Taas ketodietistä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SanniS
  • Aloitettu Aloitettu
*Uusi palstalla :worship: * Luin lähes kaikki keskustelut ketodiettiä koskien, mutta jäi vielä pari kysymystä.. eli:

1. Miten dietin aloitus menee? (koska ensimmäinen palautuspäivä/-päivät ja mitä siitä edespäin) Yleinen ohjastus..

2. Onko sillä merkitystä, jos vaikka näin kärjistetysti sanoen söisi kaikki ne huimat 20g hiilareita kerralla? Meneekö kroppa pois ketoosista?

Kiitos ! :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
SanniS sanoi:
1. Miten dietin aloitus menee? (koska ensimmäinen palautuspäivä/-päivät ja mitä siitä edespäin) Yleinen ohjastus..

2. Onko sillä merkitystä, jos vaikka näin kärjistetysti sanoen söisi kaikki ne huimat 20g hiilareita kerralla? Meneekö kroppa pois ketoosista?

Lyhyesti:

Dieetin aloituspäivänä teet pitkän 1-1,5h kestoisen aerobisen harjoituksen tyhjään mahaan, mielellään kofeiinin tai ECA-stackin avittamana. Harjoituksen tarkoituksena on nopeuttaa ketoosiin pääsyäsi tyhjentämällä maksan ja lihasten glykogeenivarastoja.

Mikäli palautuspäivällä tarkoitat hiilihydraattien lataamispäivää, on tapoja siihen monia. Rasvanpolton kannalta tehokkainta olisi jos et suorittaisi tankkauspäivää dieetin aikana ollenkaan. Voimien säilymisen kannalta se on syytä tehdä 1-2 viikon välein. Tankkauspäivänä siis tankkaat rajuja määriä hiilihydraatteja, ja sitten seuraavana päivänä aloitat taas ketodieettisi yllä kuvatulla tavalla. Sinä itse päätät pidätkö tankkauspäivää vai et.

Voit toki syödä ne 20 grammaa yhdessä ateriassakin, kunhan vuorokautinen hiilihydraattimääräsi on alle 30 grammaa. Sen ajankohta olisi paras olla ensimmäinen harjoitusta edeltävä tai jälkeinen ateria.

Minä tein tuon hiilarin polton ketoa edeltävänä iltana. Eli olin päättänyt aloittaa Keto-ruokavalion maanantaina, ni sunnuntai-iltana kävin juoksemassa erittäin kovasykkeisen maastojuoksulenkin, enkä sen päälle ottanut enää mitään hiilaripitoista palautusta.
Tämä siis tapahtui elokuussa, ei tuolla lumikinosten keskellä... :)

Tankkauspäivä tekee pääkopalle todella hyvää. Pitemmän päälle jatkuva pelkkä keto-ateriointi alkaa ainakin minulla tuntumaan... :urjo:
Itse pidin tuon tankkauksen kerran viikossa, ja samaa rataa jatkan, kun jälleen ketoilen, todennäköisesti huhtikuun alusta...

Entä aerobinen ketodieetin aikana? 4-5krt viikossa käyn itse vetämässsä HIITtiä, (tosin viimeisiä settejä viedään), ja olen jonkinlaisella low-carbilla. Mässäilypäiviä tulee ehkä turhan usein. Mutta jos siirryn ketodieetille kun HIIT-sykli on ohi, voinko aloittaa uuden, ehkä hieman kevyemmän version kolmella juoksukerralla viikossa?

azzyyr sanoi:
Tankkauspäivä tekee pääkopalle todella hyvää. Pitemmän päälle jatkuva pelkkä keto-ateriointi alkaa ainakin minulla tuntumaan... :urjo:

Kyllä itse joillakin ketosykleillä olisin jaksanut ketoilla vaikka 4 viikkoa putkeen. Välillä taas alkoi oksettamaan jo muutaman päivän kuluttua. Loppujen lopuksi en ole ajatellut ketoilla enää pitkään aikaan, vaan olen mieluummin low-carb dieetillä jolloin voin syödä normaalien ihmisten ruokaakin. Tapoja kun on monia, ja hyviä tuloksia saa yhtälailla perusdieeteilläkin.

SanniS sanoi:
*Uusi palstalla :worship: * Luin lähes kaikki keskustelut ketodiettiä koskien, mutta jäi vielä pari kysymystä.. eli:

Kiitos ! :)

1) Alussa kannattaa syödä runsaasti kaloreita (proteiinia ja rasvaa). Haluat kehon ryhtyvän rasvanpolttoon, et kulutuksen vähentämiseen. Kalorimäärää kannattaa ryhtyä laskemaan vasta kun keto on päässyt vauhtiin.

2) Oma ketoosini kesti hyvin esim yhden big mac-aterian ranskalaisineen ja sokerikokiksella, hiilarit tuntuivat vain humahtavan jonnekin (liekö glukoosivarastoihin). Omalla kohdallani kahden päivän normaali ruokavalio tiputtaa ketoosin "pois päältä". Your mileage may vary. Luulisin, että voit syödä 20g hiilareita kerralla täysin huoletta, lihasten ja sisäelinten tyhjät glokoosivarastot luultavasti nappaavat sokerit talteen verestä alta aikayksikön.

azzyyr sanoi:
Minä tein tuon hiilarin polton ketoa edeltävänä iltana. Eli olin päättänyt aloittaa Keto-ruokavalion maanantaina, ni sunnuntai-iltana kävin juoksemassa erittäin kovasykkeisen maastojuoksulenkin, enkä sen päälle ottanut enää mitään hiilaripitoista palautusta.
Tämä siis tapahtui elokuussa, ei tuolla lumikinosten keskellä... :)

Itse pidin tuon tankkauksen kerran viikossa, ja samaa rataa jatkan, kun jälleen ketoilen, todennäköisesti huhtikuun alusta...

azzyyr: Miten dietti on toiminut sinulla? Kuinka nopeassa ajassa huomasit rasvojen "häviämistä" ? :)

Ja kannattaa muistaa riittävä kuidun saanti, ettei käy niin kuin mun ekälla kerralla että maha meni ihan sekasin ekan viikon lopulla.

SanniS sanoi:
azzyyr: Miten dietti on toiminut sinulla? Kuinka nopeassa ajassa huomasit rasvojen "häviämistä" ? :)

Erittäin hyvin. Koko keto-dietin paras puoli minun mielestä on nälän tunteen totaalinen katoaminen. Piti kellon ja valmiiks suunnitellun päivärytmin kanssa syödä, että sai kasaan edes sen 2200 kcal, mikä minulla oli syksyllä suurinpiirtein päivittäinen energiamäärä. Painoa lähti noin 1,5-2 kiloa viikossa, ja n. neljä viikkoa pidin ketoa yllä. Lopussa palasin normaaliin ruokavalioon kolmen vrk:n päivittäisellä hiilarinostolla.

En tiedä tuota "häviämisen huomaamista", mutta minun dietti syksyllä oli 8 viikkoa josta neljä ensimmäistä oli normaalilla ruokavaliolla ja neljä jälkimmäistä ketolla. Painoa lähti n. 10 kiloa, josta suurin osa ketolla ja kyllä sen todellakin huomas vyötäröllä. Vyötä taisi pari reikää saada kiristää...

Ja kuten aikaisemmin totesin, niin keväällä kiristetään keto-dietillä jälleen. Senverran hyvät kokemukset oli..

Replay sanoi:
Ja kannattaa muistaa riittävä kuidun saanti, ettei käy niin kuin mun ekälla kerralla että maha meni ihan sekasin ekan viikon lopulla.

Pellavasiemenrouhe oli minulla kuidun lähde, ja vaikka se ei mikään makunautinto ole pelkiltään suuhun heittäessä (vettä perään), niin mauttomuutensa takia kuitenkin helppo....

azzyyr sanoi:
Pellavasiemenrouhe oli minulla kuidun lähde, ja vaikka se ei mikään makunautinto ole pelkiltään suuhun heittäessä (vettä perään), niin mauttomuutensa takia kuitenkin helppo....

Kyllä mullakin toisella kertaa oli tuo kuituosasto kunnossa. Vehnänleseitä vetelin naamariin milloin minkäkin kanssa. Ei se mikään makunautinto ole, mutta pakki pysyi kunnossa.

azzyyr sanoi:
Erittäin hyvin. Koko keto-dietin paras puoli minun mielestä on nälän tunteen totaalinen katoaminen. Piti kellon ja valmiiks suunnitellun päivärytmin kanssa syödä, että sai kasaan edes sen 2200 kcal, mikä minulla oli syksyllä suurinpiirtein päivittäinen energiamäärä. Painoa lähti noin 1,5-2 kiloa viikossa, ja n. neljä viikkoa pidin ketoa yllä. Lopussa palasin normaaliin ruokavalioon kolmen vrk:n päivittäisellä hiilarinostolla.

En tiedä tuota "häviämisen huomaamista", mutta minun dietti syksyllä oli 8 viikkoa josta neljä ensimmäistä oli normaalilla ruokavaliolla ja neljä jälkimmäistä ketolla. Painoa lähti n. 10 kiloa, josta suurin osa ketolla ja kyllä sen todellakin huomas vyötäröllä. Vyötä taisi pari reikää saada kiristää...

Ja kuten aikaisemmin totesin, niin keväällä kiristetään keto-dietillä jälleen. Senverran hyvät kokemukset oli..

Voivoi, toivottavasti minuakin mm. vkon päästä odottaa edes jotenkin silmiinpistävä muutos :) Piditkö hiilaripäiviä ketodietin aikana?

Tänään kaupan hyllyjä tutkiessani, silmiin osui kaakaosuklaalevy, jossa on n. 67% rasvaa ja 30% hiilareita.. Enkö periaatteessa voi joinakin päivänä syödä tälläistä esimerkiksi 30g niin, että ketoositila ei kärsi? Jos siis vahtii ettei ko. päivän hiilihydraattimäärää nouse sen 20g yläpuolelle..

Onko kellään ollut ketodietin aloituspäivinä jotenkin masentuneempi ja psyykkisesti herkempi olo? Itse olen huomaavinani jotain sellaista, mutta voi tietty johtua muistakin asioista, ehkä kalorimäärä jäi tänään liian alhaiseksi... tjs..

No ohhoh, tulipa kaikkia mahdollisia virheitä tuossa oikeinkirjoituksessa :O ! Ja tän pitäs kirjottaa ylioppilaaks keväällä :P ..

SanniS sanoi:
Tänään kaupan hyllyjä tutkiessani, silmiin osui kaakaosuklaalevy, jossa on n. 67% rasvaa ja 30% hiilareita.. Enkö periaatteessa voi joinakin päivänä syödä tälläistä esimerkiksi 30g niin, että ketoositila ei kärsi? Jos siis vahtii ettei ko. päivän hiilihydraattimäärää nouse sen 20g yläpuolelle..

Onko kellään ollut ketodietin aloituspäivinä jotenkin masentuneempi ja psyykkisesti herkempi olo? Itse olen huomaavinani jotain sellaista, mutta voi tietty johtua muistakin asioista, ehkä kalorimäärä jäi tänään liian alhaiseksi... tjs..

Yritä etsiä fruktoosisuklaata, se sopii ketoosin kanssa paremmin yhteen (fruktoosi imeytyy kolme kertaa tavallista sokeria hitaammin).

Ketodietin aloituspäivät ovat aika rankkoja myös henkisesti, kestää aikansa ennen kuin aivot siirtyvät käyttämään rasvaa polttoaineena. Muista syödä riittävästi, jopa runsaasti, kaloreja. Tila menee ohi ja energiatasot palaavat parissa päivässä normaaliksi tai jopa paremmaksi.

Zemppiä.

Miten hyvin voimatasot säilyvät treeneissä ketolla? Ajattelin toteuttaa parin viikon ketoilun voimaohjelman yhteydessä. Pysyvätkö sarjapainot nousussa ilman hiilareita?

SanniS sanoi:

En masennuksesta tiedä, mutta mulla ainakin oli pari päivää sellainen "puolivalot" olo koko ajan. Ajatus ei oikein lentänyt ja tunsi itsensä aika "hönöksi". Se meni kyllä ohi sitten ajan kuluessa...

Mä pidin hiilaripäivän joka lauantai. Tai se oli yleensä sellanen puolihiilari. Aamupäivän innossani vedin jugurttia ja muuta hiilaripitoista naamariin ja loppupäivän pidin mahasta kiinni sohvalla.... :)

Mulla tuo treeni puoli vähän kärsi tuosta mun dietistä. Vedin aika kovalla(minulle kovalla) voimaohjelmalla koko dietin läpi ja lopulta löysin itteni orastavan ylikunnon ovelta. Oli hermosto aivan tukossa ja pakko oli pitää vähän taukoa tuon dietin jälkeen. Nyt keväällä meinaan ottaa treenin hieman kevyemmin keton aikana.

SanniS sanoi:
Onko kellään ollut ketodietin aloituspäivinä jotenkin masentuneempi ja psyykkisesti herkempi olo?

Taitaa olla aika yksilöllistä tuo, itselläni ei ole kertaakaan ollut ketodietin aikana huono olo, vaan aivan samanlainen kuin normaali ruokavaliollakin. Treeneissäkään ei ole heikotusta ilmennyt mutta joskus on vaan yksinkertaisesti jäänyt painot rinnalle kun ei nouse. Hiilareita käytössä 17-35g ja ketoilua takana reilut 3 viikkoa.

SanniS sanoi:

Taitaa kuulua ketodiettiin siinä missä voisilmä puuroon. Itellä oli muutama päivä semmosta haahuilua ja ihmettelyä, kun ei aina oikein leikannu eikä muutenkaan ollu kovin skarppina. Onneksi tuo on ohi menevä olotila. Ketossa ehkä parasta se, että ei ole edes nälkä. Piti melkein pakottaa ittensä syömään. Nyt on kevääksi suunnitteilla jonkin aikaa low carbia, emmää tuosta ketoilusta kuitenkaan hirveesti digannu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom