran omistaja pahota mieltään. Mutta netin ihmeellisestä maailmasta löytyy tarinaa kun omat koirat otti yhteen ja jälki oli todella rajua. Taisi Rekkujen korjaaminen maksaa yli 3000€. Eli kyllä ne omat koirat voi tosiaan purra ja vielä oman lauman jäsentä. Ja tämä sattui ihan täällä kotimaassa.

Itse en ainakaan luota omiin koiriin niin paljon, että valvomatta/vapaana laskisin moikkaamaan vieraita koiria. Niiden tuhovoima on kuitenkin sitä luokkaa, että kiire tulee jos pikku pallerot alkaa reuhaamaan. Ja meidän koirilla ainakin on nollatoleranssi rähinän suhteen ja on ihan rodun ominaisuus. Meillä ei todellakaan jäädä kuuntelemaan, jos niille aletaan rähjäämään ja molemmilla kyllä pää kestää kulke vieraiden koirien ohi rähjäämättä. Mutta molemmilla on sama ominaisuus, että jos toinen koira alkaa murista, niin samantien otetaan haaste vastaan.

Sama täällä. Tarkkana saa olla, eikä koskaan sais sokaistua sille "oman pikku karvapallon" ihanuudelle ja söpöydelle. Niiden sisältä löytyy kuitenkin ne rodun todelliset luonteenjuuret, mitkä voi tulla ilmi todella yllättävässäkin tilanteessa (kuten näistä lööpeistä saa välillä lukea :jahas:).

Moni ei vaan tajua omaa koira katsoessa onko koiran esittämä käyttäytyminen agressiota vai epävarmuutta, kun ne pullistelee ihmisille tai muille koirille.

Agressio ja pullistelu on aina merkki epävarmuudesta. Niin ihmisillä kuin koirillakin.

Voi olla näinkin. Paljon merkitsee myös se mihin tehtävään koira on koulutettu, vai onko sitä edes koulutettu.

Agressio ja pullistelu on aina merkki epävarmuudesta. Niin ihmisillä kuin koirillakin.
Itsekin jouduin hetken miettimään tilanteita joissa ei olisi. Oma narttu on hyvä esimerkki: koki olonsa varmasti turvalliseksi silloisen seurustelukumppanini dobberinartun kanssa, kunnes tajusi ettei se olekaan "vaan sattumalta käymässä oleva kiva leikkikaveri". Kun välit lähenivät, ne myös hankaloituivat, kuten kahdelta nartulta saattaa (joskus) odottaa. Dobberi ei alistunutkaan, vaan ignoteerasi pikki pirun (parson russel). Tätähän ei jätetty tähän; kyllä sitä huomiota sai kun hieman näykki pyllystä. Pahemmaksi kävi. Kun omistaja komensi omaa koiraansa, koki minun pikkuiseni oikeudekseen "peesata", eli ärähti hänkin, että "nyt alas sieltä sängystä!" (tai vastaavaa). Löysi sitten itsensä seuraavaksi dobberin kidasta poikittain, kurkun kohdalta tietty. Eikä jäänyt ainoaksi kerraksi. Kahden nartun välisissä kahnauksissa ei aina tunnu olevan päätä eikä häntää. Mustasukkaisuus on toinen.

Miks ne ei sit sovellu poliisitehtäviin? Näin olen kuullut koirapoliisilta...

poliisitehtävissä kuule tarvitaan VÄHÄN muutakin ominaisuuksia kuin hyökkäävyyttä... poliisikoiran pitää pystyä etsimään kadonneita, haistella huumeita ja räjähteitä ihmisjoukkojen keskeltä jne..

hyvältä työkoiralta vaaditaan ennenkaikkea hyvää hermorakennetta. Ja sakemannit ja belggarit on hyviä työkoiria mutta mikään niiden "kovuus" ym ei tee niistä hyviä..vaan niiden monipuolisuus ja koulutettavuus.

tää on hauskaa kun tyypit kirjoittelee sellasiin aiheisiin ikäänkuin asiantuntijoina joista eivät selkeästi ymmärrä juurikaan mitään.

Sääoloilla ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä ettei niitä ole tällä hetkellä poliisikoirana.

suomesta löytyy mun tiedon mukaan tällähetkellä poliisilta jopa sekarotuinen partion mukana kulkeva työkoira. voin selvittää huomenna että mitä rotuja tuossa yksilössä on.

malit ja sakemannit on yksinkertaisesti erittäin monipuolisia työkoiria ja siks sopivat poliisin käyttöön hyvin, vanhakunnon työlinjanen sakemanni sopii paremmin kuin mali, malit usein niin on/off koiria...ei oo kuin täysillä menoa ja reagoimista, välimuotoja ei useinkaan toiminnassa tunneta. Sakemanni malttaa enemmän katsoa ja arvioida esim uhkaa

Noi toihan kertoo sun koiran rohkeuden jonkin asteisesta puutteesta, jos se pelkää raketteja. Paukkuarkuus on yksi osa-alue joka testataan virkakoiria valittaessa.

no paukkuarkuus ja johonkin saatananmoiseen ilotulitukseen ahdistumalla reagoiminen on kaks eri asiaa...

se sitten toinen juttu jos ihan suorastaan menee paskat alle ja painuu jonnekkin piiloon ilotulituksen aikana vaikka ollaan talossa sisällä.. sillon ei varmaan oo ihan kunnossa hermorakenne

poliisitehtävissä kuule tarvitaan VÄHÄN muutakin ominaisuuksia kuin hyökkäävyyttä... poliisikoiran pitää pystyä etsimään kadonneita, haistella huumeita ja räjähteitä ihmisjoukkojen keskeltä jne..

hyvältä työkoiralta vaaditaan ennenkaikkea hyvää hermorakennetta. Ja sakemannit ja belggarit on hyviä työkoiria mutta mikään niiden "kovuus" ym ei tee niistä hyviä..vaan niiden monipuolisuus ja koulutettavuus.

tää on hauskaa kun tyypit kirjoittelee sellasiin aiheisiin ikäänkuin asiantuntijoina joista eivät selkeästi ymmärrä juurikaan mitään.
No sun teksteistä onneks paistaa suuri kokemus ja tietämys. Mä oon nyt varmaan 5-6 viestissä sanonu, että tää ei oo mitään mun omaa tietoa vaan juttuja mitä olen poliisilta kuullut.

Säälittävän tietämykseni mukaan malinoissit ja sakemannit ei oo parhaita mahdollisia etsintäkoiria vaan noutajia käytetään niihin tehtäviin. Mut hei, onneks sä oot perillä asioista.

Ja mä oon puhunut hyökkäävyydestä siks, että siitä oli puhe. Ehkä minäkin säälittävine tietoineni käsitän, että poliisikoiran ainoa tehtävä ei ole purra ihmistä. Ja nimenomaan sakujen ja malinoissien kovapäisyys tekee niistä hyviä. Ku sä kaasutat tollasta koulutettua hurttaa silmiin niin se ei saa muuta ku virtaa siitä, mut hei, onneks sä oot perillä asioista.

Munkin mielestä on hauskaa, että kaverit joilla ei tunnu olevan yhtään sen enempää käsitystä asioista tulee tänne pätemään. Kerrotko hieman lisää saksalaisten ja noutajien hermorakenteen erilaisuudesta? Mua kiinnostais kovasti tietää niiiden eroista, kun sä oot perillä asioista.

Hieno koiranomistaja siinä:hyvä:

Poliisikoiria koulutetaan suomessa huume, pommi, ruumis tai paloetsintään. Tämän lisäksi partiokoirina toimivat saavat koulutuksen jäljestykseen ja suojeluun. Ainoastaan etsintäkoirana työskentelevät koiriakin löytyy jolloin niiden tehtävä on erikoistua ainoastaan huume- tai pommikoiriksi. Sanomattakin pitäisi olla selvää, että etsintäkoirat jotka erikoistuvat vain yhteen tiettyyn tehtävään ovat yleensä parempia siinä omalla alueellaan, kuin ns. yleiskoirana työskentelevä partiokoira. Suomesta löytyy myös ainoastaan purutehtäviin koulutettuja koiria jolloin ne saavat koulutuksen ainoastaan suojeluun.

Niin ja Suomesta löytyy useampiakin sekarotuisia poliisikoiria joiden syntyperistä ei ole aivan täyttä varmuutta.

Täällä puhutaan kokoajan poliisikoirista. Myös rajavartiolaitoksessa on erittäin pätevää koiratoimintaa ja taitaapa rajalla koiran osuus kuitenkin näytellä päivittäisissä työtehtävissä suurempaa roolia kuin poliisissa. Rajakoiria on muistaakseni tällä hetkellä joku 250. Ja aivan kaikki eivät kuitenkaan ole sakemanneja. Kun kaikkia aina kiinnostaa virkakoiratoiminta ja mm. hyvän virkakoiran ominaisuudet, niin siitä löytyy hyvää tietoa rajan nettisivuilta www.raja.fi --> raja-ja merivartiokoulu --> täydennyskoulutus --> koiratoiminta. Lukekaa. Aika lailla samat asiat menee yksiin poliisikoiratoiminnassa, tehtäväkenttäkin on pikkuhiljaa tullut aika samanlaiseksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom