Täysmehut sokerilitkua?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Angelos
  • Aloitettu Aloitettu
Hörpin tuossa appelsiinitäysmehua iloisin mielin ja ajattelin huvikseni katsastaa ravintoarvot Finelistä. Tulos JÄRKYTTI tai sitten en osaa lukea Fineliä oikein:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=434&lang=fi

Tarkoittaako tuo, että n. desissä on 10 grammaa sokeria? Mitä vittua, litrassa on 100 grammaa sokeria vai? :david:

Valistakaa minua ja kertokaa samalla juotteko täysmehuja ja jos juotte, niin milloin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niissähän lukee useimmiten, että "ei lisättyä sokeria" tai "vain hedelmän omaa sokeria".
Mehuissakin on eroja. Hörpin tuossa Tropicanan mehua, joka makaa 2,90/l ja kattelin sen ravintoarvoja, kaloreita oli enemmän kun maidossa ja maku ihan sairaan hyvää. Varmasti on laadussa eroa kun vertaa esim. Vip set -mehuihin tai muihin vastaaviin.

Angelos sanoi:
Hörpin tuossa appelsiinitäysmehua iloisin mielin ja ajattelin huvikseni katsastaa ravintoarvot Finelistä. Tulos JÄRKYTTI tai sitten en osaa lukea Fineliä oikein:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=434&lang=fi

Tarkoittaako tuo, että n. desissä on 10 grammaa sokeria? Mitä vittua, litrassa on 100 grammaa sokeria vai? :david:

Valistakaa minua ja kertokaa samalla juotteko täysmehuja ja jos juotte, niin milloin.

höh, kai se nyt on selvä että täysmehuissa on ainakin sitä hedelmäsokeria.. joissain sitten lisättyäkin.
mutta jos ei dieetillä ole niin eihän tuolla ole mitään väliä. itse juon täysmehua useimmiten janoon, kun en pahemmin harrasta noita limppareita ja vastaavia virvoitusjuomia.

Juon kyllä, lähinnä aamulla ja treeniä ennen/jälkeen. Litra maksaa Cassassa 39 senttiä joten tuleehan noita aina jääkaappiin hommattua.

Tuoremehuissa on hedelmäsokeria, ei lisättynä, mutta kumminkin. Hedelmäsokeri ei ehkä ole niin vahingollista, kuin ns. pöytäsokeri, mutta yhtä kaikki turhia kaloreita nekin.

Edelleen (ties monennenko kerran): ainoat järkevät juomat kehoilijalle tai voimailijalle ovat vesi ja rasvaton maito, kohtuudella nautittuna myös kahvi tai tee (tietenkin ilman sokeria). Limut ja mehut voi unohtaa, kaikki, niillä ei tee mitään. Jos hedelmää haluaa (ja myös siitä saatavat vitskut ja kuidut), niin ostaa niitä kokonaisina ja syö. Jos jano tarvitsee sammuttaa, niin siihen on raanavesi ylivoimainen.

Ainiin, protujuoma unohtui kehoilijalle ja voimailijalle sopivien juomien listalta! :D

Angelos sanoi:

En jua. Turhaa sokeria niissä vaan on. Ennemmin raanavettä tai pepsimaxia. :kippis1:

Aikanaan tuli juotua paljonkin, mutta nykyään ei lainkaan. Mehun litkiminen on tapa siinä missä limun juonti tai karkin syönti, ja kun siitä totuttelee eroon ei sitä enää kaipaa. Fun lightia tulee välillä juotua jos makeaa juomaa tekee mieli.

Angelos sanoi:
Hörpin tuossa appelsiinitäysmehua iloisin mielin ja ajattelin huvikseni katsastaa ravintoarvot Finelistä. Tulos JÄRKYTTI tai sitten en osaa lukea Fineliä oikein

Mitä uutta, mehut tehdään puristamalla hedelmästä pois suunnilleen kaikki paitsi sen sisältämä sokeri. Kalliissa mehuissa on jätetty vähän hedelmälihaakin.

Kuten Iivili sanoi, valmismehut on ruokavaliossa aivan turhia. Pidä vaikka klementiinejä ja persikoita jääkaapissa ja napsi sieltä. Maistuu paljon raikkaammalta ja saa hedelmien vitamiinit, kivennäiset, kuidut jne talteen.

Hui kauhee jos tulee juotua päivässä paridesii mehua esim aamupalalla. Siitähän tulee kokonaista 80kcal sokerista, huh huh. Kohtuus nyt kuitenkin kaikessa. Jos sitä litran imasee päivässä janoonsa, niin kyllä sitä on varmasti parempiakin vaihtoehtoja (vesi..), mut jos sitä nyt aamupalalla juo lasillisen, niin ei siin mitää ongelmaa oo jos ei ketoile tai muuten on tiukka dietti.

Heavy-rock sanoi:
Hui kauhee jos tulee juotua päivässä paridesii mehua esim aamupalalla. Siitähän tulee kokonaista 80kcal sokerista, huh huh. Kohtuus nyt kuitenkin kaikessa.

Mä en tajua miks täällä pitää olla aina näitä köyhän miehen aristoteleitä ("kohtuus kaikessa!") jotka älähtää aina jos niille jaetaan ravintotietoutta. Heti pitää lisätä itsestäänselvyyksiä kuten MEHU EI OLE DIOKSIINIA ja samalla vielä yrittää harjoitella ironian vaikeaa lajia. :david:

iivili sanoi:
Edelleen (ties monennenko kerran): ainoat järkevät juomat kehoilijalle tai voimailijalle ovat vesi ja rasvaton maito, kohtuudella nautittuna myös kahvi tai tee (tietenkin ilman sokeria). Limut ja mehut voi unohtaa, kaikki, niillä ei tee mitään. Jos hedelmää haluaa (ja myös siitä saatavat vitskut ja kuidut), niin ostaa niitä kokonaisina ja syö. Jos jano tarvitsee sammuttaa, niin siihen on raanavesi ylivoimainen.

Ainiin, protujuoma unohtui kehoilijalle ja voimailijalle sopivien juomien listalta! :D

Lisäisin tähän kuitenkin vielä Fun Lightit sun muut mehutiivisteet joissa ei ole sokeria ja kaloreitakin käytännössä 0, sekä light limsat. Noita limsoja nyt ei lightinakaan kannata litroittain päivässä juoda, mutta mikä onkaan parempaa ottaa kuumana kesäpäivänä kuin kylmä light Cola jäillä. (jos olutta ei lasketa, sitähän ei kehoilija juo ollenkaan... ;) )

Ennen tuli juotua kohtuu paljonkin erilaisia täysmehuja, mutta nykyään menee aamupalalla maitojuomaa ja janoon vettä. Okei, kesähelteellä/saunan päälle juon oluttakin joskus janoon, mutta sallittakoon se minulle, kun en ole bodari.

desi täysmehua: n. 45 kcal
desi olutta: 33 kcal
-> kesän tehodieetti: vaihda täysmehu olueeseen ;)

mr. perfect sanoi:
..itse juon täysmehua useimmiten janoon, kun en pahemmin harrasta noita limppareita ja vastaavia virvoitusjuomia..

Onhan sitä kraanavesikin keksitty janoon juomiseen (siis että ei tarvitse limppareita välttämättä juoda) . Mutta tosiaan onhan täysmehun litkiminen ihan hyvä tapa saada päivän kalorit täyteen jos ei muuten saa.

Kannattaa muistaa tosiaan, että tuo hedelmäsokeri ei ole läheskään niin paha hiilarinlähde kuin tavallinen sokeri. Vaikka oluessa onkin vähemmän kaloreita, mulla tuo määrä ei ainakaan jää 3dl jos alan sitä nauttimaan ;) Ja liekkö noita aspartaamilla ja muilla aineilla makeutettuja lightkuja kannattaa ihan solkenaan nautiskella. Ei ainakaan tunnu niin terveelliseltä kuin puhdas luonnon sokeri. Joten varmaan massukaudella täysmehut ovat aamiasella ihan paikallaan, kunhan ei litra tolkulla vedetä.

Kyl aamupalaks aina 0.25-1l tuoremehuu pitää vetää :I onse nii hyvää ja pistää koneen käyntii. Omenamehu varsinki <3

Omenamehua en pysty juomaan yhtään koska se aiheuttaa minulla verensokeriin aivan käsittämättömän piikin. Appelsiinimehua pystyn juomaan pari lasillista. Onhan noissa kaloreita 400 kcal per litra eli ei mitään kevyttä kamaa.

Maso sanoi:
Ja liekkö noita aspartaamilla ja muilla aineilla makeutettuja lightkuja kannattaa ihan solkenaan nautiskella. Ei ainakaan tunnu niin terveelliseltä kuin puhdas luonnon sokeri.

kohtuudella toki noita limppareitakin, niin ei pääse aspartaamit hyppimän silmille. Mutta pakko nusasta sitä kuuluisaa pilkkua vähäsen, eil mistä kohtaa tuo puhdas valkoinen sokeri on tervellistä ja luonnollisesta? Keinotekoisesti käsiteltyä paskaa mun mielestä, jota ihminen ei edes tarvitse yhtään mihinkään ravintona.

Jamaha sanoi:
desi täysmehua: n. 45 kcal
desi olutta: 33 kcal
-> kesän tehodieetti: vaihda täysmehu olueeseen ;)

<pilkunnussinta>
Finelistä
Keskiolut (42kcal)
</pilkunnussinta>

Timba79 sanoi:
kohtuudella toki noita limppareitakin, niin ei pääse aspartaamit hyppimän silmille. Mutta pakko nusasta sitä kuuluisaa pilkkua vähäsen, eil mistä kohtaa tuo puhdas valkoinen sokeri on tervellistä ja luonnollisesta? Keinotekoisesti käsiteltyä paskaa mun mielestä, jota ihminen ei edes tarvitse yhtään mihinkään ravintona.

Tuumasin tuota hedelmäsokeria ja kun sanoin, että tuntuu, niin se tarkoittaa että varmasti asiasta en tiedä paskan vertaa. ;) Liekkö se sitten täysmehuissa ja purkissa sen luonnollisempaa kuin aspartaami konsanaan, mutta jotkut saattavat jopa karttaa täysin hedelmiä niiden sisältämän sokerin takia, mikä menee minusta jo älyttömyyksiin. Ja jotta dieetillä olijat pysyisi hoisuissaan, lisätään vielä, että dieetillä noita hedelmiä toki kannattaa välttää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom