Sykemittari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: ⌚🔥 SYKEMITTARI 🔥⌚

Meta description: Tarkkuutta treeniin, dataa palautumiseen ja sykelukemat jotka kertovat totuuden – pysy kartalla jokaisella askeleella.

Sykemittaria minäkin olisin periaatteessa hankkimassa juuri siihen, ettei tulisi vedettyä liian kovaa. Peruskestävyyteni on aivan surkea, kun aina olen mennyt vain muitten kanssa samaa vauhtia (=joukkuelaji) ja sykkeet ovat olleet lähes poikkeuksetta liian korkeat, myös leposykkeeni on todella korkea ja ajattelin, että nyt olisi korkea aika laittaa asia kuntoon ennen kuin tulee liikaa ongelmia pumpun jaksamisen kannalta.

Tuota V800 mallia olen katsellut, mutta sitten miettinyt, että mitä tarvitsenko noin kallista mallia vai pärjäisinkö hieman halvemmalla mallilla esim. RC3. Olisi mielestäni kuitenkin hyvä jos siinä löytyisi jonkinlainen intervalliajastin ja nuo sykealue rajat/hälytykset jos menee yli tai jää alle. Pitää kai kyttäillä näitä alkavia alennusmyyntejä hyvien tarjousten toivossa!

Jos polaria niin joko M400 tai V800, tuo rc3 on jo poistuva malli. Noissa uusissa tulee mukana uusi webbipalvelu ja aktiivisuustoiminnot, yms.

Jos polaria niin joko M400 tai V800, tuo rc3 on jo poistuva malli. Noissa uusissa tulee mukana uusi webbipalvelu ja aktiivisuustoiminnot, yms.
Tuli hommattua lopulta juuri tuo M400 itseasiassa kaksin kappalein kun toisen annoin sitten tyttöystävälle. Hyvin ovat toimineet ja tyytyväisiä ollaan kummatkin noihin, suosittelen!

Meikäläisellä on ollu nyt käytössä jonkin aikaa Vivosmart HR. Loistava vempele, hyvä akunkestokin. Tuntuu pysyvän myös hyvin perillä sykkeestä tuo mittari.

Sellaista vain ihmettelin, kun 40min juoksulenkillä poltin tuon mukaan ~350 kaloria, ja sitten tunnin salitreenillä (jossa ei edes hiki tullut) poltin muka reippaasti yli neljäsataa. Onko se mahdollista että sitä polttaa niin paljon enemmän rautaa nostamalla?
Oli rinta/olka/ojentaja -päivä ja nostin isohkoja painoja 3x8 -sarjoilla.

Mulla alkaa oikeasti mennä närvi Suunnon mukana tulleen vakiosykevyön kanssa. Onko kellään tietoa, saako jostain tuplasti leveämpää, tai vielä leveämpää ostettua? Toi vakiomalli taitaa olla noin 3cm leveä ja painaa ikävästi läsk...eikun siis lihaksia kyljissä lenkkien aikana.

Tarvitsisin uuden laitteen, vaatimuksia:
-gps
-automaattinen väliaika vakiomatkan jälkeen, säädettävä
-äänimerkki säädettävin aikavälein
-nykyinen keskinopeus (ei sellainen kuin joissain Garmineissa, joka arvioi kilometritahdin mikäli jatketaan nykyistä nopeutta)
-nykyiseen kierrokseen kulunut aika saatava erikseen näytölle

Löytyykö näillä spekseillä suosituksia? Kiitos.

Joo täälläkin kaipailis vähän neuvoja..
Tarttisin sykevyön jonka sais yhdistettyä puhelimen johonkin ohjelmaan tai ladattua tiedot koneelle johonki palveluun että vois seurata vähän kehitystä. Lajeina olisi kesäisin pääosin pyöräily mutta myös juoksua ja kävelyä tulee harrastettua. Talvisin uintia olis tarkoitus aloitella. Onkos semmosia sykevöitä minkä kanssa voi uimahallissa pulikoida? Ja miten ne käytännössä toimii pitääkö olla se kello kans vai mikä on nykysin homman nimi? Mitkä mallit on nyt hyviä? Täällä on kehuttu ja haukuttu polaria ja suuntoa. Mitä ohjelmia käytätte? ST, endomondo, polar beat?

Oon täysin untuvikko noiden kanssa ku aikasemmin vetäny vaa kännykän sports trackerilla mutta nyt sain faijalta sen 2003 vuoden polarin sykemittarin ja vähä innostuin sen kanssa treenaamisesta.. Valitettavasti tuossa sykevyössä ei ole bluetoothia niin sitä ei kyllä saa mihinkään yhdistettyäkään.

Hei!

Selailin vanhoja keskusteluita siitä kuinka luotettavan kuvan sykemittari antaa esim. lepopäivän kalorinkulutukesta? Jotain kommenteja suuntaan ja toiseen löytyikin.

Jos siis aamulla herättyä laittaisi mittarin päälle ja seuraavana aamuna nappaisi pois? En ole vielä kokeillut.

En osaa yhtään arvioida tuota kulutustani, olen InBody-mittaukseen menossa kuukauden päästä mutta siinäkään sitä ei mitata ymmärtääkseni. Nyt olen ajatellut lepokulutukseni olevan n. 1500 kcal/vrk ja siihen arkiaktiivisuus päälle niin joku 1900-2000 kcal pitäis vähintään olla sen +/-0 tason. Pituutta 163 cm ja painoa 65 kg:n paikkeilla (nainen 40v olen).

Tutkimusten mukaan noissa on heittoa 12-35% yläkanttiin, mutta mistä niistä tietää. Jos mittariin on syötetty myös VO2MAX - luku, niin tarkkuus kuulemma paranee. Tutun InBody - mittauksessa hänen (nainen 35v) mitat oli 163 cm ja painoa 83 kg ja peruskulutukseksi laite ilmoitti hieman yli 1400 kcal / vrk, mikäli tuosta nyt mitään voi päätellä, koska kyse ylipainoisesta, jota sinä et ole.

Okei, kiitos. En milläään meinaa löytää sellaista tasapainoa syömisten suhteen että saisin muutaman ylimääräisen kilon pois mutta ettei vaikuttaisi negatiivisesti treeniin ja yleisolotilaan. Mysteeri tämä kroppa minulle on. Jos syön ja treenaan kuten tuntuu hyvälle niin paino pysyy/nousee ja jos nipistän ruuista niin paino laskee aluksi, sitten jumahtaa ja nousee takaisin. Tai sitten sairastun flunssaan yms. Viime vuoden ja tämän vuoden alun ylikuntotilaan en halua takaisin, jossa söin liian vähän treenin nähden. Siksi sellainen turvallinen vaikka 1 kg/kuussa olis oikein riittävä kunhan ei olis tällaista jatkuvaa arpomista.

Sykemittaria ei kyllä kannata käyttää apuna kulutuksen arviointiin. Ota nyt vaikka aluksi joku tietty kalorimäärä, vaikka lepopäivälle tuo 1900 kcal ja treenipäivälle muutama sata enempi.
Syöt siis päivittäin saman kalorimäärän riippumatta siitä, mitä sykemittari arvioi tietyn harjoituksen energiankulutukseksi. Muutaman viikon jälkeen aamupainoa seuraamalla saat kyllä käsityksen siitä, syötkö kulutuksen mukaan vai ali/yli.
Sun kyllä pitäis saada aineenvaihduntaan lisää kierroksia, ennen kuin kannattaa haaveilla painonpudotuksesta, eli ota vaikka tästä mallia ruokamäärien lisäämiseen http://www.fast.fi/2014/reversedieettaus-osa-2-kalorinkulutuksen-kasvattaminen-off-seasonilla/.

Olet näköjään tapellut saman ongelman kanssa jo tammikuusta asti, niin varmaan voi jo todeta, että kalorimäärän pudottaminen ei nyt vaan toimi, kun sun perusaineenvaihdunta käy sen verran hitaalla. Ja tuolla sun harrastamalla jojo-dieettauksella se vain hidastuu koko ajan.

Pitkäjänteisyyttä!!!

sinuna en hötkyilisi jos tarve pudottaa on vaan muutama kilo :) eikai siitä ole tullut sinulle mikään pakkomielle? voi olla että syöt edelleen liian vähän jos ruokaa vähentämällä paino ei putoa?

Sykemittari on aina vain arvio. Mutta sillä pääsee alkuun, mitä treeni voisi kuluttaa.
Sitten seuraamalla miten se paino kehittyy, voi ruokavaliota tuunata haluttuun suuntaan.
Olen asiakkaalle tehnyt sykemittarin perusteella kaksi ruokavaliota, toisen "normipäivälle" ja toisen treenipäivälle.
Ja homma toimii. Tietty tilannetta seurataan ja tehdään muokauksia sekä treeniin että ruokavalioon, kun/jos tarvetta.

Tarvisin apua Sports tracker smart -sykevyön kanssa, jonka otin mukaan tänään lesmillsin bodystep-tunnille. :) Tämä oli siis ihan eka kertani sykevyön kanssa treenaamisessa niin tarvisin hiukan neuvoja ja apua :D itse tunneilla oon käynyt nyt säännöllisesti jotain 2 vuotta suunnilleen.

http://aijaa.com/DvxXpz

Tossa on siis kuvaaja, jossa punaisella näkyy mun syke ja valkoisella kulutus tunnin aikana. Bodystep alkaa siis jostain ~5 minuutin kohdalta ja kestää 60 minuuttia, joista viimeiset 10 minuuttia on lihashuoltoa (eri kyykkyjä, vatsoja tms) ja sitten loppuvenyttelyä.
Mua ihmetyttää tossa kuvaajassa toi keskiosan käyrä, missä syke pysyy samana/hiljalleen laskee (aikavälillä 0:20-1:00), vaikka siinä ihan lopussa on sellainen sykehuippu-kappale ennen lihaskuntoa. Onko toi anturi mitannut kokoajan mun sykettä vai onkohan se voinut jotenkin kadottaa mun sykkeen?

Toiseksi kummastuttaa toi kulutus tunnilla. Se väittää mun kuluttaneen about 1600 kaloria siellä :D tiedän, että ne on suuntaa-antavia, mutta voiko toi olla mahdollista? olen kyllä aika pitkä ja kookas sekä jäntevä (175cm) ja hieman normaalipainoa pyöreämpi, mutta en mitenkään merkittävästi.

jotenkin vaan oudoksuttaa tosi paljon, antakaa selkoa pliis!

Ja mulla on siis melko nopeasti kiihtyvä syke, normisyke on noin 50-60 (70-80 jos olen julkisella paikalla :D) ja sitten levossa noin 40.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Oman yli 35 vuoden kokemuksen mukaan kamppailutreenit ja kuntopiirit ovat sykkeen nousun kannalta aivan eri tasoa kuin lihaskasvuun tai voiman lisäykseen tähtäävä harjoittelu. Kun kovempia nyrkkeilytreenejä saatetaan mennä 80-90% syketasolla yli puoli tuntia, ja kuntopiirissä vaihtelu lienee useimmin 75-95 % välillä, punttitreenillä ei mennä lähellekään tällaista syketasoa. Käsittääkseni se ei ole tarpeenkaan, koska anaerobista työtä tehdään. Aikanaan maitohappotestejä tehdessä havaittiin, että melkein kaikilla syke nousee ensin yli 80 % tasolle, mutta kun rasitus jatkuu kovana, syke putoaa alle 70 % tasolle ja pysyy siellä, vaikka työtä jatketaan hapoilla. Siis puntilla tehtävät pitkät sarjatkaan eivät todennäköisesti nosta sykettä ihan tappiin. Lyhyet kyykky, mave, rive sarjat saattavat nostaa sykkeen korkeammalle, mutta lyhyeksi aikaa,

Luulin, että kaikki ovat sitä mieltä, ettei punttitreeni ole mitään kaloreiden kulutusta. Sen sijaan erilaiset jumpat, kuntopiirit, painimiset ja kovat juoksemiset, hiihdot, soudut ja pyöräilyt nostavat sykkeen pitkäksi aikaa korkealle ja siis ilmeisesti kuluttavat kaloreita enemmän.

Painonhallinta tapahtuu kuitenkin joka tapauksessa ruokapöydässä.

Kyllähän punttitreeni kuluttaa paljonkin energiaa, mutta ei niinkään itse treenin aikana vaan vasta sen jälkeen. Sykiksen käyttö salitreenin kulutuksen mittaamiseen sen sijaan on yhtä tyhjän kanssa.

Pitää kuitenkin muistaa, että sykkeeseen vaikuttavat muutkin asiat kuin pelkkä hapenkulutus. Tämä korostuu varsinkin matalilla sykkeillä liikuttaessa, jolloin syke ei välttämättä ole kovin luotettava energiankulutuksen mittari. Samoin pitäisi olla tiedossa maksimisyke sekä maksimaalinen hapenkulutus. Oletetaan vaikka kahdella liikkujalla olevan sama maksimisyke 190. Toinen on kovatasoinen kestävyysurheilija ja toinen käy kerran kuussa pelaamassa sulkapalloa. Jos molemmat juoksevat vauhdilla, jossa syke on 170 on heillä varmasti melko mittava ero vauhdissa (esim 10km/h vs 18km/h) ja energiankulutuksessa.

Maksimisykkeen voi helposti arvioida tai testata, mutta maksimaalista hapenottokykyä ei noihin mittareihin voi kovin usein edes (kai) asettaa.

Viimeksi muokattu:
Tarvisin apua Sports tracker smart -sykevyön kanssa, jonka otin mukaan tänään lesmillsin bodystep-tunnille. :) Tämä oli siis ihan eka kertani sykevyön kanssa treenaamisessa niin tarvisin hiukan neuvoja ja apua.
Onko toi anturi mitannut kokoajan mun sykettä vai onkohan se voinut jotenkin kadottaa mun sykkeen?
On kadottanut sykkeen.
Mulla ei Sports Trackerin bluetooth vön kanssa enää tuota käynyt mutta Polarin ja Suunnon muilla vehkeillä kyllä, ja usein.

Oletteko mitanneet milllään mittarilla untanne? Pidin sykemittaria muutamana yönä ja joka yönä kuvaajaan tulee tasaisen sykkeen alue n 15-23min jaksoja on 3-4. Nämä kohdat eivät ole semmosta piikikästä kuten muut kohdat. Garmin connect. MIetin vain onko nukkuja huonossa asennossa ja mikä on tämä asento jossa ei mittaa. Nukun kyljellään kuitenkin suurimman osan.

Back
Ylös Bottom