Syksyksi uutta ruokaohjelmaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja trebla
  • Aloitettu Aloitettu
Kesällä syömiset ja treenaamiset ovat olleet aivan mitä sattuu ja tulokset tipahtaneet reilusti ja lihojen tilalle tullut läskiä. Kuulotaa aika karmealta, mutta ainakin kesästä on tullut nautittua :). Syksyllä kuitenkin olisi tarkoitus ottaa itseään isolla kädellä niskasta kiinni ja aloittelinkin valmistelut kyhäämällä uutta ruokaohjelmaa. Ensimmäinen versio siitä näyttää tältä:

07:00 Herätys

07:30 Aamupala: rahkaa (250g), marjakeittoa (2dl), kaurahiutaleita (90g), maitoa (5dl)

11:30 Lounas: kanaa (300g), tummaa pastaa (2dl) vihanneksia (paljon), maitoa (5dl)

13:30 Välipala: raejuustoa (200g), rypsiöljyä 2rkl, jokin hedelmä

16:00 TREENI
17:30 Palautusjuoma: FAST Whey 3 (1½dl) + malto (1½dl)

18:30 Päivällinen: kanaa/kalaa/hirvenlihaa (300g), tummaa pastaa (2dl), vihanneksia (paljon)

22:30 Iltapala: raejuustoa (200g), rypsiöljyä 2rkl, jonkin hedelmä

23:00 Nukkumaan

Pikaisesti laskettu kalorimäärä (saattaa siis heittää hieman) on 3040 kcal ja osuudet p/h/r ovat 39/31/30. Tavoitteena on lihasmassan kasvatus suhteellisen hillityllä vauhdilla, eli rasvan kertymistä koitetaan välttää. Mitäs muutoksia tekisitte ? Oletetaan että kalorimäärä (3040) on riittävä kasvamiselle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meinasit sitten IHAN OIKEESTI alkaa syömään...Esimerkkinä toi sun lounas: kanaa (300g), tummaa pastaa (2dl) vihanneksia (paljon), maitoa (5dl) Jos ruuat on todellakin raakapainoja niin tossa on syömistä aivan vitusti...!!!

Voin kyllä ilman laskemattakin väittää että kalorit menee lähemmäs neljäätonnia kuin kolmea...

Ja et ainakaan noilla eväillä pääse hoikistumaan...:lol2:

Mitäs tuosta...Olen tässä kesän aikana syöny miltei joka päivä kanaa tai kalaa sen 300g kerralla + siihen 200g raejuustoa kaveriks!

Pakolla se menee jos ei muuten:urjo:

Originally posted by Jack the ripped
Mitäs tuosta...Olen tässä kesän aikana syöny miltei joka päivä kanaa tai kalaa sen 300g kerralla + siihen 200g raejuustoa kaveriks!

Pakolla se menee jos ei muuten:urjo:

Niin, ja tuohon päälle kun vedät tuon 2dl pastaa niin todennäköisesti käy näin :urjo: ja ruokailun hyöty on +/- nolla...
Ittellä on taistelut pelkästään jos syö 200g jauhelihaa+200g raejuustoa+50g makaroonia...

Nyt sitten dieetillä joutuu noitakin annoksia pienentää jonki verran...

Originally posted by Andree
Meinasit sitten IHAN OIKEESTI alkaa syömään...Esimerkkinä toi sun lounas: kanaa (300g), tummaa pastaa (2dl) vihanneksia (paljon), maitoa (5dl) Jos ruuat on todellakin raakapainoja niin tossa on syömistä aivan vitusti...!!!

Voin kyllä ilman laskemattakin väittää että kalorit menee lähemmäs neljäätonnia kuin kolmea...

Ja et ainakaan noilla eväillä pääse hoikistumaan...:lol2:

Hmm.. eihän tuossa lounaassa ole kuin 1½ kanafilettä, 50g pastaa ja vihanneksien määrä vähän vaihtelee, mutta kyllähän niitä jaksaa aika reilusti popsia kun eivät ole niin hirveän täyttävää tavaraa. Nyt kesällä grillaillessa on tullut välillä syötyä 300g kanaa, 300g pihviä ja 100g perunasalaattia.. eli tuo mun suunnittelema lounas kyllä pitäisi upota melko helposti :) Toisaalta nuo ateriat ovat kaikki melko raskaita joten ehkä yksi ateria uppoaa, mutta iltaa kohden alkaa tökkimään.. No pian sen näkee.

Mielestäni laskin kalorit vielä hieman yläkanttiin joten uskon että tuo reilut 3000 kcal on melko lähellä todellisuutta. Huomaa että esim. tuo kana (300g) on kanafilettä jossa on ainakin finelin mukaan rasvaa 1% ja kun sen valmistaa uunissa lisäämässä vain hieman kermaa niin rasvaa tuosta 300g satsista tulee aikasta vähän.. ehkä 10g tms.

No, antakaas ihmiset vielä jotain palautetta vai onko tuossa ohjelmassa muka kaikki kunnossa ? :) Itseäni ainakin mietityttää kuidut, tai niiden puute. Ehkä osan kaurahiutaleista voisi korvata joillakin leseillä. Mielipiteitä ?

Ups, huomasin että tuossa tuli pieni virhe mulla...Onnistuin jotenkin vääntämään ton pastan riisiksi:D Tosiaan, ei se 50g pastaa oo yhtään paha...

Mä oon paistanu noi kanan rinnat suoraan paistinpannulla, ei jaksa uunia ruveta lämmittää...Uunissa tulee varmasti hieman paremman makunen...laiskuus kunniaan...:worship:

Ups, huomasin että tuossa tuli pieni virhe mulla...Onnistuin jotenkin vääntämään ton pastan riisiksi:D Tosiaan, ei se 50g pastaa oo yhtään paha...

Mä oon paistanu noi kanan rinnat suoraan paistinpannulla, ei jaksa uunia ruveta lämmittää...Uunissa tulee varmasti hieman paremman makunen...laiskuus kunniaan...:worship:

Heh, no 2dl riisiä vois jo hieman tökkiä vastaan :)

Itseasiassa kanojen paistaminen on varmaan työläämpää kuin uunissa kypsentäminen. Sen kun vain laittaa kanat vuokaan ja kermaa päälle, uuni päälle ja vuoka sisään. Herätyskello soimaan reilun tunnin päästä.. todella laiska pitää olla jos tuota ei jaksa tehdä :) Ja kun mättää vuokaan vaikka 6-9 filettä niin yhdestä satsista riittää 2-3 päiväksi.

Ei kuitenkaan kannata heti alkaa mättää ylettömiä määriä, koska sitten aineenvaihdunta ei pysty ottamaan kaikkea vastaan.. Lisää määriä pikku hiljaa.. Tai eri asia on, jos on kiire saada läskiä. :)

Originally posted by Raven
Ei kuitenkaan kannata heti alkaa mättää ylettömiä määriä, koska sitten aineenvaihdunta ei pysty ottamaan kaikkea vastaan.. Lisää määriä pikku hiljaa.. Tai eri asia on, jos on kiire saada läskiä. :)

Hmm.. tuota en tullutkaan ajatelleeksi heti :) Eli suunnitelmaan voisi lisätä että aloitan treenit ja syömiset molemmat aika rennosti aluksi. Sitten sitä myötä mitä treenit kovenevat niin ruokaakin enemmän huiviin.

Originally posted by trebla
Itseasiassa kanojen paistaminen on varmaan työläämpää kuin uunissa kypsentäminen. Sen kun vain laittaa kanat vuokaan ja kermaa päälle, uuni päälle ja vuoka sisään. Herätyskello soimaan reilun tunnin päästä..

Minä koin herätyksen tätä foorumia lukemalla, kun joku kertoi keittävänsä broilerin rintaleikkeet. Kokeilin itse samaa ja huomasin menetelmän nerokkaaksi! Eli ihan naturellit tai marinoidut rintaleikkeet kattilaan, vedet perään ja kiehautetaan, annetaan hautua ykkösellä kannen alla reilu tunti. Lopputulos: hemmetin maukasta ja pehmeää lihaa, joka irtoaa luista, rustoista ja nahkasta täydellisesti lähes itsestään! Paistamisen jälkeen lihan erottelu on vaikeampaa, imho. :)

Toki myös uunissa tulee usein paistettua erikoisemmat broilerisysteemit vihannesten ym. kera.

