Täydet viisi tähteä suomen poliisille....

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja matrix
  • Aloitettu Aloitettu
Tapahtuipa pari päivää sitten.
Heräsin n. klo 03.30 kolinaan, ovien paukutteluun ja hirveään riitely mekkalaan, joka kuului yläkerrasta ryyppypariskunnan jatkoilta. Aika tasapuolisesti 'haista vitut' ja 'painu helvettiin' lauseet lentelivät siellä vielä tässä kohtaa. Vartin kuunneltuani kävin ilmoittamassa, että nyt loppuu tuo meteli ja, jos vauvamme herää vielä kerrankin teidän mekkalaan niin saattaapi tulla nenä kipeeksi tahi ainkin ilmoitan viranomaisille. No sittenhän siellä hiljeni vähäksi aikaa, jos mitään satunnaisia kolahduksia ei lasketa.

No kömmin takaisin sänkyyn ja vaivuin tyytävisenä uneen vaimon kainaloon olihan miehiset velvollisuudet tullut hoidettua mutta klo 05.45. Heräsin aivan järisyttävään meteliin, kolinaan ja tömähdyksiin jotka syntyvät vain huonekaluja heitellessä/hajoittaessa ja vaimoa heitellessä päin seinää. Taustalta kuului huutoa: "ÄLÄ ÄLÄ ÄLÄÄÄ ja perään mäiskettä ja tömähdyksiä sitten hirveää hysteeristä itkua ja sama uudestaan monta kertaa.

Totesin, että ei helvetti nyt pitää tehdä jotain. Soitin 10022 ja asianmukaisesti ilmoitin, että olisi tälläinen selkeä perheväkivalta tapaus yläkerrassa ja naispuolinen henkilö ottaa sielä turpaansa oikein huolella.

Tähän poliisi totesi, että meillä nyt on vähän korkeampi kynnys puuttua tälläisiin juttuihin, kun tuo kellokin tulee juuri kuusi, eli asia kuuluu enemmänkin tuolle isännöitsijälle eli kannattaa tehdä sinne ilmoitus metelöinnistä.

En meinannut uskoa korviani toistin vielä, että nyt siellä ihan toisiaan pahoinpidellään naista lyömällä, potkimalla ja heittelemällä päin seinää ja että ei tässä minun kotirauha kiinnosta vaan lähinnä sen turpaa saavan osapuolen kohtalo ja totesin, että tuo tapahtuma alkoi siinä kolmen aikoihin ja homma on mennyt aamua kohden pahemmaksi ja nyt siellä on täysi tilanne päällä.

Tähän poliisi totesi vain, että jos ne ei ole saanet toisiaan kolmessa tunnissa hengiltä niin ei ne nyt seuraavassakaan kolmessa tunnissa.....että tehkää nyt vaan ilmoitus metelöinnistä isännöitsijälle

No tämän jälkeen olin jo täysin hämilläni, ja ankyttäen kiitin vain ilmoituksen vastaanottamisesta, toivotin hyvää päivänjatkoa ja pahoittelin häiriötä...

No päätin kuitenkin tehdä asialle edes jotain ja kävin sitten kuitenkin huutamassa naapurin postiluukusta(koska ovea ei yllätäen avattu) että "nyt loppuu toi homma, poliisille on jo soitettu ja ne on ihan millä hetkellä hyvänsä täällä. "

Parin minuutin päästä se äijä lähti sitten sieltä asunnosta karkuun kuin hauki kaislikosta. Päivän hyvä työ oli tehty.

Eli mitä opimme tästä:
Jos pahoinpitelette puolisoitanne ns. yksityisasunnossa kannattaa se tehdä klo 06.00-22.00 välisenä aikana niin eipähän ainakaan poliisit häirtse harrastustoimintaanne...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oli kuinka perheriita tahansa niin pahoinpitely on pahoinpitely ja se on kielletty laissa ja voi saada jopa vankeutta:curs:

Taitaa olla valiosakkia nuo poliisit siellä päin.

Huhhuh! :eek: Onko tuommoinen suhtautuminen suomalaisen poliisin taholta oikeasti mahdollista? Ja jos on, niin voiko asialle tehdä jotain? Mille korkeammalla viranomaiselle pitäisi tehdä valitus ja/tai selvityspyyntö ko yönä päivystämässä olleen poliisin välinpitämättömyydestä tai virkavirheestä?

Tai sitte poliiseilla ei kiinnosta käydä kuulemassa sitä kun pahoinpitelyn kohde kieltää kaiken.

Kerranpa yhdessä kaupungissa torin kupeella oli miesporukka johon kuului yksi nainen....

Hetken päästä nainen sai pullosta ja nyrkistä päähän.....

Soitin poliisille, kun olin siellä hieman kauempana ja toisaalta en ois oikein itse halunnut narkkarijengiä kimppuuni, yksin kun olin.

Pahoinpitely jatkui, mutta poliisia ei kiinnostanut.

Ambulanssi vei naisen myöhmmin paikalta jatkohoitoon.

Että näin ne reippaat poliisit. Eikä ollut varmasti partio kaukana kun oli hetkeä aiemmin ajanut ohitse.

Originally posted by NHB
Tai sitte poliiseilla ei kiinnosta käydä kuulemassa sitä kun pahoinpitelyn kohde kieltää kaiken.

poliisilla on VELVOLLISUUKSIA.

Aika uskomatonta toimintaa kyllä poliiseilta.

Originally posted by iivili
Huhhuh! :eek: Onko tuommoinen suhtautuminen suomalaisen poliisin taholta oikeasti mahdollista? Ja jos on, niin voiko asialle tehdä jotain? Mille korkeammalla viranomaiselle pitäisi tehdä valitus ja/tai selvityspyyntö ko yönä päivystämässä olleen poliisin välinpitämättömyydestä tai virkavirheestä?

Kyllä näyttää olevan!
Mietin pitkään, että ilmoitinko asian selkeästi yms.,ja että,
koska olin juuri herännyt ja puoliunessa, kuulostinko humalaiselta jne... kun tuolla tavalla suhtautuivat!

Otaksuen yläkerran pariskunta on poliisin ns. vanhan tuttu ainakin poliisit kerran nähteni haki sen muija pois kun se mekasti rappukäytävässä(mutta tämä tapahtuikin yöaikaan:) )
Tuokaan ei nyt pitäisi olla mikään lieventävä asianhaara...

Pitää varmaan enskerralla sanoa poliisille, jos tuollainen tilanne tapahtuu, että ihan niinkuin olisin kuullut ysimillisen laukauksen, sitten olisi kyllä sinivuokkoja, karhukoplaa ja muita sarjakuvasankareita piha täynnä ja nopeasti!!

Voihan silmä, on näköjään taas niin älyttömän vammanen toimintaperiaate noilla poliiseilla ettei ole tottakaan. Vaikka on paljon mahdollista että nainen tulee naama turvonneena ja nenä verta valuen avaamaan ovea ja sanoo "Ei se tuo meidän Pera mitään tehnyt, vähän vaan tuossa painittiin.", niin onhan poliisilla nyt hyvänen aika velvollisuus puuttua tuollaiseen tilanteeseen. Pahoinpitelyhän tuo aivan selvästi oli.

Originally posted by lazki
Voihan silmä, on näköjään taas niin älyttömän vammanen toimintaperiaate noilla poliiseilla ettei ole tottakaan. Vaikka on paljon mahdollista että nainen tulee naama turvonneena ja nenä verta valuen avaamaan ovea ja sanoo "Ei se tuo meidän Pera mitään tehnyt, vähän vaan tuossa painittiin.", niin onhan poliisilla nyt hyvänen aika velvollisuus puuttua tuollaiseen tilanteeseen. Pahoinpitelyhän tuo aivan selvästi oli.

Sanos muuta,
pahoinpitely ja törkeä pahoinpitely eivät ole asianomistajarikoksia, vaan syyte voidaan nostaa, vaikka asianomistaja ei sitä haluaisikaan.

Ja olisihan poliisi saanut todisteita ihan tarpeeksi syyttäjälle tuliaisina. Jätkä varmasti rystyset verillä, nainen naama turvonneena, kroppa täynnä mustelmia/ruhjeita, minun tekemä ilmoitus ja tarvittaessa todistajanlausunto, muiden naapureiden lausunnot, todennäköiset tappelun jäljet ja verijäljet asunnossa jne... eli kyllä jo noiden todisteiden perusteella kaveri olisi saatu syytteeseen, vaikka muija kuulusteluissa ja käräjillä vaikenisi kuin muuri!

no huh-huh! taitaa siat itekkin kotona harrastaa samaa. Tutkimuksien mukaanhan ne vissiin enemmän harrastaa tota kuin "normaalit" ihmiset.

Matrix, ilmota ihmeessä tästä asiasta korkeempaan tahoon ja kerro tarina mitä polisi teki yms.

kyllä ne on innolla jakamassa sakkoja joka paikassa mutta edes pahoinpitelyä ei jaksa käydä kattomassa! :itku:

Originally posted by n00kie
Matrix, ilmota ihmeessä tästä asiasta korkeempaan tahoon ja kerro tarina mitä polisi teki yms.

kyllä ne on innolla jakamassa sakkoja joka paikassa mutta edes pahoinpitelyä ei jaksa käydä kattomassa! :itku:

Itseasiassa kyllä näin ajattelin tehdäkin. Mikäköhän taho se olisi? poliisipäällikö, sisäministeriö, seitsemänpäivää/hymy/alibi(vois saada fyrkkaa...), eduskunnanoikeusasiamies, hesarin yleisöosasto, hannu karpo....?

Nimittäin toi meininki kyllä loi turvattomuuden tunnetta meikäläiseen, ajatellaan oletettua tilannetta jos esimerkiksi Vaimo on yksin himassa ja sitten joku narkkilauma tai meikäläisen 'ihailija'(pokena niitä saa helposti) änkee sinne pieksemään vaimon, hajoittamaan tavaroita ja pöllimään kodin elektroniikkaa keskellä kirkasta päivää niin poliisit eivät edes vaivaudu käväisemään, vaikka naapurit tekisivätkin(vailla parempaa tietoa tilanteesta) ilmoituksen kotiväkivallasta.

Sinänsä ovihommissa tulee aina sillointällöin poliisille soiteltua mutta ei ole mitään välittamista poliisin palvelusta näissä tilanteissa päinvastoin, Hienosti kaverit ovat hommansa noissa tilanteissa hoitaneet.

Kun täällä pakkiksella poliiseja/sellaiseksi opiskelevia pyörii niin voisivat ottaa asian esiin, jos ei muuta niin kahvipöytäkeskusteluissaan ja olisi kiva kuulla teidän anonyymejä epävirallisia kannaottoja...
Tapahtuma-aika oli siis MA 5.1. klo 5.45 ja tapahtumapaikkana Espoo.

Originally posted by matrix

Pitää varmaan enskerralla sanoa poliisille, jos tuollainen tilanne tapahtuu, että ihan niinkuin olisin kuullut ysimillisen laukauksen, sitten olisi kyllä sinivuokkoja, karhukoplaa ja muita sarjakuvasankareita piha täynnä ja nopeasti!!

[HUUMORIA]
Vaihtoehto B väittää kuulleensa riidan johtuvan asunnossa säilytetyistä huumeista... Saavat lapset vielä silitellä kivaa poliisikoiraa.
[/HUUMORIA]

Joo mulle on käyny sama homma kun soitin kissalan pojille muutama vuos sitten. Yläkerrassa äijä pisti oikein kunnolla turpaan muijaansa ja tavarat lenteli pitkin seiniä. kello oli jotain yhden maita yöllä. Poliisit ilmotti vaan että ei he nyt tule sinne oven taakse kuuntelemaan mitään tappelun ääniä että jos vielä parin tunnin kuluttua jatkuu sama homma niin soitappas uudelleen niin katotaan sitten.! Olin siinä sitten että jaahas, tämmönen tapaus ja että nyt loppu mielenkiinto ja vedin peiton korville. Ihme touhua.
Tapahtumapaikka Espoo

Suomen poliisi. hoh hoh mikä vitsi :rolleyes: kyllä sitä morkataan amerikan poliisia yleensä mutta mitä enemmän näitä suomen poliisin sankaritekoja kuuntelee niin vittu että perse repeää. Kyllä sielä on aikaa 24/7 tienvarressa pyöriä tutkan kanssa mutta sittekun tulee vähän tällänen suurempi tilanne niin pyöritellää peukaloita asemalla.

Mulla on kyllä jo ajat sitten mennyt luotto poliisiin mutta nyt se meni totaalisesti. Taitaa olla suurin osa poliiseista aika välinpitämätöntä sakkia.

Originally posted by matrix
Itseasiassa kyllä näin ajattelin tehdäkin. Mikäköhän taho se olisi? poliisipäällikö, ...

No jo oli törkeää käytöstä päivystäjältä.

Soitat poliisi asemalla ja sanot haluavasi tehdä valituksen päivystävästä poliisista joka oli silloin ja sillon puhelimessa 10022.(tai jotain tollasta)

10022 puhelinnumerosta en ole varma, mutta 112 tietääkseni ainakin nauhoittaa kaikki puhelut, joten jälkeenpäin saadaan hyvinkin selville mitä siinä puhelussa puhuttiin. Itse ainakin soittaisin siihen 112 ja noin törkeän puhelun päätteeksi sanoisin vielä selvittäväni mahdollisuudet asian eteenpäin viemiseksi.

Toisaalta olen ollut tilanteessa jossa kenttäpoliisi vannoi "menevänsä vaikka käräjille" todistamaan erään henkilön olleen eräässä paikassa ja hän pysäytti kyseisen. Todellisuudessa henkilö oli ollut todistettavasi aivan muualla, mutta tämä poliisi ei halunnut myöntää virhettään.

Originally posted by samuk
...kello oli jotain yhden maita yöllä. Poliisit ilmotti vaan että ei he nyt tule sinne oven taakse kuuntelemaan mitään tappelun ääniä että jos vielä parin tunnin kuluttua jatkuu sama homma niin soitappas uudelleen niin katotaan sitten...

Pitää vaatia poliisia paikalle. Heidän velvollisuus on tulla varsinkin tuohon aikaan, jos ei ole autot jossain kiireellisemmässä käytössä.

Originally posted by jaco
Mulla on kyllä jo ajat sitten mennyt luotto poliisiin mutta nyt se meni totaalisesti. Taitaa olla suurin osa poliiseista aika välinpitämätöntä sakkia.

Tai sitten resurssit ovat niin vähissä että niitä hälytyksiä ihan oikeasti joudutaan priorisoimaan ja juoppopariskunnan kotiväkivalta ei varmasti ole prioriteetiltaan siellä kärkipäässä - varsinkin jos on jo tuttu osoite, jossa on aiemminkin ollut sama sirkus käynnissä.

Minä ainakin uskon että poliisi hoitaa hommansa käytössä olevilla resursseilla niin hyvin kuin pystyy. Jos resurssit sitten eivät riitä jokaisen alkoholistipariskunnan erotuomariksi, niin se ei ole poliisin vika, vaan hallinnollinen moka, jonka johdosta varoja on ohjattu johonkin muualle kuin uusien poliisien palkkaukseen.

Niin, poliiseissahan se vika varmaan onkin, nehän loppupeleissä päättää paljon menemisistään. Eiköhän tollaiset toimintaohjeet, miten toimitaan perheväkivaltatilanteissa tule jostain korkeammalta auktoriteetilta kuin päivystävältä poliisilta.

Itse soitin poliisille kun joku narkkari sekopää lähti seuraan mua ja karkaili kimppuun. Eipä poliiseja paljon kiinnostanut vaan löi luurin korvaan tosin olin kyllä jokseenkin kännissä, mutta pystyin kyllä omasta mielestäni kertomaan asiani ymmärrettävästi. Tapahtuma paikka oli tampereella keskustorilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom