Syvyyttä yläkroppaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ilc81
  • Aloitettu Aloitettu

Ilc81

Banned
Meikäläisellä on ongelmana se että leveyttä alkaa löytymään yläkropasta jo ihan hyvin (latsit kasvanut kohtuullisesti, olkapäät ok) mutta syvyys eli sivuprofiili on aika vaatimaton. Osittain saattaa johtua siitä että selkä on saanut oikeanoppista treeniä vasta vajaan vuoden verran. Tähän ei ilmeisesti auta kuin tissien kasvatus entisestään, kulmasoutuliikkeet selälle ja aika? Vinkkejä?

hmm minä olen ainakin ymmärtänyt että t-kulmasoutu ja kulmasoutu yleensäkin saa selän paksummaksi.. toki isot rintalihakset korostavat sivuprofiilia mutten väheksyisi selän merkitystä.

Ilecules sanoi:
hmm minä olen ainakin ymmärtänyt että t-kulmasoutu ja kulmasoutu yleensäkin saa selän paksummaksi.. toki isot rintalihakset korostavat sivuprofiilia mutten väheksyisi selän merkitystä.

Kyllä mäkin olen sitä mieltä, että selkä sitä paksuuden vaikutelmaa enemmän luo. Minkälainen sun selkätreeni on tällä hetkellä?

Tältä on näyttänyt viime kuukaudet:

Ylätalja: 4x 8-10 toistoa 75-80 kg, tekniikka yritetään pitää koossa. Joskus teen ylätaljan paikalla leuat leveällä myötäotteella ~12,10,8 toistoa.
Kulmasoutu (Smithissä tai vapaalla, harvoin T-kulmasoudussa, ei sovi mun ruumiinrakenteelle meidän salin laite): 4x10-14 toistoa. Painot vaihtelee, tuntuma tärkein.
Alatalja: 4x~10 toistoa 70-80 kg.

Ilecules sanoi:
Tältä on näyttänyt viime kuukaudet:

Ylätalja: 4x 8-10 toistoa 75-80 kg, tekniikka yritetään pitää koossa. Joskus teen ylätaljan paikalla leuat leveällä myötäotteella ~12,10,8 toistoa.
Kulmasoutu (Smithissä tai vapaalla, harvoin T-kulmasoudussa, ei sovi mun ruumiinrakenteelle meidän salin laite): 4x10-14 toistoa. Painot vaihtelee, tuntuma tärkein.
Alatalja: 4x~10 toistoa 70-80 kg.

Mä vaihtaisin noiden liikkeiden järjestystä seuraavasti:

1. Leuat
2. Kulmasoutu (mieluiten tangolla)
3. Ylätalja
4. Alatalja

Tokihan noita liikkeiden järjestyksiä voi ja kannattaakin vaihdella.

Välillä voisit koittaa etenkin kulmasoudussa tehdä lyhyempääkin sarjaa isommilla romuilla, vaikka siinä voi tekniikkakin vähän kärsiä. Silloin tällöin tapahtuva vähän repivämpi treeni on ainakin itselleni tuottanut tuloksia. Pääsääntöisesti selkätreenin olen kuitenkin pyrkinyt tekemään hyvällä tekniikalla.

Onko sulla ohjelmassa ollenkaan maastavetoa? Se on mielestäni ylivoimaisesti ykkösliike nimenomaan paksuutta haettaessa. Lisäksi voit kokeilla tehdä kohautuksia selän takana tangolla. Mites takaolkapäät? Niidenkään merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa.

Aika paljon oon samaa mieltä Trentin kanssa. Maastavetoa kannattaa tehdä ja yläselän treenissä panostaa nimenomaan kulmasoutuun ja leuanvetoihin. Kulmasoutu mielummin vapaalla tangolla kuin smithissä.
Itselleni yates-soutu on toiminut paremmin kuin mikään muu selkäliike. Eli vastaotteella yläkroppa melko pystyssä ja paljon rautaa. Kuitenkin siten, että ainakin ekat 5 toistoa tulee ilman ihmeempää heilumista, sitten muutama toisto vielä cheatilla.

Geeneistä on se leveys/paksuus kiinni. Tylyä mutta totta. Mitkään lihakset eivät sitä muuta kovin radikaalisti, jos rintakehä on litteä - luut ja nivelet kun eivät pitene tai kasva treenin myötä. Rintakehään tietysti keuhkojen tilavuus voi vaikuttaa jonkin verran, mutta en uskaltaisi luvata vaikutusta kovin suureksi enkä tiedä, voiko keuhkojen lepokokoa kasvattaa.

Selän keskiosa tuo hieman paksuutta. Latsiliikkeiden loppurutistus lapoja yhteen vetämällä auttaa jonkin verran. Selän ojentajat ovat myös tärkeät, niille paras liike on se maastaveto. Kulmasoudut paksuntavat selkää ylätaljaa ym. paremmin vain siinä mielessä, että ne ottavat myös selän ojentajiin. Latseja ei voi erikseen leventää/paksuntaa, ne vain kasvavat, ja sitäpaitsi ne eivät ole keskiselässä tuomassa paksuutta.

Toi sivuprofiili juttu on kyllä paljon rintakehän mallista kiinni, pelkillä tisseillä ja selällä ei mitään ihmeitä siinä suhteessa pysty tekemään, muttan toki jonkin verran kuitenkin(toki jos se sivu profiili on ihan littu niin silloin on paljonkin tehtävissä :) ), joillakin se on taas "helppoa" kun omaavat ns tynnyri rintakehän eli vaikka rinta on pieni näyttää rinta sivusta paksulta koska rintakehä on tynnyrin mallinen, monet voimamiehet(esim r.kiri) omaavat tällaisen vartalotyypin. Yhdellä kaverillani on myös paksu rintakehä(tynnyri rinta) vaikkei ole koskaan reenanutkaan.

Mavea en ole oikeastaan koskaan tehnyt, sen verran hankala liike pitkälle kaverille mutta täytyy jossain vaiheessa ottaa mukaan ehdottomasti. Ei tää sivuprofiili nyt toivottoman lattea ole, jäljessä vaan kun vertaa leveyteen. Luulenpa että näyttää paremmalta ajan myötä kun selkä ottaa kiinni muita lihasryhmiä koossa.

Mulla on toiminut, kun olen tehnyt selälle välillä pidempääkin sarjaa tyyliin 12-15 tai jopa 15-20 toistoa.

Touu sanoi:
Mulla on toiminut, kun olen tehnyt selälle välillä pidempääkin sarjaa tyyliin 12-15 tai jopa 15-20 toistoa.
Jos paksuutta selkään haluaa niin lyhyttä 5-8 toiston sarjaa mavea ja Yates-soutua isoilla painoilla. Vaikka Touu:lla on toiminut pitkät sarjat niin paksua "rankkaa" selkää ei niillä tehdä.

Pääsääntönä selkää paksuntaviin liikkeisiin voisi pitää kapealla tehtäviä liikkeitä.
Siis tietenkin perusliike maven lisäksi.
Taljat kapealla kahvalla, tai sitten vipuvarsisoutu yhdellä kädellä edestä ja ylhäältä vastaotteella, jos siis vipuvarsilaitteet saatavilla.
Kulmasoutua sekä mavea en omasta mielestäni suosittele tehtäväksi samaan ohjelmaan, ennemmin joko tai. Rassaavat aika kovasti samoja lihasryhmiä ja etenkin alaselkää.

j.uhis sanoi:
Pääsääntönä selkää paksuntaviin liikkeisiin voisi pitää kapealla tehtäviä liikkeitä.
Siis tietenkin perusliike maven lisäksi.
Taljat kapealla kahvalla, tai sitten vipuvarsisoutu yhdellä kädellä edestä ja ylhäältä vastaotteella, jos siis vipuvarsilaitteet saatavilla.

Ylätaljat leveällä tai kapealla paksuntavat erityisesti vain jos ne saa ottamaan sinne keskiselkään, lapojen väliin. Vipuvarsiliikettä tuskin saa ottamaan sinne millään, eikä se paksunna selkää. Kasvattaa vain latseja, jos kasvattaa.

Tutustukaa hyvät miehet ihmisen anatomiaan ja lihasten toimintaan ennen kuin alatte levittämään "faktoja".

Ylätaljat leveällä tai kapealla paksuntavat erityisesti vain jos ne saa ottamaan sinne keskiselkään, lapojen väliin. Vipuvarsiliikettä tuskin saa ottamaan sinne millään, eikä se paksunna selkää. Kasvattaa vain latseja, jos kasvattaa.

Tutustukaa hyvät miehet ihmisen anatomiaan ja lihasten toimintaan ennen kuin alatte levittämään "faktoja".
Taisit nyt sekottaa leveällä tehtävät ja kapealla tehtävät liikkeet samoiksi vaikutukseltaan. Vaikka osaat ehkä anatomiarakenteen ulkoa, niin kokeilepa vaikka tältä istumalta nostaa kädet ylös leveänä ja sitten kapeana ja supista lihaksilla alas...
Kumpi kehittää leveyttä ja kumpi paksuutta, etenkin jos kapealla otteella vielä pakkaat olkapääsi yläasennossa ihan lähelle korvia, etkä venytä käsiä täysin suoriksi yläasennossa?
Kumpaa vipuvarsiliikettä ajattelit, yhdellä vai kahdella kädellä? Kokeilepa ajatuksella eroa...
Ylävipulaitteellakin voi tehdä eri oteleveyksillä ja otteella, tarkoitin siis vastaotetta kämmensyrjät lähes kiinni toisissaan, ja samoin tavoin kuin ylätaljaa.
Saattaa tietenkin olla, että muutan näissä liikkeissä suoritustekniikkaa niin, että toimii ainakin mulla. Tosin en ole ainoa tämän huomannut...

j.uhis sanoi:
Taisit nyt sekottaa leveällä tehtävät ja kapealla tehtävät liikkeet samoiksi vaikutukseltaan. (...)
Kumpi kehittää leveyttä ja kumpi paksuutta, etenkin jos kapealla otteella vielä pakkaat olkapääsi yläasennossa ihan lähelle korvia, etkä venytä käsiä täysin suoriksi yläasennossa?

Voisitko selventää, minkä leveyttä ja paksuutta tarkoitat? Ja mikä on se vaikutuksen ero, siis mihin ja millä tavalla? Ja miten sen voi tuntea, ja missä, ja miksi?

Tunnen kyllä toki eroja eri otteilla tehtävissä liikkeissä, mutta en nyt ymmärrä, millaista eroa tarkoitat, miten sen tuntee ja mitä vaikutuseroa tarkoitat.

Nojoo, ehkä en pysty teoriassa tarpeeksi hyvin erittelemään mitä tarkoitin ja mitä olen kokemuksella havainnut. Tietysti jos kaivaisin lihaskartan esiin ja alkaisin pohtimaan...
Vastasin alkujaan threadiin, koska minulla on itselläni myös rakenne joka kasvaa leveyttä muttei helposti syvyyttä, vaikka mave onkin suhteessa paras liikkeeni.
Aikanaan kun olin ensin käynyt noviisikisoissa kokeilemassa ja heikkoudet kunnolla havainnut, niin sain vasta kunnolla selän paksuuden kehittymään kun salille tulivat nuo vipulaitteet.
Into sitten loppui ennen seuraavaa kisaa ja painoluokkaa, mutta nyt 5 vuoden tauon jälkeen innostuin ainakin aluksi voimanostotreenistä kun kaverini alkoi valmentamaan minua. Ja hän sanoi mitä apuliikkeitä minun kannattaa treenata, koska juuri selän paksuus on heikko osa-alue. Ja tämä tuki aikaisempaa käsitystäni jonka olin aikanaan itse huomannut. Myös kaverini laaja ja pitkän ajan kokemus voimanostosta ja valmennuksesta tietysti lisää omien kokemuksieni lisäksi uskomustani.
Ja ainoa syy miksi kirjoitin uudelleen oli väitteesi, että neuvoisin totaalisesti metsään.
Mutta nyt keskityn enemmän oman selkäni paksuntamiseen hyväksi havaitsemillani liikkeillä enkä ala pohdiskelemaan enempää minkä nimiseen lihakseen tekemäni treeni kohdistuu... riittää kun kohdistuu oikealle alueelle, ja mielestäni selkää hyvin vaikea eristää osa-alueittain. Painopisteen ymmärtäminen ja oikea suoritustekniikka ne tärkeimmät.

Arvo Paperi sanoi:

Tuli tästä mieleen ihan offtöpikkii. Itsellä, kun on tollanen ihana koodarin ryhti (ennen saliharjoittelua ennoo teheny mittään), niin meinaa kovasti ottaa keskiselkään noi selkäliikkeet. Tosin saan minä latsit kipeiksi jne., mutta kun saisi vielä ton yläselän täyteen kamaa, niin oishan sitä paksu ;) Nyt näyttää sivusta hauskalta käyräselältä :lol2:

j.uhis sanoi:
Aikanaan kun olin ensin käynyt noviisikisoissa kokeilemassa ja heikkoudet kunnolla havainnut, niin sain vasta kunnolla selän paksuuden kehittymään kun salille tulivat nuo vipulaitteet.
Into sitten loppui ennen seuraavaa kisaa ja painoluokkaa, mutta nyt 5 vuoden tauon jälkeen innostuin ainakin aluksi voimanostotreenistä kun kaverini alkoi valmentamaan minua. Ja hän sanoi mitä apuliikkeitä minun kannattaa treenata, koska juuri selän paksuus on heikko osa-alue.

Sen takia kysyin mitä kohtaa tarkoitat, kun "selkä" on niin laaja käsite. Jos kyse on yläselän keskiosasta, niin en tyrmää väitteitäsi suoralta kädeltä. Taidan tutustua aiheeseen lisää.

j.uhis sanoi:
Ja ainoa syy miksi kirjoitin uudelleen oli väitteesi, että neuvoisin totaalisesti metsään.

Tähän syynä oli se, että ensimmäisenä tuli mieleen urbaanilegenda latsien paksuuden kasvattaminen erillään leveydestä. Juuri pääsin selittämästä että se ei ole mahdollista, ja sitten joku heittää epämääräisen väitteen selän paksuudesta.

Selästä puhuminen on yleensäkin ongelmallista sen takia, että ei tiedetä ollenkaan mistä puhutaan. Selällä voi tarkoittaa latseja eli "leveää selkää", koko selän aluetta eli yläkehon takaosaa, selkärangan vierustaa koko pituudelta, yläselkää koko leveydeltä, yläselän keskiosaa jne. Selkävaivoista puhuttaessa tarkoitetaan yleensä alaselkää. Sen takia pitäisi määritellä, mistä selän osasta puhutaan. Lihaksia tai tieteellisiä termejä ei tarvitse tuntea, mutta jokin yhteinen kieli pitäisi löytää, ettei tule väärinkäsityksiä.

Selästä puhuminen on yleensäkin ongelmallista sen takia, että ei tiedetä ollenkaan mistä puhutaan. Selällä voi tarkoittaa latseja eli "leveää selkää", koko selän aluetta eli yläkehon takaosaa, selkärangan vierustaa koko pituudelta, yläselkää koko leveydeltä, yläselän keskiosaa jne. Selkävaivoista puhuttaessa tarkoitetaan yleensä alaselkää. Sen takia pitäisi määritellä, mistä selän osasta puhutaan. Lihaksia tai tieteellisiä termejä ei tarvitse tuntea, mutta jokin yhteinen kieli pitäisi löytää, ettei tule väärinkäsityksiä.
Ok, nyt ymmärrän myös sinun pointtisi :piis: :kippis1:
Jos luet threadin aloittajan kysymyksen uudelleen, niin huomaat mihin minä vastasin. Eli yleisesti sivuprofiilin paksuntamiseen, joka mielestäni minun ja Ileculeksen kuvailemalla rakenteella onnistuu parhaiten juuri kertomillani liikkeillä maven lisäksi.
En siis eritellyt leveyden ja paksuuden kasvattamista, koska se ei ole kait edes mahdollista, vaan kerroin mielipiteeni mikä saattaisi hyvinkin auttaa sivuprofiilin paksuntamiseen.
Tietysti kaikkein tehokkain keino on syöminen... :hyper:

Back
Ylös Bottom