Sydämen lisälyönnit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hexa2
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli tällaista oiretta pukkaa ja näkyi myös EKG:ssä...

Onko muilla Palstalaisilla ollut kyseistä oiretta, jos on niin kuinka kauan yleensä kestänyt (päiviä, peräti kuukausia) ? Millä saitte pois? Minkälaisia oireeta oli?

Reenistä olen taudolla nytten, kun ei vaan uskalla lähtä pumppaileen :(

Mulla oli pari vuotta sitten, ilmeisesti haavatulehduksen jälkioireistona noita lisälyöntejä. Pahimmillaan tosiaan muljutteli käytännössä kokoajan. Tutkimuksissa ravasin n. vuoden verran kunnes luovutin. Mitään varmaa syytä noille ei koskaan löydetty. Parisen vuotta noita kaikenkaikkiian kesti jatkuvasti vähenevissä määrin kunnes loppuivat yhtä nopeasti kuin alkoivatkin. Olo oli kyllä pahimmillaan aika vittuimainen kun nukkua ei pystynyt kunnolla ja muutenkin hutera olo. En tiedä liittyikö tuo olo suoraan noihin lisäreihin vai mihin.

Onhan noita ollut. Ekan kerran niitä oli merkittävästi kymmenisen vuotta sitten intissä. Silloin olinkin muutaman päivän tutkimuksissa, mutta mitään vikaa ei löydetty. Katosivat sitten jonnekin ja sen jälkeen on ollut aika harvoin. Tässä talvella tulivatkin sitten kovan stressin ja siitä seuranneen juomisen takia takaisin. No, kyllästyin dokaamaan ja aloin käydä taas salilla niin katosivat melkein saman tien. Todella vittumainen tunne kyllä. Vaikka noihin onkin jokseenkin tottunut niin laittavat joskus silti ajattelemaan että jokainen lyönti voi olla viimeinen.

Ensinnäkin se on yhdellä m:llä.

Sydämen kanssa ei kyllä pidä lähteä itse yrittämään mitään poppaskonsteja eikä foorumeilla pyöriä. Tokihan se helpottaa kuulla vastaavia kohtalotovereita.

Kaikki liikunta joka rasittaa sydäntä pitäisi jättää pois. Ei riitä viikot vaan menee kuukausiin. Lääkäriin vaan uudestaan ja lisätutkimuksiin mitä pikemmiten! Tsemppiä.

Kova ressi, kovat kahvimäärät, piristeet yleensäkin, vähäiset unet, kehon suolatasapaino, suuret määrät liikuntaa, dieetti ja vähäiset palautumiset rasituksista aiheuttaa liikkujalle usein noita. Terveillekin ihmisille niitä tulee joskus. Joskus nukkumaan mentäessäkin syke voi laskea niin alas, että niitä voi tulla. Aiheesta on searchilla aika monta treadia. Ja google kertoo samoilla sanoilla myös aika paljon.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00082
http://www.poliklinikka.fi/?page=5575414&id=7686061

Sydämen kanssa ei kyllä pidä lähteä itse yrittämään mitään poppaskonsteja eikä foorumeilla pyöriä. Tokihan se helpottaa kuulla vastaavia kohtalotovereita.

Kaikki liikunta joka rasittaa sydäntä pitäisi jättää pois. Ei riitä viikot vaan menee kuukausiin. Lääkäriin vaan uudestaan ja lisätutkimuksiin mitä pikemmiten! Tsemppiä.

Toki yksilöllistä, mutta mulle ei ole lääkärit osanneet sanoa juuta eikä jaata..
Syke nousee helposti, korkealle. Välillä paukuttelee ylimääräisiä miten tykkää ja silti ei ole mitään vikaa kuulemma.
Jos tekee pahaa, voivat kuulemma jotain lääkkeitä määrätä mutta eivät ole suositelleet kuitenkaan jos ei ihan pakko ole.
Ja liikuntaa ei ole kielletty. Niin kauan saa painaa kun vain olo on normaali muuten.

Välillä kyllä tuntuu vähän hankalalta käsittää että noin, mutta jos kolme eri lääkäriä on tutkuttuaan olleet tuota mieltä, mitä tässä enää voi..

Mulle sanottiin mittausten jälkeen, että siellähän niitä näyttää olevan mutta terve pumppu muutoin joten ei aiheuta toimenpiteitä, saa liikkua ihan normaalisti ja urheillessa saa riehua miten huvittaa. Sanoivat, että betasalpaajia voi popsia jos muljahtelut häirittee mutta se vois aiheuttaa urheillessa fiilistä, että on "käsijarru puoliksi pohjassa".

Sellaista sanoivat myös, että lisälyöntejä on kroonisesti vaikka miten monella mutta osa ei tunne niitä lainkaan. Sanoivat, että sellainenkin tapaus on mitattu missä joka toinen lyönti oli lisälyönti mutta postilas ei tuntenut ollenkaan.

Lisälyönnit voivat joskus olla ns. junktionaalisesta rytmistä eli korvausrytmistä, jos on kyseessä ihminen jonka syke on tyypillisesti matala. Tässä tapauksessa tila on vaaraton (junktionaalinen rytmi voi tulla myös siinä tapauksessa, jos sydämen normaali toiminta pettää, jolloin onkin sitten taas kiire). Itsellä on leposyke siinä 40 huitteilla, ja siksi kipeänä ollessa tai muussa kehon rasitustilassa (rankka urheilusuoritus, krapula, unenpuute jne jne) saattaa tulla toi junktionaalinen rytmi sydämen normaalin toiminnan avuksi eli tuntuu niinä lisälyönteinä ja lääkäri kuulee sen sivuäänenä. Sydän on tutkittu kardiologin toimesta (epäiltiin sivuäänen vuoksi sydänlihastulehdusta useampaankin otteeseen) ja kuulemma pumppu on oikein rautaisessa kunnossa. Kardiologi sanoi, että tuo on ominaisuus (ei vika), josta ei ole mitään haittaa. Kuulemma hyvä vaan, että on syke ja verenpaineet matalat.

Toki kummalliset sydäntuntemukset kannattaa aina tutkituttaa, vaikka kyse saattaakin olla jostain tällaisesta vaarattomasta jutusta.

Kaikilla terveilläkin ihmisillä tulee satunnaisia lisälyöntejä. Kuitenkin jos lisälyöntejä tulee jatkuvasti, niin itse menisin selvittämään syytä lääkäriin huonolaatuisten syiden poissulkumielessä. Jos noita runsaasti tulee (useammin kuin 5sek välein), niin voivat enteillä jotain huomattavastikin ikävämpää rytmihäiriötä.

Lisälyönnit ovat tosiaan ihan normaali ilmiö, eivätkä ne yleensä ole terveelle sydämelle vaarallisia. Siinä EKG:ssä on varmaan näkynyt ovatko lisälyönnit eteis- vai kammioperäisiä? Kammiolisälyönnit hoidetaan yleensä beetasalpaajilla JOS lääkäri katsoo aiheelliseksi ja sydämessä on jotain muuta häikkää, tai jos oireisiin liittyy tajunnan häiriöitä. Sun sydän on varmaan (toivottavasti) tutkittu rakennevikojen takia, ja katsottu lääkityksen olevan tarpeetonta. Vältä kahvia, alkoholia, tupakkaa ja valvomista. Ja pyri pitämään elektrolyytit tasapainossa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko paljon jos lisälyöntejä tulee keskimäärin kerran päivässä? Siis selvästi tuntuva muljahdus. Treenaan kamppailua sen 3 -5x viikossa, mutta koskaan ei ole muljahdellut treenien aikana jolloin on korkea syke (en ainakaan muista). Lisälyönnit tulevat aina levossa.

Onko paljon jos lisälyöntejä tulee keskimäärin kerran päivässä? Siis selvästi tuntuva muljahdus. Treenaan kamppailua sen 3 -5x viikossa, mutta koskaan ei ole muljahdellut treenien aikana jolloin on korkea syke (en ainakaan muista). Lisälyönnit tulevat aina levossa.

En olisi huolissani vielä tuosta, toki jos on uutena juttuna ilmaantunut niin mielenrauhan takia voit lekurilta asiaa käydä kysymässä.

Mulla on kans ollut tosi pahoja rytmihäiriöitä tänä vuonna. Oli alku vuodesta ja hetkeksi taukosi ja nyt taas ollut pari viikkoa.
Viime yönä oli niin pahoja, että jouduin soittaan sairaalaan. Meinasi taju lähteä. Mutta lääkärin ohjeilla ja särkylääkettä syömällä meni ohi. Tosi pelottavaa. Mut kai sitä kroppa jotenkin on nyt huonona. Musta tuli yh alkuvuodesta, joten kai alan sitten oleen puhki jotenkin. Ihmettelen miten vaan voi näin käydä. Olen perusterve, liikun paljon, syön hyvin, mut voiko sitten väsymys ja jonkin sortin stressi kahden lapsen hoidosta saada rytmihäiriöitä.
Maanantaina otetaan taas EKG. Olisko täällä neuvoja miten noita rytmihäiriöitä saisi väheneen siis neuvoja teiltä, joilla vastaavia kokemuksia?

Mulla on kans ollut tosi pahoja rytmihäiriöitä tänä vuonna. Oli alku vuodesta ja hetkeksi taukosi ja nyt taas ollut pari viikkoa.
Viime yönä oli niin pahoja, että jouduin soittaan sairaalaan. Meinasi taju lähteä. Mutta lääkärin ohjeilla ja särkylääkettä syömällä meni ohi. Tosi pelottavaa. Mut kai sitä kroppa jotenkin on nyt huonona. Musta tuli yh alkuvuodesta, joten kai alan sitten oleen puhki jotenkin. Ihmettelen miten vaan voi näin käydä. Olen perusterve, liikun paljon, syön hyvin, mut voiko sitten väsymys ja jonkin sortin stressi kahden lapsen hoidosta saada rytmihäiriöitä.
Maanantaina otetaan taas EKG. Olisko täällä neuvoja miten noita rytmihäiriöitä saisi väheneen siis neuvoja teiltä, joilla vastaavia kokemuksia?

Stressi voi aiheuttaa keholle lähes mitä vain. Kun elimistö on stressitilassa ja yrittää sopeutua muutokseen (henkinen stressi yksinhuoltajuudesta), liika liikunta tai palautumisen puute voi aiheuttaa lisää stressiä. Vältä kahvia, alkoholia, tupakkaa ja valvomista. Löydä joku juttu millä saat sun henkisen ja fyysisen stressitason tasapainoon. Jos sulla on vielä yh-asian käsittely mielessä kesken, niin sekin voi aiheuttaa lisää stressiä -> oireilee rytmihäiriöille. Hyväksy tilanne ja jatka matkaa. Lapset ovat yksi pahimmista stressin aiheuttajista (itselläni kaksi), vaikka ihania ovatkin. Vaikka varmasti hyvä ja osallistuva äiti oletkin, niin muista että lapsistakin voi välillä pitää pientä lomaa.

Kiitos neuvoista. Joo kai tämä on kaiken summa. Lapset on vaan 1 ja 3 eli aika kiinni vielä. Toki isovanhemmat auttaa, mutta isä ei pahemmin eli aika yksin sinänsä olen. Olen yrittänyt kyllä opetella rentoutumisjuttuja, mutta ei ne aina auta.
Noi rytmihäiriöt on vaan aika pelottavia, kun ne iskee pahiten illalla ja eilinen jysäri oli ihan kauhea.
Täältä netistä juuri jotain lueskelin noista rytmihäiriöistä kans.

Moro.Piti itsekin alkaa komentoimaan sivusta seuranneena tätä ketjua.Eli mulla alkoi viime joulukuussa rytmihäiriöt.Ja olivat ensin jaksottaisia eli kestivät muutaman päivän ja olivat pois jonkun päivän.Nyt ollut pari kuukautta päällä koko ajan.Tutkittu on kovasti ja todettu eteislisälyönneiksi eli tuntuu "muljahduksina"rinnassa,kun sydän lyö yhden lyönnin rytmissä liian nopeaan ja jää väli.Holter nauhoituksessa todettiin vuorokaudessa 2300 eteilisälyöntiä eli tuntuu tosi vittumaiselta,kun joka neljäs lyönti voi olla välilyönti.Beetasalpaaja on huono lääke,jos liikkuu ja treenaa,koska laskee sykettä eli sydän ei pumppaa verta ja happea tarpeeksi nopeaa rasituksessa ja tästäkin seuraan painon tunnetta rinnassa.Itse lopetin lääkkeen käytön ja treeni sujuu ilman kyseisiä tuntemuksia.Täällä on tullutkin esille jo mitkä altistavat rytmihäiriöille.Ylipaino ja hoitamaton korkea verenpaine nuoruudessa rasittaa sydäntä ja sitten vanhemmalla iällä tässä on tulos.

Oli joskus nuorena hyvinkin reippaasti lisälyöntejä ja sydänperäisiä tuntemuksia joita kukaan lääkäri ei ottanut tosissaan. Onneksi olen selvinnyt niistä kokonaan. Silloin kyllä tuli valvottua, juotua ja muutenkin elämä oli erinäköstä myllerrystä ja stressiä :) Hyvä ruokavalio, lisäravinteet, lepo ja liikunta on ollut ratkaisuni niin univaikeuksiin kun näihinkin.

Tätä Q10:iä sen sijaan suosittelen kaikille, ihan muuten vaan mutta myös tutkimusten valossa, miksei myös orapihlajauutettakin joka on myös sydämelle hyvä luontaistuote:
http://www.duodecimlehti.fi/web/gue...article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

"Sen jälkeen suoritetut useat suppeahkot tutkimukset viittaavat siihen, että ubikinonilisä mahdollisesti parantaisi vaikeaa kardiomyopatiaa sairastavien potilaiden ennustetta (Mortenssen 1993). Äskettäin on Italiassa saatu loppuun sydäninsuffisienssipotilailla tehty suurehko kaksoissokkotutkimus (Morisco ym. 1993), johon osallistui yli kuusisataa sydämen vaikeaa vajaatoimintaa sairastavaa (NYHA-luokat III ja IV). Tutkimuksessa seurattiin ubikinonilisän (100–150 mg/vrk vuoden ajan) vaikutusta ja ubikinoniryhmän potilailla todettiin merkitsevästi vähemmän keuhkoödeemaa, rytmihäiriöitä ja sairaalahoidon tarvetta."

Mulla kanssa ollut noita lisälyöntejä ja lääkärit todenneet ihan vaarattomaksi. Säikähdin itse kyllä aikalailla noitten ilmaantuessa ja pari kertaa olin ihan paniikkikohtauksen partaalla ja siitäkös ne vasta yltyivätkin. Nyt kun tiedän mistä on kyse, en enää stressaa niitä ja vaivakin on jo melkein kadonnut. Itselläni auttaa liikunta ja riittävä lepo. Myös yleisesti stressin välttäminen saa lisälyönnit mulla katoamaan.

Mulla on ollut jotain 20 vuotta, siis sellaisia, että tuntuu oikein kunnon muljauttelu, lisäksi joskus aiemmin lähti tikittämään joskus epärytmiin, kivaa discoa. Esim.jos makailee vasemmalla kyljellä niin niitä tulee tavallista enemmän. Muuten aika tutunkuuloista tekstiä, nuorempana tosiaan kun ei tiennyt mistä on kyse, säikähti ja panikoi, niin siitä sai ihan kunnon rytmihäiriöfiilikset. Mulle tehtiin myös rasitustesti ja pidin vuorokauden sitä väijykellon näköistä EKG-mittaria ja liikalyöntejä ne olivat. Lekuri sanoi, että kaikilla ihmisillä on niitä, mutteivät ihmiset niitä edes huomaa, kiva kun olisi mullakin niin, vaan kyllä ne kunnon pajavasaroita mulla on.

Silloin aikoinaan vähän otin selvää asiasta ja niihin kai puututaan leikkauksella silloin kun niissä alkaa lähteä taju. Jostain Valituista Paloista luin tälläisestä hepusta silloin tarinan. Täytyy kokeilla tuota magnesiumia, mulla nimittäin meinaa krampata vatsalihakset joskus, viimeksi pari päivää sitten oli siinä ja siinä kun tässä tuolissa vähän muuttelin asentoa vähän mukavampaan, kotikonstein sain sen pidettyä siinä krampin alussa. Ne joilla on vatsa krampannut, tietävät että on aivan vitun kivan tuntuista, en ole sydäriä saanut koskaan, mutta kipu on varmaan jotain siellä päin, huutamaan pistää.

Niin taisin mä saada betasalpaajia silloin lääkkeeksi noihin lisälyönteihin, auttoivat, mutta kun ne kuitenkin on vaarattomia, niin jätin ne pois. Vaarattomia, mutta vittumaisen tuntuisia.
Taas muuten muljautti, nuuskaa suussa ja ojensin jalkojani, muuta ei tarvittu;)

Back
Ylös Bottom