taekwondo+kuntosali

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tarzani
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Terve. Oon kohta seitsemäntoistavuotias poika. Harrastan taekwondoa 4 kertaa viikossa ja en oo ikinä harrastanut kuntosalia. Oon ajatellu että voisin pikkasen alkaa kasvattaa lihasmassaa, mutta en todellakaan mitenkään paljon, ihan silleen et ne lihakset tulis vähän esille ja niistä olis jotain hyötyä. Mä oon aatellu et mites olis, jos kaks kertaa viikossa treenais koko kropan noin tunnissa? Olisko muuten mitään hyötyä, ees pikkasen, jos kävis treenaa koko kropan vaan kerran viikossa tunnissa? Kun toi taekwondokin antaa lihaksille jonkun verran ärsykettä.

kyllä se 2 kertaa viikossa kokokroppa ois ihan hyvä kun teet raskaita perusliikkeitä kuten kyykky, mave, leuat, dipit, penkki jne... eikä toi taekwondo kyllä lihaksia pääse varmaankaan kasvattamaan eli ei pelkoa ei susta yht´äkkiä tuu jääkaappi-pakastin yhdistelmää mutta kannattaa erityisesti muistaa ruuan merkitys jos on vain 1 lepopäivä viikossa

Itse jonkun verran tuohon tkd+kuntosaliyhdistelmään tutustuneena, voisin yhtyä kyllä tuohon, että peruskuvio voisi olla 2 kertaa viikossa. Toki kunhan jonkunlainen pohja on luotu saliharjoittelulle niin vuorottelisin jaksoja perusvoima - maksimivoima - lepo. edistyneemmälle, funktionaalisuus ja plyo ovat tärkeitä ominaisuuksia harjoittelussa.
1 kertaa viikossakin käytynä kuntosalista on varmasti taekwondokalle hyötyä, silloin tosin olisi hyvä ottaa jaksoja väliin jolloin salilla käytäisiin hieman useammin ja tehtäisiin sitten kerta viikossa ylläpitävää treeniä.
Parastahan olisi ihan harrastajallekin jakaa vuoden treenijakso muutamaan kauteen, jolloin harjoittelu painottuisi eri tavalla... meillä yleensä fysiikkaan on kesäkaudella keskitytty ihan tavallisten harrastajienkin osalta.

Itse vedän tällä hetkellä reilusti yli 10 puolentoista tunnin tkd-harjoitusta viikossa, joskaan en tietenkään kaikkia ole itse täysillä mukana. Suurimman osan kuitenkin. Kuntosalilla käynti kuulunut ohjelmaan jo pidempään, tavoitteena kuitenkin, toisin kuin sinulla, lähinnä se lihasmassan kasvatus. (Tiedän, tiedän, hanki siinä massaa kun urheilen tuon verran...)

2 kertaa viikossa ei ainakaan minulle ole liikaa, 3 saattaisi jo olla. Ja kunhan pääset vauhtiin, niin ei kannata huolehtia tosiaan siitä liiasta lihaskasvusta tai paikkojen jäykistymisestä, itselläni ainakin pitää TKD huolen räjähtävyyden ylläpidosta ja liikkuvuudesta. Sitten jos tuntuu liian raskaalle, niin vaihdat kaksijakoiseen, itse suurinpiirtein jaolla jalat-ylävartalo ne kaksi treeniä.

Eikä niitä kausia mitään tartte vuorotella, itsellä kolmas vuosi perusvoimaa menossa ja kehitystä tapahtuu kokoajan. :P

Jos haluaa sen 4 kertaa viikossa Taekwondoa käydä treenaamassa niin sitten 2 kertaa punttisalia viikossa on tarpeeksi. Tietysti niitä voi painottaa muutenkin, mutta itse pitäisin joka tapauksessa viikossa yhden oikean lepopäivän. Venyttely myös omalla ajalla on suotavaa, kun siell ätkd-treeneissä ei yleensä sitä aikaa ole tarpeeksi venyttelyille. Mielestäni ainakin yläkroppaa olisi hyvä venytellä vaikka joka päivä, ettei olkapäät kangistu.

Back
Ylös Bottom