Syksy painaa päälle ja metsästyskausi pian parhaimmillaan.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dents
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
38
Lauantaina alkoi sorsastus ja tottahan tuota itelläki tuli käytyä. Alotukseen en ihan heti päässyt mutta heti sunnuntai-aamuna otin ihteä niskasta kiinni ja heräsin ihmisten aikaan aamuvarhain ja lompsin pienelle erämaalammelle sorsajahtiin ja saaliina telkkä ja tavi :rock:

Onko muu porukka käynyt jo korkkaamassa metsästyskauden?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alotuksessa tuli käytyä, saaliina 3 haapanaa, yks tavi ja kyyhkynen. :rock:

Olin parin kaverin kanssa lauantaina kalassa :david: Rannat ja järvellä olleet turvelautat kuhisivat maastoasuisia asemiehiä. Haulikot paukku ja sorsat tipahteli taivaalta. Onko nuo linnut hyvänmakuisia kun en itse ole koskaan maistanut?

Sinoli sanoi:
Olin parin kaverin kanssa lauantaina kalassa :david: Rannat ja järvellä olleet turvelautat kuhisivat maastoasuisia asemiehiä. Haulikot paukku ja sorsat tipahteli taivaalta. Onko nuo linnut hyvänmakuisia kun en itse ole koskaan maistanut?

Hyvää on, pataan vaan ja uuniin. Menee paljaaltaan, leivänpäällä, kastikkeena, ihan miten vain.

Alotus tosiaan takana ja kolmeen pekkaan saimme viikonloppuna pohjois-savossa sijaitsevalta järveltä 16 heinuria ja tavit ja haapanat päälle. Nyt vaan ootellaan et isot parvet alkais muuttaa ja pääsis jahtaa niitä merelle.

oli muuten tämän vuoden telkkä poikia ainaki 8 tuolla pikku lammella, piti ihan valkata että minkä noista ampuu, pari lentävää oli ja toisen niistä sain.. tulee se telkästäki ihan jees soppa vaikka monethan ei pidä telkästä. Löytyykö porukoilta täältä mitään hyvää ruokaohjetta sorsille?

Dents sanoi:
oli muuten tämän vuoden telkkä poikia ainaki 8 tuolla pikku lammella, piti ihan valkata että minkä noista ampuu, pari lentävää oli ja toisen niistä sain.. tulee se telkästäki ihan jees soppa vaikka monethan ei pidä telkästä. Löytyykö porukoilta täältä mitään hyvää ruokaohjetta sorsille?

Ite kokeilin viime syksynä savustaa mokomia ja kyllä olivat niin hyviä että savupönttöön joutaa tänäkin syksynä pari lättänokkaa lisäksi perinteinen coq au vin resepti toimii myös sorsalle erinomaisesti. Onhan noista tullut tehtyä jos jonkunmoisia keitoksia...

Täällä on varmaa jonkuu verran porukkaa ketkä ei metsästyksestä mitään tajua?! Itse ajattelin suorittaa metsästyskortin ens kesänä. Sitten vaan tykin ostoon ja sorsailemaan!! Hirvijahtikin voisi olla OK?

Tanu sanoi:
Täällä on varmaa jonkuu verran porukkaa ketkä ei metsästyksestä mitään tajua?! Itse ajattelin suorittaa metsästyskortin ens kesänä. Sitten vaan tykin ostoon ja sorsailemaan!! Hirvijahtikin voisi olla OK?
Suorita ihmeessä kortti. Mukavaa hommaa on. Itse en tänä vuonna ehtinyt sorsastuksen aloitukseen. Hyvin oli kuulemma sorsia ollut. :(

Hirvijahti on varmasti ihan jees, mutta muista et tarvit ampumaluvan jos passimieheksi halajat. Lisäksi kivääriinkin pitää investoida... Tottahan haulikkoonkin saa luotipiiput, mutta en suosittele.

Meikällä on jo hirvikivääri, ei vaan lupia, koska niitä saa ilman metsästyskorttia. Oon vaan miettinyt et jos ampuu niitä sorsia ihan sikana, ni mihin ne laittaa, eihän niitä kaikkia jaksa itse syödä vai!? Ostaakohan mikään ravintola tai jotain?! Hirvilupa nyt ei mikään ongelma ole, kunhan pääsen ensin kokeilemaan hirvikivääriä.. Pitäis kaverin kivääriä lähtee joskus radalle kokeileen..

Toi sorsastus on kanssa vähän tapa, vietetään aikaa porukalla, paistellaan makkaraa ja räiskitään sorsia :)

En millään muotoa halua mollata metsästäjiä sillä valta osa on asioista perillä olevia kunnollisia metsästäjiä...
Mutta näköjään välinpitämättömyyttä luontoa ja sääntöjä kohtaan jollakulla riittää sillä Porin preiviikinlahdella oli ammuttu kurki alas sorsastuskauden aloitukseksi...
En tiedä jäikö tyyppi kiinni ja en tiedä edes tapahtuma kuviota mutta kurjen arvo taitaa olla yli 1000€ joten kallis paukku...

Jep sääli että jollaki on paska lintutuntemus mutta voe vi**u että oli ilta-sanomissa provoteksti ko. aiheesta! Mustamaalattiin taas metsästäjiä ihan urakalla.. :curs:

Geratherm sanoi:
Jep sääli että jollaki on paska lintutuntemus mutta voe vi**u että oli ilta-sanomissa provoteksti ko. aiheesta! Mustamaalattiin taas metsästäjiä ihan urakalla.. :curs:

Mitä iltatörky tällä kertaa veti hihasta?

Keskustasta koskaan lähtemättömät toimittajat kertovat totuuksia koko Suomelle.

kaiveli82 sanoi:
En tiedä jäikö tyyppi kiinni ja en tiedä edes tapahtuma kuviota mutta kurjen arvo taitaa olla yli 1000€ joten kallis paukku...
Toivottavasti jäi kiinni. Ei muuten riitä ihan toi tonni korvaukseksi. Siinä lähtee luvat ja aseet valtiolle kans.

On toi kyllä perseestä. Turha on kenenkään sanoa, että vahingossa ampui kurjen kun luuli sitä sorsaksi. :curs:

Fake-edit: Itse olen ainakin oppinut kunnioittamaan luontoa paljon enemmän, kun olen siellä metsästämässä liikkunut.

Avauspäivä: Ei saalista
Sunnuntai-ilta: Kanadanhanhi (tuntui makealta, toi oli elämäni ensimmäinen) + porukallemme 1 lapasorsa + 2 heinuria
Maanantai-aamu: ei saalista, mutta ei väliä... aikainen aamu+auringon nousu ja meri aivan tyyni... harrastuksen muita "saaliita". Itselle tärkeintä on just luonnossa liikkuminen. On mahtavaa myös nahdä, miten paljon koira nauttii metsästysretkistä.

Pari kertaa on tullu nyt käytyä tälle syksylle metällä. Sorsista en välitä, mutta hanhen pyynti on mukavaa.
Maalinnun pyynti hakkaa silti sata-nolla hanhen pyynnin. Se on vaa jotenki nii saatan mukavaa kävellä kilometri tolkulla mettässä, ja kuunnella metsän ääniä.
Viikon päästä olis tarkotus lähtiä karhujahtiin kunhan toisella koiralla loppuu juoksu. Nallet sanoo sitte PUM.

Avausviikonlopun saalis kaks heinuria, telkkä ja tavi. Lintuja oli ainakin paljon verrattuna viimevuosiin, mutta lentivät pirut aika korkealla, kun se keli oli mitä oli. .
Ja enää alle kuukausi ensimmäiseen hirvimetsästyspäivään, ja korttikin vielä ampumatta. Onnistui sitten kiire tulla siinäkin, mutta mielenkiinnolla odotan jahdin alkua. Monta vuotta sitä tulikin harkittua mutta tänävuonan päätin lähteä mukaan hirviporukkaan...

Geratherm sanoi:

"Kurki tuli alas sorsana

Sorsastuskauden mittatappioihin lisättiin heti avajaispäivänä täysikasvuinen kurki. Rauhoitettu pitkäjalka sai osuman Porin Preiviikinlahdella, kun sorsastuskausi oli ehtinyt vanheta viisi minuuttia. Silminnäkijänä oli paikallinen lintuharrastaja.
-Siinä alkukaaoksessa nousi ilmaan muutama sata sorsaa, satakunta hanhea ja neljänkymmenen kurjen parvi, lintuharrastaja kuvailee ilmasirkusta.
Seassa alkoi parveilla äkäisiä hauleja.
-Tämä osuman saanut yritti räpiköidämuiden perässä, mutta kun parvi alkoi ottaa korkeutta, se ei enää jaksanut seurata, lintuharrastaja kertoo.
Haavakon voimat romahtivat ja se tippui alas.
Lintuharrastaja ilmoitti tapauksesta poliisille. Lahdella oli sorsastuksen lähtöhetkellä satakunta asiaharrastajaa, joista viitisentoista kurkisektorilla.
Sorsastuksen avauspäivänä sorsastajat osuivat myös aikuiseen ihmiseen. Uhri oli vaanimassa sorsia Haukivuoren Kyyvedellä."

Ilta-sanomat 23.8.2005

Vittu mitä paskaa!! Todennäköisesti on hanheksi luullut tuota kurkea.. :rolleyes:

Dents sanoi:
Onko muu porukka käynyt jo korkkaamassa metsästyskauden?

Vielä en ole kerennyt metsälle, kiitos töiden, mutta torstain ja perjantain käyn merellä sorsia kattelemassa, oikeastaan yhdistän kaksi asiaa, otan vaimon mukaan, veneillään ja retkeillään, ollaan veneessä yötä merellä. Illat ja aamut omistan kokonaan kaislikossa kykkimiseen.
Syyskuun puolella mennään kaverin kanssa merelle lintuja jahtaamaan sitten ihan miehissä.
Jänisjahti suomenajokoiralla alkaa syyskuun alussa ja sitten hirvijahti loppukuusta, sorsastus toimii kauden aloituksena, nuotiointia, turinaa ja porinaa, saalis ei niinkään pääasia,
vaikka taisipa sorsa 4-5 vuotta sitten pataankin joutua, jäniksiäkin ajatetaan koiran mieliksi, pataan asti harvoin.
Hirvijahdissa onkin sitten tappamisen meininki,
arkku täytetään talven varalle syötävällä.
Kirjoittelen tähän ketjuun sitten jos jotain saalista ilmenee, jos en kirjoittele niin... :rolleyes:

KasperiKoiranen sanoi:
Ite kokeilin viime syksynä savustaa mokomia ja kyllä olivat niin hyviä että savupönttöön joutaa tänäkin syksynä pari lättänokkaa ...

Tuotahan pitää testata. Kauanko pidit pöntössä? Entä maustaminen, ei taida kaivata kuin suolaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom