Systema?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ka1
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

ka1

Onko kenelläkään kokemuksia tästä lajista? Kiinnostaisi tietää siitä vähän lisää. Eli se ei siis sisällä periaatteessa mitään tekniikoita? Mitä treeneissä sitten tehdään? :eek: ¨kiinnostais tietää....

Jatketaan nyt tähän threadiin kun tuo toinen keskittyi hengitykseen.
Systemaa markkinoidaan Venäjän erikoisjoukkojen lähitaistelujärjestelmänä. Minullla on ystäviä jotka ovat reenanneet lähitaistelua ko. joukkojen kanssa ja nähneet heidän toimintaa antikriminal kisoissa Venäjällä eikä se muistuttanut pätkääkään Systemaa. Nämä väitteet huippusalaisista tekniikoista ovat aina helppoja heittää: Ei niitä voi kiistää eikä todistaa koska ne on aina niin top secret eikö? ;)

Mutta katsokaapa seuraavat klipit ja tehkää omat johtopäätöksenne (klikatkaa kameran kuva jossa lukee video preview):
Asetekniikoita
http://www.russianmartialart.com/catalog/product_info.php?products_id=66

Pistoolia vastaan:
http://www.russianmartialart.com/catalog/product_info.php?cPath=2&products_id=36
(Aika helmi oli se jossa Vlad menee maahan ja jaloillaan riisuu aseen vastustajalta...)

Psyykkiset tyrmäykset:
http://www.russianmartialart.com/catalog/product_info.php?cPath=2&products_id=62

Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin mutta nuo ajatuksen voimalla tehdyt tyrmäykset lienevät hyvä kliimaksi eikö? Olen ulkomailla osallistunut yhteen systema esittelyleiriin eikä se vakuuttanut minua. En tosin ole kokeillut Systemaa Suomessa, ehkäpä siinä on erilaisia koulukuntia.
Suurin vika Systemassa minun mielestäni (ja noiden klippien mukaan) on se, että heidän ns. "slow work" metodi ei mielestäni kovin hyvin simuloi tosielämää. Kaikki toimii kun sovitaan miten toinen tulee tai jos hän tulee hidastettuna koko ajan eikä oikeasti yritä tikata kumiveitsellä harjoituskaveria.
Tämä ei nyt ole haaste, mutta olisin kiitollinen jos joku Systema opettaja/harrastaja voisi joskus näyttää miten nuo tekniikat toimivat jos hyökkääjä tulee täydellä teholla eikä kerro etukäteen miten tulee.

Sori jos postaukseni vaikuttaa kärkkäältä. En nyt ole haukkumassa Systemaa. Siinä on varmasti paljon hyviä asioita kehon ja mielen hallintaan, hengitykseen jn. Mutta olen 100% varma, että noita tekniikoita ei pysty tekemään edes todellisuutta simuloivassa harjoitustilanteessa. Eikä se riitä jos Vlad tai joku muu pystyy. Se ei auta riviharrastajaa ja mielestäni on aika ikävää jos väitetään opetettavan realistista ja tehokasta itsepuolustusta joka on sitten tuollaista. Mutta markkinointi on markkinointia. Onhan ne ameriikankin lehdet täynnä Laivaston Hylkeitä ja Vihreitä Baretteja. :kippis1:

VKA, et ole ymmärtänyt koko asian ydintä. soft work:ssa harjoitellaan vastustajan voiman tuntemista, eikä simuloida täyttä kontaktia. tuo on pakko lähteä opettelemaan hitaammasta kontaktista ja sitten edetä loogisesti vasta täyteen nopeuteen.

ja mitä tulee noihin "tekniikoihin".. systemassa ei ole ennalta määrättyjä tekniikoita käytännössä yhtään. eli jos yrität oppia noista videoista matkimalla tekniikoita, olet väärällä tiellä. kaikki tekniikat pitäisi tulla itsestään, eikä opettelemalla valmista kaavaa kuten monessa itämaisessa lajissa.

hyvin pitkälti samalla systeemillä toimii myös kaverini kehittelemä treenitapa Bushin.

nevahood sanoi:
VKA, et ole ymmärtänyt koko asian ydintä ......
hyvin pitkälti samalla systeemillä toimii myös kaverini kehittelemä treenitapa Bushin.
Vittu, äijä meininkiä. Missä tota Bushia pääsee treenaamaan? Onk sillä jotain tekemistä Georgen kanssa?

Leikki leikkinä. Sulla on pitkä tie jos et käytä hyväksesi jotain valmiita kaavoja tekniikoista. Et taatusti opi edes lyömään oikein, ellet opiskele joltain lyönnin peruslainalaisuuksia. Kunhan sinulla on tarpeeksi tekniikoita takaraivossasi voit soveltaa omia näkemyksiäsi ja poimia sieltä juuri ne sinulle sopivimmat, jotka tulevat sitten tiukassakin tilanteessa stressihuurun läpi mieleesi.

Nevahood en itsekään usko tekniikkapohjaiseen harjoitteluun.
Olen myös sitä mieltä, että aluksi pitää aloitella rauhallisesti ja varovaisesti ja vassta sitten kun on opittu pitää lisätä kierroksia.
Mutta kerrohan Neva oletko oikeasti sitä mieltä, että pystyt tekemään nuo klipeissä olevat temput täydellä nopeudella jos pari hyökkää täydellä nopeudella kimppuun? En oikein usko. Entä psyykkiset tyrmäykset? Mitä mieltä niistä?
JOS systemassa mennään tuon slow workin ohitse niin miksi en ole netissä nähnyt yhtään klippiä joissa tuollaisia asioita tehtäisiin täydellä nopeudella vastaan laittavan vastustajan kanssa?

No joo, sanotaan että ellei ole mitään hyvää sanottavaa, pitää turpansa kiinni, mutta varoituksen sanana kaikille joilla on uskoa mainosmiesten etiikkaan tai muuten vaan ovat sinisilmäisiä: Kaikista noista videoista näkee pelkän esittelyklipin perusteella että ne ovat täyttä paskaa, ja ketään ketä tuollaisilla pellevideoilla esiintyy ei kyllä voi ottaa vakavasti millään itsepuolustukseen liittyvällä saralla. Jos ko. videoilla esiintyvillä henkilöillä on jotain tekemistä Suomessa opetettavan Systeman kanssa niin kannattaa käyttää rahat mieluummin vaikka Syntholiin, öljylihaksillakin turvaat itsesi paremmin kuin noilla opeilla.

Opetusvideona ehkä menee jos aikoo ryhtyä isona huonokuntoiseksi venäläiseksi huijariksi.

travar sanoi:
Leikki leikkinä. Sulla on pitkä tie jos et käytä hyväksesi jotain valmiita kaavoja tekniikoista. Et taatusti opi edes lyömään oikein, ellet opiskele joltain lyönnin peruslainalaisuuksia.
kyllä joihinkin tilanteisiin on hyviä yksittäisiä tekniikoita, lähinnä irrottautumisiin.

miten perustelet tuon lyönnin oppimisen? mm. lyönnin harjoitteluun on erilaisia harjoitusmuotoja, mutta "valmista lyöntiä" en lähtisi ilmaan harjoittelemaan. saitko pointin? on iso ero harjoitella kataharjoitteita tai tekniikoita jotka ovat täysin omia mieltymyksiä vastaan, kuin harjoitella tuntemaan omat reaktiot ja lähteä tätä kautta opettelemaan itsepuolustusta. et varmasti opi lyömään ihmistä harjoittelemalla husimista ilmaan, vaan harjoittelemalla ensiksi oman kehon käyttöä lyönnissä erilaisilla harjoitteilla ja sen jälkeen lyömällä vastustajaan. on iso ero lyödä ilmaan tai nyrkkeilysäkkiin kun puolustautuvaan ihmiseen. toiseksikaan lyönnin teho ei riipu siitä kuinka kovaa voi lyödä, vaan kuinka suuren vaikutuksen sillä saat vastustajaan.

VKA sanoi:
Mutta kerrohan Neva oletko oikeasti sitä mieltä, että pystyt tekemään nuo klipeissä olevat temput täydellä nopeudella jos pari hyökkää täydellä nopeudella kimppuun? En oikein usko. Entä psyykkiset tyrmäykset? Mitä mieltä niistä?
en, enkä varmasti tuollaista yrittäisikään ;) missä välissä näin väitin? vai sanoinko aiemmin että tuommoiset ovat hyviä harjoituksia vastustajan voiman tuntemiseksi? nämä tukevat sitten harjoittelua suuremmalla nopeudella. ja mitä noihin "yliluonnollisiin" asioihin tulee... luitko tämän viestiketjun tuolta foorumilta? siinä on selitetty mihin tuommoiset saattaisivat perustua. tosin tähän treenisysteemiin eivät oleellisena osana kuulu tuommoiset.

No Neva jos tuollaiset eivät toimi niin miksi ihmeessä niitä harjoitellaan?
Syyksi ei riitä vastustajan voimien tunteminen. Eikö harjoittelu voisi olla hyödyllisempää ja realistisempaa ja samalla varmasti oppisi myös tuntemaan vastustajan voimia.
Pointtini nyt on se, että en koskaan missään ole nähnyt Systema klippiä jossa tehtäisiin elävää ja dynaamista harjoittelua. Ainoastaan tuota slow workiä joten ilmeisesti se on huomattavan suuri osa systeman harjoittelua.
Kerrohan nyt sitten miten Systemassa sitten oikeasti toimitaan jos toinen käy apinan raivolla veitsen kanssa päälle ja kerro myös koska ja missä vaiheessa sitä lajissa harjoitellaan?
Ei nyt vedetä keskusteluun noita "psyykkisiä" tyrmäyksiä. Jos ne toimivat tuntematonta motivoitunutta vastustajaa vastaan niin miksei herra Ryabko tai Vladimir osallistu esim. nyrkkeilyn raskaan sarjaan ja tyrmää kaikkia jo kehän kulmaan? :rolleyes:

itse harjoittelen mm. nyrkkeilyä, painia ym. täydellä kontaktilla. käsittääkseni siinä ei kovin hitaasti sykähdetä.. harjoituksissa yritetään simuloida mahdollisimman lähelle todellista tilannetta vastaavia skenaarioita. tärkeintä on että harjoitellaan mahdollisimman paljon mahdollisimman monessa eri tilanteessa ja erilaisia vastustajia vastaan.

hitaasti harjoittelu on vain yksi osa koko treenisysteemiä. ja mitä itse systeman videoihin tulee.. minun mielestäni nuo videot on melko surkeita. uskomattomia kikkailuja.
mitä yksinkertaisempaa, sen tehokkaampaa, ainakin omasta mielestäni. tosin minun harrastama tyyli poikkeaakin jonkun verran systemasta.

yksi systeman parhaista ominaisuuksista on minun mielestäni tuo asioiden soveltaminen. monessa lajissa ei harjoitella esim. olkapäiden yms kohtien käyttöä vaikkapa irrottautumisiin. sama pätee myös asetekniikoissa. "rukkaset naamalle ja nyrkkiä perään" olen ainakin itse havainnut toimivaksi.. ;)

kuten itsekin sanoit, asenne on yksi tärkeimmistä asioista tositilanteessa. oma treenisysteemini tähtääkin lähinnä asenteeseen ja pelon hallintaan.

suosittelen vaikka nhb-vääntöjä tai muita vapaampia otteluita mikäli itse harrastat esim. itämaisia lajeja. tuommoisella täydellä kontaktilla tehtävässä väännössä tulee harvinaisen nopeasti selville miksi harjoitellaan tai kannattaisi harjoitella ennalta sopimattomia tekniikoita mielivaltaisiin hyökkäyksiin.

