Syöttekö basmatiriisiä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tummalla riisillä on ainakin matalampi GI-arvo, basmatiriisi taasen on keittoajaltaan huomattavasti nopeampi valmistaa. Itse pidän Basmatiriisistä kovasti :)

Basmatiriisiä menee silloin tällöin, samoin kuin jasmiiniriisiäkin.

Basmatiriisi ei käsittääkseni ole mitään tummaa riisiä tai täysjyväriisiä nähnytkään, vaan se on puhdistettua valkoista riisiä. Tai siis basmatihan on riisilaji, kai sitä voi olla jossain täysjyvänäkin, mutta Suomessa myytävä basmati on tuota puhdistettua. Eli ei siis sinänsä mitään kovin terveellistä, vähän hivenaineita ja korkea GI. Mutta se maistuu hyvältä, siksi sitä tulee käytettyä. :kuola:

kokeilkaapa ottaa intialainen viikko. Pelkkaa currulla maustettua ruokaa kaksi kolme - nelja kertaa paivassa.
Mulla ainakin tuli kivasti lapi, rupes hiki haisemaan currulle --> tytot tykkaa

Mä en muuta riisiä syökään kotona kuin basmatia, maistuu mun mielestä paljon paremmalta ja on irtonaisempaa.

Kyllä syön. Löysin tavaran ehkä viikko sitten, ja varmaan päivittäin tullut vedettyä. En tiedä onko hyväksi vai ei, mutta maku peittoaa noi tavisriisit niin puhtaasti, että muuta en vähään aikaan osta.

Jasmiiniriisistä tulee tehtyä risottoa tosi usein, Basmatiriisiä menee myös silloin tällöin. Riisi on hyvää ja curry on tosiaan loistava mauste sen kanssa, tulipas nälkä. Vois mennä tekemään riisiä ja kalkkunan rintafiluja:)

Basmati ja Jasmiini uppoaa täälläkin hyvin, eipä paljon muuta tule syötyä, enkä jaksa stressata niiden GI arvoilla pätkääkään.

MC Aropupu sanoi:
Basmatiriisi ei käsittääkseni ole mitään tummaa riisiä tai täysjyväriisiä nähnytkään, vaan se on puhdistettua valkoista riisiä. Tai siis basmatihan on riisilaji, kai sitä voi olla jossain täysjyvänäkin, mutta Suomessa myytävä basmati on tuota puhdistettua. Eli ei siis sinänsä mitään kovin terveellistä, vähän hivenaineita ja korkea GI. Mutta se maistuu hyvältä, siksi sitä tulee käytettyä. :kuola:

Kyllä Suomestakin saa basmatia täysjyvänä. Hakusanalla löytää mistä. Ja eräästä liikkeestä VR:n makasiineilla.

Ostin joskus basmatia, mut muija ei tykkää siitä ni jäi vähemmälle. Miksköhän mä ees kuuntelen sitä.. :rolleyes: Ainakin erilainen riisilajike.

Riisi+monivilja on kuitenkin suosikki, taitaa olla aika terveellistäkin. Eihän puuroakaan syödä maun vuoksi (kai).

VegMan sanoi:
Kyllä Suomestakin saa basmatia täysjyvänä. Hakusanalla löytää mistä. Ja eräästä liikkeestä VR:n makasiineilla.

Kerrohan meille muillekin ja tarina ei kerro varmaankaan mikä on kilohinta;)

esa67 sanoi:
kokeilkaapa ottaa intialainen viikko. Pelkkaa currulla maustettua ruokaa kaksi kolme - nelja kertaa paivassa.

Ei kiitos. Haluan ulostaa ilman kirvelyä.

Muuten Timban kanssa samoilla linjoilla. Basmati on IMO maukkainta riisiä, enkä itse Gi-arvoja paljon mietiskele. Parempi lisäke se basmati on kuin ranskalaiset.. ;)

Basmatia joka päivä. Tai siis riisi on aina basmati. Nyt on kokeilussa vaihtelun vuoksi basmati/jasmiini-sekoitus. Jep.

Itse ostan riisit aina Thai-marketista, tai jostain aasialaisesta kaupasta. Iso säkki TUORETTA jasmiiniriisiä, ei rikottua, vaan kokonaista. Kolmen A:n laatua, eli AAA. Hinta on halpa ja ennenkaikkea riisi on tuoretta. Sen oikeasti huomaa maussa ja koostumuksessa. Viimeksi ostin ison säkin kesällä, niin se oli kevään satoa. Tässä ajassa ei vaikkapa Uncle Bens ole edes pakannut riisejään. Uncle Bensin ja muut riisit matkustavat useita kuukausia laivoilla, menevät pakkaamoihin, jakelukeskuksiin, varastoihin, kauppojen varastoihin, kauppojen hyllyille ja vasta sitten päätyvät kuluttajalle. Kun riisit ostaa suoraan vaikkapa Thaimarketista, ne menevät käytännössä vain yhden välikäden kautta suoraan kuluttajalle. Se näkyy hinnassa sekä tuoreudessa.

Hyvä kauppa / maahantuoja:
http://www.siam-house.fi/

Aika usein basmatia tai jasmiinia. Helppoa ja nopeeta valmistaa.
Joskus laitan kokojyväriisiä sekaan, tulee vähän enemmän kuitua (tuskin mitään merkitystä).

Basmati on ehdoton ykkönen kun aasialaista ruokaa väsään. Mutta loppujen lopuksi sitä menee ihan yhtä paljon kuin tavallista (euroshopperin) pitkäjyväistä. Eniten syön kuitenkin riisiä riisinuudeleiden muodossa. Eikä sitäkään kuin tyyliin kerran viikossa. Riisiä ja pastaa kun ei tuu syötyä niin paljon...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom