Sydämen lisälyönnit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hexa2
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
jep täällä yksi kammiolisälyönneistä tällä hetkellä kärsivä, pari viikkoa pajavasara jumputtanut rinnassa nyt. Lekurissa kaikki arvot ja röntgen täysin normia, ekg paljasti lyönnit. Todella ärsyttävän tuntusta ku nytkin yrittää unta saada kuulaan niin joka 5 on muljahdus ja välillä jokunen peräkkäin..levossa tosiaan huomaa parhaiten ja aamulla ne on poissa kunnes menee muutama tunti kun alkaa taas. Betasalpaajia lekuri määräs ja ei kyl auta yhtään,kauhea hedari tulee ja veto pois :) joten niitä ei sit enää meikäläinen jaksa syödä. Pari viikkoa lekurin mukaan täyslepoa kropalle ja mielelle :) täytyy nyt seurata kauan nää jatkuu.

Täältä löytyy kanssa noita lisälyöntejä, ollut niin pitkään kuin muistan, mutta enemmän taisivat alkaa häiritä murrosiässä. Saattaa olla pitkiäkin kausia ettei tunnu muljahduksia yhtään, sitten saattaa taas parina päivänä peräkkäin tuntua runsaammin ja taas hävitä. Ilmeisesti stressiperäisiä ja rintarangan alueen lihasjumit saattavat myös vaikuttaa. Liikkumaan lähtiessä lisälyöntejä saattaa satunnaisesti myös tulla, mutta häviävät kun syke pikkasen nousee. Mulla on luonnostaan korkea syke ja beetasalpaajia olis varmaan voitu kokeilla, mutta toistaseksi lisälyönnit on pysyneet kurissa ilmankin. Toivotaan, että pysyvät jatkossakin :)

Oman kokemuksen mukaan myös lihasjumit tietyssä kohtaa lapojen välissä provosoivat noita lisäreitä. Olen huomannut tuon selvästi muutamia kertoja, esim jos uin pitkästä aikaa pidemmän matkan huonolla tekniikalla pää pystyssä tai ajan maastopyörällä vastaavassa asennossa pitkän tauon jälkeen. Noiden jälkeen on joskus pari päivää muljunnut tavallista enemmän ja sitten palaa taas normaaliksi, eli hyvin satunnaiseksi. Lääkäri ei tuota kyllä suostunut uskomaan, mutta itse huomasin syy-yhteyden aivan selvästi, kun samaan aikaan lapojen välissä tuntui arkuutta ja lisärit tulivat vain istuessa selkä selkänojaa vasten tai asentoa muuttaessa, jolloin arkana olleet lihakset saivat ärsykettä.

Näin kesällä kannattaa muistaa tuo natriumin riittävä saanti, olen nyt huomannut muutamaan kertaan kun merisuolan käyttö unohtunut että ensin pyörryttää, mahdollisesti päätä särkee ja voimat lähtee+ sen jälkeen kun väsyneesti treenaat niin voi tulla outoja tuntemuksia rintaan ja verenpaine laskee hiton alas. Itse tosin hikoilen ihan törkeesti ja juon paljon, etenkin aamulla nestehukka iskee jos ei tajua kuselle noustessa juoda, silloin alkaa aamukin yleensä laatta kurkussa ruoan jälkeen (Puhumattakaan kahvista)
Pitänee tilata jotain elektrolyyttijuomaa myös.

Tilanne meni näin keskimäärin -> Lääkäri: '' rakettitiedeufotjakäänteislatina ''... Sen kuitenki ymmärsin että ne on vaarattomia tosiaan, reeni aiheuttaa niitä myös jos ei syö/nuku. Pahin kuitenki on rokulipäivä meininki. närästys lääkkeillä lähti pahimmat tuskat ja nyt pittää vaa opetella elämään näitten kanssa :) tsemppiä kohtalokavereille!

Aloitin kesällä kun lajiharjoitteet loppuivat kovemman treenin, jota kesti 3 kuukautta lepopäiviä oli ja ohjelma oli tarkkaan harkittu.
Sitten yhtenä iltana huomasin sydämmen lisälyönnit ja lopetin treenit 3viikoksi. Lisälyönnit loppuivat 2 lepoviikon jälkeen ja 3 viikon jälkeen aloitin lenkkeilyn yms rauhallisesti.
Nyt kolme kuukautta treenattu taas normaalisti ja hengissä vielä ollaan =)

Joo siis oon miettinyt ihan samaa et voiko esim. lapojen välinen jumi tai rintarangan nikama lukko lisätä noita lisälyöntejä. EKG otettu ja kardiologilla käyty, joka katto ekg:n ja kuunteli äänet ja sano että normaali virtaus ääni ja lisälyönnitkin normaalia. Nyt just puol vuotta viime hieronnasta ja ylä selkä aivan jumissa ja lisälyöntejä pari kertaa viikossa. Onko kellään mitään faktaa tosta selän jumin mahdollisesta vaikutuksesta?

Hieronta ens viikolla ;)

Mulla on ollut lisälyöntejä reilu 10 vuotta nyt - armeijassa tulivat ekaa kertaa esille voimakkaana kun oli pitkäkestoista henkistä ja fyysistä stressiä, ja edelleen aika paljon stressiin liittyviä että milloin tulee enempi. Niitä sitten tutkittiin mm. rasitus-EKGllä jne mutta ei mitään kummempia löytynyt. Niihin tottuu ajan kanssa ja ovat hiljalleen vähentyneet - välillä on kausia milloin tulee enempi mutta välillä sitten pitkiäkin aikoja ilman. Koskaan ei ole aiheutunut mitään pyörtymistä tai vastaavaa niiden takia vaikka joskus on tullut vähän sarjatulellakin muljahduksia, ainoa oire tosiaan tuo epämiellyttävä fiilis.

Joo siis oon miettinyt ihan samaa et voiko esim. lapojen välinen jumi tai rintarangan nikama lukko lisätä noita lisälyöntejä. EKG otettu ja kardiologilla käyty, joka katto ekg:n ja kuunteli äänet ja sano että normaali virtaus ääni ja lisälyönnitkin normaalia. Nyt just puol vuotta viime hieronnasta ja ylä selkä aivan jumissa ja lisälyöntejä pari kertaa viikossa. Onko kellään mitään faktaa tosta selän jumin mahdollisesta vaikutuksesta?

Hieronta ens viikolla ;)

Ite oon huomannu, että jos rintakehään tulee painetta niin lisälyönnit tulee helpommin. Esim selkäliikkeissä jos rinta on tuettuna laitetta vasten ja painot vetää ukkoa kasaan rintatukea kohti. Samoin jos rintakehän päällä lepää tanko niin sekin aiheuttaa jossakin määrin lyöntejä. Esimerkiksi etukyykyssä jos tanko lepää tossa etuolkapäiden alueella ja painaa ukkoa kasaan niin jostain syystä tulee suurempi alttius lyönneille. Että varmaan kropan lukotkin saa niitä aikaan siinä missä muutkin.

Ite oon huomannu, että jos rintakehään tulee painetta niin lisälyönnit tulee helpommin. Esim selkäliikkeissä jos rinta on tuettuna laitetta vasten ja painot vetää ukkoa kasaan rintatukea kohti. Samoin jos rintakehän päällä lepää tanko niin sekin aiheuttaa jossakin määrin lyöntejä. Esimerkiksi etukyykyssä jos tanko lepää tossa etuolkapäiden alueella ja painaa ukkoa kasaan niin jostain syystä tulee suurempi alttius lyönneille. Että varmaan kropan lukotkin saa niitä aikaan siinä missä muutkin.

No niin! Kaks hierontaa nyt takana (selkä, hartiat, niska) ja paljon parempi tunne selässä. Tänää kuitenkin selkä päivä ja ylätaljalla tehdessä reenin lopuks vetoja polvillaan rinnalle ja kun sarja loppu nii taas sellanen SEMI-outo tunne rinnassa, oikealla puolella. Syke luonnollisesti lähellä 200 ja kädellä kokeillen syke tuntu aika tasaselta (ja todella voimakkaalta), mutta toi outo tunne oli kyllä kuumottava. Jotenkin järkeilin et se olis joku syvä selkälihas lapojen välissä joka "kramppais" tai jtk muuta sellasta.

Muistuttaa vähän samaa tunnetta kun joskus levossa ennen lisälyöntiä! Tein kokeeks viel muutaman sarjan ja sama juttu, VARSINKIN jos vetää keuhkot täyteen ilmaa ja pidättää hengitystä, jolloin voi joskus tuntea sydämen lyönnit rinnan oikeallakin puolella häijysti! Nyt kun miettii nii nimen omaan selkä päivinä tullu noita ihme tuntemuksia. Varsinkin leveissä leuoissa, mavessa ja just tässä ylätaljassa. Olin viel yksin salil nii eihän siinä voinu ku heittää painot ja lähtee menee! Vaikea vaan erottaa et onko kyse pumpun rytmeistä vai syvistä selkä lihaksista! Ei sit tullu silt kardiologilta kysyttyy et mites jos reenatessa tulee ni pitää reagoida.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ku o pientäki lisälyöntiä tai muuta joskus ni sen jälkeen tulee kytättyä rinnan alueen tuntemuksia ekstratarkasti ja mietittyä että onko tää nyt jotain taas. Ei kannata hermoilla turhaan kuitenkaan, jos o käyny kardiologilla ja tehny pari testiä ni aika pieni todennäköisyys että siellä mitään isoa vikaa olisi :)

Ihan täysin lekurista kiinni löytyykö piilevät jutut, niinkun esim tästä minun tarinastani voi hyvin päätellä : http://www.pakkotoisto.com/vammat-j...laarinen-takykardia-ja-wolff-parkinson-white/

Kardiologi todennäköisesti kyllä osaa asiansa EKG käyrien lukemisessa toisin kun peruslääkärit. ak1, oliko sulla sykemittari mukana vai päättelitkö jostain 200 sykkeet?

No kun ei ollu, ihan pulssia laskeskelin kaulalta. Ja se 200 nyt ei mikään tarkka, mutta tarkotin että kovat oli kun oli semi kova veto... Eli ei siis mikään lämmittely sarja. Varmaan jotain 180+...

Ei se SVT välttämättä yli kahtasataa naputtele, yleisimmin se on jotain 140-180 väliltä. Alkaa äkisti, voi loppua yhtä äkisti tai jäädä päälle ja lähteä vasta kun se lääkkeellä tai sähköllä käännetään. Kyseinen rytmihäiriö voi myös tulla vaikkei WPW-syndroomaa sairastakaan, tuo ylimääräinen johtorata on vain yksi mekanismi jolla SVT lähtee päälle. Ongelmallista tuossa on juuri se, että se pitäisi saada EKG:lle ja kun se tosiaan voi loppua itsestäänkin.

edit: Sanomattakin lienee selvää, että jos treenatessa tulee rytmihäiriötuntemuksia, pitää treenaaminen lopettaa.

Ihan täysin lekurista kiinni löytyykö piilevät jutut, niinkun esim tästä minun tarinastani voi hyvin päätellä : http://www.pakkotoisto.com/vammat-j...laarinen-takykardia-ja-wolff-parkinson-white/

Kardiologi todennäköisesti kyllä osaa asiansa EKG käyrien lukemisessa toisin kun peruslääkärit. ak1, oliko sulla sykemittari mukana vai päättelitkö jostain 200 sykkeet?

Peruslääkäriin en määkään luottaisi, ja ihmettelen ettei tutkittu oireita sen enempää. Loppupeleissä meni ihan oikein ku läheteltiin kardiologille.

Huvittavaa kyllä, armeijassa ku mulla alkoi olla rytmihäiriötuntemuksia ja menin lekurille, ni vanhempi sotilasylilääkäri vilautti stetoskooppia ja "ei sulla mitään oo, takas palvelukseen.", siinä oli tutkimukset vaikka vakuutin että kyllä aika reippaat oireet oli. En ole ajatuksissa näitä kahta tätä ennen yhdistänyt, mutta pari kuukautta myöhemmin samassa varuskunnassa yksi jantteri kuoli hiihtokisassa sydänvian takia, hmm.

Onko sulla siisss tullut lisälyöntei myös rasituksessa, itellä mahdollisesti pari kertaa tullut just selkä reenis. Yleensä aina ne tulee levossa, mut siis harvakseltaan voi tulla rasituksessakin, vai? Ei meinaan tullu siltä kardiologilta kysyttyy ku ei viel silloin ollu tullu ku levossa! Joltain juoksu foorumilta katoin et joillain ois tullu myös reenatessa, mut toi juoksu nyt on niin oma lajinsa...

Onko sulla siisss tullut lisälyöntei myös rasituksessa, itellä mahdollisesti pari kertaa tullut just selkä reenis. Yleensä aina ne tulee levossa, mut siis harvakseltaan voi tulla rasituksessakin, vai? Ei meinaan tullu siltä kardiologilta kysyttyy ku ei viel silloin ollu tullu ku levossa! Joltain juoksu foorumilta katoin et joillain ois tullu myös reenatessa, mut toi juoksu nyt on niin oma lajinsa...
Kyllä. Jos joku laite tai tanko painaa rintakehää jostain suunnasta kovalla paineella. Oon pyrkiny jättää etukyykyt ja muut härvelit pois jotka näin tekee. Niitä voi tulla kelle tahansa pitkin vuorokautta; terveillekin. Osa tuntee ne ja osa ei tunne vaikka niitä tuliskin. Google kertoo lisää tietoa. Elikkä joo voi tulla rasituksessa ja voi tulla levossakin. Alhainen lepopulssikin altistaa välilyönneille. Runsailla annoksilla magnesiumia ja suolanestetasapainosta huolehtiminen pitää ne poissa itellä. Ja kun yrittää olla ressaamatta. Jos ahistaa ja ressaa niin sekin altistaa jo paljon vaikka mille.:D Ja sit on tietty ylirasitusoireetkin suuresta määrästä liikuntaa, jotka altistaa.

Kyllä. Jos joku laite tai tanko painaa rintakehää jostain suunnasta kovalla paineella. Oon pyrkiny jättää etukyykyt ja muut härvelit pois jotka näin tekee. Niitä voi tulla kelle tahansa pitkin vuorokautta; terveillekin. Osa tuntee ne ja osa ei tunne vaikka niitä tuliskin. Google kertoo lisää tietoa. Elikkä joo voi tulla rasituksessa ja voi tulla levossakin. Alhainen lepopulssikin altistaa välilyönneille. Runsailla annoksilla magnesiumia ja suolanestetasapainosta huolehtiminen pitää ne poissa itellä. Ja kun yrittää olla ressaamatta. Jos ahistaa ja ressaa niin sekin altistaa jo paljon vaikka mille.:D Ja sit on tietty ylirasitusoireetkin suuresta määrästä liikuntaa, jotka altistaa.

No niin, eiköhän se samaa oo. Joo kylhän noita on lueskellu. Alotin nyt just ottaa mankku kuurin ja näin. Joo ja NIMENOMAAN toi ressaaminen tekee kahta enemmän, pitäs vaa tottuu vaik se alkaakin yleensä vituttaa ku niit tulee puskista ja sit o reeni pilalla ja painot lentelee! Mut joo katotaan miten mankku puree! Kiitos näistä, aina jeesaa ku joillekin edes tuttu juttu!

Lisälyönnit

Moroja.

Itselläni näistä ns. hyvälaatuisten lyöntien dianoosista on jo muutama vuosi. Alkuun se rassasi pääköppaa kun ei oikein tiennyt vaivan vakavuudesta ja sitä maalaili mitä kummempia kauhuskenaarioita. Kun asiaa tutkittiin ja hutkittiin, niin lopputulos oli että lyönnit ovat ns. normaaleja, eikä tutkimuksissa sydämestä löydetty mitään poikkevaa, jolla tämä selittyisi. Olin holtterin kanssa reenaamassa, jolloin saatiin myös rasituksen aikainen lisälyönti narulle. Olis erilaista rasitus ekg:tä ja tavallista käyrää + ultra tutkimuksia yms. Oireisiin lääkettä, joka laskee sykettä. En pahemmin käytä koska luontainen leposyke on jo niin matala, että menee hapettomaksi olo jos kovasti alle 55 levossa sykkii. Ainoa asia jonka syy-seuraus akselilla koko hommaan vaikuttaa on omalla kohdalla jonkinasteinen palleatyrä + refluksitauti. Eli kun pakki on huonossa kunnossa ja rennietä ja somaccia syödään, tulee lisälyöntejä enemmän. Kun taas syödään terveellisemmin eikä räpätä viunan kanssa, niin olo on ihan erilainen. Parit painon pudotukset (ja nousut) kokeneena olen sitä mieltä, että siellä normaalipainoisena oleminen on näiden lisureiden kannalta paras olotila. Etenkin paskamahalla sjmv, romanialainen mv ja etukyykky ovat ihan myrkkyä. Lääkärit eivät ole tuon vatsa/palleatyrä/refluksin yhteyttä lisälyönteihin oikein sulattaneet, mutta omalla kohdallani tuo yhteys on ihan ilmeinen. Eli nyt pudotellaan painoa, teraanataan ja toivotaan että lisälyönnit vähenisivät.

Moro
Olen rimpan kanssa samaa mieltä,että vatsa alueen refluksi/tulehdustilat aiheuttavat rytmihäiriöitä.Itsellä oli paha ruokatorven alaosan tulehdus ja sen myötä tuli rytmihäiriöt.Kun tulehdus parani,niin rytmihäiriöt loppui.Tätä tosiaan eivät lääkärit osaa yhdistää toisiinsa.Mahan kohdalla menee hermokimppu,jossa vagus niminen hermo hermottaa sydämen rytmiä.Tulehduksen ollessa päällä se myös ärsyttää tulehdusalueen läpi menevien hermojen toimintaa,näin talonpoikaisjärjellä ajateltuna.Mulla myös sama homma,jos maha huonompana,niin silloin myös lisälyöntejä.

Back
Ylös Bottom