itse en todellakaan harjoittele enää näitä "rivitansseja" vaan ennemmin soveltavaa vääntöä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten nevahood on oman stressinsietokykysi laita? Onko se parantunut paljon noilla asenneharjoitteilla?
Mielestäni juuri pelonhallinta ja asenne ovat täekeimpiä yksittäisiä ominaisuuksia itsepuolustuksessa. Kaikki ovat kuulleet juttuja mustavyöläisistä tai 250kg penkkaajista jotka ovat saaneet kyytiä paljon pienemmiltä tai vähemmän harjoitelleilta. Yleensähän se menee niin että joillain vain on kanttia ja pelonsietoa vetäistä heti turpaan ja piestä niin kauan kuin toisessa henki pihisee heti uhattuna, useimmat nykyihmiset vain "jäätyvät" eli menevät lukkoon, koska aivoihin on iskostettu pelko omaa ja muiden väkivaltaista käyttäytymistä kohtaan.

Olisi kiva kuulla kokemuksia stressi- ja asenneharjoittelun vaikutuksista.

No Neva hyvänen aika mehän olemme aivan samaa mieltä asioista!
Reenaat nhb:tä, nyrkkeilyä ja skenaarionomaisesti IP tilanteita.
Hemmetin hyvä. Mielestäni juuri oikea tapa reenata.
Mutta mitä yhteistä niillä on Systeman kanssa?
Onko niin, että suurin osa Systeman harjoittelusta onkin NHB-tyylistä todellisella energialla ja vastustuksella tapahtuvaa vääntöä ja vain pieni osa tuota slow workiä? Jos näin on niin miksi ihmeessä kaikki systema klipit ovat tuollaisia JOKAISELLA näkemälläni systema saitilla?
Eihän se nyt tietysti ole sinun syysi mutta itsekin sanoit:
tosin minun harrastama tyyli poikkeaakin jonkun verran systemasta.
Väittäisin, että jos reenaat kuten kirjoitit tyylisi poikkeaa aika paljon siitä systemasta johon olen netin/videoiden ja yhden seminaarin kautta tutustunut...

RRKalle sanoi:
Miten nevahood on oman stressinsietokykysi laita? Onko se parantunut paljon noilla asenneharjoitteilla?
Olisi kiva kuulla kokemuksia stressi- ja asenneharjoittelun vaikutuksista.

itse en ole tositilanteisiin "päässyt" moneen vuoteen mutta harjoituksissa ei tule enää sitä nyrkkiä pelättyä eikä jännäkakka valahda housuun ensimmäisestä uhkaavasta tilanteesta. =) itseluottamusta pitää olla pirusti jos meinaa jotain pystyä tekemään tositilanteessa.

kannattaa kokeilla esim. tekemällä treeniporukalla rinki johon sparraajat menevät sisälle. toiset huutavat / tönivät / nauravat ympärillä. yritäppä siinä olla rentona tai pystyä itseäsi puolustamaan kun "asiakas" tulee päälle raivolla..

luulen että lajeilla joissa kilpaillaan (vaikka sääntöjen mukaan), saadaan harjoiteltua enemmän itsensä hallitsemista kuin monella itseään tehokkaaksi kutsuvalla lajilla. tuo itsensä hallitseminen (asenne) on juurikin se vaikein osuus. samoin jos saat hieman iskuja. siinä viimestään menee jäähän.

tuo kaveri nyt teki nakkikopilla mallisuorituksen asenteesta... tilanteen jälkeen rinnuksiin kiini käynyt selvästi isompi jamppa maassa keräilemässä. päätteeksi kumarrus hävinneelle. :lol2:

ja mitä systemaan tulee.. alunperinhän se on ollut erikoisjoukkojen taistelulaji joten pienellä kontaktilla tai epärealistisena sitä ei oikeasti harjoitella. tuo on vain yksi osa harjoittelua josta edetään kovempaan kontaktiin. tosin nyt lajin kaupallistuttua tuo hidas harjoittelu taitaa vetää enemmän "harrastelijoita" puoleensa.

systemaan tulee.. alunperinhän se on ollut erikoisjoukkojen taistelulaji joten pienellä kontaktilla tai epärealistisena sitä ei oikeasti harjoitella. tuo on vain yksi osa harjoittelua josta edetään kovempaan kontaktiin. tosin nyt lajin kaupallistuttua tuo hidas harjoittelu taitaa vetää enemmän "harrastelijoita" puoleensa.
Sinänsä kuitenkin mielenkiintoista, että kuten em. postauksessani kävi ilmi venäjän erikoisjoukkojen temput ovat kovin erilaisia mitä systemassa näin ulospäin näytetään. Olisiko nyt sitten niin kun sanoit, että Systemasta on tällainen "vesitetty" versio jota markkinoidaan spetznazien lajina?
Itseäni muuten hieman epäilyttää herra Ryabkon väitteet sotilastaustastaan mutta mahdotontahan niitä on tarkistaa. Hauskaa luettavaa tosin: Isä ollut Stalinin henkivartija vai miten se meni ja mies itse on edelleen huippusalaisissa operaatioissa ja arvokin on kait oikein eversti...tosin kyllähän nuo ajatuksella tyrmäämiset varmasti ovat avuksi mustissa operaatioissa :rolleyes:

No joo, systemasta saa varmasti paljon irti. Minua laji ei itsepuolustusmielessä ole oikein vakuuttanut ja jos siinä on muuta kuin tuo slowwork niin varmaan kannattaisi tuoda sitäkin puolta lajista julkisuuteen. :kippis1:

Voisi itsekin muutaman sanan sanoa. Nuo klipit mitä ylhäällä oli ......oli joo. Ja minusta huonoja sellaisia. Tulee ihan krav maga tai gaeshido mieleen noista videoista. Sen verran lennokkaita. Semmosta se markkinointi on. En sitten tiedä onko se niin tehokasta. Kai se niihin puree, joilla ei ole mitään kokemusta kamppailulajeista.

Latasin joskus joltain sivulta ison kasan systema videoita. Tekniikan ja periaatteiden puolesta vaikutti erittäin samanlaiselta kuin aikijujutsu/aikido. Itse sain sen vaikutelman että systema on aikijujutsua puettuna itsepuolustusteemaan ja kovaan mainontaan. Miten sopivasti sattuikaan, että pienellä googletuksella sai selville että helsingissä opetetaan systemaa samassa paikassa kuin daito-ryu aikijujutsua. Ja käsittääkseni vielä samojen opettajien toimesta.

Mitä tulee slow motion sparringiin niin en näe siinä mitään ihmeellistä. Sitä harrastetaan monessa muussakin lajissa. Ehkä ei ihan noin paljon kuin noista klipeistä voisi uskoa systemassa harjoiteltavan, mutta kuitenkin. Erinomainen harjoitusmuoto. Siinä pystyy keskittymään semmoisiin yksityiskohtiin tekniikassa mihin ei täysnopeus sparrissa pysty keskittymään. Sen tarkoitus ei ole kuitenkaan korvata full speed sparria millään tavalla. Kummallakin on oma tarkoituksensa.

Joku ihmetteli että miksi kaikki systemaclipit on hidastettuna tehty. Itse olen tainnut muutaman nopeamman systema clipin nähdä, mutta suurin osa niistä kyllä tuntui olevan kuin hidastetusta elokuvasta. Itseäni se ei häirinnyt niin suuresti mitä täällä se näytti joitakin häiritsevän, mutta se johtuu ihan siittä että olen nähnyt miten nuo samat jutut tehdään täydellä nopeudella. En tosin systemaharrastajien toimesta vaan aikijujutsu/aikido puolella. Tosin systemavideoissa tuntui olevan jotain kikkailuyksityiskohtia enemmän mitä olen nähnyt ne samat jutut tehtävän muualla.

Yksi mielipide lisää...

Systeman harrastajan mielipidettä pyydettiin joten annettakoon nyt yksi sellainen. Yleensä en juurikaan perusta nettikirjoittelusta, sillä sisälukutaitoa on niin monenlaista ja asiat tulevat helposti väärin ymmärrettyä. Toisekseen näitä asioita pitäisi meidän jokaisen harjoitella siellä salilla eikä vääntää peistä täällä virtuaalimaailmassa, mutta minullapa onkin tänään hyvä syy istua päätteen äärellä sen salille menon sijaan.

Mitä tulee kritiikkiä saaneisiin videoclippeihin, niin mielestäni on naurettavaa luulla, että niistä saisi kokonaisvaltaisen kuvan esitetystä lajista. Aivan yhtä hyvin voisin kyseenalaistaa koko Krav Magan toimivuuden nähtyäni esim. Zombie-harjoituksen. ”hei, siis eihän tossa oo mitään järkee et jengi niinku hyökkää kädet valmiiksi eteen ojennettuna” –malliin. Pointtina siis se, että yksittäisen harjoitusmetodin irrottaminen kokonaisuudesta ei anna välttämättä kuvaa siitä lajista saatika edes kerro sitä mihin kyseisellä harjoituksella pyritään.

Slow-motion harjoittelu esittää Systemassa hyvin suurta roolia näin harjoittelun alkuvaiheessa, mutta ei se tarkoita sitä, että ”täyskontakti” puuttuisi lajista täysin. Slow-motion harjoittelun ideana vaan on monen muun asian lisäksi opettaa etäisyyttä, ajoitusta ja liikkeen jatkuvaa ylläpitoa. Slow-motion harjoittelulla pyritään saamaan sitä oppia lihasmuistiin nopean hutkimisen sijaan. Harjoittelun edistyessä nopeutta luonnollisesti lisätään.

Videoclipseistä jää vääjäämättä kuva siitä, että kyseessä on löysähkö laji ilman realiteetin hiventäkään. Väittäisin asian laidan todellisuudessa kuitenkin päinvastaiseksi. Systemassa peräänkuulutetaan hyvää fyysistä ja psyykkistä kuntoa ja niitä myös harjoitellaan jatkuvasti. Niitä pidetään eräinä tärkeinpinä perusedellytyksinä kamppailusta selviämiselle. Siinä missä Krav Magassa haetaan toiminnalle tehokkuutta aggressio-harjotteiden kautta, niin Systeman lähestymistapa on toisenlainen. Tavoitteena kun on hallita tunteet tilanteessa kuin tilanteessa. Kivunsieto-harjoitteet käyvät hyvästä esimerkistä tässä yhteydessä.

Ei tekniikoita vaan periaatteita. Systeman harjoittelu on todellakin alusta alkaen periaatteiden opiskelua yksittäisten tekniikoiden sijaan. Tätä perustellaan sillä, että todellinen tilanne ei koskaan vastaa salilla harjoiteltua tilannetta joten sitä vastaan ei välttämättä pysty yksittäisellä tekniikalla taistelemaan. Systeman kannalta tärkeää olisi oppia reagoimaan ja pitämään yllä liikettä ja jatkuvaa hengitystä läpi koko tilanteen. Soveltaminen, tilanteiden improvisointi ja kehon monipuolinen käyttö on juuri se mitä slow-motion harjoituksissa tehdään alusta alkaen. Ja hyökkäyksiä siis ei sovita etukäteen, ellei harjoituksen idea nyt satu sitten olemaan esimerkiksi lyöntejä vastaan toimiminen.

Mitä tulee taas tuohon Venäjän erikoisjoukkojen taistelutaito-sidonnaisuuteen, niin niiden tietojen valossa mitä veli venäläinen on Suomen reissuillaan meille kertonut ja toisaalta niiden tietojen valossa mitä suomalaiset kaverit ovat saaneet harjoittelumatkoillaan tietää Venäjän maalla, niin Systemaa koulutetaan muutamille oikeusministeriön alaisille joukoille ja muutamille erikoisjoukkojen yksiköille. Eli markkinoinnissa on alun perin lähdetty kyllä asiaa liioittelemaan tuolla yleistettävyyden tasolla Pohjois-Amerikan suunnalla, mutta vastaavaan lienee syyllistynyt aika moni muukin laji kyseisellä mantereella. Kyseltyäni aikoinaan Ryabkovn taustoista suomalaisilta PV:n palveluksessa olevilta ystäviltäni, niin sain heiltä sellaisia vastauksia, että kyseinen hemmo olisi kuulemma ihan kansainvälisestikin arvostettu kaveri sotilaspuolella. Mene ja tiedä.

Lopuksi toteaisin, että lajien dissaaminen on aika hemmetin hauskaa ja helppoa, varsinkin kun ei omaa mitään kokemusta kyseisestä lajista. VKA:lle propsit siitä, että puhuu aiheesta edes pienen kokemuksen perusteella.

Joo tarkoitukseni ei millään tavalla ollut dissata Systemaa. Minulle se vain oli pienehkö pettymys mutta kuten totesin on omakohtainen kokemukseni siitä varsin rajallinen ja mielipiteethän ovat kuten... ;)
Mikäli tuo slow work on vain yksi osa niin on outoa kuinka KAIKKI näkemäni systema klipit ovat slowworkiä ja netistä ei oikein muuta tunnu löytyvänkään.
Tuo "ei tekniikoita vaan periaatteita" lähestymistapa on mielestäni todella hyvä ja niin reenaan itsekin.
Mutta mutta...reenimenetelmänä en oikein tajua mitä ihmettä on järkeä tehdä hidastettuna asioita joita olisi käytännössä mahdotonta tehdä täydellä nopeudella? Sillä sellaisiahan useimmat noista videoilla tehdyistä tempuista ovat. Lisäksi lajin uskottavuutta tehokkaana itsepuolustusmentelmänä syö nuo "no touch"-knockoutit. Ihan oikeesti en oikein usko, että herra Ryabko voi tyrmätä minut ajatuksen voimalla. Uskotko sinä?

Omasta mielestäni on järkevää näyttää tekniikoita hitaammin esittelyissä, koska ihmiset eivät muuten ehdi tajuamaan mitä tapahtuu. Minusta on tosin hyvä näyttää myös sama nopeammalla temmolla tehtynä sen jälkeen.

Mutta mutta...reenimenetelmänä en oikein tajua mitä ihmettä on järkeä tehdä hidastettuna asioita joita olisi käytännössä mahdotonta tehdä täydellä nopeudella?

Miten niin mahdotonta tehdä täydellä nopeudella? Taisin jo ylempänä sanoakin, että olen nähnyt, kun "systema tekniikoita" tehdään täydellä nopeudella, muiden lajien harrastajien toimesta. Mitä tulee noihin klippeihin mitä ylempänä esiteltiin on todella suppea kuva ...mistään. Itse en lähtisi arvostelemaan systemaa liikaa klippien perusteella. Niinkuin sanoin, se näyttää aikijujutsulta/aikidolta puettuna itsepuolustusteemaan ja olen tavannut erittäin taitavia aiki-tekniikoiden/periaatteiden taitajia. Siinä mielessä en näe mitään estettä etteikö voisi tulla taitavaksi hallitsemalla systeman periaatteet.

Mitä tulee slow motion sparriin niin aikidossa/aikijujutsussa on rentous erittäin tärkeää tekniikkaa tehdessä. Hidas tempo auttaa ainakin nimenomaan siinä että oppii säilyttämään sen rentouden koko ajan ja jatkuvan liikkeen. Nopeutta pitää lisätä progressiivisesti harrastajan tason mukaan. Jos sitä lisätään liian nopeasti niin rentous katoaa täysin. Olen nähnyt tämän monta kertaa ja itsellenikin käynyt näin. Kun hyökkäys kovenee niin itsestäkin tulee kova kivipatsas ja turhat lihakset jännittyvät.Monta kertaa joutuu itsekin hidastamaan tahtia, jotta pääsee taas "juonesta" kiinni. Mutta kovalla treenillä sitä pystyy koko ajan tekemään niitä nopeammin ja nopeammin niin että myös rentous ja jatkuvuus säilyy.

Rento ei ole sama asia kuin veltto. Oli pakko sanoa kun jotkut aina luulevat niin :/

Miten niin mahdotonta tehdä täydellä nopeudella?
No ok, mahdotonta on hieman liian vahva sana. Mutta oletko oikeasti sitä mieltä, että jos joku uhkaa sinua aseella niin on järkevää kääntyä, pudottautua alas ja kääntyä maassa ja nostaa jalat ja tehdä nilkoilla saksaava liike vastustajan asekäteen???!?!?
Tuo oli kärjistetymmästä päästä. Mutta katsoppa nyt niitä klippejä useaa vastustajaa vastaan toimimisesta. Koita tehdä niitä temppuja siten, että käsket kolme kaveriasi ihan oikeasti täydellä nopeudella esim ottamaan sinusta kiinni ja kaatamaan maahan. Jos väität, että pystyt tekemään sen ota videolle ja laita mulle...haluan meinaan nähä ja oppia :worship:
Minua itseäni haittaa se jos joku alkaa sanomaan, että "olen nähnyt kun se ja se tekee ton." Hieno homma. Varmasti on ihmisiä kuten Vlad ja Ryabko jotka kykenevät uskomattomiin temppuihin. Minua kiinnostaa kuitenkin itse enemmänkin se, että mitä MIMNÄ voin tehdä pienen koulutuksen jälkeen.
Slowworkistä olemme samaa mieltä. Se on hyvä tapa opetella osia itsepuolustuksesta. Mutta olen sitä mieltä, että hitaastikkin tulisi tehdä asioita joiden onnistumistodennäköisyys nopeasti olisi n90%. Se on se mikä sitten voisi jopa toimia oikeasti.
Jos heität hatun sata kertaa naulakkoon kyllä se siihen pari kertaa osuu. Mutta lasketko henkesi sen varaan kuten tuossa aseuhkatilanteessa tehdään?

Mutta oletko oikeasti sitä mieltä, että jos joku uhkaa sinua aseella niin on järkevää kääntyä, pudottautua alas ja kääntyä maassa ja nostaa jalat ja tehdä nilkoilla saksaava liike vastustajan asekäteen???!?!?

Jos totta puhutaan niin en ihan kaikkea kikkailua systemassa ymmärrä. Itseni mielestä tuo vaikutti kieltämättä käsittämättömältä.

Mutta katsoppa nyt niitä klippejä useaa vastustajaa vastaan toimimisesta. Koita tehdä niitä temppuja siten, että käsket kolme kaveriasi ihan oikeasti täydellä nopeudella esim ottamaan sinusta kiinni ja kaatamaan maahan. Jos väität, että pystyt tekemään sen ota videolle ja laita mulle...haluan meinaan nähä ja oppia

Haluan nyt tässä kohtaa taas muistuttaa etten itse ole treenannut pätkääkään systemaa. Koska periaatteiden puolesta se vaikutti niin samanlaiselta kuin aikijutsu/aikido niin minulla oleva kuva systemasta on tällä hetkellä sen pohjalta rakennettu. Siksi uskoisin että systeman useampaa hyökkääjää vastaan tapahtuva puolustus toimii suurinpiirtein samalla idealla. Clippien perusteella en uskalla lähteä sen enempää arvostelemaan. Voin jopa olla täysin väärässä.

Minua itseäni haittaa se jos joku alkaa sanomaan, että "olen nähnyt kun se ja se tekee ton." Hieno homma. Varmasti on ihmisiä kuten Vlad ja Ryabko jotka kykenevät uskomattomiin temppuihin. Minua kiinnostaa kuitenkin itse enemmänkin se, että mitä MIMNÄ voin tehdä pienen koulutuksen jälkeen.

Jaa. Minulla taas asenne on enemmänkin se että jos tuo pystyy tekemään noin niin pystyn minäkin kovan ja pitkäjänteisen treenauksen tuloksena. Ei ne niin ihmeellisiä asioita opeta. Itse en yleensäkkään treenaa sillä asenteella että "nopeasti paljon tuloksia" vaan ajattelen mihin voin päästä seuraavan 10-20 vuoden aikana.

Ainoa asia mikä minua todella hämää on että pidän itse aikijutsua/aikidoa erittäin haasteellisina lajeina teknisesti. Jotenkin saan sellaisen kuvan että systema tarjoaisi samaa nopeammin. Vaikea uskoa. Aikijutsua/aikidoa ei harjoitella millään parin vuoden tähtäimellä, jos oikeasti tahtoo oppia jotain.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom