Sykemittarin kertoma karu totuus..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sade
  • Aloitettu Aloitettu
Olen jo pitkään ihmetellyt, miten kummassa saan "hallitsemattomia" ahmimiskohtauksia, vaikka dietti on kunnossa. Siis proteiinit ok, kalorivaje n. 500-600, punttitreeniä ja aerobista. Sain tänään sitten sykemittarin. Kävin tekemässä normaalin lenkkini. Koska matka sikäli ei ole kovin pitkä, olen heittänyt kalorilaskuriin, että teen normaalia liikuntaa 60min. Tuloksena tuli, että lenkilläni kului lähes 700 kcal (josta arviolta 50% rasvana), eli huomattavasti enemmän, mitä laskureiden mukaan :eek: . Olen ollut tietämättäni jollain 1000 kcal vajeella koko ajan. Ei varmaan ihme, että on dieetti tuntunut tökkivän :david:

Onko muilla ollut vastaavia ylläreitä? Oletan, että sykemittarin kertoma kalorimäärä on luotettavin, mitä voin saada, eikö vain? Oletteko saaneet sykemittarista mitään irti punttitreenissä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän kyllä mietityttää nuo sykemittarin antamat lukemat. Oma mittari kellotti 2,5 tunnin hiihtolenkille 2400 kcal. Jos jaksaisi tuommoisia lenkkejä siivuttaa useamman viikossa niin aika äkkiä pääsisi rantakuntoon, ainakin noin rasvaprosentin osalta. :D

Kyllä nuo mittarit taitaa vähän yläkanttiin ottaa. Itellä on pulstechin sykemittari ja se laski 90min salitreenille yli 900 kaloria. Tuntuu aika hurjalta määrältä.

Jos sulla on polarin mittari, johon pystyt syöttämään painon, pituuden, aktiivisuus tasosi ja hapenottokykysi, niin sykearvoilla >102 näyttää mittari suht. todellisia arvoja.
Muussa tapauksessa saatetaan mennä kovastikkin metsään.

Uudemmissa Polareissa tuo kalorimittaus taitaa toimia hieman alemmillakin syketasoilla,mutta ei kuitenkaan kovin paljoa alle 100:n.

colourx sanoi:
kovastikkin metsään.

Uudemmissa Polareissa tuo kalorimittaus taitaa toimia hieman alemmillakin syketasoilla,mutta ei kuitenkaan kovin paljoa alle 100:n.

No eipä taida haitata jos ei alle 100 tuloksilla pidä paikkaansa kun ei silloin voi liikkuakkaan :)

Mulle antoi Puls Techin halpismittari 1h36min sählysession kulutukseksi 1380kcal. 100kcal/10min kulutus on normaalia hieman kevyemmälle punttireenille, siis sykemittarin lukemina ja noin tunnin kokonaiskestolla. Mittani voi tsekata profiilista, 10 vuotta reenannut mies olen. Varmasti lukema tippuisi, jos koettaisi pitempään reenata. Sitten jos ei tee mitään muuta, kuin vaikkapa ankarasti mavettaa, lukema on hieman suurempi.

Hmm, voisi joskus kokeilla kuntopiirityyliin esim. vuorotellen mavettaa, vuorotellen etunojapunnertaa ilman pausseja tai maks. 30sek pausseilla, että paljonko kuluisi esim. 30min aikana mittarin mukaan.

Juoksu kuluttaa tunnetusti kovaa tahtia kaloreita, joten ei yllätä toi Säteen juttu yhtään.

Disclaimer: en luota sykemittareihin. Antavat suuntaa antavia lukemia, mutta Totuus on silti tuolla jossain. :D

Säde sanoi:
Oletan, että sykemittarin kertoma kalorimäärä on luotettavin, mitä voin saada, eikö vain?
Ensimmäinen edellytys on, että lähtötiedot on syötetty mittariin oikein. Yleisin virhe on, että käyttää liian alhaista maksimisykettä, jolloin mittari laskee liian suuren kulutuksen.

Toinen asia on, minkälaisella kaavalla mittari laskee kulutuksen. Onko mukana peruskulutus vai laskeeko se vain liikunnan "lisäkulutuksen". En tiedä, mutta saattaapi olla niin, että jotkut mittarivalmistajat käyttävät tahallaan väärää kaavaa, joka laskee liian suuria kulutuksia. Mittari myy paremmin :) .

Kolmas asia on, kuinka hyvin mittari mittaa sykkeen. Tässä ei pitäisi suurta heittoa tulla suuntaan tai toiseen. Asian pystyy helposti tarkistamaan, katsomalla harjoituksen päätteeksi keskisykkeen. Jos keskisyke, näyttää järkevältä/normaalilta, tämä asia on kunnossa.

Mäkin uskon että oma mittari näyttää liian suuria lukuja. Vähän realistisempia lukuja olen saanut omasta mielestä kun laitan painoksi sen rasvattoman painon arvioituna. Tällöin lukemat eivät ole niin suuria. Toinen mikä noita arvoja nostaa niin omat rasvanpolttajat nostavat tuota syketasoa kohtalaisesti vaikkei itse aktiviteetti olisikaan niin suurta jolloin sykemittari huijaantuu koska luulee että kroppa on kovemmalla kuin onkaan.

Itse testailin 90kg:n varrella Polarin s610i mittaria 1,5h kohtuutempoisen fudistreenin avulla viime kesän, ja säännöstään yli 900kcal näytti kulutus tuollaista treeniä kohden. Itse pääsin omilla laskelmilla n. 550kcal pintaan.

Milläkohän kaavalla nuo sykemittarit arvioivat tuota kulutusta? Vaikuttavia tekijöitä ilmeisesti paino, liikunnan pituus ja intensiteetti. Missä suhteessa, kuuluu kysymys?

mjarva sanoi:
Milläkohän kaavalla nuo sykemittarit arvioivat tuota kulutusta? Vaikuttavia tekijöitä ilmeisesti paino, liikunnan pituus ja intensiteetti. Missä suhteessa, kuuluu kysymys?
Lienevät tarkat kaavat liikesalaisuuksia. Mutta tärkeimmät lähtötiedot kulutuksen laskemiseen ovat hapenottokyky ja maksimisyke. Polarin kuntotesti arvio hapenottokykyä. Paino ei vaikuta.

Punttitreenin aikana syke vaihtelut ainakin mulla on ollu 60-180, eli ei luotettavaa kalorikulutusta mikään mittari anna.
Eri asia on esim.juostessa jossa syke on koko ajan vähintään sen 120.

Maksimisykkeistä sen verran, että se kaava (220-ikä) on pätee hyvin tosi harvalla.
Minä esim. käyn kerran pari vuodessa maksimirasitustestissä selvittämässä asian. Siellä selviää nuo muutkin (aerobinen ja anaerobinen) sykearvot.
Minulla se maksimisyke vaihtelee 202-206 välillä, riippuen hieman treeni kaudesta. Kaavan mukaan laskettuna maksimin pitäis olla n.190.

Mä en kyllä ole ikinä saanut noin hurjia kalorimääriä sykemittarille :eek: ...max.300-400kcal /1h-1,5h rankalla spinningillä tai hyppytreeneillä...vaikka kuinka heiluis ja hyppis,salilla mennyt parhaimmillan 80kcal...mutta mä oonki nainen :) ..ni mittari on polarin johon voi noi paino/pituus/aktiivitasot syöttää...Tai sit mulla on vaan niin kova kunto :D

Sama homma kun smurfilla. Eilisen tunnin mittaisen silmissä-pimenee-kohta-lentää-laatta-spinningin aikainen kulutus oli 360kcal. Sykettä en hirveesti siinä tuskassa ehtinyt seurata, keskiarvo oli vissiiin jotain 145 luokkaa. Koskaan en ole saanut vedettyä sykettä yli 175. Tulee nimittäin noutaja jo noilla lukemilla hyvin pian.

Mulla on kyllä alhainen leposykekin, oletan että johtuu siitä...??

Punttitreenille samainen sykemittari näytti kulutukseksi 320 kcal. Juoksulenkillä keskisyke oli 155, jolloin sain tuon ison lukeman. Kyseessä on Polarin F11, jossa on kuntotesti, voi syöttää tiedot pituudesta, painosta, aktiivisuudesta jne.. Itselleni kuntotesti näytti "elite" eli erinomainen, mitä vähän ihmettelen, kun urheilutaustani on loppujen lopuksi aika lyhyt, tosin kai kunto kohoaa suht nopeastikin, jos kovasti harjoittelee. Luettuani Minzkun ja Smurfin jutut rupesi kyllä ihmetyttämään.. aika huimat erot.

Hmm, aikoinaan mulla oli pyörälenkillä koko ajan siinä 150 pinnassa syke, ei mitään ongelmia. 160 pystyisin varmaan ainakin puoli tuntia pitämään, 165-170 alkaa olemaan piinaa ja noin 180-200+ on sitä "Oksennanko vai en, keuhkot & pumppu repiää just ny!" -meininkiä, ei pysty ylläpitämään kauaa. Sählyssä huiteli koko ajan kentällä tuolla 180-200 lukemissa syke, vaihdossa seisoskellessa toki laskeutui.

Pitäisi vissiin käydä kunnolla maksimisyke testauttamassa. Joskus luin Juoksija-lehdestä artikkelin aiheesta. Siinä asiantuntija kovasti puhui sykkeiden yksilöllisyydestä.

Minzku sanoi:
Sama homma kun smurfilla. Eilisen tunnin mittaisen silmissä-pimenee-kohta-lentää-laatta-spinningin aikainen kulutus oli 360kcal. Sykettä en hirveesti siinä tuskassa ehtinyt seurata, keskiarvo oli vissiiin jotain 145 luokkaa. Koskaan en ole saanut vedettyä sykettä yli 175. Tulee nimittäin noutaja jo noilla lukemilla hyvin pian.

Mulla on kyllä alhainen leposykekin, oletan että johtuu siitä...??

Itselläni on Polar F4 mittari, joten en oikein luota sen lukemiin sillä en ole tehnyt kuntotestiä ja maksimisykkeet ovat siis mittarin arvioimia. Tuohon spinning-aiheeseen kommentoisin kuitenkin sen verran, että itse saan normaali tunnilla kulutettua n. 350-400 kcal, mutta kun taas itse pidän kavereideni kanssa omia spinning-tunteja, kulutukseni on lähemmäs 600-700 kcal, vaikka itse pitämäni tunnit eivät mielestäni ole noin paljon raskaampia. Keskiarvosykkeenni on aina n. 150, maksimi 213 (!!) kerran puolivahingossa. En koskaan anna sykkeen laskea alle 130 tunnin aikana.

Väittäisin siis, että opettajista, liikkeistä ja musiikista riippuu kuinka paljon kulutat. Tietysti myös vastuksen määrästä, mutta nopeus nostaa sykkeen paljon nopeammin kuin vastuksen lisääminen.

Brynjard sanoi:
Vähän kyllä mietityttää nuo sykemittarin antamat lukemat. Oma mittari kellotti 2,5 tunnin hiihtolenkille 2400 kcal.

Mä olen saanut parhaimmillaan 140kg massoissa yhden tunnin aikana 1000 kcal eikä siinä tarvinnut edes hengästyä mitenkään pahasti. Mittarina on Polarin M52.

protsku sanoi:
Mä olen saanut parhaimmillaan 140kg massoissa yhden tunnin aikana 1000 kcal eikä siinä tarvinnut edes hengästyä mitenkään pahasti. Mittarina on Polarin M52.

Jeps, hurjia eroja tehoihin tekee iso paino vrt. 140 kg äijä vs. 50 kg muija.

Muuten veikkaan, että sykemittarit näyttävät kalorit yläkanttiin.

Wintikka sanoi:
Jeps, hurjia eroja tehoihin tekee iso paino vrt. 140 kg äijä vs. 50 kg muija.
Eipä paino aerobisessa työssä vaikuta. Paino ei lisää hapenottokykyä. Pikemminkin pituus vaikuttaa. Maksimaalinen hapenottokyky on miehillä keskimäärin selvästi korkeampi kuin naisilla. Samoin isommilla eli pidemmillä hapenottokykyä on enemmän kuin pienemmillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom