Taas yksi noviisi kysyy neuvoja...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve vaan kaikille, oon nyt käynyt puntilla n. puoli vuotta kohtuu säännöllisesti ja jonkin verran on kehitystäkin tullut aikaan. Nyt kuitenkin olis tarkotus saada vinkkejä treeniohjelmaan ja ravintopuoleen, jotta kaikki vaiva ei menis hukkaan. Eli tän hetkinen treeniohjelma, joka vaihtelee kahden ja kolmen kerran välillä viikossa, riippuen siitä kuinka kiire duunissa/opiskeluissa on. Eli tässä kolmen päivän kierto (sarjat on oikeita sarjoja, eli niihin vielä eteen pari lämmittelysarjaa)

1. päivä (esim. ma tai ti)
Perussuomalaisena junttina aloitan tietenkin...
Rintalihakset: Penkki TAI vinopenkki käsipainoin: 3-4 sarjaa, toistot 10-8 (Penkin teen sotilaspenkki-tyylisesti, eli jalat koholla vatsan päälllä ja irti maasta, tuntuu että saan paremman tunnun rintalihaksiin)Pec Dec: 3 sarjaa, toistot 10-8
Hauikset: käsipainoilla nostoja 3-4 sarjaa, toistot n.8 ja Hauiskääntö scott-penkissä 3 sarjaa,10 toistoa, TAI kohdistettuja hauiskääntöjä 3 sarjaa, toistot 6.

Ojentajat: taljassa 4 sarjaa, toistot 8-12.

Yläselkää: ylätaljassa 3 sarjaa, toistot 10-12. Tän teen siksi, että rintalihas ja haukka treenin jälkeen on sellanen tunne, että on pakko saada yläselkää treenattua.

Alaselkää: selänojennus 2-3 sarjaa, n.20 toistoa.

Vatsat: Vatsarutistuksia tai jalkojen nostoja 2-3 sarjaa, toistot 20-40.

2. (ti, ke tai to)

Etureidet: Kyykky (smithissä tai vapailla) 3-4 sarjaa, toistot 8-12.
(Joskus jos jää paukkuja, niin vielä pari sarjaa jalkaprässiä, n.8-12 toistoo)
Pohkeet: 4 sarjaa (vaihtelen eri pohjetreenitapojen välillä viikottain) 10-15 toistoa.

Reiden koukistajat: 3 sarjaa, toistot 10.

Vatsat: vatsarutistuksia tai jalkojen nostoja 2-3 sarjaa, toistot 20-40 (fiilispohjalta, riippuen siitä kuinka jumissa aiemmasta treenistä)

Alaselkä: selänojennus 2-3 sarjaa, n.20 toistoa. (sama juttu ku yllä.)

3. päivä (to, pe, la tai su)

Olkapäät: pystypunnerrus 3 sarjaa, 8-12 toistoa. nostot sivuille/eteen 3 sarjaa 8-10 toistoa.

Yläselkä: Ylätalja 3 sarjaa, 10 toistoa, alatalja, 3 sarjaa 8-10 toistoa.

Teen fiilispohjalta vielä sellasia lihaksia 3.päivänä, jotka ei ole aiemmasta treenistä jumissa, yleensä esim. vinopenkin.

Maastavetoa en tee, koska mulla on alaselkä mennyt kerran aika paskaks (ei tosin MaVessa, vaan muuten.) mutta ajattelin kokeilla sitä muutaman kerran, ja jos ei tunnu ihan hirveeltä alaselässä, niin lisään sen tähän 3.päivän treeniin.

Lisäksi teen aina parin viikon välein supersarjoja lihaksille... ai jeesus, että niillä menee lihakset.

Kommentoikaa ja kritisoikaa vapaasti, haluan palautetta että voin tehdä muutoksia, jotta homma toimii. Tiedän ettei ole mikään unelma ohjelma, mutta tollaseksi se on ajan kanssa hiotunut.

Ravintopuolesta: Oon ollut aina vähän onneton syömään, joten kuukaus sitten ostin elämäni tokan kerran lisäravinteita, jotta sekin puoli saatas kuntoon.

Tyypillisen päivän safkat:

Aamupalaks: kaurapuuroa ja jotain mustikka/mansikka mömmöä jarruksi ;)
2 leipää, aamupala-juusto viipaleet molempiin päälle ja kinkkua, banaani ja lasi mehua. 1-2 kertaa viikossa vedän aamulla 2 kananmunaa, yleensä paistettuna.

(Vapaapäivänä tähän väliin treeni, ja treenin jälkeen oma vääntämä palautumisjuoma: 3dl rasvatonta maitoa, 1 dl FASTin Whey 3:sta ja yks pilkottu banaani tehosekottimeen... yritän vetää mahd. nopeesti heti treenin perään.)

Lounas: duunissa tai opiskelupaikassa jotain tyypillistä lounassafkaa, yleensä otan paljon riisiä ja vihanneksia annokseen mukaan. 1 lasi maitoa.

Opiskelu/duunipäivänä tähän väliin joko treeni tai päivällinen, riippuen vähän päivästä. Päivällisenä yleensä n.200-250 grammaa kanaa jossain kastikkeessa tai esim. oma duunaamaa makaronilaatikkoa ja rasvatonta raejuustoa 200 grammaa. Lasi rasvatonta maitoa.

Iltapalana vedän yleensä joko vain muutaman leivän juustoineen ja kinkkuineen, tai jos olen jossain liikenteessä niin esim. joku McFeast ateria.

Oon tiedostanu ongelmaks, että syön vissiin liian vähän, koska paino ei hirveesti meinaa lähtee nouseen, eli oon 177cm pitkä ja painan 73kg. Rasvaa ei ole juurikaan, alimmat pacitki näkyy, mutta niistä ei niin huolta jos vaan lihasta saadaan jostain lisää.

Okei, eli tässä oli kerta laakina meikäläisen punttiharrastus,
kommentoikaa ihmeessä ja vinkkejä niin treeni- kuin safkapuoleen.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Se on hieno juttu, että haluaa ottaa asioista selvää, mutta foorumi on täynnä erilaisia ravintojuttuja ja treeniohjelmia. Sieltä varmaan löydät sinulle sopivia ravinto- ja treeniohjelmia. Kenenkään on vaikea sano, että tee tuota ja tuota liikettä niin ja niin monta toistoa ja sarjaa. Ja syö siihen ja siihen aikaan tuota ja niin paljon.

Sinun kannattaa etsiä sopivat ohjelmat ja koittaa niiitä. Jos ei jostakin syystä sovi, niin koitat toista systeemiä. Muista aina kuitenkin perusasiat... kovalla työllä, oikealla ravinnolla(riittävästi ja proteiinipitoista) ja riittävällä unella/levolla pääset eteenpäin.
Tuloksia ei tule millään ohjelmilla päivissä, viikoissa... mutta kuukausissa ja vuosissa saat jotakin aikaan. Malttia...

Muuttaisin näin.

1.päivälle kova penkki (1-6sarjat) ja hauis sekä yläselkää+latsit. Vatsat ja ja alaselkä pois (haittaa keskiviikon kyykkyä).

2. Tämä on ihan hyvä (Siis jalat ja alaselkää sekä vatsat)

3.Tänne sitten nopeus penkki (6-15 sarjoja) ja ojentajat ja olkapäät.

Olettaen että 1 ja 3 päivän välissä on viikonloppu/pari päivää palautumista.

edit:Tämä on perus ohjelma jossa on penkkiä 2 päivää. Ja muita 1 päivä.

Tuo reeniohjelmapuoli tuntuu sangen sekalaiselta, systemaattisuus puuttuu. Perustat ovat kuitenkin ihan ok. Jättäisin suosiolla "fiilispohjalta jotain jos ei ole jumissa" -tyyppiset viritykset kokonaan pois. Reenin pitää olla nousujohteista, joten silloin tarvitaan enemmän suunnitelmallisuutta. Kannattaa vaihdella sarjapituuksia paljon, esim haarukalle 5-20, ainakin kunnes alat oppimaan miten mitkäkin sarjapituudet juuri sinuun vaikuttavat.

Selkä- ja olkapääreenit ovat sangen yksipuolisia, ja etenkin selkäreenistä puuttuvat raskaat massaliikkeet (kulmasoutu tms, leuanveto). Sivu- ja takaolkapäät jäävät kokonaan ilman reeniä, ehkä myös trapsit. Jos selkä tuntuu kestävän maastanoston, niin ota ihmeessä se mukaan ohjelmaan.

Ruokapuoli on aika heikoilla. Kaloreita tulee luultavasti liian vähän, sekä ilta- ja aamupalalta puuttuvat proteiinit lähes kokonaan. Lisää aamupalaan jotain rahkaa, raejuustoa tms, ja ota iltapalalta kaikki hiilihydraatit (leipä, mäkkipöperö) pois. Illalla painopiste proteiiniin ja rasvaan (tonnikala, rypsiöljy, rahka...). Yksi välipala voisi jonnekin kohti päivää mahtua.

Tässä näin ensihätään, toivottavasti ei tullut kirjoitettua liian negasävyyn... ;)

Ensinnäkin, vaikka täällä aloittelijoiden osiolla on ok kysellä mitä vaan, niin kannattaa alkaa aktiivisesti etsimään itse tietoa täältä pakkikselta. Noin kattavaan ja toisaalta yleiseen "kysymykseen" saattaa saada heikosti vastauksia (toivotaan ettei ;)). Isodinon kanssa olen samaa mieltä.

No sitten huomioita pakkiksen yleisen tietämyksen (tm) pohjalta. Tuo treenin jako näyttää aika erikoiselta: laita vaan kerta yhtä lihasryhmää treenikiertoon ja jaottele ne uusiksi. Siis esim.
1) rinta, hauis, ojentajat
2) jalat, vatsat
3) olkapäät, selkä
Selän ja jalkojen kanssa treenattavaa lihasryhmää voit vaihdella mutu-pohjalta (muttei tietenkään ihan viikottain). Jos otat maven mukaan, saatat haluta laittaa kyykyn ja maven mahd. kauas toisistaan, eli esim. vaihda 1<->2. Muitakin tapoja treenata toki on, mutta niistä löydät täältä helposti lisää tietoa.

Ruokaa reilusti lisää ja hanki mahdollisimman paljon tietoutta ravinnosta. Pääperiaatteita: Proteiinia >2g / rasvaton painokilo vuorokaudessa, nopeita hiilareita enimmäkseen vain treenin jälkeen, aamuisin hitaita hiilareita, iltaisin ruokailussa lähinnä vain protskua ja (hyviä) rasvoja. Unohda siis McFeastit.

Ota forkut vaikka ekalle päivälle:)
Äläkä mielellään käytä maitoa palautusjuomassa. Hidastaa imeytymistä ainakin jonkun verran.

Ja nuo "jos jää paukkuja" kohdat kannattaa todellakin ottaa pois ja tehdä systemaattisempi ohjelma, jonka sitten tekee loppuun siellä salilla. Kyykyn jälkeen voisi sopia jalan ojennukset. kiva pumppiliike loppuun.

Olisi myös kiva jos pistäisit ohjelman tähän malliin:

olkapäät:
pystypunnerrus 3x8-12
Vipunostot 3x8-10

näyttää kivammalta.

Pikaisesti tuohon ruoka puoleen.. Eli koita syödä se väh. 30g proteiinia joka safkalla niin korjaantuu jo paljon. Tonnikalaa purkillinen, 200g jauhelihaa, kanaa, rahkaa, raejuustoa jne. Vilkaisin kiinnostuksesta tuon McFeastin tuotetiedot (pelkkä hampurilainen): Kaloreita 565, proteiinia 30g, hiilihyd 38g, rasvaa 32g. Jos otat ilman ranskalaisia, ja lightti juoman niin kyllä mun mielestä voit tuommoisen käydä välillä syömässä (2x vko). Kunhan muuten laitat ruokavalion kuntoon niin ei tuo maailmaa kaada.

Edit: Kukaan ei ole huomannut muistuttaa, että palautusjuomassa ei pitäisi käyttää maitoa vaan mielummin vettä. Maito hidastaa imeytymistä. :)

Sukulaku sanoi:
Äläkä mielellään käytä maitoa palautusjuomassa. Hidastaa imeytymistä ainakin jonkun verran.

Tämän olen minäkin usein kuullut, mutta tietääkö kukaan MIKSI maito sitä imeytymistä hidastaa, ja kuinka paljon?

Zealot sanoi:
Tämän olen minäkin usein kuullut, mutta tietääkö kukaan MIKSI maito sitä imeytymistä hidastaa, ja kuinka paljon?

Maidon kaseiini puuroutuu vatsassa ja maito luo "kalvon" vatsalaukun sisälle(tälle aiheuttajaa ennyt tähän hätään muista), joka hidastaa imeytymistä.

Kuinka paljon? Tarpeeksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pitkä oli tosiaan mun kysymys, mutta luotin ihmisten luontaiseen pyrkimykseen neuvoa aina toisia ;) No, vitsit sikseen, kiitti vaan paljon kaikille neuvoista. Rukkasin ohjelmaa vähän systemaattisemmaksi ja ostin jääkaappiin lisää ruokaa. Tässä sitä istutaan ja mussutetaan rasvatonta raejuustoa työpäivän päätteeksi ja odotetaan huomista treeniä. Damn... ei voi lähteä ryyppämään...

tseif sanoi:
Edit: Kukaan ei ole huomannut muistuttaa, että palautusjuomassa ei pitäisi käyttää maitoa vaan mielummin vettä. Maito hidastaa imeytymistä. :)

Just mä sen tonne tungin
Olit editissäkin hidas:)

Warheart sanoi:
Täältä olen ainakin muutaman kerran lukenut, että se hidastaisi noin 30 minuutin verran imeytymistä.

Hieman hämää vain tuollainen aika-arvio kun ottaa huomioon että yleensäkin kaseiini luovuttaa pitkään ja tasaisesti aminoja vereen kun taas hera yksinään aiheuttaisi nopean piikin joka toisaalta laskisikin äkkiä. Miten tuommoisia voi oikein verrata keskenään, pitkää hieman kohonnutta tasoa vrt hetkellistä piikkiä, ja miten ihmeessä käyttäytyy hera+kaseiini yhdessä?

Back
Ylös Bottom