Sydämen ultraäänitutkimus

Ikä
47
Niin, tuli eilen käytyä piruuttaan sydämen ultrassa. Vaikka on yli 10v. puntteja heiluteltu,vaikkakin nyt pari vuotta aika rauhassa niin ei näkynyt mitään muutoksia. Sydänlihas ei ollut paksuuntunut yhtään ja muutenkin oli täysin kunnossa. Ilmeisesti rojumäärät olleet niin pieniä tms. Sydämenhän laajentumisriski on varsinkin dropittaessa. Onkos moni muu käynyt samoisessa tutkimuksessa? Maksoi 68e, eli ihan pieni hinta siitä tiedosta, että pumppu on kunnossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli utraäänitutkimusko on sydämen suhteen pätevä tai pätevin metodi?

Kiinnostaisi siinä mielessä asia, kun kuulemma on maastanoston yhteydessä mitattu kovempia verenpaineita, mitä mitenkään muuten ja jos meinaa maksimivoimareeniä tehdä, niin pumpun olisi syytä olla kunnossa (eli ei mitään piileviä perinnöllisiä vikoja). Mulla tuskin on itäsuomalaisena kummoiset sydän- ja verisuonigeenit, joten voisi tutkituttaa varulta.

Juu, olin osin siitä syystä, että äidilläni todettiin hetki sitten joku perinnöllinen läppävika sydämessä. Mulla oli läpät ym. kaikki täysin kunnossa ja sydän normaalin kokoinen jne. Eli jos on piileviä perinnöllisiä rakenteellisia vikoja, ne kyllä näkyy. Tosin käsitin,että kolesteroli olisi hyvä mitata jne,tulevaisuutta ajatellen.

Mene tekemään tutkimus, se sydänlääkäri kyllä kertoo kaiken mitä kysyt, niin mullekin sanoi vielä erikseen, että kysele ihan mitä haluat. Eiköhän ne siitä selviä.

Mulle tehtiin sydämen ultra muutama vuosi sitten rytmihäiriöiden takia. Siinä näkyi hyvin että mitään elimellistä vikaa ei ollut ja sain sen suhteen mielenrauhan. Rytmihäiriöt johtui rytmihäiriötaipumuksesta ja ylikunnosta. Mutta onneksi pääsin kunnon tutkimuksiin, eikä sen jälkeen tarvinnut mitään vakavampaa epäillä :)

Missäs tommoseen tutkimukseen pääsee? Onnistuuko kunnallisessa vai pitääkö turvautuu yksityiseen??

En tie kunnallisesta, yksityiseen pääsee kun vaan soittaa ja varaa ajan,simppeliä,eikä edes kovin kallis vaikka on erikoislääkäri. Suosittelen yksityistä. Muutenkin yksityisten lekurien kanssa on paljon helpompi ja vapaampi jutella kuin terkkarissa.

Arvauskeskuksissa tehdään jotain kunnon tutkimusta ja toimenpiteitä yleensä vasta, kun on kunnolla pipi, niin sanotusti pää kainalossa, eli todellakin hoidetaan sairasta/sairautta, ei ennaltaehkäistä eli hoideta/vahvisteta terveyttä. Terveydenhoidon järkkää sitten jokainen issekseen esim. elintavoillaan ja yksityisillä lekureilla.

Otan selvää, kustantaisko mitenkään nykyisen duunin työterveyshoito tämmöstä tutkimusta. Ehkä, jos oikeen kitisen huonoista geeneistä ja siitä, miten huoli pumpusta ressaa. :D Jos ei kustanna, niin maksan ihan ite, ei se niin nuukaa. Paljon turhempaankin (kuten alkoholiin) olen paljon enemmän pistänyt rahaa. Tärkeä asia on kumminkin kyseessä, parempi ennalta jo selvitellä, kuin katua myöhemmin.

Muija väitti että ennen ku pääsee tommoseen pitää saada joltain yleislekurilta lähete tutkimukseen?? Pitääkö paikkansa?
Jos noin on ni johan tehään hankalaks, mun mielestä se pitäs hoituu että paalut tiskiin ja piuhat kiinni periaatteella! Kai ihminen saa tutkituttaa itestään vaikka varpaat magneettikuvauksella jos haluu siitä maksaa...

Vai sitäkö se tarkotti että ekaks pitää varata ja maksaa lääkärikäynnistä mikä pistää lähetteen kouraan ja sit maksetaan vielä siitä tutkimuksesta??
Sen jölkeen tietty kolmas käynti laskutuksella missä analysoidaan ne testit...
Vittu että kaikki tehään vaikeeks! Tai sit oon vaan väsyny

oon käyny ultrassa jossa todettiin että sydän on "terve". kuitenkin lievää paksuuntumista on sydänlihaksessa vaikken ikinä kuurin kuuria ole ottanut. nuorella iällä aloitettu urheilu altistaa kuulemma tuolle sydänlihaksen paksuuntumiselle ja siinä kasvaa samalla riski saada äkilllinen kohtaus/kuolema verrattuna normaalin paksuiseen sydänlihakseen. suuri osa nuorten sydänperäisistä kuolemista johtuukin juuri tuosta paksuuntuneesta sydänlihaksesta joka saattaa aiheuttaa hengenvaarallisen rytmihäiriön. joskus jostain luin, että jollain leikkauksella voitais saada nuo rytmihäiriöt loppumaan/vähenemään ja samalla kuolleisuuden riski alenisi merkittävästi. itse menin silloin tutkimuksiin rytmihäiriöiden takia..
El Salvatore sanoi:
Muija väitti että ennen ku pääsee tommoseen pitää saada joltain yleislekurilta lähete tutkimukseen?? Pitääkö paikkansa?
kunnallisella puolella tietysti. yksityisellä nyt varmasti riittää kun tilaa ajan suoraan kardiologille,joka sitten tekee tutkimuksen. lyhyt toimenpide kaiken kaikkiaan.

Ääh. Nuo nuoren iän äkkikuolemat johtuvat siis yleensä hypertrofisesta kardiomyopatiasta (HCM / HOCM), joka on perinnöllinen sydänlihassolujen sairaus. Se ei ole mitenkään verrattavissa (natuna) urheilemalla saatuun sydämen paksuuntumiseen, joka on hyvänlaatuinen muutos (verisuonet kasvavat mukana ym.). Leikkauksilla voidaan HOCM:ssä parantaa sydämen pumppausvoimaa, jos kohtuuttomasti paksuuntunut väliseinä ahtauttaa aortan ulosvirtausaukkoa.

Sen sijaan esim. läppävikaan / steroidien käyttöön voi liittyä lihaksen paksuuntuminen, jossa verenkierto ym. eivät täysin pysy mukana - tämä voi altistaa rytmihäiriöille ja sydäninfarkteille.

Klatskin sanoi:
Ääh. Nuo nuoren iän äkkikuolemat johtuvat siis yleensä hypertrofisesta kardiomyopatiasta (HCM / HOCM), joka on perinnöllinen sydänlihassolujen sairaus. Se ei ole mitenkään verrattavissa (natuna) urheilemalla saatuun sydämen paksuuntumiseen, joka on hyvänlaatuinen muutos (verisuonet kasvavat mukana ym.). Leikkauksilla voidaan HOCM:ssä parantaa sydämen pumppausvoimaa, jos kohtuuttomasti paksuuntunut väliseinä ahtauttaa aortan ulosvirtausaukkoa.

Sen sijaan esim. läppävikaan / steroidien käyttöön voi liittyä lihaksen paksuuntuminen, jossa verenkierto ym. eivät täysin pysy mukana - tämä voi altistaa rytmihäiriöille ja sydäninfarkteille.
ei siinä jutussa puhuttu tuosta sairaudesta kyllä mitään. tuo sun juttuhan tarkoittaa yhtä kuin sydämen vajaatoiminta, siis kun puhutaan siitä että kammion seinämät paksuuntuu ja aortan tilavuus pienenee. harmi kun mulla ei ole sitä lehti juttua tallella enään niin oisin voinu suoraan tänne sen kirjoittaa.

neutraali sanoi:
ei siinä jutussa puhuttu tuosta sairaudesta kyllä mitään..
Oli siis vähän yksinkertaistettu asioita.
neutraali sanoi:
tuo sun juttuhan tarkoittaa yhtä kuin sydämen vajaatoiminta, siis kun puhutaan siitä että kammion seinämät paksuuntuu ja aortan tilavuus pienenee.
No ei kyllä tarkoita samaa.
neutraali sanoi:
harmi kun mulla ei ole sitä lehti juttua tallella enään niin oisin voinu suoraan tänne sen kirjoittaa.
Todella. Olisin saanut hyvät naurut.

Itsekin parisen kertaa tullut oltua tuossa sydämen ultraäänitutkimuksessa johtuen sydänlihastulehduksesta. Ekalla kerralla sydänlihaksessa näkyi tulehduskohdat. Toisella kertaa tulehdukset olivat parantuneet. Onneksi.

Vieläkin tulee rytmihäiriöitä (lisäreitä) joskus tuon sairastetun sydänlihastulehduksen takia, mutta ultraäänitutkimuksen mukaan mitään vikaa pumpussa ei oo. Tuo tulehdus oli syksyllä -05, jos nyt jotain kiinnostaa.

Klatskin sanoi:
No ei kyllä tarkoita samaa.

jaa, minä oon aina luullut kun pumpun seinämät kasvaa niin, että pumppaus teho on heikko, niin silloin puhutaan sydämen vajaatoinnasta. mistäs sitä silloin sitten puhutaan?

neutraali sanoi:
yhtä kuin sydämen vajaatoiminta, siis kun puhutaan siitä että kammion seinämät paksuuntuu ja aortan tilavuus pienenee.
Enpä keksi milloin tollaista puhutaan.

Vajaatoiminta tarkoittaa vain, että pumppausteho on syystä tai toisesta riittämätön. Voi olla systolista tai diastolista. Pelkkä hypertrofia itsessään vain parantaa sydämen pumppaustoimintaa (aluksi). Tuossa HOCM:ssä ongelmaksi tulee aortan tyven kasvaminen ahtaaksi.

Ja mainittakoon vielä, että sydämen ultraäänessä ei sepelvaltimoiden tilasta näe mitään - ts. huonot geenit eivät ole hääppöinen peruste uä:hän. Käytännössä siinä näkee läppäviat ja sydänlihaksen paksuuntumat (jotka yleensä näkee myös ekg:stä), sekä mahdolliset vanhat infarktit.

Otan kantaa vielä tähän:

joku kysyi, että miten kyseiseen tutkimukseen pääsee. Juuri niin helposti, että soittaa yksityiseen lääkäritaloon ja varaa ajan sydänultraan. Todella helppoa. Terveyskeskuksesta voi olla ja on vaikea saada lähetettä lääkäriltä toiselta ja tutkimuksiin..ei kannata haaskata aikaa jos tollasen haluaa tehdä. Se on se 50-100e, kestää n.20min. Ei paha.

EDIT: yllä joku sanoi jo sen mitä mäkin, eli ultrassa ei näy verisuoniahtaumia jne.,eli kolesterolit syytä myös tarkistaa. Ultrassa näkyy vain rakenteelliset asiat.

kolesterolit nyt ei välttämättä vielä kerro yhtään mitään mistään. jos oikein kunnolla skitsotuttaa niin ei muuta kuin varjoaine kuvauksiin:D. saattaa olla kohtuu kallis operaatio, villi veikkaus 2500e :)

Ville1Suuri sanoi:
Otan kantaa vielä tähän:

joku kysyi, että miten kyseiseen tutkimukseen pääsee. Juuri niin helposti, että soittaa yksityiseen lääkäritaloon ja varaa ajan sydänultraan. Todella helppoa. Terveyskeskuksesta voi olla ja on vaikea saada lähetettä lääkäriltä toiselta ja tutkimuksiin..ei kannata haaskata aikaa jos tollasen haluaa tehdä. Se on se 50-100e, kestää n.20min. Ei paha.
Mä en lähetteen pakollisuudesta tiedä. Itse sain tutulta lääkäriltä. Hinta yksityisellä olikin sitten aikas tavalla enemmän kuin 100 euroa...

En tietenkään väitä, että joka paikassa olisi yhtä kallista, mutta kysykää se hinta ennen kuin sovitte ajan.

mullaki tehty useemman kerran ultra sydänlihastulehduksen johdosta, se on iha hyvä yleiskuva sydämen kunnosta. Kiva nähä että en oo ainut kuka tonki on sairastanu, voin sanoo et vittumaisin sairaus mitä tiiän. Salilla en oo vuoteen käyny ja vähä tuntuu et voiko tuota koskaa enää käydäkkään. Ultran, magneetin, holterin ja rasitus ekg:n mukaan kaikki on ok mutta silti tulee välillä iha tajuttomia voimattomuus/tykytyskohtauksia vaikka puol vuotta sitte kaikki näytti jo hyvältä. kunto edelleen paska mut sitä onneks on pikkuhiljaa voinu paranataakki vaikka aika tuskien takana ollu.

mut nii ÄLKÄÄ KUNTOILKO LIIAN AIKASIN FLUNSSAN JÄLKEEN se voi pilata elämänne

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom