Sykemittari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: ⌚🔥 SYKEMITTARI 🔥⌚

Meta description: Tarkkuutta treeniin, dataa palautumiseen ja sykelukemat jotka kertovat totuuden – pysy kartalla jokaisella askeleella.

Tulisi tietää, mihin mittaria tarvitsee ja mitä ominaisuuksia haluaa.
Itse mittaan sykkeitä kun teen jotain aerobista, mailapeleistä lenkkiin ja vaikka kotitöihin. Puntilla taas en mittaa sykettä, mutta kello on mukana jotta voi katsoa taukojen pituutta.
En tarvitse niinkään matkamittaria, koska osaan kyllä katsoa kartasta, mitä matkaksi tulee. Ja kun oppii hiukan tuntemaan omaa lenkkeilyään, pystyy matkaakin arvioimaan aika hyvin.

Olisihan se mukavaa, kun tulisi kaikki data lenkiltä suoraan tekstiviestillä puhelimeen, kun suihkusta tulee.
Ja kehotus seuraavaan reeniin. Mutten koe tarvitsevani näitä ominaisuuksia.
Näiden seikkojen takia valitsin muutama vuosi sitten Polarin F6, ja on toiminut kuin moitteetta.

Syke-alueet olisi hyvä käydä selivttämässä ihan oikeassa testissä, fillarilla tai matolla tai miten vain.
Tämän kaltaiset mutu-hommat, joissa pk-lenkkeilijät sanovat, että menin ka. 142 sykkeellä, koska tuntui hyvältä, on syytä unohtaa. Voisin väittää, että tuossa mennään liian kovaa.
Mulle mitattiin pk-lenkin yläsykkeeksi 136, joka on "liian hidas", mutta kuitenkin tämän alle juostuna kehittyy juurikin se pk. Alle 162 mennää vk-lenkkiä, ja kaikki sen yli on maksimille.
Ja huonokuntoisuudestani on turha puhua, VO2max oli testissä 57,5, laktaatille sain arvon 16,8. Minut testattiin kahdesti, tammikuussa ja huhtikuussa, jotta saataisiin hiukan varmempaa dataa, jotta saadaan harjoitteluun hiukan järkeä. Nimimerkillä: Juoksin joskus kympin lenkkiä, niin kovaa kuin pääsin. Ainoastaan.

Mutta noi taas menee johonkin muuhun lankaan, kun sykemittariin. Vastaus alkuperäseen kysymykseen; tarpeesi, budjettisi ja halusi kesken kompromissi.

Mitä tulisi ottaa huomioon sykemittaria ostaessa? Muuta, kuin että rinnalle tuleva vyö on sopiva ja että tuote on ehjä jne..

Tarkoituksena on hankkia luotettava mittari, eikä pilipalimittari. Sykettä siis lenkeillä tarkastelen, ja mikseipä muullonkin; salilla, puulaakipeleissä jne. , ja HIIT:n jälkeistä leposykettä.[/U]

Jos tosiaan haluat vain sykkeitä mittailla, niin varmaan aika edullisellakin mittarilla pärjää. Itse olen aina luottanut Polariin, Suunto kelpaisi yhtä lailla myös. Nykyinen mittarini on Polarin S210 ja olen erinomaisen tyytyväinen: yksinkertainen käyttää, toimii luotettavasti ja suht siro kädessä. Mittarissahan on ties mitä ominaisuuksia, vaikkei ole (kai) läheskaan sieltä kalleimmasta päästä. Itse en ole kuitenkaan oikeastaan kaivannut lenkeiltäni muita tietoja kuin reaaliaikaisen sykenäytön, ajan, lenkin keskisykkeen, maksimisykkeen, ajanoton (vetoharjoituksissa) ja sen, että kello pitää tallessa muutaman edellisen treenin tiedot. Lienevät aika perustoimintoja ja ovat siis riittäneet omalla kilpaurheilu-urallani. Tietysti joku dataa rakastava henkilö kaipaa kaikki mahdolliset tiedot lenkistään... :)

Sykemittarin lähetinvöitä on erilaisia ja niistä varmaan vain kokemuksen kautta voi varmasti sanoa, mistä eniten tykkää. Ainakin Polarilla on sekä muovisia ("kovia") että pehmeää kangasta olevia vöitä. Itse en ole noista kankaisista oikein innostunut, kun ensimmäiseni meni niin nopeasti epäkuntoon (olisi kai pitänyt säännöllisemmin käyttää pesukoneessa, kun itse hoidin puhdistuksen käsipesulla..).

Onko noi Suunnon podien GPS mistään kotoisin? Olen käyttänyt Nokia n95:n gps:n avulla Nokian omaa sports trackeria ja se GPS on ihan sukka. Ei voi luottaa sitten juuri yhtään. Nopeus on ihan mitä sattuu.
Miten on asian laita näiden podien kanssa? Mietin vaan, että kehtaako tuota Suunto t3d pakettia ostaa, jonka mukana tulisi podi. Sen hinta on 179e, mutta ilman podia tuo t3d olisi vain 115e.

Minkä kokoinen vyö noissa paketeissa tulee mukana? Nettikaupoissa ei esim. Suunto T3c:tä tilattaessa missään kysellä vyön kokoa, mutta Suunnon sivuilla vöitä näyttäisi olevan kokoina XXS-XL.

Ostin ennen tämän vuoden HCRää Garmin Forerunner 405. Ja olen ollut todella tyytyväinen.
Kellossa sisäänrakenettu GPS ominaisuus ja mm VirtualPatner mahdollistaa harjoittelun aikaa ja tahtia vastaan. Vaikka en ole mikään kilpatason urheilija mielestäni tämä tuo kivasti lisämotivaatiota kun saa ite syöttään kelloon esim päivän intervallitreenin. Hintaa on 300€ paikkeilla, riippuu mistä ostaa.

Olen ajatellut hankkia ihan perustason sykemittaria, jossa näkyisi kalorinkulutus, sykkeet ja mahdollisesti liikuttu matka ja aika. Voitteko suositella jotakin tiettyä mittaria, ja löytyykö millasia kokemuksia? Itse silmään osui näin aluksi Suunto T1 -mittari, halpa perusmittari, mitäs mieltä olette?

Taitaa olla Polar ja Suunto molemmat laadukkaita peruskamppeita. Ihan halvimmat Polarit ja Suunnot eivät kuitenkaan GPS-palikkaa tue, ja yleensä se GPS pitää ostaa erikseen. Toinen vaihtoehto olisi kännykkä missä on GPS ja bluetooth, sekä sille kaveriksi Polar WearLink+ bluetooth-sykevyö.

Itse hankin kanssa joskus 2007 Suunnon perusmallin ja se on ollut aivan riittävä. Siinä oli kolme eri syke "ryhmää" ja muut perusominaisuudet. High-end versioissa on sitten näitä sali jne lihaskunto-toimintoja, mutta en oikeasti näe tekeväni niillä mitään.

Iphonen kanssa juokseminen on jotenkin vammaista, mutta nuo GPS tiedot ovat mielestäni motivoivia ja muutenkin mukavia (saisihan sen jotenkin itseensä köytettyä, ettei hölsky taskussa jne, mutta...) Fillarointiin sopeutuu hyvin, mutta tietty juostessa tuo GPS ominaisuus olisi plussaa mittarissa.

Itselleni helpotti esimerkiksi dieetillä se, että sai ne kaloritiedot tarkasti. Helpotus oli lähinnä oman pään sisällä, mutta jos mittari näyttää 1000 kaloria poltettu, voi hyvällä omatunnolla syödä...

Itellä on suunnon t4 ja siihen footpodi ja bike podi.. Ihan oon tykännyt, mitä nyt Heartbeltin kanssa on välillä ongelmia.

Mulla on 2½ vuotta ollut Polarin perusmittari (F11, maksoi silloin reilun satasen muistaakseni) ja oon ollut tyytyväinen. GPS:ää (tai sellaisen liittämismahdollisuutta) siinä ei ole, mut kun en raaskinut toimivaa sykemittaria päivittää uudenpaan malliin, niin ostin lenkkariostosten yhteydessä Nike+ Sportbandin, josta näkee melko tarkasti juostun matkan ja vauhdin (kunhan sen ensin kalibroi). Nyt jos olisin ostamassa uutta sykemittaria, niin ostaisin kyllä ehdottomasti sellaisen mallin, jossa on valmiina se GPS tai johon voi ostaa lisävarusteena sen GPS-palikan. Yks tuttu käyttää myös Nokian jotain sovellusta (SportTracker?) tuohon matkan mittaamiseen, mut itse ei tulis mieleenkään raahata jotain puhelinta taskussa juostessa.

Se viiva häviää siitä koska se on jo piipannut että aloitappa seuraava sarja, eli sulta o jääny se huomaamatta :dance:

Hankin peruskuntopyörän, johon ei syötetä mitään painoa, pituutta ym, mutta joka näyttää silti summitaiset kalorit vastuksen ym. perusteella.
Eilen ajelin pyörällä n 40 min 6:s vastuksella (tasot 0-8) ja mittari näytti noin 420 kcal. Hyvä juttu, ajattelin. Vyötäröllä oli myös uudenuutukainen sykemittari, jossa tiedot ajantasalla painoineen ym ja kuinka ollakaan sykemittari näytti kulutukseksi vain noin 180 kcal! Voiko olla näin suuri ero? Polkiessa tuli hiki ja hengästytti joten tunsin tosiaan polkeneeni. Nyt meinaa motivaatio loppua tuon fillarin suhteen jos se ei oikeasti ton enempää kuluta. Kukahan tietäis kumpaa lukua uskoa vai pitäskö ottaa keskiarvo? :wtf:

Kyllä sykemittari antaa tarkemman tiedon reilusti. Epäilen että olet aika pienikokoinen tyttö?

No, helppoa tietä onneen ei ole, saat varmasti kulutuksen nousuun kun jatkat treenaamista. Yksi vaihtoehto voi olla jos epäilet sen sykemittarin toimivuutta, niin siirrä se sykevyö toiseen paikkaan kehossa.

Musta tuntuu, että mihinkään sykemittariin ei voi hirveästi kuitenkaan luottaa. Niiden kalorien laskeminen perustuu parhaimmillaankin hyvään arvaukseen. Ei sydämen sykkeen perusteella voi tehdä hirveän tarkkaa arviota siitä mikä on tehty työ. Hyväkuntoinen voi nousta rappuset ylös ilman, että syke juuri nousee ja kuluttaa siinä kaloreita määrän X. Saman painoinen ja samaa sukupuolta oleva huonokuntoinen henkilö taas nousee samat rappuset ja pumppu huutaa apua. Tehty työ on sama, mutta mittari olettaa jälkimmäisen työn paljon suuremmaksi, koska sykekin oli paljon korkeampi. Onhan joissakin mittareissa näitä kuntoluokkia, mutta ei niilläkään sitä mittaria tarkaksi saa. En oikeastaan tiedä mitä hienoja järjestelmiä hienoissa mittareissa on, mutta ei tule mitään mieleen millä saisi oikean kalorimäärän paremmin kuin suurinpiirtein sinnepäin. Se voisi olla yksi, että mittari mittaa sykettä, maaston korkeuden vaihtelua ja matkanopeutta ja tietää mikä on liikkumistapa, henkilön paino, pituus, sukupuoli ja kehonkoostumus, niin voidaan päästä jo aika lähelle.

Edit: Tulikin vielä mieleen, että olikos siinä kuntopyörässä minkäänlaista sykemittaria ja mahtaako se käyttää sitä kalorien laskemiseen? Nimittäin tollanen paikallaan pysyvä laitehan tietää kalorit ihan tarkalleen ilman sykemittariakin, jos siihen on sellainen järjestelmä asennettu. En tiedä onko tällaisia missään, mutta käytännössähän kuntopyörä voi tietää parin anturin avulla mikä energiamäärä sen polkimien pyörittämiseen tarvitaan. Silloin se ei tarvitse mitään muuta tietoa ja antaa kalorit tasan oikein.

Kuntopyörässä ei ole minkäänmoista sykemittaria.
Te jotka kuntopyörillä poljette, luotatteko sen kalorimittaukseen?
Silloin se mittaa tehtyä työtä suoraan polkimista ja on ainakin teoriassa mahdollista, että se näyttää 100% oikein. Käytännössäkin varmaan. Se mittaa siis ihan suoraan fysiikan suureita ja silloin siinä ei ole mitään muttia enää, vaan se on oikein.

E: Siis polkimien pyörittämiseen käytetty työ ei ole tietenkään ihan sama, kuin ihmisen siinä satulassa kuluttama energia. Siihen vaikuttaa polkemistekniikka ja se, että ihmisen hyötysuhde ei ole 100%. Mutta sen polkimien pyörittämiseen käytetyn työn se kone varmaan tietää. Sitä en tiedä onko siihen laskeskeltu jotain hyötysuhdejuttuja. Kulutettu energiahan on siis oikeasti suurempi, kuin polkimien pyörittämiseen vaadittava energia.

Sykkeen mittaus painon pudotuksessa on epävarma tekniikka eikä anna mitään luotettavia tuloksia. Paras tapa on hankkia toistotarkka puntari ja käydä vaa'alla joka aamu. Siitäpä se selviää parin päivän kuluessa onko kulutus + vai - merkkistä.

Jos nyt summassa pitäisi veikkailla niin pyöräillä polkemista aerobisella sykkeellä 40 min kuluttaa varmaan kaloreita 200-300 kcal, toki kaikesta mahdollisesta riippuen.

Onko kokemusta sykemittarin käytöstä fyysisessä päivätyössä? Olis hienoa nähdä paljon about kaloreidenkulutus, kun tekee raskasta työtä 8-10h. Tietenki mittarin tulis kestää pakkasta ja hieman kosteuttakin, kestääköhän suurinosa? Koviaki pakkasia useamman tunnin? Onko kaikissa sykemittareissa joku remmi, mikä pitää olla rinnan ympärillä, vai mahdollisesti malleja joissa vain tuo kello? Kaikista varmaanki löytyy sekuntikello?

Back
Ylös Bottom