Taekwondo

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oon tässä miettiny Taekwondon aloittamista, mutta haluaisin kuulla lajia harrastavilta (ja asiasta muuten tietäviltä) että mitä siellä reeneissä tehdään ja minkälainen alkeiskurssi on ja sparrataanko taekwondossa vai onko se vain pelkkää rivissä seisomista ja ilmaan potkimista? jooh :david:

Kyllä sparraillaan ja yleensä useissa seuroissa on erikseen matsi- ja perustekniikkatreenit. Taekwondo ottelu on täyskontaktia suojat päällä. Pisteitä ei saa kuin selkeistä osumista. Luvun laskukaan ei ole harvinaista, mutta tyrmäyksiä ei liian usein näe. Laji on hyvin jalkapainotteinen. Otteluissa päähän lyöminen on kielletty.

Alkeiskurssilla potkitaan melkoisen paljon ilmaankin ja mennään rivissä eestaas, mutta aivan varmasti vähemmän kuin esimerkiksi karatessa. Läpsyt (pistarin TKD muoto) ovat käytössä jo alkeiskurssilla (ainakin itse muistan sellaista potkineeni).

Eli jos olet notkea (ei pakollista, tulet kyllä notkeaksi ajan myötä) ja haluat opetella käyttämään jalkojasi tehokkaasti, niin laji on ehdottomasti sinua varten.

Alkeiskurssi sisältää pääasiassa perustekniikkaa ja sen kyllä läpäisee jos on edes pikkuisen silmät auki. Toki perusteissa myöskin tehdään aika paljon ihan yleiskunnon kohttamiseen tähtääviä juttuja. Mm. lämmittelyksi voidaan pelata "rähmistä", mikä on eräänlaista kontaktikoripalloa jos ylempien treeneissä joskus otetaan enemmän miestä ja pallolla ei ole niin kovin suurta merkitystä... :)

www.hwarang.net - tietoja seurasta jossa olen treenaillut.

Oletko aikeissa ruveta harrastamaan ITF- vai WTF-tyylin Taekwondoa? Itse harrastan ITF-Taekwondoa. Kyllä tässäkin lajissa sparrataan, mutta ei luultavimmin vielä alkeiskurssilla, koska aluksi pitää omata lajin alkeet ja hieman vartalonhallintaa, ettei sattuisi niitä loukkaantumisia. Treenit on alkeiskurssilla enemmän tekniikkaan painottuneita, mutta kun pääsee värivöihin, pääsee murskaamaan, ottelemaan jne. Itse olen harrastanut lajia jo useita vuosia ja se on mielestäni hyvänä vastapainona punttien nostelulle. Taekwondo on punttien nostelun ohella aika :rock: .

Ja tämä teksti kertoo siis ITF-Taekwondosta. (WTF:stä en pahemmin tiedä)

Edit. Inertia ehti ensin.

Ja tämä teksti kertoo siis ITF-Taekwondosta. (WTF:stä en pahemmin tiedä)

Jeps ja omat kokemukseni (6v) on WTF TKD:stä. WTF on se olympialaji näistä kahdesta.

WTF:ssä käytetään otteluissa rintapanssaria sekä kypärää. Hanskoja tai töppösiä ei ole. Säärisuojat, käsivarren suojat ja munakupit luonnollisesti on. Ja hammassyndiä kannattaa käyttää otellessa ettei irtoa paikat (kuten itselle kävi).

ITF:ssä käsittääkseni käytetään jonkinsortin hanskoja, mutta ei kypäriä eikä panssareita. Otteluiden kontaktin tasosta en ole varma. Jotkut puhuvat semikontaktista. Asiantuntija voi korjata... :)

Inertia sanoi:
WTF:ssä käytetään otteluissa rintapanssaria sekä kypärää. Hanskoja tai töppösiä ei ole. Säärisuojat, käsivarren suojat ja munakupit luonnollisesti on. Ja hammassyndiä kannattaa käyttää otellessa ettei irtoa paikat (kuten itselle kävi).

ITF:ssä käsittääkseni käytetään jonkinsortin hanskoja, mutta ei kypäriä eikä panssareita. Otteluiden kontaktin tasosta en ole varma. Jotkut puhuvat semikontaktista. Asiantuntija voi korjata... :)

Jep, ITF:ssä käytetään hanskoja (riippuu kisoista, minkälaisia), sekä jalkasuojia. Ja tietenki alasuojia, säärisuojia, hammassuojia(jos haluaa). Kypärää voi käyttää jos haluaa, mutta harvemmin niitä näkee ylempien värivöiden/mustien sarjoissa.Rintapanssaria ei taas ITF:ssä ole käytössä.

Siitä semi contact-ottelusta, sehän tarkoittaa, että on täyskontakti vartaloon, mutta päähän ei saa vetää täysiä. Se on käytössä mielestäni ehkä alempien värivöiden sarjassa, mutta jo ylempien värivöiden sarjassa meno on huomattavasti kovempaa (eli sallitaan hieman kovemmatkin pääkontaktit). Treeneissä ei tietenkään vedetä päähän täysiä, ettei satu vahinkoja.

WTF on käsittääkseni yleisempi tyylisuunta.

Jos sparraminen ja otteleminen kiinnostaa eniten, kannattaa valita joku muu laji.
Itse kyllästyin liikesarjoihin ja perustekniikan harjoitteluun, ja vaihdoin thaiboxingiin.

unreal sanoi:
Jos sparraminen ja otteleminen kiinnostaa eniten, kannattaa valita joku muu laji.
Itse kyllästyin liikesarjoihin ja perustekniikan harjoitteluun, ja vaihdoin thaiboxingiin.
Nehän ne eniten kiinnostaa. Kauan sitten ehdit harrastaa taekwondoa ennen ku kyllästyit?

N. 5 v harrastin.
Kyllästyseen vaikutti seuraavat asiat: Tae Kwon Do Unionista siirtyminen Liiton seuraksi, tarkoitti käytännössä sitä, että piti opetella kokonaan uudet liikerarjat, osa perustekniikasta + muita asioita.

Aina kiinostanut oikeastaan vain otteleminen ja sparraaminen. Muutto toiselle paikkakunnalle missä loistava Thaiboxing seura, hyvät vetäjät.

Taekwondossa, harjoitellaan monia eri osa alueita, ottelutreenien lisäksi, siinä kestää kauemmin päästä lajiin sisälle kuin esim. Thaiboxing.

Tämä mitenkään väheksymättä Taekwondoa, riipuu mitä lajilta haluaa.
Monia hienoja hetkiä vietetty lajin parissa.

unreal sanoi:
Taekwondossa, harjoitellaan monia eri osa alueita, ottelutreenien lisäksi, siinä kestää kauemmin päästä lajiin sisälle kuin esim. Thaiboxing.
Eli Taekwondo on monipuolisempi kuin Thaiboxing, vai? Mulla on Kickboxing toisena lajivaihtoehtona, Thaiboxingia ei oo mahdollista harrastaa täällä, tosin Kickboxing treeneissä kuulemma opetellaan vähän myös Thaiboxing-tekniikoitakin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Inertia sanoi:
Eli jos olet notkea (ei pakollista, tulet kyllä notkeaksi ajan myötä) ja haluat opetella käyttämään jalkojasi tehokkaasti, niin laji on ehdottomasti sinua varten.
Mä en oo notkeaa nähnykkää, just ja just saan yli vyötäron korkeudelle potkastua :) Miten tota notkeutta vois reenata näin ennen ku alkeiskurssi alkaa. Ihan venyttelemällä vaan vai..?

Tze sanoi:
Taekwondo on punttien nostelun ohella aika :rock:.
Minkälaista punttitreeniä teet? Teetkö mitään erityisiä harjotuksia nimenomaan Taekwondoa varten?

yajo sanoi:
Miten tota notkeutta vois reenata näin ennen ku alkeiskurssi alkaa. Ihan venyttelemällä vaan vai..?
No aika paha sitä notkeutta on saada makaamalla sängyssäkin. Ja joka tapauksessa kannattaa venytellä reippaasti, vaikket mitään taistelulajeja harrastaisikaan. Siitä on vaan hyötyä punttaamisenkin kannalta. Ja jos nyt haluat taekwondo treeniä tukea punttaamisella, niin nopeusvoimaa kannattaa treenailla. Massasta ei ole ainakaan minun mielestäni paljoa hyötyä, koska suurin osa tkd:n harrastajista on suht laihaa sakkia. Lisäksi ainakin itf:ssä voima ei ole kovinkaan ratkaisevassa osassa, koska pisteistä kisataan.

yajo sanoi:
Minkälaista punttitreeniä teet? Teetkö mitään erityisiä harjotuksia nimenomaan Taekwondoa varten?

En tee mitenkää normaalista poikkeavaa punttitreeniä. Punttitreenillä minulla on muitakin tavoitteita, en ensisijaisesti treenaa Taekwondon takia. Jos haluaa painottaa lajia myös punttisalilla, niin lajin kannalta tärkeitä lihasryhmiä ovat etenkin jalat, vatsa ja selkä. Eikä teitenkään muitakaan sovi unohtaa.

Ja venyttelystä ei todellakaan ole haittaa, aloita vaan ennen alkeiskurssia.

Tze sanoi:
En tee mitenkää normaalista poikkeavaa punttitreeniä. Punttitreenillä minulla on muitakin tavoitteita, en ensisijaisesti treenaa Taekwondon takia. Jos haluaa painottaa lajia myös punttisalilla, niin lajin kannalta tärkeitä lihasryhmiä ovat etenkin jalat, vatsa ja selkä. Eikä teitenkään muitakaan sovi unohtaa.
Ok. 90% varmuudella voin sanoa että Taekwondo on nyt se laji mitä alan harrastamaan. Alkeiskurssi alkaa joskus kuukauden päästä suunnilleen. Mulla on salin korttia jäljellä vielä lokakuun loppuun asti, joten punttia treenaan siinä samalla ainakin siihen asti vielä vähän enemmän. Sen jälkeen en viitsi maksaa kallista punttisalia jos haluan enemmän tohon Taekwondoon panostaa, eli silloin käyn koulun punttisalilla 1-2 kertaa viikossa. Kiitos vastauksista :rock:

Taekwondo on ihan ok laji. Siinä kyllä hiki virtaa, notkeus kasvaa.
Jos seurassa on kilpailijoita, niin varmasti löytyy matsiseuraa.
Tosin siinä on joitakin kypsiä juttuja, kuten ne liikesarjat ja että sparrissa ei saa lyödä kuuppaan....
Itellä sininen WTF TKD.

Joona sanoi:
No aika paha sitä notkeutta on saada makaamalla sängyssäkin. Ja joka tapauksessa kannattaa venytellä reippaasti, vaikket mitään taistelulajeja harrastaisikaan. Siitä on vaan hyötyä punttaamisenkin kannalta. Ja jos nyt haluat taekwondo treeniä tukea punttaamisella, niin nopeusvoimaa kannattaa treenailla. Massasta ei ole ainakaan minun mielestäni paljoa hyötyä, koska suurin osa tkd:n harrastajista on suht laihaa sakkia. Lisäksi ainakin itf:ssä voima ei ole kovinkaan ratkaisevassa osassa, koska pisteistä kisataan.

Mikä toi nopeusvoima sitten on? Minkä tyyppistä treeniä? Mitä liikkeitä siinä pitäs tehä? Kun on maksimivoima jossa tehdään vain muutama toisto (1-3) ja kestovoima jossa käsittääkseni tehdään niin monta toisoa kun mahdollista.
Mutta mikä tää nopeusvoima on? Entä räjähtävä voima? :eek:

WTF tyyli kaipaisi lyöntejä, ilman niitä laji kun on mielestäni melko tehoton.
Kiertopotkuissa ei mitään tehoa, etupotkut myös voimattomia, ne vedetään jalkapöydällä.
Leffapotkuja lajissa oppii potkimaan, siinä mielessä se on melko hyvä eka laji nuorelle joka tykkää näyttävistä potkuista ja brucen leffoista.
Itse kirjoitan parin vuoden kokemuksella, ja muistelen myös kun vaihdoin sitten thaiboxingiin kovin odotuksin, linkkasin viikon.
Vuosi turpaan ottamista, sitten tuli takasinmaksun aika korkojen kera.
Nyt kun mietin niin oli siitä taekwondosta hyötyä matsisilmä mielessä, varsinkin potkuissa, vielä kun olisi osanut lyödä ja ottaa niitä vastaan.
Näistä on aikaa, eli en tiedä onko jutut muuttuneet.

No meneehän niiden potkujen oppimiseen aikaa, mutta heikoiksi en niitä väittäis. Kun katselee maajoukkuejengin treenejä, niin sieltä ei paljoa "heikkoja" potkuja löydy....
Mutta ne kädet!!! Voi surkeus, kun matseissa näkee, kuinka käsiä käytetään vain tasapainotukseen ja ne heiluvat lähes lantion korkeudella koko ajan....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom