Tahdon avautua Saksasta ja saksalaisista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Mun mielestä Huppe toi sun kuvan nainen on saksalaisittain vielä ihan nätti, sori vaan :D Ukot ja akat kaikki vähän ei-niin-esteettisiä, mutta eipä ne Saksan naapurimaatkaan kaikki kauneudella loista paitti ehkä Ranska ja Tanska (ihanaa kun tuli samalla lauseella haukuttua aika suuri määrä ihmisiä :P).

Jotkut vuokranantajat ne nyt vaan on mulkkuja. Ihan täällä Suomenmaassakin mieheni muuttaessa mun luo ei hän saanut millään minkäänsortin vastaantulemista vuokranantajalta, ei todellakaan mitään yhteydenpitoa eikä vakuusrahoja. Eipä se perkeleen pelleily loppunut ennenkuin minä otin asian hoitaakseni, kummasti ne rahat tipahti miehen tilille kun käräjäoikeudesta kuului. Hankalampaahan se on ulkomaille lähteä väittämään jos ei puhu paikallista kieltä ja täten ymmärrä paikallisia lakeja, mutta rahallahan tosiaan juristeja saa.

Ainiin, mielestäni saksalaisilla on äärettömän huono huumorintaju. Mutta saa sieltä sentään edes jonkinsortin tummaa leipää :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
EI ne suomessakaan nelikymppiset naiset mitään hyvännäköisiä ole. Suomessa on tosi hyvännäköisiä naisia, tosin ne on vähemmistö. Suomessa keskivertonainen ei todellakaan ole niin hyvännäköinen kuin saksassa, puhun nyt niistä nuorista, noin 20v:stä jotka sitä omaa kohderyhmää kuitenkin myöskin on.

Toinen on että ei olutta huonoksi tee jos se tarjoillaan pienemmästä astiasta. Jos mä hakisin erikoisluvat että voisin perustaa baarin missä olutta myydään vain 5 litran etolan muoviämpäreistä niin millä logiikalla mun kuppila oisi maailman paras olutravintola. Kyllä esimerkiksi Kölsch on ihan hyvää olutta ja suomalaisen poronkusen (lapinkullan) voittaa ehkä 5-0. Täytyy tosin sanoa että mun lempioluet menee kyllä vahvasti Baijerin puolelle, kyllä dunkel weissbier aika helvetinmoista elämäneliksiiriä on.

Senlisäksi kysykää keltä vaan suomalaiselta yrittäjältä, tai varsinkin konkurssin tehneeltä jolta rahat on loppu että onko suomessa nyt hirveä byrokratia vai ei.. Suomessa maksetaan helvetisti verorahoja kaikenmaailman turhaan homosteluun kuten kulttuurintukemiseen, pakolaisiin ja kehitysapuun. Suomessa otetaan niin pää märkänä velkaa että jos budjetti pelkillä veronkorotuksilla tasapainotettaisiin pitäisi ALV:tä nosta vaatimattomaan 50%:iin tai tuloveroja jonnekin 80% tasolle (en oo itse laskenut noita, lähteitäkään en muista mutta mittava se budjettivaje on tällähetkellä) Senlisäksi suomessa toi työtilannekkaan ei ihan baijeritasoa ole eikä tule varmasti olemaankaan, sekä kyllä täälläkin osaa ihmiset väärinymmärtää toisiaan jos eivät samaa kieltä puhu. Eikä se ole suomalaisten vika kollektiivisesti eikä saksalaisiakaan voi syyttää jos niiden kanssa asioiden hoito englanniksi tuottaa "hieman" erilaisen lopputuloksen kuin alunperin haluttu.

Saksa on siitäkin mukava maa että mulle kun olen suomalaisten kanssa ollut siellä ja puhunut suomea, ei kukaan ole tullut vittuilemaan että saksassa puhutaan saksaa, hollannissa näinkin on useampia kertoja käynyt.. Tosin mua se ei kyllä haittaa, siinähän nurisee, itsekin olen sitä mieltä että maassa maan tavalla (=ja kielellä) tai maasta ulos, enkä koskaan voisi asua maassa jonka kieltä en hallitse ja jonka tapoja en kokisi omakseni.

In your mail from 2008-04-03 you gave me the following agreement: "We do not want to make minimum of 2 years contract. We have planned to stay in Munich anyway at least for that time.

Ainakin tällä tavalla kontekstista poistettuna tuohan on hieman hämäävästi sanottu. Suomennos: "Emme halua tehdä sopimusta, jossa sitoudumme kahdeksi vuodeksi. Olemme suunnitelleet jäävämme Muncheniin joka tapauksessa vähintään kahdeksi vuodeksi". Eikös tuon voi tulkita myös niin että olisit kiinnostunut tekemään vuokrasopimuksen yli kahden vuoden määräajaksi.

Ainakin tällä tavalla kontekstista poistettuna tuohan on hieman hämäävästi sanottu. Suomennos: "Emme halua tehdä sopimusta, jossa sitoudumme kahdeksi vuodeksi. Olemme suunnitelleet jäävämme Muncheniin joka tapauksessa vähintään kahdeksi vuodeksi". Eikös tuon voi tulkita myös niin että olisit kiinnostunut tekemään vuokrasopimuksen yli kahden vuoden määräajaksi.

Ei....... ---> Emme tahdo tehdä vähintään kahden vuoden sopimusta. Olemme kuitenkin/jokatapauksessa suunnitelleet jäävämme Muncheniin vähintään siksi ajaksi"

ELI: Emme tahdo jäädä välttämättä sinun asuntoosi koko kahdeksi vuodeksi, muttemme ole tästä kaupungista aivan heti lähdössäkään. hmm. ilmeisesti tuon voi tulkita joku muukin eri tavalla.

No, vanhoilla meileillä ei ole mitään merkitystä, kun se ei ole virallinen asiakirja saksan lainsäädännön mukaan. Vuokrasopimus on tehty tuon jälkeen (14.4.2008) ja siinä on vain 1 vuoden määräaikaisuus, koska en suostunut kahteen vuoteen.

Totta, meilejä voi tulkita miten tahtoo, mutta suurin merkitys viime kädessä on sillä vuokrasopimuksella, johon määräaikaisuuden kesto on merkitty.

astutaan kunnolla byrokratian rattaisiin, niin meininkin on jotain aivan muuta. Tästä ei tiedä, mikäli sitä ei ole kokenut. Se on maanpäällinen helvetti.

Tässä arschfickkaisin pilkkua sen verran, että väittäisin, että kieltä osaamattomalle byrokratia on yhtä helvettiä melkeinpä maassa kuin maassa. Täällä lännessä, Kinkeissä ja ryssissä onnistunee kunhan tietää kenet lahjoa.
Ja nimenomaan sellaisille, jotka haluais työtä tehdä ja jotenkin asettua siihen yhteiskuntaan, se pompotus on ihan tavatonta. Myöskin Suomessa, mitä olen parin ulkomaalaisen kaverini kanssa keskustellut.
He kun ovat naimisissa suomalaisen kanssa, olleet töissä koko täällä olo ajan ja omaavat molemmat kaksi yliopistotutkintoa, rikosrekisteriä ei ole edes parkkisakon vertaa, niin ovat tällaiset toki niin saatanan epäilyttävän näköisiä kalpeanaamoja, että kyllä tollaset on syynättävä saatanan tarkkaan, ennen kuin mitään opiskelulupia maksetaan.

Itse tapasin ja juttelin muutaman Saksalaisen turistin kanssa viime keväänä, olivat mukavia, tarjosivat olutta ja savukkeita (minua on helppo lahjoa tupakalla tai nuuskalla).

Huonoa on, että saksan kieli on rumaa ja the Baseballsien musiikki.. Parempi, etten kirjoita.

Saksa ei oo läheskään niin paha kun E-Euroopan maat, ne on kaikki ihan perseestä. Kukaan ei osaa englantia, ihmiset on epäkohteliaita mulkkuja, ja ainakin treenipaikoissa (saleilla ja yu-kentillä) on vitun käsittämättömiä, selittämättömiä sääntöjä. Ihan kun eläis jossain mustalaisyhteiskunnassa. On Saksassa toki samoja piirteitä, muttei se touhu sentään ihan samanlaista oo.

...vuokraisäntä...

...matkakertomus-saksa-paska-maa-vai-ei...

No nyt päästiin asian ytimeen! Saksassa on halvat vuokrat ankaran säännöstelyn vuoksi, mutta muilta osin asunnon vuokraaminen onkin sitten yhtä helvettiä. Kimppakämpissä asuessani ei ongelmia niinkään ollut, mitä nyt huhuja kuulin, että jos kämppä jää vähänkään likaiseksi, niin nämähän palkkaavat jonkun saatanan luksussiivoojan, joka maksaakin samantien lähes koko huoneen kuukausivuokran eli takuuvuokran verran. Parempi siis jynssätä niin perkeleesti.

Ensimmäinen kämppä Hampurissa oli yksiö opiskelija-asuntolassa. Heti oven avattuani paljastui, että siellä olikin kokolattiamatto, mikä ei pölyallergikolle ole kovinkaan hyvä asia. Uuden vuokraemännän kommentti oli, että eihän hän sille mitään voi ja että kyllä se jostain käy ilmi, että joissain kämpissä sellainen on. Muistutti vielä, että sopimushan on sitten tehty puoleksi vuodeksi. No se oli keinokuitua, eikä onneksi aiheuttanut ongelmia. Tuosta kämpästä lähtiessä piti tietenkin kaikki paikat jynssätä ja pisteenä iin päälle piti silittää verhot! No eksä sitten onnistui polttamaan reiän näihin ikivanhoihin verhoihin ja koska eihän niin rumia verhoja saa nykypäivänä kuin erikseen tilaamalla, niin tottahan siitä pärähti n. 200 euron lasku. Lisäksi se isännöitsijä / vuokranantajaämmä oli lihava ja ruma ja sillä oli ärsyttävä ääni.

Seuraavaa kämppää hakiessa paljastui sitten vuokrasäännöstelyn ja saksalaisen vuokralaiskulttuurin muita varjopuolia. Ensinnäkin vuokranantaja tarjoaa todella harvoin mitään muuta kuin itse asunnon. Esim. vessoissa ei tapaa olla peilikaappeja, keittiössä ei yhtään mitään, joskus ei edes työtasoja ja lavuaareja! Ainut kätevä tapa päästä moisiin käsiksi on mennä johonkin asuntoon, jossa edellinen vuokralainen on valmis myymään omansa tai jossa ne ovat riittävän vanhoja, että kukaan ei viitsi pyytää niistä mitään. Vaikeuttaa huomattavasti elämää, kun tarkoituksena ei ole ostaa koko helvetin kalustusta, jolla sitten pärjäisi 20 vuotta.

Toinen ikävyys oli itse asunnon löytäminen. Se on itse asiassa niin hankalaa, että suuri osa ihmisistä maksaa asunnonvälittäjälle 2:n kk:n vuokran (ilman vastikkeita yms.) plus alvin ihan siitä ilosta, että löytävät nopeasti vuokrakämpän. Meillä ei moiseen ollut varaa eikä ajatus muutenkaan houkuttanut, niin siinäpä olikin sitten kämppää hakiessa kivaa, kun kaksi opiskelijaa kilpailee asunnoista yleensä n. 20-50:n hengen kanssa joka kerta. Saimme n. 20:n asunnon, jossa kävimme. Tässä asunnossa oli onneksi esim. jääkaappi ja pesukone valmiina, jotka saimme halvalla. Itse asiassa tätäkin asuntoa varten jouduimme lopulta kumpikin hankkimaan vanhemmilta lapun, jossa lukee, että he kyllä maksavat vuokran, mikäli itse emme siihen pysty. Todella hienoa. Saksassa on siis erittäin vaikeaa päästä eroon vuokralaisesta, joka ei maksa, josta seurauksena onkin sitten kaikkea kivaa.

Niin ja irtisanomisaikahan meillä oli 3 kk, jota oltiin suullisesti sovittu lyhennettävän, koska asunto oli joka tapauksessa menossa remonttiin. No eihän se ihan niin mennyt, vaan päädyimme vielä maksamaan jokusen viikon ylimääräistä vuokraa, kun tämä kokovartaloäpryk päättikin, että eihän sen rempan ihan vielä tarvitse alkaakaan. Laillistahan tuo oli, mutta erittäin veemäistä. Niin ja tottahan jälkikäteen jouduimme vielä maksamaan yli 200 euroa vastikkeita, jotka olivat alunperin olleet liian pienet.

Eli saksalaisille vuokranantajille annan maksimissaan 2- länsimaisella asteikolla 1-10.

Byrokratiakin siellä on vittumaista ja ehkä eniten ottaa päähän monien saksalaisten asenne, jonka mukaan ilman koko tätä byrokratiaa taivas romahtaisi niskaan.

No, on siellä esim. julkinen terveydenhuolto taasen aivan eri planeetalta kuin Suomessa ja kieltä osaavana se on muuten ihan mukiinmenevä maa, mm. jo tässä ketjussa lueteltujen hyvien puolien vuoksi. Vaan tuskinpa haluaisin sinne enää asumaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom