Taas hämmentää...

Tulikohan oikeeseen paikkaan, mutta asiaan: mies 173/53 ja tarkoitus saada painoa lisää.
Eli tossa kuukaus takaperin söin n. 2500 päivässä ja paino pysy samana. Nyt oon kuluneen viikon syönyt 4000-4500 päivässä ja mikä onkaan lopputulema? Paino pudonnu :(.
Aerobista runsaasti aikasemminkin ( kävelyä 20+ km päivässä). Nyt salilla viimeiset kolme viikkoa 3 jakoisella. Ei kai mun kullutus noin paljoa ainakaan tällä varrella olla? Vai mistä toi pudotus sit johtuu?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sulla on aineenvaihdunta ruvennut pelittämään, kun olet saanut enemmän ruokaa. Ei syytä huolestua.

Viikko aika pieni aika. Ei toi vaikeeta ole. Nostat kaloreita kunnes alkaa paino nousemaan, jos se on tavoita. Toisaalta miksi kävellä 20km/vrk, jos tavoita nostaa painoa?

Aineenvaihdunta on varmaan ottanut aika kovan startin. Mulla on kanssa syömishäiriö taustaa. Oon itse kanssa 173cm pitkä ja kun tietoisesti aloitin painoa nostamaan painoin 49kg. Itse söin silloin alkuun 2400kcal, ei noussut paino, vasta lähempänä 3000kcal alkoi alkuun tapahtumaan, mutta sit se jatkui siitä ihan hyvin ~2500-2600kcal kaloreilla 57kg asti, missä oon nyt jumittanut vähän päälle vuoden, kun ei uskalla nostaa kaloreita (Huom. taustasta johtuen) tarpeeksi. Vaikka ei nyt heti nousisi tuolla 4000kcal paino, niin ei hätää, kyllä se siitä alkaa nousemaan. Yksi voi olla, että kroppasi ei oo tottunut noin isoihin ruokamääriin ja ei oikein osaa sulattaa/ käsitellä tavaraa kunnolla, mutta tällöin on jo kroppa niin jumissa, että saat taistella sitten sen kanssa ja pitkään. Mulla oli alkuun ainakin ongelmia ruoansulatuksen kanssa, mutta kyllä se siitä. Aikaa saat varata vuosissa, ei kuukausissa, ihan vain vinkiksi, kropan kuntoutukseen, jos oot pitkään syömishäiriötä sairastanut.

Ei toi mikään ihme ole. Ystäväni laihdutti 70kg-39kg (pituus 165cm) tosi lyhyellä ajalla ja pelkällä light colalla/kahvilla/teellä jne. Tais vedellä kanssa jotain boostereita, joista tuli ehkä max 20kcal ja polki samaan aikaan salilla 3-4h päivässä kuntopyörällä/juoksumatolla....... No sit oli vielä alaikänen ja joutu sairaalaan "tarkkailtavaksi" -> Todettiin anorexia... Sairaalasta päästyään pitkään söi jollain 1200kcal dieetillä ja paino alkuun vielä laski 1kg/kk, mut sit hiipu ja nousi jollain 1800kcal tai sahaili melko paljon ees taas... Sit sanoin et pikkuhiljaa nostaa vaikka viikottain +100kcal, et ei tuu heti sitä paisumista, kun sitä näytti pelkäävän kuollakseen eikä halunnut noudattaa alkuun mitään lääkäreiden 2000kcal:n dieettejä, pian olikin kalorit jo 4500/day ja jos alle 4000kcal meni niin alko paino tippua vaikka mitat oli tossa kohtaa joku 45kg. Itse sain vielä päivittäin todistaa tätä että söi ja ei oksennellut, koska asui samassa asuntolassa... Sit tällä tavalla meni useampi kuukausi ennen kun paino alko nousemaan. Ruokavalio koostui täysin puhtaista ruoka-aineista (paitsi palkkarit yms.) eli harvoin söi edes leipää...

2 vuotta oon nyt veivannu tän taudin kanssa, mutta tässä taudissa se ei ole kovin pitkä aika. Nyt kuitenkin alkanut saada tarpeeks tästä skeidasta

2 vuotta oon nyt veivannu tän taudin kanssa, mutta tässä taudissa se ei ole kovin pitkä aika. Nyt kuitenkin alkanut saada tarpeeks tästä skeidasta

On se kuitenkin 2 vuotta pois ''kunnon'' elämästä sanoisin. Mulla meni itsellä lähemmäs 4 vuotta, ja vieläkin se kummittelee taustalla, eli ihan täysin en oo ylipäässyt.
Mun mielestä ehdottomasti tärkeintä on tuo, että itse tajuaa asian ja lähtee sitä omasta tahdostaan muuttamaan. Mulla ei ainakaan auttanut psykologit, terapiat tai lääkärit oikeastaan mitään, kun eihän niitä kuunnellut sitten pätkääkään. Sitten kun joku kaunis päivä tajusin kanssa, että voi kettu, tässähän menee elämän yhtä parasta aikaa päivä päivältä ja kuukausi kuukaudelta ihan hukkaan. Ja niin lähti kelkka kääntymään ja paino nousemaan, toivottavasti pääsee tästä joskus ihan kokonaan irti, ainakin niin että se ei häiritsisi omaa elämää enään yhtään.

Tsemppiä paranemiseen! Aivan varmasti joku hörähtelee näistä syömishäiriöistä yms ja vieläpä kun kyseessä on miespuolisia, mutta ei sitä voi ymmärtää jos ei ole kokenut, tai nähnyt lähipiirissä. On sitten oikeasti todella raskasta fyysisesti, mutta väittäisin, että henkinen puoli on kaikkista pahin asia syömishäiriöissä. Se kun ei ihan noin vain parane.

Ei toi mikään ihme ole. Ystäväni laihdutti 70kg-39kg (pituus 165cm) tosi lyhyellä ajalla ja pelkällä light colalla/kahvilla/teellä jne.

afrikassa laihdutetaan niin ettei syödä ollenkaan,ei ikinä.tosi lyhyessä ajassa paino tippuu kuulemma,monet on myös kuulemma on tosi nättejä ja laihoja kun arkkuun nostetaan.

Lopetat nyt sen poukkoilun ja kyttäämisen. Kaloreiden pitäisi kyllä riittää, eikä viikossa tapahdu yhtään mitään suuntaan eikä toiseen.

jos viikossa ei tapahdu yhtään mitään puntarilla niin joku asia on täysin päin persettä,oli kyse dieetistä tai massan hankinnasta

jos viikossa ei tapahdu yhtään mitään puntarilla niin joku asia on täysin päin persettä,oli kyse dieetistä tai massan hankinnasta

Pointtina nyt oli vähän rauhoitella entistä syömishäiriöistä olemaan stressaamatta enää syömisistä. En tiedä onko tässä nyt joku ultimaalinen kiire (toisen ketjun perusteella pitäisi painoa saada nopeasti, kovin vakuuttavia perusteluja ei siellä tullut), mutta kyllä kaikella järjellä tuossa on tarpeeksi. Vaikuttaa siltä, että jonkinlaista niskalenkkiä on syömishäiriöstä saatu, mutta yleisesti ottaen siihen tautiin kuuluu melko hyvä kyky kusettaa itseään. En nyt suoraan väitä, että kaloreita on liioiteltu, mutta jos ei ole, niin olen melko kateellinen kaverin aineenvaihdunnasta.

Ja ei dieetilläkään aleta hötkyilemään huonommin menneen viikon jälkeen.

On se kuitenkin 2 vuotta pois ''kunnon'' elämästä sanoisin. Mulla meni itsellä lähemmäs 4 vuotta, ja vieläkin se kummittelee taustalla, eli ihan täysin en oo ylipäässyt.
Mun mielestä ehdottomasti tärkeintä on tuo, että itse tajuaa asian ja lähtee sitä omasta tahdostaan muuttamaan. Mulla ei ainakaan auttanut psykologit, terapiat tai lääkärit oikeastaan mitään, kun eihän niitä kuunnellut sitten pätkääkään. Sitten kun joku kaunis päivä tajusin kanssa, että voi kettu, tässähän menee elämän yhtä parasta aikaa päivä päivältä ja kuukausi kuukaudelta ihan hukkaan. Ja niin lähti kelkka kääntymään ja paino nousemaan, toivottavasti pääsee tästä joskus ihan kokonaan irti, ainakin niin että se ei häiritsisi omaa elämää enään yhtään.

Tsemppiä paranemiseen! Aivan varmasti joku hörähtelee näistä syömishäiriöistä yms ja vieläpä kun kyseessä on miespuolisia, mutta ei sitä voi ymmärtää jos ei ole kokenut, tai nähnyt lähipiirissä. On sitten oikeasti todella raskasta fyysisesti, mutta väittäisin, että henkinen puoli on kaikkista pahin asia syömishäiriöissä. Se kun ei ihan noin vain parane.

110% agree koko vastaukseen, pätee omalla kohdalla täysin.

Toisaalta miksi kävellä 20km/vrk, jos tavoita nostaa painoa?

Koko homma alkoi maratonille treenaamisesta ja siitä jäi nk. pakkoliikunta. Lisäks olen ulkomailla, eikä käytössä ole julkisia tai pyörää, vaan ainoastaan jalat. Ja otan kyllä ton kävelyn huomioon safkaamisessa. Mulla ku oli ja on vähä vieläki, mutta pienemmässä mittakaavassa, ajatus, että kun liikut enemmän ni voit syödä kans enemmän ja syöminenhän on mukavaa, mutta kun sitten haluaa samalla pitää painon lapasessa, ni tulee aika paljon tota dallailua.

Esimerkkipäivä: koulu + sali 1,5 h + 25 km kävelyä. Exrx laskurilla tommoset 3300 kcal ja siihen sitten plussat päälle ni 4000 huidellaan

Kun nyt on se painonnosto menossa (~+1000 kcal/pvä) ja tuleeki päivä et hommasyystä tai toisesta menee pieleen, eli jäädään miinukselle, ni kuinka tulisi reagoida? Hyväksyä huono päivä vai lisätä seuraavaan päivän plussaan vielä edellisen miinukset?

No itse vain hyväksyn sen jos tulee päivä että jää miinukselle.. Laskee aina pari kertaa päivässä päässä suunnilleen mitä syöny niin tietää että jääkö miinukselle vai ei..
Itsellänikin oli tuo painon nostaminen vähän ongelmallista alussa kun painoin 54kg nyt 1,5v myöhemmin kuitenkin 70kg itse pyrin syömään suunnilleen niin että paino nousisi 100-200grammaa viikossa

Itsellänikin oli tuo painon nostaminen vähän ongelmallista alussa kun painoin 54kg nyt 1,5v myöhemmin kuitenkin 70kg itse pyrin syömään suunnilleen niin että paino nousisi 100-200grammaa viikossa
Kuinka pitkä olet? Eikös noin pieni painonnosto vaadi aikamoista tarkkuutta ruokamäärien kanssa ja kulutuksen arvioinnissa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom