Tablet -tietokoneet tulee ja jyrää. Keskustelua Tablet -tietokoneista

Täytyypä huomenna mennä paikalliseen liikkeeseen kyselemään mielipiteitä, että kumpi kannattaisi näistä kahdesta ostaa. Todennäköisesti sitä ei kyllä kukaan osaa sanoa, kun tässä illan olen käyttänyt keskustelupalstojen, arvostelujen ja tämän foorumin seilailuun, että löytäisin vastauksen.

Samsung Galaxy Tab 3 10.1" 32GB Wi-Fi / iPad 2 16GB Wi-Fi

Käyttötarkoituksena on lähinnä netissä surffailu, joka sisältää blogien lukemista ja kirjoittamista, lehtien lukemista, nettipelejä, sähköpostin kirjoittamista ja lukemista sekä netin tarjoamien (katsomo, ruutu) palveluiden katsomista. Tietysti vielä leffat ja sen sellaiset.

Kuten jo ylempänä mainitsin niin omistan Iphone 5, joten siitä syystä houkuttelisi samanlajin vaihtoehto, mutta taas toisaalta tämä Samsungin ''saat itse tehdä siitä näköisesi'' vaihtoehto houkuttelee.

En tiedä, mutta jos joku nyt omistaa jommasta kummasta puoltavaa/ negatiivistä mielipidettä niin saa kertoa, että ei tulisi tehtyä väärää valintaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No siis sun kriteerit on nyt ihan päin persettä, tärkein juttu ekosysteemeissä on synkkäykset. Molempiin saat chromen jos sitä käytät, androidiin taas et saa iOS/OSX bookmarkkeja. Millään muulla ei oikeastaan ole väliä, ellei sitten tule airplay-jutut mukaan jne. mac/PC-remotoinnit.

Molemmat on huonoja vaihtoehtoja, mutta kyllä niillä elossa pysyy.

AUTTAKAA!!!!
tilanne on nyt sellainen että minulta kysytään että mikä tabletti kannattaa ostaa pojan ja exän yhteiskäyttöön, itse en noista vehkeistä tajua niin mitään eli myyjältä en mene kysymään koska silloin minulle voitaisiin jobata mikä tahansa laite, mites noi applen vehkeet, onko mennyt paljon huoltoon ym, samsung??, mites nää että onko 4G mallia, onko sillä nyt jotain väliä onko mikä G kun se olisi oletettavasti kiinni wlanissa?, entäs toi muistin määrä, miten noihin yleisesti saa lisättyä sitä??
anteeksi nyt typerät kysymykset mutta kun en tajua laitteista mitään niin en osaa vertailua itse tehdä saati tajua ominaisuuksia, budjetti on jotain 400-500€

Samantapainen ongelma oli itselläkin, päädyin ostamaan Lenovo S6000H 3G:n. Tulee lahjaksi vanhemmalle henkilölle ensimmäiseksi tabletiksi, läppärin rinnalle. Eilen hain ja illalla lyhyen testaamisen perusteella
aivan ok. Tuohon saa Sim-kortin, mini-USB ja HDMI liitin löytyy ja muistikorttipaikka. Hintaa oli Anttilan Kodin-Ykkösessä 280 ja kaupan mukana tulee suojakotelo, Anttilan mainoslehtisestä 20 etuseteli niin
suht edullinen ostos.

Olen käyttänyt emännän iPad2:sta vuoden, lähinnä nettisurffailuun. Siihen verrattuna Lenovossa heikompi näyttö mutta aivan hyvä kumminkin. Verkkokauppa.comin arvosteluissa Lenovoa ei ainakaan haukuttu joten
päädyin tuollaiseen, jos lahjan saaja ei pidä tabletista niin otan tuon itselleni.

AUTTAKAA!!!!
tilanne on nyt sellainen että minulta kysytään että mikä tabletti kannattaa ostaa pojan ja exän yhteiskäyttöön, itse en noista vehkeistä tajua niin mitään eli myyjältä en mene kysymään koska silloin minulle voitaisiin jobata mikä tahansa laite, mites noi applen vehkeet, onko mennyt paljon huoltoon ym, samsung??, mites nää että onko 4G mallia, onko sillä nyt jotain väliä onko mikä G kun se olisi oletettavasti kiinni wlanissa?, entäs toi muistin määrä, miten noihin yleisesti saa lisättyä sitä??
anteeksi nyt typerät kysymykset mutta kun en tajua laitteista mitään niin en osaa vertailua itse tehdä saati tajua ominaisuuksia, budjetti on jotain 400-500€

Applen vehkeet on 'varma' valinta tolla budjetilla!

Tuli nyt sitten kumminkin päädyttyä Samsung Galaxy Tab 3 8.0:aan. Vähän tuossa askarrutti tuo vanhahko dual-core prossu ja suht vaatimaton näytön tarkkuus, mutta sattui expertiltä niin hyvään hintaan(199e, wifi only), että oli pakko napata mukaan. Vaikuttaa nyt ensituntumalta juuri sopivalta näytön koolta ja toiminta kaikinpuolin sujuvaa.

Joks oot saanu laitteen?
Käyttökokemukset kiinnostais kovasti...

Jooh, koitetaan tarinoida lyhkänen arvio tästä T100 vehkeestä.

Kenelle?
Erityisesti reissu/kotikäyttöön jos haluat tabletin muuttuvan tarpeen vaatiessa täysiveriseksi PC:ksi. Jos on varma että pelkkä Netin selaus riittää, etkä halua välttämättä fyysistä näppistä. Myös jos vaatimuksena kosketusnäyttöön perustuvien ohjelmien määrä, niin ehkä android/ios on parempi ratkaisu. Akkukesto on varsin hyvä, tunneista en osaa sanoa määrää.

Näyttö?
Vaikka reso ei yllä fullHD tasolle, niin näyttö yleiskäytössä aivan riittävä(ei ole fullHd näyttöä vertailuun). Kosketukseen näyttö reagoi hyvin ja toimii sulavasti.

Näppis/touchpad?
Muutaman illan näppäilyn kokemuksella, ei vielä täysin osu napit kohdalleen. Tämä lähinnä enterin/nuolien seutu tuntuu varsin ahtaalta. Kyllä tässä tosin kirjottaa paljon mieluummin kuin kosketusnäytöllä. Näppäinvaste on lähellä oikeaa läppärin näppistä, hieman lisää totuttelua, niin hyvä on. Touchpad on suht OK, vaikka monessa paikassa luki että on aika ahdas. Ei kyllä vedä vertoja i-vehkeille, tosin ei tästä hintaluokasta oikein ole varmaan vaatimuskaan.

Eli nyt kun alennuskausi alkaa niin pitäis ostaa vanhemmille jonkinlainen tabletti. Budjetiksi olen määritellyt vaatimattoman 100 - 170 euroa, koska niin vähäistä käyttö on sille. Käyttö on lähinnä netin selailua ja kuvien katselua. Hakusella olisi tietenkin näytöltään mahdollisimman suuri ja varmaan tällä hintahaarukalla joutuu android-pohjaisiin tyytymään. Saa ehdottaa laitteita ja käyttökokemuksia tällaisista halvanluokan koneista.

Nopeasti vähän käyttökokemuksia.

Nexus 7 2013, mainio peli, vikkelä, hyvä design, loistava akku, hyvä koko, hyvät liitännät, langaton lataus, erinomainen hinta/laatusuhde jne.. (koko on mielipide, pidän sekä tästä koosta ja myös Ipad minin koosta). Heikkouksia melko vähän itseasiassa, ei tule mieleen.. Ehkä varauksella vois olla isompi, mutta se on puhdas mielipidekysymys.

Samsung Galaxy Tab 3 10.1 tuumainen. Androidin kolme alanappia huonot ja huonosti sijoitetut, koska ovat kapasitiiviset. Tulee virhepainalluksia jne. Paremmin toimisi ne "napit näytössä", kuten esim. nexus 7 on. Tai sitten siten, että ne olisi "oikeita nappeja", eikä noita liian herkkiä. Käyttiksen versiota en ole tarkastanut, mutta selvästi huonompi ja vaikeakäyttöisempi, kuin Nexus 7:ssa oleva. En tiedä, onko Samsung omilla softillaan sotkenut sitä. Lagaa myös paljon enemmän, kuin Nexus 7. Lagaaminen tulee ilmi selaimen kaatumisena, ainakin Chrome tekee sitä (muualla lagia ei kai ole, mutta käyttö ollut käytännössä nettiä ja netflixiä). Muutenkin ei tunnu niin vikkelältä kuin Nexus 7, mahdollisesti kaikki on käyttiksen version syytä (mutu).. Joko Samsungin omat asetukset tai käyttiksen versio (en tiedä kumpi) tekee laitteesta Nexus 7 hankalamman käyttää. Kokonaisuutena käyttökokemus on huomattavasti huonompi kuin Nexus 7, eli jos haluaa ns. hyvän, niin ei kannata minun mielestä Samsungia ostaa. Näyttö on toki ok, akku myös, kevyt ja ihan ok peli muutenkin, mutta ei yllä Nexus 7 tasolle. Desing olisi hyvä, jos ne Androidin napit olisivat hyvät, mutta ne eivät ole. Suosittelen muita tabletteja (Ipadit ja Googlen tuotteet nyt ainakin, WP varmaan myöskin) ennen Samsungin tuotteita. Kannattaa kiinnittää Androidia ostaessa huomiota niihin Androidin kolmeen näppäimeen ja niiden suunnitteluun, vaikuttavat yllättävän paljon käyttökokemukseen.

Nopeasti vähän käyttökokemuksia.

Nexus 7 2013, mainio peli, vikkelä, hyvä design, loistava akku, hyvä koko, hyvät liitännät, langaton lataus, erinomainen hinta/laatusuhde jne.. (koko on mielipide, pidän sekä tästä koosta ja myös Ipad minin koosta). Heikkouksia melko vähän itseasiassa, ei tule mieleen.. Ehkä varauksella vois olla isompi, mutta se on puhdas mielipidekysymys.

Samsung Galaxy Tab 3 10.1 tuumainen. Androidin kolme alanappia huonot ja huonosti sijoitetut, koska ovat kapasitiiviset. Tulee virhepainalluksia jne. Paremmin toimisi ne "napit näytössä", kuten esim. nexus 7 on. Tai sitten siten, että ne olisi "oikeita nappeja", eikä noita liian herkkiä. Käyttiksen versiota en ole tarkastanut, mutta selvästi huonompi ja vaikeakäyttöisempi, kuin Nexus 7:ssa oleva. En tiedä, onko Samsung omilla softillaan sotkenut sitä. Lagaa myös paljon enemmän, kuin Nexus 7. Lagaaminen tulee ilmi selaimen kaatumisena, ainakin Chrome tekee sitä (muualla lagia ei kai ole, mutta käyttö ollut käytännössä nettiä ja netflixiä). Muutenkin ei tunnu niin vikkelältä kuin Nexus 7, mahdollisesti kaikki on käyttiksen version syytä (mutu).. Joko Samsungin omat asetukset tai käyttiksen versio (en tiedä kumpi) tekee laitteesta Nexus 7 hankalamman käyttää. Kokonaisuutena käyttökokemus on huomattavasti huonompi kuin Nexus 7, eli jos haluaa ns. hyvän, niin ei kannata minun mielestä Samsungia ostaa. Näyttö on toki ok, akku myös, kevyt ja ihan ok peli muutenkin, mutta ei yllä Nexus 7 tasolle. Desing olisi hyvä, jos ne Androidin napit olisivat hyvät, mutta ne eivät ole. Suosittelen muita tabletteja (Ipadit ja Googlen tuotteet nyt ainakin, WP varmaan myöskin) ennen Samsungin tuotteita. Kannattaa kiinnittää Androidia ostaessa huomiota niihin Androidin kolmeen näppäimeen ja niiden suunnitteluun, vaikuttavat yllättävän paljon käyttökokemukseen.

Samaa olen laittanut itsekin merkille. Taloudessa on nykyään Samsungin uusin 7 tuumainen ja tämä vanha ensimmäisen sukupolven nexus pesee mennen tullen. Samsung on vaikeampi käyttää, juurikin napit ei niin loogiset kuin nexuksessa. Lisäksi Samsung on kertaalleen kaatunut oikein kunnolla vaikka ollut vasta joulusta lähtien kevyessä käytössä. Ehdottomasti ääni nexukselle..

e: en ikinä olisi hankkinut Samsungia haterina mutta oli ainut vaihtoehto ja kun tuli lasten peli koneeksi niin ajattelin että ajaa asiansa. Lisä extra on että jatkossa voi vittuilla Japille :)

Tabletti koneen tilalle.

Noniin, olisin siis korvaamassa läppäriä tabletilla, kun oma käyttö on lähinnä luennoilla luento-monisteiden yms lukemista, sekä netissä sähköpostit, foorumit, laskut jne. Joten luulen, että pärjäisin tabletilla oikein hyvin, kulkisi mukanakin helposti. Olen miettinyt microsoftin surface pro 2 tai samsung ATIV Slate 7.
Surfacea olen hieman kokeillut ja tykkäsin nopean kokeilun perusteella, samsungia en ole kokeillut, mutta siinä olisi hieman suurempi näyttö, mikä olisi ehkä pidemmällä tähtäimellä mukavampi. Onko teillä kertoa näistä laitteista kokemuksia/suosituksia/muita vastaavia? Kynä tuen haluan ehdottomasti mukaan ja käyttöjärjestelmänä windows varmaan hakkaa hyötykäytössä androidin? Applen laitteista en itse osaa sanoa, mutta eikös Ipad ole enemmän viihdekäyttöön kuin ''työskentelyyn''?

Samaa olen laittanut itsekin merkille. Taloudessa on nykyään Samsungin uusin 7 tuumainen ja tämä vanha ensimmäisen sukupolven nexus pesee mennen tullen. Samsung on vaikeampi käyttää, juurikin napit ei niin loogiset kuin nexuksessa. Lisäksi Samsung on kertaalleen kaatunut oikein kunnolla vaikka ollut vasta joulusta lähtien kevyessä käytössä. Ehdottomasti ääni nexukselle..

e: en ikinä olisi hankkinut Samsungia haterina mutta oli ainut vaihtoehto ja kun tuli lasten peli koneeksi niin ajattelin että ajaa asiansa. Lisä extra on että jatkossa voi vittuilla Japille :)

Heh. Itse en minkään merkin hateri ole, mutta täytyy sanoa, että on kyllä huono kokemus Nexukseen verrattuna. En uskonut, että toi Samsungin tabletti on "noinkin huono", koska S3:ssa toi Android pelaa hyvin ja ei mitään ns. "huonoa suunnittelua" esiinny. Ei tuu niiden välille yhtenäistä käyttökokemusta, vaikka muka sama käyttis onkin. Kai tosta vielä hyvän saisi, jos jotain säätäisi, mutta kun ei oo omassa käytössä niin ei kiinnosta sellaista tehdä. Täältä "älä osta, jos on muita vaihtoehtoja tarjolla" -palkinto Samsungin tabletille Androidilla (ainakin tälle mallille) :).

Noniin, olisin siis korvaamassa läppäriä tabletilla, kun oma käyttö on lähinnä luennoilla luento-monisteiden yms lukemista, sekä netissä sähköpostit, foorumit, laskut jne. Joten luulen, että pärjäisin tabletilla oikein hyvin, kulkisi mukanakin helposti. Olen miettinyt microsoftin surface pro 2 tai samsung ATIV Slate 7.
Surfacea olen hieman kokeillut ja tykkäsin nopean kokeilun perusteella, samsungia en ole kokeillut, mutta siinä olisi hieman suurempi näyttö, mikä olisi ehkä pidemmällä tähtäimellä mukavampi. Onko teillä kertoa näistä laitteista kokemuksia/suosituksia/muita vastaavia? Kynä tuen haluan ehdottomasti mukaan ja käyttöjärjestelmänä windows varmaan hakkaa hyötykäytössä androidin? Applen laitteista en itse osaa sanoa, mutta eikös Ipad ole enemmän viihdekäyttöön kuin ''työskentelyyn''?

Läppärin korvaukseen windows varmaankin passeli, tai ainakin itse windows pron ostaisin jos läppärin korvaisin ja ottaisin ns. hyötykäyttöön. Kannattaa googlailla dell pro 11, ihan niin kuin olisin jostain lukenut jotain hyvää siitä (häilyvä muistikuva). Jollain näppissysteemillä Applestakin varmaan saa "läppärin korvaajan", mutta silti äkkiseltään tuntuis wp pro paremmalta ratkaisulta läppärin korvaajaksi. En siis osaa antaa vastauksia, kuhan kirjotin lämpimikseni.. Surface pro 2 on ilmeisesti naseva peli, jolla lienee myös hintaakin..

Oma 2013 Nexus 7 jäätyilee ihan omiaan uusimman päivityksen myötä. Raivostuttavaa. Eli se ei ota kosketusta aivan satunnaisesti... joskus herää, joskus ei.

Kumpi kannattaisi ostaa iPad mini tuolla LCD näytöllä vai Nexus 7? Kone tulisi lähinnä opiskelukäyttöön. Ilmeisesti tuossa Nexuksessa tarkempi näyttö, mutta Ipadissa se olisi vastaavasti isompi joka olisi myös hyvä. Alle 300€ olen arvellut koneeseen sijoittaa.

Kumpi kannattaisi ostaa iPad mini tuolla LCD näytöllä vai Nexus 7? Kone tulisi lähinnä opiskelukäyttöön. Ilmeisesti tuossa Nexuksessa tarkempi näyttö, mutta Ipadissa se olisi vastaavasti isompi joka olisi myös hyvä. Alle 300€ olen arvellut koneeseen sijoittaa.

Ipad mini. Neksuksen näyttö liian pieni, minin sopiva. Omenaan paremmat opiskelu apit. Valitse siis apple :)

Applen laitteista en itse osaa sanoa, mutta eikös Ipad ole enemmän viihdekäyttöön kuin ''työskentelyyn''?
Itse olen nykyisen tutkinnon opinnot hoitanut iPadilla. Ensin 2 ja nyt Air. Pidempien opinnäytteiden kirjoittelun olen kyllä tehnyt läppärillä, jotka tallannan Google Drivelle joten ne näkyvät saman tien tabletissakin.

Opintosoftina minulla on ollut iBook materiaalien lukemiseen, Evernote muistiinpanoihin, Paper piirroksiin, Scalar ja Wolfram Alpha laskemiseen. Airin kameralla saa ihan ok kuviakin luentokalvoista tms. Airiin saa Applen omat, MS Officea vastaavat softat ilmaiseksi, mutta olen siirtynyt Google Docsin käyttöön muutenkin.

Mistäs mahtaa johtua, kun tabletilla ei oikein Facebook viestit lähde sutjakkaasti? Keskusteluikkunan, kun avaan niin jo siinä vaiheessa kaverin nimen alapuolella on 'yhdistetään...'. Viestin, kun kirjoitat niin 'lähetetään' kestää kymmeniäkin sekunteja. Sama homma on ilmeisesti toisinpäin, kun minulle saattaa viestit tulla sellaisissa ryppäissä 2-3 kerrallaan näkyviin.

Aluksi luulin, että hidas netti on syypää, joten tuli ostettua 100 megaa, mutta se tekee sitä vieläkin. Kännykkä ja tietokone toimii ihan normaalisti.

Tabletissa siis asennettuna Facebook sovellus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom