Taekwondo

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Emmä tiedä ITF kun ei ole kokemusta, mutta ymmärtääkseni on tai oli.
Niinkun kirjotin, harrastelin lajia kauan sitten, muistaakseni 16v sitten.

yajo sanoi:
Onkos ITF:ssä sitten enemmän lyöntejä?

ITF:n ottelussa lyönnit ovat hyvin merkittävässä osassa. Varsinkin hyppylyönnit päähän ovat oikein käteviä ja niillä saa kivasti pisteitä. Että niitä kyllä käytetään siinä missä jalkojakin.

Tze sanoi:
ITF:n ottelussa lyönnit ovat hyvin merkittävässä osassa. Varsinkin hyppylyönnit päähän ovat oikein käteviä ja niillä saa kivasti pisteitä. Että niitä kyllä käytetään siinä missä jalkojakin.
Jep, usein meillä matsiharkoissa (ITF) käyttää toinen vaan jalkoja ja toinen vain käsiä, vihellyksestä vaihto. Hyvin tasaväkistä on silloin.

Puolisentoista vuotta tuli Taekwondoa harrastettua... Todella "hauskaa" urheilua/liikuntaa. Kunto kasvaa siinä varmasti ja notkeus lisääntyy, kun potkuihin keskitytään niin paljon.

Itsepuolustuksen kanssa TKD:lla ei kuitenkaan ole paljoa tekemistä. Ja jos lähtee tekemään jotain kiertohyppypotkua tai kirvespotkua kadulla niin henki lähtee 99% varmuudella... :D Eli riippuu täysin siitä mitä lajilta haluaa.

Oman kokemukseni mukaan esim. (Hokotoryu) jujutsussa opetellaan huomattavasti vähemmän tekniikoita, mutta perusteellisemmin, ja vyöarvot ovat paljon tiukemmassa kuin TKD:ssa.

Weeboomi sanoi:
Jep, usein meillä matsiharkoissa (ITF) käyttää toinen vaan jalkoja ja toinen vain käsiä, vihellyksestä vaihto. Hyvin tasaväkistä on silloin.

Kyselempäs huvikseen, että oletko mistä seurasta?

Vieläkö "mestari" Hwang on kuvioissa?
Mestarin veli oli muuten oikeesti hyvä opettaja, nyt kun muistelen niin ihan hauskaa oli.
Jos loppu mietiskelyn aikana heitti leijat, joutui punnertamaan.

Ei ehkä ihan täysin voi sanoa, etteikö tkd:llä olisi mitään tekemistä ip:n kanssa. Kumminkin hyvä sparraus taito on erittäin hyvää ip:tä. Ehkä tosiaan nuo Korkeat hypyt ym. ole niitä tehokkaimpia, mutta kiertopotku kylkeen, tai lyönti leukaan kyllä on. Onhan se kiistämätön tosiasia, että on olemassa huomattavasti parempiakin lajeja ip tarkoitukseen kuin taekwondo, mutta kyse onkin siitä mitä hakee, kuten tässä on jo useasti todettu.

Ai etteikö esim. kirvespotku toimi tositilanteessa? Huh huh mitä :anssi:
Sen heittää kyllä tosi nopeesti ja se on pirun tehokas muutenki :hyper:

tapio sanoi:
Vieläkö "mestari" Hwang on kuvioissa?
Mestarin veli oli muuten oikeesti hyvä opettaja, nyt kun muistelen niin ihan hauskaa oli.
Jos loppu mietiskelyn aikana heitti leijat, joutui punnertamaan.

Kerran kävi master Hwang vetämässä treenit, kaikki oli jo alkulämmitelyn jälkeen aivan hajalla ja joku meinasi pyörtyä.
Hwang sanoi vaan kokoajan " hounokunto, huonokunto. :D :D

Tuo punnrertaminen oli myös meidän seurasssa yleinen rangaistus muoto. :D :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
steven_seagal sanoi:
Ai etteikö esim. kirvespotku toimi tositilanteessa? Huh huh mitä :anssi:
Sen heittää kyllä tosi nopeesti ja se on pirun tehokas muutenki :hyper:

Kirvepotku on varsin tehokas, ainakin jo jonkinverran pihalla olevaa polvilleen tipahtunutta vastustajaa vastaan. Tarpeeksi alas kun saa potkaista, niin alkaa voimaakin löytymään potkuun. Voisi sanoa vaikka erittäin tehokkaaksi lopetustekniikaksi.

Niitä kavareita jotka pystyvät käyttämään kirvespotkua tehokkaasti oman pään korkeudelle on todella harvassaa. Vaatii todella paljon liikkuvuutta. Ja vaikka salilla pystyisikin siihen, niin farkut, kylmät venyttelemättömät lihakset ja olosuhteet (liukas alusta, etc.) tekevät tuon käyttämisestä varsin haastavaa. Thai- ja potkunyrrkeily sekä MMA, tai missään törmäyshakuisissa matseissakaan ei juuri koskaan nää oikeasti tehokasta kirvespotkua.

Wintikka sanoi:
Mutta ne kädet!!! Voi surkeus, kun matseissa näkee, kuinka käsiä käytetään vain tasapainotukseen ja ne heiluvat lähes lantion korkeudella koko ajan....
Just toi on se syy miksi minä olen aina henk.koht. nauranut tolle lajille. Kädet tosiaan heiluu kun märät rätit sivuilla eikä suojaa ollenkaan päätä, koska pääkontaktit on kiellettyjä. Eikö sitä nyt voisi ainakin harjoitella niin, että esim. kadulla saattaa joku vaikka yrittää lyödä päähän. Vai sanotaanko siinä tilanteessa että, ei sit lyödä päähän ku mä oon treenannu Taekwondoa.

DoDo sanoi:
Just toi on se syy miksi minä olen aina henk.koht. nauranut tolle lajille. Kädet tosiaan heiluu kun märät rätit sivuilla eikä suojaa ollenkaan päätä, koska pääkontaktit on kiellettyjä. Eikö sitä nyt voisi ainakin harjoitella niin, että esim. kadulla saattaa joku vaikka yrittää lyödä päähän. Vai sanotaanko siinä tilanteessa että, ei sit lyödä päähän ku mä oon treenannu Taekwondoa.

Pääkontaktit eivät ole kiellettyjä saa siis potkia päähän, mutta ei lyödä.
Itsepuolustus harjoituksissa harjoitellaan kyllä lyöntejäkin vastaan.

unreal sanoi:
Pääkontaktit eivät ole kiellettyjä saa siis potkia päähän, mutta ei lyödä.
Itsepuolustus harjoituksissa harjoitellaan kyllä lyöntejäkin vastaan.
No minkä helvetin takia otellaan kädet sivuilla. Kerkiää varmaan tosi hyvin blokkaamaan jos joku yrittää lyödä. En itse ole ikinä nähnyt yhtään Taekwondon ottelijaa joka olisi suojannut päätä.

DoDo sanoi:
No minkä helvetin takia otellaan kädet sivuilla. Kerkiää varmaan tosi hyvin blokkaamaan jos joku yrittää lyödä. En itse ole ikinä nähnyt yhtään Taekwondon ottelijaa joka olisi suojannut päätä.

Eli et varmaan ole nähnyt yhtään ITF-Taekwondon ottelijaa. Siinä nimittäin saa lyödä päähän, joten kyllä sitä suojataankin.

Tämä kädet alhaalla otteleminen johtuu ymmärtääkseni siitä, että kun käsi on välissä, osumasta keskivartaloon ei saa pistettä. Kiertopotku keskivartaloon on WTF-ottelun käytetyin tekniikka (enemmän kuin muita tekniikoita yhteensä), joten sen "eliminoiminen" vastustajalta on fiksua. Potkut päähän sitten väistetään tai ehditään torjua, vaikka käsi onkin alhaalla.

Olen kyllä nähnyt dan-arvoisia ITF-miehiäkin, jotka matsaavat kädet alhaalla ja lyönnit olivat niin kammottavia, ettei tyyppejä olisi niiden perusteella arvannut kamppailulajitreenareiksi ollenkaan. Potkut olivat sitten puolestaan erinomaisia. (En puhu sinusta HJ, jos satut lukemaan.)

Joo mutta muistakaapa että toi käsien heikko käyttö on siis sitä WTF-tyylisuuntaa... ITF:ssä saa lyödä päähän matsissa jne.

Itse harrastan ITF-tyylisuuntaa ja olen olut enemmän kuin tyytyväinen lajiin (ja puhun siis nimenomaan ITFstä nyt). Perustekniikoita ja liikesarjoja tehdessä pyritään liikkeistä saamaan kaikki mahdollinen hyöty irti, mikä tarkoittaa asentojen, liikeratojen ja hengityksenkin tarkkaa hallintaa ja suorittamista. Tämä voi tietysti asentojen koreankielisten nimien kanssa joitakin ihmisiä kyllästyttää (ainakin etukäteen ennen kuin on koittanut lajia enemmän kuin alkeiskurssin verran). Kuitenkin esim. minua kiinnostaa tämänlainen kehonhallinta, esimerkkinä se, saanko hitaasti vietyä jalkani pään korkeuteen ja pidettyä sitä siellä. Vaatii paljon keskittymistä ja harjoittelua. Kuitenkin jos vähääkään on kuntoa ja koordinaatiota, on taekwondo hyvin palkitsevaa, kun huomaa pystyvänsä tekemään uusia ja hankalia tekniikoita. Taekwondoon kuuluu myös murskaus, jossa näiden tekniikoiden puhtautta voi testata.

Ottelu on siis ITFssä semikontaktia aivan mustillakin vöillä asti. Kuitenkin varmasti kovinkaan moni ei ala valittamaan osumien löysyydestä, sillä esim. sivupotku päässä tuntuu varmasti, jollei suojaus ole edessä (kypärää ei käytetä). Jos joku oli nähnyt ITF-ottelijan ottelevan (molemmat) kädet alhaalla, tällä ei vain yksinkertaisesti ollut kovin järkevä otteluasento (tai sitten lepuutti käsiään hetken). Mitään kehonrakentajia (sanan varsinaisessa merkityksessä) Taekwondon harrastajat eivät yleensä ole, mutta tietysti lihasta saa ja kannattaakin olla jonkin verran (atleettimaisesti), joten mitään salilla käymisiä ei tarvitse pelätä joutuvansa lopettamaan :) Suomessa on kisakaudella monia kisoja ympäri maata, joissa taso on korkea ja joissa on hyvä testata itseään.

Taekwondoon kuuluu myös (tai en tiedä KUULUUKO varsinaisesti, mutta monissa seuroissa opetellaan) itsepuolustusta. Tietysti kierrepotkut eivät ole itsepuolustustilanteissa parhaita vaihtoehtoja ja siksi seuroissa usein opetellaan yksinkertaisempia ja suoraviivaisia taktiikoita/tekniikoita hyökkääjän taltuttamiseksi. ITF-taekwondoon kuuluvat oikeastaan kaikki kuviteltavat potkut ja lyönnit. Laji painottuu potkuihin mutta myös kädet ovat tärkeitä. Yleisesti ottaen taekwondo on ERITTÄIN monipuolinen laji ja suosittelen ehdottomasti :thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom