Aina niin lämmittää mieltä lukea noita "kaverilta kuulin"-arvioita...eli pakko sanoa pari sanaa.
Tämä ukko on ollu hoitsu nyt 10v. ja peruspalkka on nykyään huimat 1900e ja risat. Kerran kuussa muutamat yövuorot ja satunnaiset iltavuorot antavat keskimäärin vajaa 300e lisätienestiä ja tästä sitten verot pois ja sillee. Että siinä sitä totuutta.
Joka alalla on mätäpussinsa ja nyt on vaan ollu kakka mäihä että tälläistä on tapahtunut. Kieltämättä vastaan on uran aikana tullut aika omituisia tapauksia niin hoitsuina kuin lääkäreinä (asiakkaista nyt puhumattakaan, heh) jne eli eipä innostuta liikaa taas yleistämään. Itse työni ohella teen opiskelijanohjausta eli opetan meitin osastolle tulevia alan opiskelijoita käytännön työhön. Osasta näkee ettei välttämättä immeinen ole oikealle alalle tulossa mutta kyllä ne pahimmin häiriintyneet yleensä karsiutuu jo alkuvaiheessa.
Ja totuus on toki sekin ettei tälle alalle päästäkseen tarvitse mikään rakettitieteilijä olla. Riittää että osaa tavallinen ihminen ja omaa jonkinlaisen empatiakyvyn. Tuo taito tuntuu itseasiassa olevan nykyihmisillä valitettavan harvinainen mutta se onkin sitten jo taas eri tarina...
Likimain olen samaa mieltä.
Jokaiselle alalle sitä mahtuu kaistapäitä ja kaikkea hirvittävää sattuu. Mutta kyllä yleensä ne epäsopivimmat alalle karsiutuu siellä opiskelun alussa, koska tajuavat etteivät sovi alalle tai eivät pääse harjoitteluista läpi.
Kun sairaanhoitajien keskuudessa ilmenee yksittäisiä hoitajia, jotka ovat tehneet jotakin kauheuksia, kyseenalaistaan kaikki hoitajat ja heidän ammattitaitonsa. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun lääkärit mokailevat ja tekevät kauheuksia. Yleensä niistä ei tule juurikaan puhetta. Eikä todellakaan aleta miettiä psykologisia testejä lääkkiskokelaille. Kyllä siihenkin joukkoon mahtuu jokseenkin vaarallisia lunoteita, mitä nyt omassa työssäni olen huomioinut.
Toki on hyvä, että tällaiset tapahtumat luovat keskustelua ja asioita tarkistetaan, kuten hoitajamateriaalia ja pääsykoevaatimuksia. Mutta sellainen yleinen hoitajien teilaaminen on lähinnä meidän muiden kelpo hoitajien työn hankaloitamista (toki omia toimiani saa kuka tahansa tulla tarkastamaan).
Kuten tuolla toisessa sairaanhoitajien palkkausta sivuavassa keskustelussa olen maininnut, niin itse tienaan peruspalkkana 1800 euroa ja rapiat. Tämän lisäksi teen kolmen viikon listassa ehkä noin yhden iltavuoron tai muutaman yön (tämä vaihtelee jonkin verran muttei paljon). Olen leikkurissa, jossa koen tekeväni vaativaa työtä (kuten muutkin hoitajat muilla osastoilla). Joten lisillä en voi väittää herkuttelevani. Tuosta summasta menee verot ja käteen jäävä summa, josta lainat ym. menoni maksan on aika pikkuruinen.
Se on kumma, että siinä toisessakin ketjussa eniten työn vaativuudesta, palkkauksesta, kiireestä ja henkilökuntapulasta "osasivat" kommentoida ne, jotka maximissaan noin kerran viidessa vuodessa istuvat odottamassa lääkärin vastaanotolle ja siinä sivussa tekevät nämä syväluotaavat analyysit. Jos hoitotyötä tekevä sanoi, että asia ei ole noin, niin eikös hänet teilattu maanrakoon valittavana paskana ja laiskurina, joka kävelee laiskasti pitkin käytäviä kahvimuki kädessä ja joka ei tajua tässä palkkapolemiikin huumassa ja järkyttävässä itsekkyydessä vaatia myös jokaiselle muulle alalle myös hieman lisää palkkaa.
Noohh..summa summarum: Kamalaa, että toiset ottavat lain omiin käsiin. Rangaistukset moisille!