Sykemittari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: ⌚🔥 SYKEMITTARI 🔥⌚

Meta description: Tarkkuutta treeniin, dataa palautumiseen ja sykelukemat jotka kertovat totuuden – pysy kartalla jokaisella askeleella.

Olisko REM-vaiheita?

On kyllä ollut itsellänikin monasti mielessä. Tuo vanha Suunto T4 ei vaan taija tallentaa kauheesti käyriä.

Olen käyttänyt Polar A300 jo vuoden päivät, 24h/7 koska halusin seurata unenlaatua, päivittäistä kalorinkulutusta, keskiarvosykkeitä jne. Halusin myös ymmärtää miten raskasta työni laivalla lopulta on koska työviikon jälkeen olen ekana vapaapäivänä kuin koomassa.
Tämä mittari näyttää Levottoman unen määrän ja Rauhallisen unen määrän. Huomasin että mitä huonommin nukuin, sitä selvemmin se osoitti että lähestyin jonkinlaista burn out vaihetta ja oli pakko keventää treenin määrää laivan punttisalissa ja käyttää ne vapaatunnit siellä oikeasti huilimiseen jotta yöunien laatu paranisi.
Kun se mittaa päivän aktiivisuutta, askeleita (myös sivuaskeleet mukaanlukien) kertyy 35-40 tuhatta ihan kevyesti (meillä on paljon portaita) ja osa päivän aktiivisuudesta vastaa n. 30 min. reipasta hölkkää. Ripeää kävelyä kertyy 5-7 tuntia, seisoskeluun verrattavaa nelisen tuntia.
Joten unen seuraaminen tämmöisillä nykyajan mittareilla on ainakin meikäläisen mielestä erittäin fiksua.

Ylösnostoa sykemittareille. Mittareiden käyttökokemuksia ja suosituksia? Itse haluaisin mitata stressitasoa, lenkkeillä sopivalla sykkeellä, soutaa ja voimailla. Olen ajatellut, että jokin näistä: Garmin vivoactive 3, Suunnon trainer tai sport, Polarin v800 tai m600. Ehdotuksia, kokemuksia?

Ylösnostoa sykemittareille. Mittareiden käyttökokemuksia ja suosituksia? Itse haluaisin mitata stressitasoa, lenkkeillä sopivalla sykkeellä, soutaa ja voimailla. Olen ajatellut, että jokin näistä: Garmin vivoactive 3, Suunnon trainer tai sport, Polarin v800 tai m600. Ehdotuksia, kokemuksia?

Ostin just Garmin forerunner 235 ja tuntuu ainakin näin kahden käyttökerran jälkeen sopivalta itselle. Mittaa sykkeen ranteesta, joka ainakin tasavauhtisessa suorituksessa pitää paikkansa hyvin. Intervalleissa ei oikein ehdi mukaan eli jos niistä haluaa täsmällistä sykettä niin sitten pitää ostaa sykevyö. Itselle tärkeimmät on keskisykkeen mittaus ja sitten helposti asetettavat rajat. Ilmoittaa automaattisesti kilometrin välein ajat piippaamalla ja sitten treenin lopuksi ennätykset. Noitahan saa helposti muutettua asetuksista mitä ilmoittaa ja mitä ei. Latasin kännykkään garmin connectin ja tiedot siirtyy sinne automaattisesti.

Tossahan on lisäksi kaikki aktiivisuushommat sun muut jos niitä haluaa käyttää. Itse käytän vaan juoksutreeneissä niin otin kaikki pois päältä. Akkua meni tunnin lenkillä muutama prosentti.

169€ oli tarjouksessa.

Ostin Garmin vivoactive 3 sykemittarin. Liikkeissä esim XXL ja Gigantti ei ole näytekappaleita millä voisi kokeilla toimintoja tai myyjä voisi esitellä. Ainoastaan kuoret löytyy liikkeestä malliksi. Pidän laitetta jatkuvasti kädessä kellona ja tämähän mittaa stressitasoa. Tutustunut olen sen moninaisiin ominaisuuksin, ihan kelpo laitteelta vaikuttaa....

Onko kenelläkään ollut ongelmia Suunto Spartan Sport-mallin sykkeiden kanssa? Ostin mittarin lokakuun alussa ja tammikuussa mittari ei enää löytänyt sykettä. Vaihdoin pariston lähettimeen, mutta ei auttanut. Kävin reklamoimassa Stockmannilla, josta olin mittarin hommannut, ja lähettivät tehtaalta uuden sykevyön sekä lähettimen tilalle. Taas on kuitenkin alkanut sama ongelma. Mittari löytää sykkeen ehkä joka kolmannella kerralla ja silloinkin saattaa alkuun näyttää ihan mitä sattuu. Harmittaa ihan sikana, kun vanhan Polarin kanssa ei ollut mitään ongelmaa, mutta myyjä vakuutti Suunnon olevan paljon parempi nykyään kuin Polar, joten otin Suunnon.

Onko kenelläkään ollut ongelmia Suunto Spartan Sport-mallin sykkeiden kanssa? Ostin mittarin lokakuun alussa ja tammikuussa mittari ei enää löytänyt sykettä. Vaihdoin pariston lähettimeen, mutta ei auttanut. Kävin reklamoimassa Stockmannilla, josta olin mittarin hommannut, ja lähettivät tehtaalta uuden sykevyön sekä lähettimen tilalle. Taas on kuitenkin alkanut sama ongelma. Mittari löytää sykkeen ehkä joka kolmannella kerralla ja silloinkin saattaa alkuun näyttää ihan mitä sattuu. Harmittaa ihan sikana, kun vanhan Polarin kanssa ei ollut mitään ongelmaa, mutta myyjä vakuutti Suunnon olevan paljon parempi nykyään kuin Polar, joten otin Suunnon.
Ihan täysin asiasta mitään tietämättömänä, kostutatkos tuon sykevyön jollain ennen käyttöä,geelillä?

Kostutan ihan vedellä pitämällä hanan alla vyötä. Se on tuntunut aiemmin aina riittävän.

Itsellä polarin kanssa samoja ongelmia ollut. Parantunut huomattavasti kun kastellut kunnolla myös rintakehän alusen mihin vyö tulee kiinni.

Koitan seuraavaksi tuota, mutta olen kyllä skeptinen, koska ekat kolme kuukautta tuo on toiminut moitteetta ja sitten tulee seinä vastaan, vaikka kaikki olen tehnyt samoin.

Tarvitsisin uuden laitteen, vaatimuksia:
-gps
-automaattinen väliaika vakiomatkan jälkeen, säädettävä
-äänimerkki säädettävin aikavälein
-nykyinen keskinopeus (ei sellainen kuin joissain Garmineissa, joka arvioi kilometritahdin mikäli jatketaan nykyistä nopeutta)
-nykyiseen kierrokseen kulunut aika saatava erikseen näytölle

Löytyykö näillä spekseillä suosituksia? Kiitos.

Omien käyttökokemusten perusteella Garmin XT920:ssa ja Fenix 5:ssa ko. ominaisuudet. Eri lajien näytöt myös muokattavissa mieleisiksi.
*edit* typo

Hankin sen Suunnon Spartan Trainer Wristin tuossa viime syksynä. Muutaman kuukauden se toimi, mut sitten eri ominaisuudet alkoivat putoilla pois ja ongelmia alkoi ilmaantua vähän asiassa kuin asiassa. Tukipalvelu on ollut tukossa, eli ilmeisesti muillakin on Suunnon kanssa ongelmia.
Heitin lelun nurkkaan ja kävin ostamassa toisen laitteen. Olipa pettymys.

Hankin sen Suunnon Spartan Trainer Wristin tuossa viime syksynä. Muutaman kuukauden se toimi, mut sitten eri ominaisuudet alkoivat putoilla pois ja ongelmia alkoi ilmaantua vähän asiassa kuin asiassa. Tukipalvelu on ollut tukossa, eli ilmeisesti muillakin on Suunnon kanssa ongelmia.
Heitin lelun nurkkaan ja kävin ostamassa toisen laitteen. Olipa pettymys.

Itellä taas päinvastaiset kokemukset. Spartan Trainer Wristin tilasin aikanaan ennakkoon ja varmaan ensimmäisten joukossa sen sain. Päivästä 1 toiminut täysin moitteetta ja kokoajan tippuu vielä hyviä päivityksiä vehkeeseen. DCRainmaker näyttää myös halvemman pään triathlonkelloksi tuota suosittelevan.

Mitä sykemittaria suosittelette hintaluokassa halpa? Ovatko olkavarresta mittaavat luotettavempia? Ja pitäisi mahtua isoonkin hanskaan kun perus terkkareiden jutskat eivät mahdu.

Mitä sykemittaria suosittelette hintaluokassa halpa? Ovatko olkavarresta mittaavat luotettavempia? Ja pitäisi mahtua isoonkin hanskaan kun perus terkkareiden jutskat eivät mahdu.

Olkavarresta mittaava on tarkempi. Rannemittarilla mitatessa sitä on muistettava pitää mittaushetkellä sydämen tasolla. Kaikki mittarit on syytä kalibroida viim. 2 vuoden välein.

Osta reisimansetti siihen verenpainemittariis niihin menee isompiki "hanska".

Normi mittareissa oleva riittää ainakin 52cm olkavarteen testattu on (esim.Omron XL mansetti)

Reisimanseteilla riittää pituus lihavampaankin kätöseen aina n. 70 cm:iin

"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Give, by Kurt Vonnegut)

Oliko kyse nyt syke- vai verenpainemittarista? Sykemittariksi sykevyö on parempi, ja verenpainemansetteja saa kyllä niin isoja kuin pieniäkin. Verenpainemittareista olkavarsimittari on rannemittaria parempi.

Tarkoitin tietty verenpainemittaria! Joppa kiitoksia. Omromilla näköjään perusmallit riittää 42cm hanskaan. Joutus ostaa myös isomman mansetin. Pompsahtaa hinta aika korkeaksi kun pelkkä mittari satkun hujakoilla. Jos löytys mittari jossa vakiona iso mansetti.

Niihin saa ostettua isomman mansetin jos mukana tuleva ei riitä. Omronit on hyviä laitteita.
Edit. Näköjään oliki tossa ylemmässä viestissä jo asiasta tuumailtu. Tuleehan se joo aika kalliiksi mut melkein ainoa vaihtoehto.

Back
Ylös Bottom