Itse antaisin koiran murista ihan rauhassa
Näin olen aina tehnyt. Kai se joskus tajuaa, että tuo yllyttäminen ei tehoa :D
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse antaisin koiran murista ihan rauhassa
Näin olen aina tehnyt. Kai se joskus tajuaa, että tuo yllyttäminen ei tehoa :D
Itseäni taas vituttavat yli kaiken ne ihmiset,jotka yrittävät väkisin syöttää pikku puudelinsa koiralleni ylipitkän flexin päästä.Kaiken lisäksi viellä yllättävän moni tuntuu vetävän herneet nenään,kun lenkillä en päästä oma koiraani haistelemaan.:jahas:
Moi! Kuinka monella on staffi? Tapasin eläinlääkärin odotushuoneessa aivan valloittavan staffin viedessäni nykyistä koiraani rokotuksiin. Tarkoitus on ottaa toinen koira n. vuoden päästä, ja rotu on kovassa mietinnässä. Ymmärtääkseni staffi ei tule aikuisena kovin hyvin toimeen toisten koirien kanssa? Entäs oman lauman muut koirat, suhtautuuko staffi niihin kuitenkin ystävällisesti? Kuulemma staffissa on loputtomasti virtaa, kuinka paljon tarvitsee aktiviteettia lenkitysten lisäksi?
Mulla ei ole staffia, mutta suht paljon olen ollut tekemisissä ko. rodun kanssa. Omien kokemusten perusteella voin suositella. Virtaa noissa kyllä piisaa, välillä mun mielestä liikaakin. Voit varatua että koti vedetään kivaan kuntoon, kun olet esim. töissä. Ihan sama kuinka paljon lenkität. Staffit tulee muiden koirien kanssa ihan siinä kuin muutkin rodut. Kunhan muistat totuttaa sen pienestä asti vieraisiin koiriin.
Onko sitten niin, että vaikka kuinka vedän staffin kanssa puolen tunnin juoksulenkin, järjestän jotain aivojumppaa ja jätän aktivointileluja+koirakaverin tietenkin, niin staffi on kotiin tullessa sisustanut asunnon uuteen uskoon?
En mä usko et toi on mikään ongelma, muistat vaan olla johdonmukainen ja päättäväinen. Kyl se siitä. Toisen vaihtoehtona voisin suositella sulle Shar Peita tai Bullterrieriä. Kokoluokka suht sama ja kuitenkin mun käsityksen mukaan pykälän verran rauhallisempia tapauksia...En sitten tiedä, kannattaako staffia edes harkita vain yhden koiran koulutuskokemuksella..?
Lähde: http://www.staffordshirenbullterrieriyhdistys.fi/staffi.htm
Otteita:
"Monen rotua tuntemattoman onkin varmasti jne.
Jos pelkää, että koira tuhoo kämppää, kannattaa totuttaa se häkkiin.. Meillä on meijän dobberille häkki sitävarten, että siellä yksinoloaikansa viettää. Häkki on TOSI iso (mittoja en muista) ja omaksi paikakseen koira on sen ottanut. Pitää vain muistaa, että ensiksi häkistä tehdään kiva paikka.. Annetaan ruuat sinne ja laitetaan nameja sinne jne..
Originally Posted by damon
edit: liian hidas. "pari piuhaa on katki".. miksi koiraa välittömästi lähdetään tuomitsemaan järjeltään vialliseksi.
Häkin käytön plussapuolista vielä..
Ei siis missään nimessä rangaistuslaitokseksi, vaan pennulle tutuksi ja turvalliseksi paikaksi, jossa se sai nukkua rauhassa, kuin omassa pesässään.
Elintilan koosta nyt puheenollen.
Pentuna kaverimme oli ainoastaan makuuhuoneessa. Sen varttuessa ajattelimme levittää sen olotilaa ja päästimme sen poissaollessamme oleskelemaan koko kämppään. Aloimme havaita että koiramme oli levottomampi ja muutenkin erilainen. Kotiin palatessamme koira oli heti skarppina, eikä siitä voinut havaita, että se olisi ollut juuri herännyt.
Palasimme yhden huoneen taktiikkaan. Nyt himaan päästyämme ja makkarin ovea avatessamme koiruli oli lähes joka kerta nukkumassa tai ainakin juuri herännyt.
Tietysti, olipa kyseessä rotu kuin rotu koiralla on taipumus pitää silmällä asuinpaikkaansa, ainakin yksin siellä ollessaan. Vaikka asuntomme ei ole suurensuuri, on siellä paljon enemmän ihmeteltävää ja kytättäviä ikkunoita kuin pelkässä makuuhuoneessa.
Itse pidän häkkiä riittävän suurena tilapäiseen käyttöön, kun koira mahtuu siellä seisomaan, kääntymään ja makaamaan miten päin tahtoo.
Vicious1
En tuomitse, mutta koirallasi on kotona ollessaan noin neliömetri liikkumatilaa.
Ootko miettinyt koiran tilan rajaamista huoneessa esim. juuri puutarha-aidalle? Aitaa saa puolentoistakin metrin korkuisena ja se on muovipäällysteistä terästä, jota koira ei saa rikki. Sillä saa kätevästi rajattua sähköjohdot sun muut ikävät asiat koiran ulottumattomiin. Lisäksi se on helppo sitoa rautalangalla huonekaluihin tms., jolloin koira ei saa sitä kaadettua.
En minäkään häkitystä vastaan mitenkään suoralta kädeltä ole. Koiralle on mukavampaa kun se saa olla rajatussa tilassa, eikä sen tarvitse vahtia kokonaista asuntoa. Itse kuitenkin tekisin ennemmin jostain huoneesta koiraystävällisen ja telkeäisin koiran sinne.
Monissa asunnoissa on esimerkiksi jonkinlainen eteiskäytävä, johon koiran voisi jättää tukkimalla aluetta jollain verkkoaidan pätkällä tms. Koiralla olisi kuitenkin hyvä olla tilaa venytellä kunnolla sekä vaihtaa välillä hiukan paikkaa, kuten ne tekevät ihan luonnostaan useita kertoja esimerkiksi yön aikana.
Pariksi tunniksi voisin jättää koiran häkkiin nukkumaan, mutta en kokonaiseksi työpäiväksi. Mukavampi vaihtoehto on kokeilla sellaista kuonokoppaa, joka sallii koiran hengittää ja juoda vapaasti, mutta estää huonekalujen tuhoamisen. Moni koira lopettaa tuhoamisen jo sellaisenkin kopan kanssa, joka ei varsinaisesti estäisi pureskelua.
On koiran omankin terveyden kannalta tärkeää joko rajoittaa koiran tilaa tai estää tuhoaminen kuonokopalla, nimittäin aina on mahdollisuus että koira satuttaa itsensä. Tuo oma koira ei ole koskaan varsinaisesti tuhonnut, mutta kerran pentuna oli saanut jostain tongittua tassuihinsa paketillisen kertakäyttöisiä partateriä ja pistänyt ne päreiksi. Huoli oli aika suuri, kun yhdestä terästä puuttui puolet. Onneksi selvittiin säikähdyksellä.