syvät vatsalihasliikkeet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bodyboy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
nii sitä et mitä toi syvät vatsalihasliikkeet tarkoittaa ko oon lukenut tuol jossain vaan et niit kannattais tehdä mut mitä se sit oikeen meinaa vaan? :worship:

Tässäpä ne joita minä teen, liikkeet minulle neuvoi fysioterapeutti:

1.)Vatsarutistus maaten (pyyherulla alaselän alla)
-Jalat koukussa selällään maaten
-yksinkertaisuudessaan työnnetään alaselkää lattiaa(pyyhettä) vasten ja pidetään jännitys n.2sek liikkeen lopussa.
-Toistoja / sarjoja x-määrä

2.) Normaali sit ups, mutta tässäkin pyyherulla alaselän alla

3.) Erillaiset pidot, esimerkiksi kyynärvarsiin nojaten (etunojapunnerruksen alkuasento)
-tässä asennossa tulee olla täysin suora, eli ei perse koholla, eikä alhaalla...
-sitten vaan pitoja, esim 1min kerrallaan ja useampi sarja

4.) Samat pidot molemmille kyljille (muistaa vaan pitää ruodon suorassa)
- HOX: pohkeen ulkoreuna ei saa koskettaa lattiaa
- Eli taas nojataan kyynärvarsiin ja pidetään ruoto täysin suorassa
- sitten vaan x-määrä aikaa ja sarjoja, esimerkiksi alkuun 45sekkaa per setti ja sarjoja voimien mukaan...

Muita hyviä on erillaiset rutistukset kuntopallolla, tosin nämä nyt ei varsinaisesti ole mitään erityisesti syviin vatsoihin vaikuttavia...vissiin?

Myös selän pieniä (nikamien välissä olevia) lihaksia kannattaa jumpata.

Itse huomasin nämä "kantapään kautta" ja samaa en suosittele kellekkään. Eli en tehnyt näitä ollenkaan ja luulin että mulla on hyvätkin vatsalihakset...niin no, olihan ne..muttei nuo syvemmät.
Elikkäs oireena selkäkipuja ja lopulta nikamasiirtymä alaselkään (osa syynä heikot syvät lihakset).

Kannattaa tehdä, vaikka varsinkin alkuun vaikuttaa melkoiselta homoilulta.

T-nationissa tuli vastaan tämmönen artikkeli:

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=568934&cr=

Tossa artikkelissa kerrotaan vatsan reenaamisesta, siellä on myös syvistä vatsoista juttua.

"Pieni" quote artikkelista:

"The Defendants — The traditionalists: While it's true and established that the TA is an important trunk stabilizer, this group is quick to point out that TA activation occurs in any movement involving the body (especially when performed from a standing position). Simply moving the arms around leads to some TA activation.

So in that regard, any strength training exercises will train the TA. This is especially true of exercises such as the squat, deadlift and Olympic lifts. Furthermore, our traditionalists contend that specific TA exercises such as the vacuum have a limited strengthening potential because you can't increase the amount of resistance on these exercises. So while there might be an initial gain in TA strength when first performing this exercise, it soon becomes ineffective.

On the other hand, if you use the squat and deadlift regularly and progress on these exercises occurs, the stress imposed on the TA can only go up. So in that regard, heavy ground-based exercises are better than TA-specific exercises to increase TA strength."

TA =acts as a trunk/spine stabilizer = Syvät vatsat ... joku viisaampi voinee korjata jos menee metsään

Elikkä tuossa yksinkertasesti sanotaan että TA aktivoituu kaikissa kehon liikkeissä, jopa käden heilautuksessa. Ja koska vatsaimujen tehokkuus on rajallinen sillä siihen ei voi lisätä painoja niinpä säännöllisesti tehdyt raskaat kyykyt / maastavedot / olympianostot ovat parempi vaihtoehto sen progressiivisuuden myötä.

Mitäs mieltä porukka tuosta ja koko artikkelista?

Mä kuulin jotakin vatsakalvosta, tai jotain että se voi revetä jos liian railakkaasti tekee voimapyörää... EI VARMISTETTUA TIETOA.. :)

Mä kuulin jotakin vatsakalvosta, tai jotain että se voi revetä jos liian railakkaasti tekee voimapyörää... EI VARMISTETTUA TIETOA.. :)

No tottakai kaikki voi revetä, vaikka esanahka jos liian kovaa vetelee kuivana kakkoseen tms.

Eihän se liikkeen syy ole jos paikat hajoaa.

En ole ottanut selvää...mutta minua tuo fysioterapeutti kielsi nimenomaan tekemästä tätä liikettä.
En muista mikä oli syy.
Voimapyörä rasittaa alaselkää aika reippaasti, niin siinä on ainakin yksi syy miksi sitä ei kannata tehdä jos selkä ei ole iskussa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
3.) Erillaiset pidot, esimerkiksi kyynärvarsiin nojaten (etunojapunnerruksen alkuasento)
-tässä asennossa tulee olla täysin suora, eli ei perse koholla, eikä alhaalla...
-sitten vaan pitoja, esim 1min kerrallaan ja useampi sarja

Jos nostat tässä pidossa persettä ylöspäin, sitä eristävämmin pito tuntuu vatsassa eli toisin sanoen selkä ei rasitu ja asento on helpompi pitää.

Itselläni väsyy selkä ennen vatsaa tätä harjoitusta tehdessäni ja käytän em. kikkaa hyväkseni nostamalla persettä hieman koholle kun asento alkaa pettämään, mutta vatsa kaipaa vielä rankaisua.

Kannattaa koittaa :whip:

Asentoa voi muutella muillakin tavoilla, esim. nostamalla jalkoja muutaman sentin ilmaan...

Jos nostat tässä pidossa persettä ylöspäin, sitä eristävämmin pito tuntuu vatsassa eli toisin sanoen selkä ei rasitu ja asento on helpompi pitää.

Itselläni väsyy selkä ennen vatsaa tätä harjoitusta tehdessäni ja käytän em. kikkaa hyväkseni nostamalla persettä hieman koholle kun asento alkaa pettämään, mutta vatsa kaipaa vielä rankaisua.

Kannattaa koittaa :whip:

Asentoa voi muutella muillakin tavoilla, esim. nostamalla jalkoja muutaman sentin ilmaan...

Ohoh, joo pitää kokeilla.
itse en ole älynnyt edes lähteä kokeilemaan mitään omia virityksiä, vaikka normitreenissä näin teen lähes joka liikkeessä.

tänk juu!:kippis1:

Mikähän mulla on mahassa "vikana" kun keskimaha on kaikista "pullistunein".
Yleensä alavatsa pullottaa, mutta mulla pullottaa keskivatsa :D Eli kun sivusta kattoo niin ylhäältä alas rintalihakset, sit keskimaha on silleen pullollaan ja alamaha ei oo niin pullea ku keskimaha... En tiiä käsitittekö, mutta auttaako tähän vatsalihasliikkeet vai miten saisin vatsan tasaiseksi?

^^ olisko kuuluisaa "omenavatsaisuutta"? Eli ei vissiin paljon vatsalihasliikkeet auta...

Back
Ylös Bottom