Sykemittari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: ⌚🔥 SYKEMITTARI 🔥⌚

Meta description: Tarkkuutta treeniin, dataa palautumiseen ja sykelukemat jotka kertovat totuuden – pysy kartalla jokaisella askeleella.

Aika harva lienee käyttää, itselläni on lähinnä palautumisen seuraamiseksi.
Keskisyke pyörii 120:n hujakoilla ja huiput tuolla 145 kieppeillä.

Mulla on ollut jo pitemmän aikaa Suunnon sykemittarikello, joka tallentaa treenit. Saan ne tietokoneelle USB-liittimen kautta. Olen vaan miettinyt, että millaisia lenkkejä kannattaisi tehdä, mikä on hyvä sykealue?

Millainen keskisyke ja huippusyke pitäisi olla 5 km lenkillä esimerkiksi, että se on palauttava. Tai että se on ollut erittäin kova lenkki? Jos ajatellaan 32-vuotiaalla 180/80 miehellä?

Tavoite mulla on lähinnä kehittää Cooper-kuntoa ja polttaa rasvaa.

Moro!

Tässä jotain pientä pähkinän kuoressa.. Rasvan polttoon syketaso pitäisi olla jotain 50-60%. Itsellä tämä vastaa reipasta kävelyä välillä hölkkäillen. Mut muutaman viikon treenattua pystyin itse juoksemaan noilla sykkeillä ihan sujuvasti. Toinen mitä suosittelisin sinulle cooperia varten on, että vedät loput lenkit syketasoilla 80-85%. Itse olen samaa ikäkaliberiä sun kanssa. Mulla on leposyke noin 60, max 203. Joten jos noilla em. arvoilla juoksisin niin ne olis 135 rasvan poltto ja vauhtilenkki 170-175 välille(Karvosen taulukolla, kts linkki).

OHJELMAVINKKI:

Olin muutama vuosi sitten polarin juoksuprojektissa, jossa tutkittiin juoksun vaikutusta leposykkeeseen. Tausta: sellainen aktiivi pallopelaaja.

* Ohjelman kesto 6vkoa.

* Treenien kesto AINA 40min(hidas mennään kokoajan samalla syketasolla, mut KOVAT vedetään niin, että ensimmäiset 5minuuttia ja viimeiset 5 minuuttia kevennetään syketasolle 135. Loppu puolituntia sit 170-175 tasolla.

*Treeniohjelma meni niin, että HIDAS(135), KOVA(170-175), KOVA, LEPO, HIDAS, KOVA, KOVA, LEPO... Jos vaan pää ja vartalo kestää tuon niin tuloksia alkaa tulemaan jo toisella viikolla. Eka viikko on suoraan sanotusti helvetistä.. Mut hyvänä puolena alkuun on se, että ei tarvitse välittää vauhdista, vaan pitää huolen, että sykkeet pysyvät sovitussa arvossa. Eli ensimmäiset KOVAT lenkit menivät loppumatkasta melko hiljaisella vauhdilla :D

Itsellä nousi kuntoluokka 4 -> 6, joka on maksimi.
Rasvat tuli 6% alas, vaikka söinkin suht reilusti. Muuten ei ois jaksanut juosta.
Kovalenkki 6.9km -> 9.2km
Kevyt: 5.3km -> 7.2km

http://www.ottawarun.com/heartrate.htm -> helposti voit katsoa omat syketasot, ota tulokset oikean puoleisesta taulukosta, KARVONEN. 50% ja 80% sopivat hyvin em. ohjelmaan.

PS. ajattelin syksyllä aloittaa uudestaan tuon ohjelman. Hyvä boosteri juoksuharjoitteluun ja cooperiin. Jos tolla ei mene cooperissa peruskuntoisellakin yli 3000m niin saat rahat takaisin!

Mikäli haluat laihtua ja polttaa rasvaa niin se tapahtuu paremmin matalilla sykkeillä. Tappokuntoon pääsee vetämällä täysiä, mitä cooper vaatii. Nopeutta joutuu säätelemään sen mukaan mihin juoksulla tähtää. Muutenkin cooperin kohdalla on kyse maitohappojen ja tuskan sietämisellä kuin kunnolla.. Paskakuntoinen mutta sisukas ja suht nopea juoksia voi hakata 100-0 kohtuullisen puolikkaan juoksijan.

Tässä kanssa toinen laskuri ja vähän infoa. Tekstissä puhutaan pyöräilystä missä suoritukset ovat yleensä jotain kolmea tuntia tai pidempiä, mutta vähän osviittaa siitä saa. Toki tuon laskema maksimisyke voi yksilökohtaisesti aina poikkeaa suuntaan tai toiseen hieman, mutta kolmikymppiselle 140-170 on keskialue näin karkeasti ottaen. Cooper-vedossa ollaan sitten tuon yläpuolella ja vedetään jalat hapoilla.

Paras rasvanpolttosyke on mun käsityksen mukaan se, millä saat eniten kaloreita käytettyä per lenkki. Sinänsä sykkeellä ei ole merkitystä, mutta yleensä vähän matalammalla sykkeellä jaksaa huomattavasti pidempään ja sitä kautta kaloreita tulee kulutettua enempi. Tähän paras mittari on se sykemittarin laskema kalorinkulutus.

http://www.machinehead-software.co.uk/bike/heart_rate/heart_rate_zone_calculator_abcc_bcf.html

Paskakuntoinen mutta sisukas ja suht nopea juoksia voi hakata 100-0 kohtuullisen puolikkaan juoksijan.

:D Intissä näitä paskakuntoisia sisuttomia hitaita löntystelijöitä nykyisin riittää. Se tietokone ja nestetasapainosta huolehtiminen 1,5l sokerisella coca-colalla on tullut ennemmin tutuksi kuin mikään liikunta. Samoin paikasta A siirtyminen paikkaan B tapahtuu mieluiten jollain motorisoidulla kulkuvälineellä, kuin lihastyövoimaa apuna käyttäen. Sitten, kun joudutaan cooper-testiin niin kunto loppuu kävelemälläkin ennen yhtä kokonaista kierrosta.

Päivitystä Garmin Forerunner 610:n kokemuksista omalta kohdalta:

Hommasin siis omani 11/11. Kesällä alkoi tulla ns. sykepiikkejä, eli saattoi välillä näyttää esim. 210 tai jotain muuta ihmeellistä. Kellon tausta alkoi kulua (pintamaali lähti) ja viimeinen niitti oli 10/12, kun lenkin jälkeen painoin stop. Sitten koitin resetoida lenkin, eli "nollata" ---> tuloksena totaalinen tiltti. Mikään nappula ei ottanut käskyjä vastaan ja kosketusnäyttö ei toiminut. Noh, tein netin kautta reklamaation ja lähetin laitteen sykevöineen Lohjalle, josta laite oli alunperin ostettu. Sain uuden paketin seuraavalla viikolla (takuuaika olisi mennyt umpeen viikon kuluttua). Takuuvaihtotuote on toiminut täysin moitteettomasti - ainakin tähän saakka ;)

Laite "syö" akkua hieman nopeammin kovemmilla pakkasilla, mutta niinhän tekee mikä tahansa laite.

Olen aikeissa hankkia Polar WearLink + Bluetooth systeemin josta datat kännykkään. Puhelimessa mulla on käytössä Runkeeper johon olen tosi tyytyväinen: GPS-data hyvää (ei toistaiseksi yhtään sekoiluita tyyliin huippunopeutesi oli 100km/h), käskyttää intervallit ja intervallit saa kiinnittettyä aikaan (2min) tai etäisyyteen (300m).

Ainoa miinus tossa combossa on puhelimen roudaus. Toisaalta kellot on monella kaverilla sanonut räks-poks eikä kiinnostus oikein riitä opetella uutta systeemiä tai tapella takuuhuoltojen kanssa.

Garminin Forerunner 910xt ollut nyt pidemmän aikaa lainassa testattavana ja olen kyllä tykännyt paljon. Ranneremmi ja nappulat on paremmat kuin muissa käyttämissäni, toiminnot on simppeleitä jne. varmasti ostettava oma kun laina-aika loppuu. pyöräilyssä käytän edge 500:sta ja siitäkin olen pitänyt.

Kyllähän siihen ihan mikä vain mittari kelpaa. Samalla tavalla se syke kiihtyy kovassa salitreenissä kuin juostessakin. Ostat vain jonkun perusmallin, jossa ei ole mitään gps:ää tms. aerobiseen liikuntaa suunniteltuja ominaisuuksia.

Onko jollain kokemuksia (hyvästä) kuntosali käyttöön sopivasta ja luotettavasta mittarista?
Mitä suosittelisitte?
Polar ft80
Siitä löytyy voimaharjoittelu ominaisuus. Harjoitusliikkeet on suht helposti valittavissa lihas ryhmittäin, sitten kun sen yhdistää peeceehen saa sinne vielä lisättyä liikkeitä tarpeen mukaan. Tosin pidän tätä melko turhana. Liikkeet lihas ryhmittäin ajaa tarkoituksen. Kone käyntiin, valitse liike, tee toistot ja kohta kone piippaa kun syke on palautunut riittävästi uutta sarjaa varten. pieniä lihas ryhmiä harjoittaessa syke ei kyllä minulla ainakaan nouse tarpeeksi, jotta toi sykemittari tajuaisi edes harjoittelevani. mutta siinä on sekuntti kello hyvin näkyvillä, josta voi sitten katsoa jonkun 30-60 sekunnin palautuksen. Myös isoissa moninivel liikkeissä syke palautuu turhankin nopeasti ja ensimmäisen kovansarjan jälkeen joutuu aloittamaan liikkeen liian aikaisin. Pidemmällä palautumisella saisi enenmän toistoja tokassa sarjassa. Mutta toisaalta tämä muuttaa reeni tyyliä ja kait sekin hyvää vaihtelua on. Tiedä sitten koko sykemittarin hyödystä salilla, joillekkin se toki voi olla kannustavaa kun saa tietokoneella seurata sykekäyriä ja kehittymistä ja laatia ohjelmia. Tämä voi olla ajan saatossa puuduttavaksi muuttuneelle puntin väännölle piristys ruiske. Itse en enää liiku ilman sykemittaria juuri tämän koukuttavuuden takia, kun kone vetää aina uuden treeni viikon tiukemmaksi, jos se ei ilmoita vuorossa olevan palautumisviikko. Myöskin mittaa leposykkeet ja tekee kuntotestin sykkeen mukaan.

Aikast hifiä hommaa, onko tämä nyt sitä vuotta 2013 :D Saako udella aloittajan käyttötarkoitusta mittariin salilla? Jos tarkotus arvioida kulutusta, niin kun rekisteröityy vaikka kalorilaskuriin ja lisää profiiliin tiedot, niin pystyy aika hyvin valitsemaan erillaisista salitreeneistä, en usko että montaa kaloria heittää.

Ei mulla mitään mittaria vastaan, mutta häiritsee aika monessa liikkeessä, ainakin itteeni. Kaikissa liikkeissä missä ranne taipuu reilusti, esim kyykky, penkki, dipit yms painaa aikast ikävästi.

Voihan sitä hankkia sellaisen missä anturi kiinnitetään rintaan ja pitää itse mittaria vaikka kassissa/pukuhuoneessa jos kantomatka riittää, niiin ei paina ranteeseen.

Voihan sitä hankkia sellaisen missä anturi kiinnitetään rintaan ja pitää itse mittaria vaikka kassissa/pukuhuoneessa jos kantomatka riittää, niiin ei paina ranteeseen.

Pistää sen rannekkeen tarpeeks löysälle niin ei se mitään paina. Tulee vähän alemmas mut so what.

Olen aikeissa hankkia Polar WearLink + Bluetooth systeemin josta datat kännykkään. Puhelimessa mulla on käytössä Runkeeper johon olen tosi tyytyväinen: GPS-data hyvää

Komento takaisin. Hankin Polarin sykevyön ja johan alkoi Runkeeper sekoilla:
a) GPS-data joka toisella kertaa roskaa (vauhtisi on 1:30min/km) aiemmin näin ollut käynyt kertaakaan. Käynnistämällä härveleitä uudestaan alkaa yleensä mitata oikein.
b) Kaatuilee
c) Lisäksi yhdellä kävelylenkillä meni maxisykkeet yli 200:n. Muuten sykedata ollut kunnossa.

Ilmeisesti GPS+Syke on mahdoton kombo. Kyllä tässä kanssa nyt elää, mutta en mä tätä kellekään voi suositella.

HUOM! Sykemittarin käyttö salilla näyttää sitten useimmiten ihan päin persettä sen kalorikulutuksen. Ongelma on siinä, että ne mittarit laskee sykkeestä sen kulutuksen jollain kaavalla.

Tämähän ei ole ongelma esimerkiksi lenkkeillessä, jollon se syke muuttuu sitä mukaan miten rasitus vaihtelee. Salitreeni sen sijaan on rasittavuudeltaan pätkittäistä ja huippusykkeet on hetkittäisiä, mutta kuitenkin usein toistuvia. Näin ollen syketasosi on korkea myös sarjojen välissä, vaikka makaisit liikkumattomana lattialla.

Esimerkki:

Teet vaikka 45sek kyykkysarjoja minuutin palautuksilla ja sarjan lopussa syke on noussut vaikka 180. Tämän jälkeen istut penkillä minuutin ja syke rupea laskemaan. Et siis tee mitään. Tästä huolimatta sykkeesi on minuutin lepotauon alussa ollut 180 ja laskenut siitä hiljalleen. Näin ollen mittari laskee koko tuolle ajalle suurempaa kulutusta ja näin aiheuttaa vääristymää sinne kalorikulutukseen. Siitäkin huolimatta, että tietysti kroppa on kovemmilla kierroksilla eli työskentelee kyykkysarjan lepotauolla enemmän kuin normaalisti sohvalla istuessa.
Eli tiivistettynä sykkeeseen perustuva laskenta esimerkiksi tunnin ajalle antaa lukemaa, joka "oikeasti" tarkottaisi 60min treeniä koko ajan jumpaten vaikka sykealueella 120-180 painottuen sinne yläpäähän. Tosiasissa salireenistä hieman riippuen, voi puolet (tai enemmänkin) olla palautumiseen kuluvaa aikaa, jolloin ei tehdä mitään.

Tästä on täällä pakkiksellakin ollut usein puhetta ja googlella/searchillä löytyy lisää pohdintaa. Ja jos joku pitää tätä paskapuheena, niin nou hätä, mittari kylkeen ja salille kokeilemaan. Itse testailin tätä viimeksi joskus joulukuussa ja sain sellasella toipilaan olkapään takia kevennetyllä yläkroppatreenillä kulutukseksi ~1200kcal reilun tunnin puuhastelulle. Tollaseen lukemaan saa kuitenkin ihan tosissaan jumpata vaikka lenkillä tms airobisella suorituksella. Salitreenihän ei loppupeleissä ole sitä kaikkein kuluttavinta liikuntaa verrattuna esim normi airobiseen, ja tästä myös löytyy debattia pakkiksella ja arvioita siitä, mikä suunnille on salitreenin kulutus.

Erityisen ongelmallinenhan tämä on laihduttajille, sillä intake menee kyllä vituiks jos reidenloitontajareenillä saadaan tällasia arvoja ja sit vedetään himassa lisää safkaa naamariin, koska kunnon treenin jälkeen se on mahdollista.

P.S Nuo sykelukemat oli nyt vain esimerkkejä eli jos jonkun syke kyykyssä on paljon alle/yli 180, niin ei siitä nyt kannata piipittää.

Meinasin jo alkaa servaamaan ammattikoulusta hankitulla argumentointi taidoillani, mut taidan jättää väliin :D

Mutta jos mun syke on vaikka kovassa kyykkysarjassa/sen jälkeen 2min 175bpm. Sitten se vaikka laskee 150bpm 3min ajaksi. Niin eikö kone laske mulle kulutuksen tosta 2min/174bpm ja 2min/175bmp erikseen molemmista? Vai mitä vittua. En nyt hiffaa.

Back
Ylös Bottom