Originally posted by Hannibal
Minä koin herätyksen tätä foorumia lukemalla, kun joku kertoi keittävänsä broilerin rintaleikkeet. Kokeilin itse samaa ja huomasin menetelmän nerokkaaksi! Eli ihan naturellit tai marinoidut rintaleikkeet kattilaan, vedet perään ja kiehautetaan, annetaan hautua ykkösellä kannen alla reilu tunti. Lopputulos: hemmetin maukasta ja pehmeää lihaa, joka irtoaa luista, rustoista ja nahkasta täydellisesti lähes itsestään! Paistamisen jälkeen lihan erottelu on vaikeampaa, imho. :)

Toki myös uunissa tulee usein paistettua erikoisemmat broilerisysteemit vihannesten ym. kera.

Ei kuulosta yhtään hassummalta tuo keittäminen :) Voin melkein kuvitella sen pehmeyden ja mehukkuudeen :) Uunissa taas saattaa helposti saada kanasta aivan helvetin kuivaa ja sitkeää.. mutta kokemuksella kun löytää sopivan paistoajan niin homma toimii. Mulla on ainakin toistaiseksi vielä varaa syödä kanafileitä (ei luita eikä nahkaa) joten lihan erottelun kannalta on aivan sama keittääkö vai paistaako uunissa. Mutta sitten kun ei enää ole varaa ostaa melko kalliita fileitä niin kokeilen tuota keittämistä :)

Tuosta Hannibalin viimesimmästä keittovinkistä tulee heti mieleen muutaman kerran mainostamani höyrytysritiläni. Pitänee kokeilla sen avulla joskus broileriakin kypsentää. Koetan muistaa raportoida tuloksista.

Suosin broilerin suhteen rintoja. Jonkun verran halvempia kuin fileet, mutta luuta yms. turhaa sälää ei kummosesti ole. Ovat vielä niin sopivan kokoisia, kerta-annokseksi sopivia.

Originally posted by trebla
07:00 Herätys

07:30 Aamupala: rahkaa (250g), marjakeittoa (2dl), kaurahiutaleita (90g), maitoa (5dl)

13:30 Välipala: raejuustoa (200g), rypsiöljyä 2rkl, jokin hedelmä

22:30 Iltapala: raejuustoa (200g), rypsiöljyä 2rkl, jonkin hedelmä
Itse luulen että ei ole terveellistä syödä kaurahiutaleet raakana... tai sanoisin että se ei ole paras tapa, koska ne ei imeydy yhtä hyvin kuin keitetyt. Sulla on myös hirveät määrät rahkaa ja raejuustoa, mitä en itse pystyisi syömään.

Tossa tarvitaan kyllä asennetta...

Re: Re: Syksyksi uutta ruokaohjelmaa

Originally posted by Ämmbee
Itse luulen että ei ole terveellistä syödä kaurahiutaleet raakana... tai sanoisin että se ei ole paras tapa, koska ne ei imeydy yhtä hyvin kuin keitetyt. Sulla on myös hirveät määrät rahkaa ja raejuustoa, mitä en itse pystyisi syömään.

Mä en kyllä osaa sanoa mitään tuohon raakojen kaurahiutaleiden imeytymiseen. Onko jollain tarjota lisätietoja ? Onko asia tosiaan niin että raa'at imeytyvät huonommin ?

Hirveät määrät rahkaa ja raejuustoa ? Eihän tuossa ole kuin yksi purkki rahkaa ja kaksi purkkia raejuustoa päivässä. Vai oliko koko juttu pelkästään kettuilua ? :D

Täh... suurin osa porukasta taitaa tosiaan nuo hiutaleet vetää raakana, käsittääkseni parempi niin kuin keitettynä, koska imeytyvät hitaammin raakana.

Ei tuossa tosiaan rahkaa+raejuustoa ole, raejuustoa siinä olisi mulle 400g liikaa mutta rahkan makuun kun nyt pääsin niin sitä tuppaa upota 3 purkkia päivässä (750g), eikä se ole edes paljon.

Mitäs nuo kanan rintafileet muuten maksaakaan? (laiska kun olen enkä jaksa kaupassa vaivautua katsomaan =)

Originally posted by turre101

Mitäs nuo kanan rintafileet muuten maksaakaan? (laiska kun olen enkä jaksa kaupassa vaivautua katsomaan =)

Hunajamarinoidut kanan rintafileet maksaa prismassa 5.9e ja pakkauskoko on 590g. Eli ei tosiaankaan ole mitään halpaa kun ajattelee että tuo 590g menee päivässä kahdella aterialla. Jos syön tuollaisen lounaan, jonka olen tuohon ohjelmaan merkinnyt, eli kanan lisäksi 2dl pastaa ja vihanneksia ja maitoa niin hinnaksi varmaan tulee jotain 5-6e per lounas.

Re: Re: Syksyksi uutta ruokaohjelmaa

Originally posted by Ämmbee

Se myös ilmeisesti riippuu minkälaista hiutaletta vedät. Ei kannata mitään normaalia 5-10min hiutaleita.. Vaan 1min hiutaleet sopivat paremmin raakana vedettynä.

Mielestäni nimenomaan tuo rahka+kaurahiutaleet + mansikkakeitto -yhdistelmä on niitä parhaiten uppoavia. Semmoinen 60/40/10 satsi (hh/pr/ra) uppoaa parissa minuutissa ihan kivutta, eikä ees kovin paljoa turvota, ja valmistamiseen menee alle minuutti. Paljon vaikeampaa on upottaa jotain kana+riisi hässäköitä.

Originally posted by tappara
Mielestäni nimenomaan tuo rahka+kaurahiutaleet + mansikkakeitto -yhdistelmä on niitä parhaiten uppoavia. Semmoinen 60/40/10 satsi (hh/pr/ra) uppoaa parissa minuutissa ihan kivutta, eikä ees kovin paljoa turvota, ja valmistamiseen menee alle minuutti. Paljon vaikeampaa on upottaa jotain kana+riisi hässäköitä.

Totta turiset. Tarpeeksi vain marjakeittoa niin ei tule liian kuivaa. Tollasen satsin lusikoi kyllä aika äkäseen jos vertaa just johonkin kanaan ja riisiin, valmitusajoista puhumattakaan.

Itse oon pyrkinyt koostamaan noita aterioita hieman siihen suuntaan että en söisi hiilareita ja rasvoja samalla aterialla. Täydellisesti sen toteuttaminen on tietenkin miltei mahdotonta, mutta melko pienellä vaivalla ateriat voi rakentaa niin että suurimmat rasva- ja hiilariannokset tulevat eri aterioilla. Esim. aterioilla joilla otan rypsäriä niin syön pelkästään raejuustoa sen lisäksi. Ja juomaksi vettä kun taas hiilariaterioilla juon maitoa. Tällä systeemillä kehityin keväällä paremmin kuin olen koskaan aikasemmin kehittynyt. Toivottavasti sama meno jatkuu nyt syksyllä..

Niin, ja tuohon päälle kun vedät tuon 2dl pastaa niin todennäköisesti käy näin :urjo: ja ruokailun hyöty on +/- nolla...
Ittellä on taistelut pelkästään jos syö 200g jauhelihaa+200g raejuustoa+50g makaroonia...

Nyt sitten dieetillä joutuu noitakin annoksia pienentää jonki verran...

Joskus tulee mieleen, et oonkohan syöny tarpeeksi?? Maha ei yleensä turpoa tuostakaan määrästä, kun hitaasti nauttii ja olen viä onnistunu tiputtamaan painoa pari kiloa kesän aikana.
Syksyllä se ruoka tulee olemaan tuolla enemmänkin pasta ja peruna puolella, jos alkais syömään enempi hiilareita:urjo:

Proteiinit ja hiilarit olen laskenut kohdalleen:jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom