Sykemittari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: ⌚🔥 SYKEMITTARI 🔥⌚

Meta description: Tarkkuutta treeniin, dataa palautumiseen ja sykelukemat jotka kertovat totuuden – pysy kartalla jokaisella askeleella.

Koodi:
Kärsin LIEVÄSTÄ sydänviasta, joten failureen ei ole terveellistä pyrkiä, ja pitkäaikaista rasitusta tulisi välttää.

Jos tuo on tilanne niin suosittelisin kyllä sykemittarin käyttöä. Eihän siitä ainakaan mitään haittaa ole. Sitä miten tarkasti se mittaa kalorien kulutus en osaa sanoa, mutta luotettavasti se ainakin sykkeen sulle kertoo. Sen avulla voit myös vähän tarkastella milloin on sykkeet laskenu "tarpeeksi" jotta voit seuraavan sarjan rykästä. Ja onhan se tietysti pitkässä juoksussa mukava huomata miten kunto kasvaa ja sykkeet pysyy alempana.

Itse sain sykemittarin (Polar FT7) joululahjaksi, ja oon käyttänyt sitä seuratakseni treenin kovuutta ja näin kuihtiksella myös kalorikulutusta. Voimatreeneissä max sykkeet 180 tienoolla, kun taas loppuviikon volatreeneis hätäset 160. Normaalisti menee treeneissä sen 60-75min, ja siinä ajassa kalorikulutus on 1100-1350kcal voimapäivinä, 800-1000kcal volapäivinä. Kaikkiin on laskettu mukaan kevyt alkulämmittely ~10min kuntopyörää/crossaria/juoksumattoa. Massaa on 95kg bulkkifläsällä.

Meillä halpa crosstrainer mittaa kalorit pelkästään poljetun matkan perusteella. Vastuksella tai nopeudella ei ole merkitystä ilmoitettuun tulokseen... :(
Kyllä minä enemmän luotan sykemittarin näyttämään lukemaan. Nopeudesta/vastuksesta riippuen noin tunnin treenissä palaa 300-500 Kcal 70 kiloisella miehellä.

Minulla kuntopyörä antaa noin 1,5-kertaisen kalorinkulutuksen verrattuna sykemittariin (tyypillisesti 900 - 1100 kcal/tunti tehoista riippuen). Sykemittari puolestaan antaa hieman nyrkkisääntöä 1 kcal/km/paino kg pienemmän (-10%) energiankulutuksen juoksumatkoilla.

Mun Garmini näyttää 100 kcal tarkkuudella kulutuksen, kun käyn esim. hiihtämässä. Mut mä käytän kanssa METSsiä, missä itse lasken kulutukseni.

http://prevention.sph.sc.edu/tools/docs/documents_compendium.pdf

Linkin listasta haen itselleni kertoimen esim. sali on 6. Kaava menee kuta kuinkin näin: kerroin*aika(aktiviteettiin käytetty)*paino.
Esimerkkinä mä kulutan perustreenissä: 6*1,5*105=945kcal. Mulla on toi on pitänyt kutinsa.

Tähän vanhaan ketjuun varmaan voi kysyä, kun en muutakaan ketjua koskien sykemittareita löytänyt.
Eli kun nuissa lenkeissä tuntuisi tärkeää olevan oikea syke niin mistä kannattaisi tilata sykemittari?

Mittari saisi olla mahdollisen halpa, mitään muuta ei mittarissa tarvtse oll kun se sykkeen mittaus.

Itsellä löytyy ainakin tollanen Polarin perusmittari, Intersportissa taisi olla 60e ja hyvin toiminut. Citymarketissa näin Karhun sykemittarin jollain ~45:llä eurolla, mutten osaa sanoa laadusta.

Tosta hyvä sykemittari.

Suunnon t4d ollu meikäläisellä ja toiminut ihan ok. Ei kande välttämättä suuntoa ostaa jos tykkäät uida. Ei meinaan noi uudemmat ainakaan toimi vedessä. Vanhemmat vissiin toimis, mutta kuka sitä nyt vanhempaa mallia haluaa ostaa.

Ite omistan Suunnon T3C, omiin tarpeisiin tyytyväinen. Pääsääntösesti kaupittelevat nykyään lähes samaa mallia T3D, hieman kalliimmalla toki. Harmittaa vaan, että jos haluaa jotain ekstraa tuohon, niin joutuu ostaan uuden 100€ laitteen. Esim. matkan pituuden mittaamiseksi GPS Pod. Jos koneelle haluaa tiedot niin PC Pod jne.

Tällä hetkellä suunnitelmissa T6D, jossa paljon enemmän itteä himottavia toimintoja. Toki oon antanu itteni ymmärtää, että Garmin on hypänny jopa sykemittareissa Suunnon ja Polarin edelle (siinä suhteessa, että rannetietokoneessa paljon enemmän juttuja ittessään, kuten GPS). Miinuspuoli on, että ovat pääsääntösesti helvetin rumia. Suunto vie omasta mielestäni voiton "ulkonäön puolesta". Pidän näes sitä myös ihan vallan rannekellona.

Paristot kesti ensimmäisen satsin aikana Suunnon laitteissa: Rannetietokone= 6kk, Comfort sykevyö=8kk mutta sitten GPS Pod syö kovalla pakkasella AAA-paristot muutamassa tunnissa.

Ominaisuuksia karkeesti: Sykealueen seuranta, reaaliaikainen harjoitusvaikutuksen seuranta, liikunta-aktiviteetin seuranta (15 viimeistä harjoituskertaa kellon muistissa), kellotoiminnot (ei ajanottoa), kulutuksen seuranta, saa kytkettyä GPS Pod:n, Foot Pod:n, PC Podin langattomasti.

Nykyään aika hankalasti lenkin alkuun ottaa sykkeen vyöstä (noin vuoden käytön jälkeen) - ellei vyötä ole kostutettu. Toki voi johtua siitä, että hikoilu koventanyt vyötä aika lailla (vaikka koittanut aina pestä treenin jälkeen).

Ja tuohon uintiin liittyen, mikään sykevyö + rannetietokone ei fysiikan lakien mukaan pelaa vedessä. Langaton tiedonsiirto ei vaan kulje oikeen mitenkään vedessä. Ainoa tapa, millä voit tallentaa uinnin sykealueet on tallentavat sykevyöt (Memory belt).

Yleisesti: Polariin en voi verrata, koska en ole koittanut. Oma yleisarvosanani on Suunto T3C:lle about 4.

Polarilta kaikki muut paitsi 800-sarja lähettää vedessä. Itellä suunnon t4c + gps + pc pod. GPS:ää en oikein käytä kun puhelin toimii kartturina ja soittimena. PC pod toki ihan kätevä jos haluaa movescount:iin lisäillä tietoja. Ihan tyytyväinen olen ollut, ostaisin ehkä jopa uudestaan.

Garminista olen kuullut että kalorinlaskuri ottaa pelkästään matkasta/ajasta, eli ei paljon sykkeet vaikuta. Eli siinä suhteessa se on jopa heikompi kun polarin/suunnon.

Muita ? Esim ?

Vähän miettinyt jos hommais itselle joululahjaksi sykemittarin. Ei ole aikaisemmin ollut mitään, mutta ajattelin että parempi ostaa samantien joku vähän parempi niin ei sitten kaduta myöhemmin. Kiinnostaisi lähinnä seurata miten se kroppa suhtauu tuohon kuntosalitreeniin, ja vaikka kuntopyörällä ja crossrainerilla tietty näkee nykyisin ihan kivasti noita sykkeitä ja kalorimääriä, niin haluaisin seurata pidemmällä välillä kehitystä mitä kunnossa tapahtuu. Eli sellainen sykemittari mistä saisi datan tuotua PC:lle pitäisi ainakin olla. Lenkkeiltyä ei juuri tule, mutta kesällä ajelen pyörällä kohtuullisesti ja olisihan se GPS toiminto silloin ihan kiva. Ei kuitenkaan välttämätön. Mahdollisesti siis sellainen mittari käy mihin voi jälkeenpäin lisätä GPS toiminnon jollain lisäjutulla, jos tarvetta vielä enemmän tulee. Muutamia mahdollisia malleja olen tuohon jo etsinyt. Saa sanoa kokemuksia ja toki suositella jotain halvempaakin mallia, jonka luulisitte minun tarpeisiin riittävän.

Polarin FT60 tai FT80 näyttäisi kyllä aika päteviltä peleiltä. FT80 hinta näyttäisi olevan n.165€. Onko kellään niistä kokemuksia? Ja ymmärsinkö oikein, että vaikka tuolla --> http://www.polar.fi/en/products/improve_fitness on noiden kohdalla toi GPS merkki, niin niihin pitää silti hommata erikseen sellainen lisä gps-lähetin?

Suunnolta näyttäis TD3 tai M5 olevan samoja hintaluokkia,. Mitään kokemuksia noista verrattuna Polareihin? Garminilta noi paremman näköiset Forerunnerit näyttää olevan 250-350euroa. Forerunner 305 joka nyt olis tuohon samaan hintaluokkaan niin näyttää musta helvetin rumalta, joten en oikein noista tiedä.

Itse ajatellin että kun on toi hyvä suomalainen Sports Tracker ohjelma puhelimelle, ja muutenkin jo musiikin takia on aerobisessa puhelin mukana, niin hankkii Sports Trackerin lanseeraaman ihan Polarin valmistaman bluetooth sykemittarin:
http://www.sports-tracker.com/blog/hrm/

Huomiona, niin vaikka tuo ohjelma on myös iPhonelle, niin tällä hetkellä tuo mittari toimii vain Symbian ja Android ohjelmien kanssa. Ongelmana on Applen suljettu bluetooth ympäristö, joten tuo sykemittari ei vielä saa yhteyttä muodostettua iPhoneen.

Mä en oikein ite nää että ostaisin tuollaisen jonku kellon jota muuten en edes pitäisi, ja muutenkin hankalempi käyttää. Plus nuo tyyriimmät on jo melkeinpä älypuhelimien hintaisia. Puhelin kuitenkin menee esim. käsivarsikotelossa todella mukavasti.

Eli vaatiiko toi puhelimen siihen läheisyyteen käytön aikana, vai voiko ne tiedot ladata myöhemmin siitä puhelimeen? Ja pitääkö olla nettiyhteys älypuhelimessa käytön aikana? Tällä hetkellä ainakin puhelimen pitäminen salilla mukana olis vähän vaikeeta, mutta kai se menis jos tollaisen kotelon hommais.

Itseasiassa mä vähän yllätyin kun aloin kattelemaan noita kellosykemittareita, että nehän näyttääkin nykyisin aika hyvältä. Ainakin noi Polarin ja Suunnon mallit. Vapaa-ajalla en näkis ongelmana käyttää niitä. Töissä tietty sit käyttöön vähän parempi kunnon kello.

Polarin FT60 tai FT80 näyttäisi kyllä aika päteviltä peleiltä. FT80 hinta näyttäisi olevan n.165€. Onko kellään niistä kokemuksia? Ja ymmärsinkö oikein, että vaikka tuolla --> http://www.polar.fi/en/products/improve_fitness on noiden kohdalla toi GPS merkki, niin niihin pitää silti hommata erikseen sellainen lisä gps-lähetin?

Ittellä on toi FT60 ja on toiminut hyvin niin -28 pakkasessa kuin +90 asteen saunassa. Miinuksena tuo GPS-podi mikä tarvii ostaa kaveriksi, jos tykkää seurata vauhtia ja matkaa. Se nimittäin syö paristoja ihan liikaa mun makuun. Eikä se myöskään piirrä karttaa reitistä. Mutta ihan vain sykemitarina FT60 on oikein soiva peli.

Eli vaatiiko toi puhelimen siihen läheisyyteen käytön aikana, vai voiko ne tiedot ladata myöhemmin siitä puhelimeen? Ja pitääkö olla nettiyhteys älypuhelimessa käytön aikana? Tällä hetkellä ainakin puhelimen pitäminen salilla mukana olis vähän vaikeeta, mutta kai se menis jos tollaisen kotelon hommais.

Itseasiassa mä vähän yllätyin kun aloin kattelemaan noita kellosykemittareita, että nehän näyttääkin nykyisin aika hyvältä. Ainakin noi Polarin ja Suunnon mallit. Vapaa-ajalla en näkis ongelmana käyttää niitä. Töissä tietty sit käyttöön vähän parempi kunnon kello.
Joo, siis tossa oletetaan että puhelin mukana, siinähän se idea. Netti + GPS päällä.

Mulle toi sopisi, kun aerobisessa on puhelin muutenkin mukana koska se striimaa Spotifytä. Siinä mielessä erillinen olisi outo hankinta. Etäisyys kuitenkin on metrejä, että vois se vieressä lattiallakin olla. Tosin mulla nyt ei salilla muutenkaan mitään sykettä tule katsottua (punttia vain)..

Toi oli vain heitto erilaisesta ratkaisusta. Ei se varmasti kaikille sovi. :)

Pitäis löytää hyvä omaan käyttöön. Talvella hiihdän ja kesällä olisi tavoitteena puolimaratoni aikatavoitteella. Eli joku harjoituspäiväkirjahomma olisi hyvä lisä. Samoin gps, että näkee lenkkien pituudet.

Nyt on ollut Suunton T1, mikä meni rikki ja nykyinen Polarinkin perusmittari meni jo rikki...

Pitäis löytää hyvä omaan käyttöön. Talvella hiihdän ja kesällä olisi tavoitteena puolimaratoni aikatavoitteella. Eli joku harjoituspäiväkirjahomma olisi hyvä lisä. Samoin gps, että näkee lenkkien pituudet.

Nyt on ollut Suunton T1, mikä meni rikki ja nykyinen Polarinkin perusmittari meni jo rikki...
Garminin FR 110 tai 210 lienee parhaita kyseiseen tarpeeseen. GPS integroituna laitteen kello-osaan ja harjoituspäiväkirja tallentuu nettiin.

Back
Ylös Bottom