Sydän leikattu kuntoon

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro!

Olen 22-vuotias jäpikkä tampereelta ja keväällä leikattiin nouseva aortta. Asennettiin aortan tekoläppä ja nouseva aortta korvattiin proteesilla. Nyt leikkauksesta n. 6kk ja liikuntaa olen hiljalleen lisännyt. Enimmäkseen päässä on pyörinyt pelko, että sydän ja läppä eivät kestä, vaikka kaikki lääkärit näyttävät vihreää valoa liikunalle, raskaamallekin. Nyt olen kuitenkin hiljalleen pääsemässä kyseisestä pelosta yli ja alkanut elää normaalia elämää.

Nyt tilanne. Pituutta 185 ja painoa 98. Ylimäärästä läskiä on tullut kroppaan viimeisen 6kk aikana n. 16 kiloa. Syynä tosiaan liikunnan pois jäänti, mutta kalorit olivat samoissa kun ennen leikkausta ja isommatkin. Vahvaa urheilu taustaa tosiaan löytyy. Korista ja lätkää pelannut n. 14v ja salillakin penkistä 135 ja kyykystä 155. Nyt missä tarvitsisin neuvoja on dieetti. En ikinä eläissäni ole dietannut.

Olen pari viikkoa sit aloittanut ohjelman että juoksen 4krt viikko, salilla 3 krt viikko ja uintia kerran viikossa. Kalorit pidän n. 2200. Kiloja on lähtenyt pari hassua ja lähtee varmasti jatkossakin. Haluaisin kuitenkin säilyttää viimeset rippeet lihaksista, jotka ovat leikkauksen jälkeen jäänyt ja jopa alkaa hiljalleen kasvattaa taas lihasmassaa. Onko tämä dietin aikana mahdollista? Salilla teen jo melko raskaita liikkeitä, n. 60-70% maksimipainoista 10 sarjoja. Treenaan jokaisen lihasryhmän kerran läpi viikossa. Proteinia menee n. 2g/painokilo

Mielelläni otan jokaisen neuvon vastaan.
itsellä on ollut vähän hankaluuksia saada itseäni perseestä kiinni leikkauksen jälkeen, mutta vihdoin tuntuu että on virtaa aloittaa the comebäkk. Olen lukenut läpi keskusteluja miten kasvattaa lihasta dietillä, mutta oma tilanne on kuitenkin hieman eri, että voisi mennä muiden kanssa saman kaavan mukaan. Kuntokin on vielä aika heikko. Tällä hetkellä jaksaa juosta ehkä noin. 3-4 kilsan lenkin 8.5km/h vauhtia. Lääkäreiden mukaan menee n.2v että pääsee samaan fyysiseen kuntoon kuin ennen leikkausta. Tarkoitus olisi olla hieman edellä muita.

Kiitos ja pahoittelut kirjoitusvirheistä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ensinnäkin lääkärin kanssa pitää olla pelisäännöt selvät!! Miten ja millä aikataululla voit lisätä liikunnan määrää? Tämä on tärkeää, jotta et mene tekemään tyhmyyksiä.

Toinen asia, mihin tietenkin on jo mahdoton puuttua eli olisi kannattanut pitää tuo painon nousu poissa leikkauksen jälkeen!! Se nyt on jo myöhäistä!!

Anna nyt kuitenkin aikaa kehon palautua tuosta isosta leikkauksesta! Liikuntaa lisäten asteittain lääkärin luvan mukaan.

Zone-sarja -42%
Kannattaa juostessa ainakin sykkeisiin kiinnittää huomiota, että et juokse heti alkuun sykkeet taivaissa (VK, vauhdinkestoalueella, tai jopa anaerobisen kynnyksen tienoilla). Näillä "tunnin turhilla" eli varmaankin ~120 - 140 bbm sykkeillä A: poltat rasvaa ja B: vahvistat sydäntä ja saat tämän mukana muutkin hyödyt. Tuo hitailla juokseminen/hölkkä/reipas kävely voi olla turhauttavaakin, mutta usko pois, se palkitsee sitten jossain vaiheessa. Peruskunto sulla varmaan siellä jossain on ihan hyvä, mutta malttia silti. Nuo matalat sykkeet on kuin se kunnon perusta, ennen kun ruetaan sitä isoa taloa siihen päälle tekemään ;) Jossain vaiheessa vaan sitä huomasi, kun vauhdit on kasvaneet ja sykkeet on matalemmalla. Jatkuvat kovatempoiset treenit voi aiheuttaa urheilijan sydäntä, eli vasemman kammion kasvua, mutta tuskin ihan vielä vaarana sinulla tämä :D Kestävyysurheilijoilla tyypillinen?

Lisäksi nuo PK-alueen lenkit ei tietääkseni syö lihasta niin kovasti, kuin kovempivauhtiset lenkit, koska keho menee pääasiassa hiilarit + rasva -yhdistelmällä (viisammat korjatkoon!)

Muista kuunnella lääkäriä!! ja omaa kroppaasi ja huolehtia myös levosta, koska ihan pieni toi sun leikkaus ei ole ollut. Kyllä se siitä lähtee!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom