Täydellinen alkuverryttely, "Perfect Warmup"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Replay
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Hyvin on riittäny viitisen minuuttia crosstrainerilla (>>kuntopyörä!) ja kyykky tai mave ensimmäisenä liikkeenä, saa hien hyvin pintaan. Ei kyl tulis mieleenkään vetää mitää 20min alkulämpöjä, mieluummin sitte aerobisia treenin jälkeen.

Mikä toi overhead squat on? (jaksa millää googlaa..)

Threadin nimi on "Perfect Warmup" ja monet tääl heittelee et hakkaan vähän säkkiä tai tai polkee 5min kuntopyörää, se että ei itselle se on riittäny tai ei jaksa tehdä enempää niin ei tee siitä mitää täydellistä lämmittelyä. Tuo Replayn määritelmä kuullostaa ihan fiksulta että esim kevyttä aerobista, staattinen venyttely, lajinomainen lämmittely ja sitten dynaamiset venytykset.

Itse olen havainnut noista staattisista venytyksistä olevan hyötyä myöskin ennen treeniä kunhan ne muistaa pitää sopivan lyhyinä n. 5-10s. Niistä myös huomaa helposti jos joku paikka on enemmän jumissa ja vaatii tarkempaa lämmittelyä. Lajinomaisena liikkeenä esim. tempausvala ennen kyykkytreeniä on ainakin hyvä. Dynaamisista venytyksistä hyviä ovat ainakin askelkyykyt erilaisin kurotuksin ja jalanheilautukset.

Lämmittelyyn kyllä kannattaa panostaa tarpeeksi, se kun on yksi parhaista tavoista ehkäistä loukkaantumista ja kun se tehdään oikein voidaan se tehdä myös kehittävänä harjoitteena joka lisää liikkuvuutta ja jopa venyvyyttä.

Aivan, ei tämä nyt ihan ole vastannut siihen mitä haen. Olen siis miettinyt millainen olisi täydellinen alkulämmittely noin teoriassa ja miksei käytännössäkin. Mitä tämä lämmittely pitää sisällään ja missä järjestyksessä? Miten tämä perustellaan fysiologisesti? Miksi esimerkiksi pitäisi/ei pitäisi tehdä staattisia/dynaamisia venytyksiä? Mikä auttaa eniten samaan toivotut tulokset lämmittelyssä, eli miten saadaan keho optimaaliseen tilaan harjoituksen rasitusta varten?

itte poljen pyörällä salille ja venyttelen. thats it. tuskin siihen mitään ultimate 2008 warmup yo man niggas tarttee..

Mä kans poljen pyörällä salilla 4km suuntaansa, niin siinä kyllä omasta mielestäni lämpenee ihan kohtuullisesti omasta mielestäni. Joskus vedän pari minuuttia sen lisäksi soutulaitteella kunnon lämmöt, mutta yleensä sitten vain aloitan itse treeniliikkeet. Ylätalja ja penkki ovat yleensä ensimmäisinä vuorossa.

vatsoja kuntopiirinä pari kierrosta mallilla:

koneessa pienellä lisäpainolla n.20
jalkojen nostot n.15
kiekkoilijan vatsat n.25
voimapyörä 10-15

kyllä siinä lämmin tulee, eikä haittaa ainakaan kyykyä vaikka vatsat onkin väsyneet

Oon vetänyt fillarilla salille (noin 5-6km). Salilla ensin keppijumppaa (esim. tempausvala, rinnalleveto jne.) jonka jälkeen vielä tangolla/kevyillä painoilla tehnyt noin 20 toistoa/liike ennen varsinaisia työsarjoja.

Vatsoja ja selkiä en tee lämmittelyn aikana, koska tuntuu ettei "pakka kestä" jos sitä on esimerkiksi voimapyörän kanssa rääkätty ennen esim kyykkyä. Toisaalta jos keskivartalo tuntuu jäykältä, olen siinä tapauksessa tehnyt hiukan istumaannousuja ja selänojennuksia.

pezku^, joo että hyvin lämpenee yläkroppa siinä fillaria polkiessa, yleensä se lämmittelyn merkitys tajutaan vasta kun joku paikka menee rikki. En nyt tarkoita että jokaisen täytyisi vetää 20min alkulämpö 4 eri vaiheella mutta jos aiotaan treenata yläkroppaa niin olisihan se nyt ihan hyvä kohdistaa se lämmittely siihen. Ja edelleen tän threadin nimi oli vissiin perfect warmup eikä oma alkulämmittelysi. Joten olisi mielenkiintoista kuunnella ideoita alkulämmittelyyn ja myöskin perusteluja niihin miksi näin...

Ei kukaan ole kysynyt kuka polkee kuntopyörää minkäkin verran vaan nyt haetaan perfekt warm-uppia.

No kun kerran monet kertoo miten itse lämmittelee niin kertokaapa lisäksi, miksi teette juuri niin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
No oikeeoppinen lämmittelyhän on pirun tärkeää. En minä oikeasti pääsisi kyykyssä luontevasti syvään asentoon ellen aukoisi lantiota niillä dynaamisilla liikkeillä, ja voimantuotto on surkeaa jos ei tee riittävästi lämppäsarjoja. Jos nyt vaikka kyykkäisin kolmosia 110 kilolla, niin joku tällainen lämppäsysteemi on ihan ehdoton tai muuten jää mies tangon alle:
(pelkkä karu esimerkki, yleensä vedän aika lailla fiiliksen mukaan)

vaikka 10 toistoa tangolla
6x60, ehkä kaksikin sarjaa tällä jos siltä tuntuu
4x80
2x90
1x100-105
ja työsarjat

mutta tosiaan vaihtelee reilusti kuinka monta lämppäsarjaa teen ja kuinka pitkiä sarjoja. Ja yleensä vielä noiten lämmittelysarjojen välissä haen vielä tekniikkaa ja syvyyttä pelkän kepin kanssa ja vedän overhead squatteja. Kyllä siinä on ihan helvetin suuri ero huonon ja hyvän lämmittelyn välillä että kuinka hyvin liikkeet kulkee. Jos penkissä eka sarja on 5x60 niin tuntuu äärimmäisen huteralta ja heikolta, mutta kun tonne menee vähän useammalla askeleella niin ei toi paina mitään ja tosta on hyvä jatkaa ylöspäin. En uskaltaisi edes kokeilla kuinka pahasti litistyisin tangon alle penkissä jos eka sarja olisi 80 kg.

Alkulämmittelynä mulla on tosiaan lähinnä noita dynaamisia venytyksiä ja liikkeitä, ja niitä teen siksi että ne lämmittää hyvin oikeat paikat, aktivoi sellaisia lihaksia joiden mukaansaanti on muuten vaikeaa ja lisää liikkuvuutta kireissä paikoissa. Mm. oma kyykkyasento on parantunut ja serratuslihas voimistunut kun oon alkanut lämmittelemään noilla.

ainaki itte lämmittelen salilla hyppynarun kanssa! paras mahdollinen ainaki ittelle.. :D

itellä alkulämmittely on venyttely, nyrkkeily ja sit painojen kanssa lämmittelen auki ne paikat mitä reenaan.. Ja hyvin lähtee reeni noiden jälkeen, nyrkkeily lämmittää mahtavasti auki ylävartalon (ofc) :)

itellä alkulämmittely on venyttely, nyrkkeily ja sit painojen kanssa lämmittelen auki ne paikat mitä reenaan.. Ja hyvin lähtee reeni noiden jälkeen, nyrkkeily lämmittää mahtavasti auki ylävartalon (ofc) :)

toi pitää paikkansa! itte oon kans harrastanu joskus nyrkkeilyy ja parasta mahdollista lämmittelyksi sopivaa on hakata säkkiä( tai..no miksei suoraa kaveria...?:hyper:)

Vähän jotain hyppynarua, sitten dynaamisia venytyksiä ja keppijumppailua. Tuntuu toimivan.

Eikös jotkut venäläiset painonnostajat tms tee jotain tanko/keppijumppaa? Luulis olevan melkein parhaimmasta päästä, pelkkä kuntopyörän tai vastaavan polkeminen ainakin ontuu huolella.

Itse oon tän todennu ihan hyvin toimivaks, pelkkä harjanvarsi riittänee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom