Sydämen "käyttöikä"?

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Mites sitten toi ku suosittelevat rintojen kattomista 15min paivassa miehille et nousee pulssi? Jonku tutkimuksen olivat tehneet ja terveelliseks todenneet. Muuten tuo lyontimaarajuttu tuntuu ihan toimivalta, juurikin tuon takia etta liikunnan seurauksena leposyke laskee. Etta 64 pulssilla ois elinika n. 89v tolla 3x10^9 lyonnilla. Mitas veikkaisitte, mika on paivan keskipulssi liikkuvalla ihmisella? Varmaa jossai 45-70 valissa vaitai?

Mur-Mur sanoi:
3-4x10^9 on ihmisen eliniän teoreettinen sydämen lyöntimäärä.

Noh, ei tuo pumppu sitten taida ehtiä loppua "normaalilla tavalla", vaikka laskin minimiarvolla tuon lyöntimäärän ja ajattelin keskisykkeekseni 80, kestäisi pumppu yli 70-vuotiaaksi. Eiköhän tuo näillä kolesteroleilla ja verenpaineilla lopu jo ennen sitä. Pitäisi varmaan lisäillä jotain kerrointa, jos omaa huonoja veriarvoja tms, on stressaavassa työssä tai muuten stressille herkkä.
Noh, 70 vuoden ikä tuntuukin jo aika saavuttamattomalta, joten turhapa tuota on pohtia.

Mielenkiintoinen juttu tää kyllä on ja ihan järkeenkäypä. Esim. päästäisistä on jäänyt mieleen, että niiden sydän nakuttaa kuin ompelukone, eivätkä ne elä todellakaan kovin vanhoiksi.

Tästä pääsenkin toiseen laskukaavaan: usein sanotaan, että koiran ihmisikää vastaava ikä saadaan kertomalla se 7:llä, silloinhan koiran sykkeen pitäisi olla tällä ajattelulla 7 x ihmisen syke. Tai sitten koirien sydämet ovat halpismallia, jotka kestävät vain luokkaa 1-2x10^9 sykettä.

Mä olen joskus nähnyt jonkun luonto-ohjelman, jossa vertailtiin päästäisen ja norsun sydämmen lyöntejä. Siinä tultiin siihen lopputulokseen, että niiden sydän lyö suurinpiirtein yhtämonta kertaa niiden elämän aikana. En nyt muista kuinka monta kertaa niiden sydän löi minuutissa, mutta ero oli aika suuri.

eiköhän se mene jotakuinkin näin: ihmisellä on tietty määrä energiaa käytettävänä, syntymästä asti se kuluu, urheilijoilla vähän hitaammin kuin sohvaperunoilla. Mutta noi huippuurheilijat on sitten asia erikseen, ne ehkä käyttää sitä energiaa liikaa??

kerran lukeneensa tutkimuksen ihmisen :n käyttöiästä. Tutkimuksen mukaan ihmisen sydämellä olisi tietty määrä lyöntejä, joita se lihaksena jaksaa kaikenkaikkiaan.
- Siitä voin olla samaa mieltä että jokaisella on oma määrä lyöntejä jaettu. Sitten kun ne on käytetty niin ne on käytetty.

late83 sanoi:
Mä olen joskus nähnyt jonkun luonto-ohjelman, jossa vertailtiin päästäisen ja norsun sydämmen lyöntejä. Siinä tultiin siihen lopputulokseen, että niiden sydän lyö suurinpiirtein yhtämonta kertaa niiden elämän aikana. En nyt muista kuinka monta kertaa niiden sydän löi minuutissa, mutta ero oli aika suuri.
Hiirellä oli n. 1000 krt/min ja norsulla n. 25 krt/min.

erkkil_ sanoi:
Tähän on pakko kommentoida, että jos kaksikymppinen urheilija kuolee sydänkohtaukseen, niin on aika ruveta tutkimaan mitäs aineita siellä koneessa on ollut.:jahas:

Aika usein taitaa olla kyseessä jonkinlainen synnynnäinen tai muu sydänvika, että ei ne aineet aina sitä aiheuta. Suurin osa noista fudispelaajien luuhistumisistakin on johtunut sydämen rakenteen vioista tai tiedä sitten miten ne paljon niitä todellisia syitä peitellään :jahas: .

Itse en kauheasti usko mihinkään sydämen käyttöikään. Totta kai jokin raja on mutta se on niin monesta muustakin asiasta kiinni.

Onko norsuilla samanlainen terveydenhuolto? Tuskin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
kas-vain sanoi:
No ei ole totta! Miettikääpäs vaikkapa identtisiä kaksosia. Eihän hekään kuole samaan aikaan.

toinen vetää tupakkaa ja sydän käy kokoajan nopeammin
= kuolee aiemmin.
olen myös kuullut että sydän lyö tietyn määrän (noin, tietysti), muistan kuulleeni että se oli jotain 3, mutta mitä, miljoonaa, miljardia...???

eli jos himourheilee paljon niin missä vaiheessa se kääntyy haitalliseksi, eli milloin sydän saa likaa runtua...

mielenkiintoista

80 keskivertosykkeellä 75vuotias sydän olisi lyönyt ~ 3 000 00 000 kertaa.

Voiko sydän vaan lakata lyömästä? Koska sydänkohtaushan tarkoittaa sitä, että sydän ei saa tarpeeksi happea, jolloin se kilahtaa.

Pikkupapu sanoi:
Tutkimuksen mukaan ihmisen sydämellä olisi tietty määrä lyöntejä, joita se lihaksena jaksaa kaikenkaikkiaan.

Eiköhän tuohon vaikuta vähintään yhtä moni asia kuin vaikkapa auton moottorin käyttöikään. :)

kas-vain sanoi:
No ei ole totta! Miettikääpäs vaikkapa identtisiä kaksosia. Eihän hekään kuole samaan aikaan.
No voihan olla, että toinen identtisistä kaksosista urheilee ja toinen ei, voi olla että toinen ryyppää ja tupakoi aktiivisesti ja toinen ei. Eli mitä nyt tässä haen on se, että elämässä tehdyt päätökset vaikuttavat elämän pituuteen ja voisi olla jos molemmat tekevät samanlailla voisivat he kuolla jopa samana vuonna, mutta eipä tuo ole varmaan mahdollista.

NGV sanoi:
No voihan olla, että toinen identtisistä kaksosista urheilee ja toinen ei, voi olla että toinen ryyppää ja tupakoi aktiivisesti ja toinen ei. Eli mitä nyt tässä haen on se, että elämässä tehdyt päätökset vaikuttavat elämän pituuteen ja voisi olla jos molemmat tekevät samanlailla voisivat he kuolla jopa samana vuonna, mutta eipä tuo ole varmaan mahdollista.

Ei varmaan voida poissulkea sitä, että identtisten kaksosten sydämet olisivat voineet käydä yhtä kauan ellei loppu olisi tullut jollain muulla tavalla.

neutraali sanoi:
höpö höpö. terve sydänkin voi leikata kiinni. se on vaan sellanen juttu että jos urheilija kuolee, niin välittömästi epäillään dopingia vaikka sattuisi ns puhdas urheilija olemaan kyseessä.

Ei usko että voi. Siihen leikkaamiseen on aina oltava jokin syy, eihän se herranjestas muuten leikkaa! Itse ajattelin noilla aineilla lähinnä huumeita, mutta saattaisihan se roinaakin olla, kilpailu futiskentille pääsystä on kuitenkin kova. Tietysti joku rakenteellinen vika, tai äärimmäisen huonot elintavat voivat myös olla syynä. Epäilykset kuitenkin heräävät, sillä nämä nuorten jalkapalloilijoiden sydärit eivät ole kovin harvinaisia. Ja niinkuin JohnnyB tossa jo mainitsikin, jokaisella persereijällä on oma mielipiteensä, ja tämä on vain yhden. :lol2:

erkkil_ sanoi:
.... Itse ajattelin noilla aineilla lähinnä huumeita, mutta saattaisihan se roinaakin olla...
Huumeetkin luetaan dopingaineiksi, että kyllä Neutraali ihan oikean termin tuohon laittoi.

laitetaanpa nyt tahan vaikka stressi, nostaa tunnetusti verenpainetta. > sydan ei valttamatta lyo paljon useemmin mutta tekee enemman tyota.

Luulen etta lukuna tuo 3 oli hyva arvio, ja nimenomaan miljoonaa tai miljardia.

Sydämen lyöntien määrän ja elin iän pituun suhteen voidaan varmaan saada jonkin asteista korrelaatiota, mutta että olisi joku tietty täsmällinen määrä, on täyttä huuhaa skeidaa.

Se mikä vaikuttaa myös nisäkkäillä elinäiän pituuteen todennäköisemmin on vähäinen energian kulutus. Silloin ruumiin aineenvaihdunta ja toiminnot keskimäärin hidastuvat. Tämä hidastaa myös ruumiin vanhenemisprosessia. Matalakalorinen dietti ja pieni ruumiin paino yhdisttetynä kohtuulliseen matala intensiteettiseen liikuntaan on paras tapaa elää vanhaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom