Syötkö sinäkin liikaa suolaa?

Noni tässä olis sit ketju, missä vois keskustella siitä käytetäänkö/käytätkö itse sopivasti suolaa mielestäsi. En tiedä mistä johtuu mutta täällä foorumilla tuntuu monella olevan sellainen asenne, että on ok syödä runsaasti suolaa, kun käydään vähän jumppaas painoje kaa/lenkillä. Nyt niitä mielipiteitä aiheesta kehiin. Itse uskon, että lähes kaikki syövät päivittäin liikaa suolaa, koska a) se maistuu parhaalta b) koska elintarviketeollisuus, tietää tämän ja ruuat sisältävät lähtökohtaisesti liikaa suolaa. Ikäänkuin suolan tolkuttomat määrät ruuissa hyväksytään normaalina asiana, koska suolaa on aina käytetty mausteena.

Tässä olis noita linkkejä aiheesta pohjustamaan tätä ketjua, muitakin saa postata jos löytää.
Suola - Suomen Sydänliitto ry Sopiva suolan määrä - Suomen Sydänliitto ry Suolan käyttö terveellisemmäksi | yle.fi Tämä päivittäinen mauste voi tuhota terveytesi ? tiedätkö mitä syöt? - Artikkelit | Makuja
https://cancer-fi.directo.fi/syovanehkaisy/ravinto/suola2/ Syötkö liikaa suolaa? - Pieni Päätös Päivässä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän nuissa valmissapuskoissa on lisättyä suolaa todella paljon liikaa ja se ei ole edes rikastettu jodilla. Mutta jos suurin osa ravinnosta tulee itse tehdystä kotisafkasta, niin silloin on ihan hyvä lisätä (järkevästi)(jodioitua) suolaa.

Edelleenkin kovaa treenaavaa ei voi verrata tavalliseen sohvaperunaan. Jo 30min hikijumpassa hikoilet päivän saantisuositukset natriumia pihalle. Myös suolan laatuun tulee kiinnittää erityisesti huomiota. Ei ole mikään ihme, että on sydän ja verisuonitauteja, kun sitä puhdasta natriumkloridia vedellään napaan. Puhdistamatonta ns. mineraalisuolaa kehiin. En voi edes kuvitella eläväni 3-5g suolalla päivässä treenipäivinä, voi jeesus niitä kramppeja ja heikkoa oloa :D

Jo 30min hikijumpassa hikoilet päivän saantisuositukset natriumia pihalle.

Tiiän että oli liiottelua, mutta aika paljon ja vahvaa hikeä saa hikoilla, jos puolessa tunnissa suolaa hikoilee viis grammaa pois.

Itse asiassa hiki laimenee treenikokemuksen myötä. Keho pyrkii olemaan mahdollisimman tehokas kaikin tavoin, ja hikoiluun tottunut keho ei turhaan hikoile suoloja pois niin paljoa ku jonkun muun. Osittain tästä syystä suolan tarve on jokaisella erilainen.

no jaa, mulle on lekuri sanonut, ettei mun ainakaan suolan syömistä kannata vältellä, koska kärsin liian matalasta verenpaineesta. En stressaa tollasesta asiasta.

Eikös dieetillä kanssa voi vähän lisäillä kun tarkotushan on lipitellä sitä vettä ihan reilusti. Lähteehän sitä siinäkin kropasta? Ja onhan tää pirun broilerin ja kasvisten vetäminen vähän sellasta hommaa et suolaa kaipaa päälle ;)

Merisuolaa kielen alle, sanoi isä kun aloitin treenaamisen. En kuunnellut ja välillä oli niitä päiviä kun meinasi pyörtyä rappusiin treenien jälkeen. Olo koheni hetken päästä kun kävi maustekaapilla. Ajattelin että en tarvitse jos laitan ruokaan riittävästi suolaa niin päivittäinen tarve täyttyy, vaan toisin kävi. Ihmettelivät verenpainemittauksissa, että miten voin ylipäätään enää seistä. Toki ihmisissäkin on eroja, osa varmasti haihdutttaa suolonsa herkemmin kuin toiset eikä kaipaa ylimääräistä.Itse taas olen alkanut toteuttamaan vanhan jyhnyn oppeja ja laitan merisuolaa suuhun aina pikkasen ennen treenejä ja treenien jälkeen. Samoin jos tulee saunottua pitkäjänteisesti tai on kuumia hellepäiviä. (näin kaamoksen lähestyessä ei tosin tarvitse niistä murehtia)

no jaa, mulle on lekuri sanonut, ettei mun ainakaan suolan syömistä kannata vältellä, koska kärsin liian matalasta verenpaineesta. En stressaa tollasesta asiasta.
Suola - Suomen Sydänliitto ry "Suolan käyttö ei ole hoitokeino matalaan verenpaineeseen eikä alhaiseen veren natriumpitoisuuteen."

Ja sitten siihen hikoilu asiaan, ni eiköhän suositukset pohjaa ihan perusihmiseen, ei siis todellakaan välttämättä sellaiseen joka on ihan sohvaperuna, koska eihän sekään ole suositusten mukaista (liikuntasuositukset), ni eiköhän ne kulje vähän käsi kädessä? Ja tosiaan kaikki eivät todellakaan hikoile kauheen suolaista hikeä ja se mitä hikoilee esim treenatessa ni vaikkakin olisi runsasta, niin kannattaa muistaa kokonaisuus, ettei se loppuen lopuksi poikkeakkaan niin paljon siitä sohvaperunan hikoilusta, koska ihminen hikoilee suurimman osan ns huomaamattaan vuorokauden mittaan. Et se treenissä hikoiltu määrä on loppuen lopuks suhteessa aika vähän siihe nähde mitä joka tapauksessa hikoilee päivän aikana? siinä vähän mietittävää. Ja kuten tuolla useaan otteeseen sanotaan, keho saa periaatteessa kaiken tarvitsemansa ihan siitä ruuasta itsestään, eli juurikin esim liha ja maito sisältävät jo itsessään paljon natriumia, jolloin suolan lisääminen missään muodossa ei välttämättä olekkaan niin järkevää. Eli kannattaa ottaa huomioon, että sen lisäsuolan lisäks mitä itse laittaa tai sinne eineksiin on laitettu, ni se ruoka sisältää natriumia ihan hyvin jo itsessäänkin.

Tiukalla dietillä ollessa toi suolan saanti on turvattava tai muutoin ei hyvä heilu ja silloinkin suolan pitäisi olla jodioitu ja itse käytän halvinta jodioitua merisuolaa juomaveteen sekoitettuna 2g/litra ja nestettä menee 3-5 litraa päivittäin eli 6-10g. Tietty mitään muuta suolaa kroppaan ei tule kun ruokavalio on sellainen että ei siellä einekset sun muut paskat heilu. Mitään puhdistettuja pöytäsuoloja joista jodi,kalium ym mineraalit puuttuu ei pitäisi käyttää alkuunkaan, vaikkei dietillä olisikaan kun noissa elintarvikkeissa käytettävä suola on juurikin sitä halvinta puhdistettua suolaa vailla mitään mineraaleja paitsi natrium.

Suola - Suomen Sydänliitto ry "Suolan käyttö ei ole hoitokeino matalaan verenpaineeseen eikä alhaiseen veren natriumpitoisuuteen."

Ja sitten siihen hikoilu asiaan, ni eiköhän suositukset pohjaa ihan perusihmiseen, ei siis todellakaan välttämättä sellaiseen joka on ihan sohvaperuna, koska eihän sekään ole suositusten mukaista (liikuntasuositukset), ni eiköhän ne kulje vähän käsi kädessä? Ja tosiaan kaikki eivät todellakaan hikoile kauheen suolaista hikeä ja se mitä hikoilee esim treenatessa ni vaikkakin olisi runsasta, niin kannattaa muistaa kokonaisuus, ettei se loppuen lopuksi poikkeakkaan niin paljon siitä sohvaperunan hikoilusta, koska ihminen hikoilee suurimman osan ns huomaamattaan vuorokauden mittaan. Et se treenissä hikoiltu määrä on loppuen lopuks suhteessa aika vähän siihe nähde mitä joka tapauksessa hikoilee päivän aikana? siinä vähän mietittävää. Ja kuten tuolla useaan otteeseen sanotaan, keho saa periaatteessa kaiken tarvitsemansa ihan siitä ruuasta itsestään, eli juurikin esim liha ja maito sisältävät jo itsessään paljon natriumia, jolloin suolan lisääminen missään muodossa ei välttämättä olekkaan niin järkevää. Eli kannattaa ottaa huomioon, että sen lisäsuolan lisäks mitä itse laittaa tai sinne eineksiin on laitettu, ni se ruoka sisältää natriumia ihan hyvin jo itsessäänkin.
En mä sanonutkaan et on mikään hoitokeino, kuten varmaan luit, niin suolaa ei tule välttää, mut en myöskään kirjottanu et pitäs kiskoo suurempia määriä.

Itse en ole koskaan stressannut suolankäyttöä, luulisi riittävän että tarkkailee mm. einesaterioiden ja leivänsyöntiä ja käyttää ruoanlaitossa maalaisjärkeä.

Laskin huvikseni, paljonko tulee suunnilleen suolaa päivässä. Noin 7g näyttäs olevan päiväannos ja tuosta on helppo nipistää reilu gramma pois ku jättää makaronimätöistä yhden mitan pois. Suvussa ainaki kaikenlaista sydänsairautta sun muuta, joten ei oikein nappaile ruveta kikkailemaan yli 5g päiväsaanneilla.

Himalajan Vuorisuola. Maksaa kylläkin vähän enemmän kun merisuola.

Menee jo vähän ohi aiheen, mutta mikä järki noissa kaiken maailman superfood hifisuoloissa on? Ne mainoksethan on ihan täyttä paskaa, että sisältää tyyliin yli sataa eri mineraalia tms. Jos tavallinen ruokasuola ei tyydytä ni eikös jonkun ihan perus mineraalisuolan pitäis riittää?

Jos meinaa saada terveellisen määrän mineraaleja suolasta, niin pitää sitä suolaa vetää niin paljon, että natriumtasot on pilvissä. Suola ei ole hyvä mineraalien lähde, eikä suolan käyttöä tule perustella sillä. Keskimäärin suomalaiset syövät aivan liikaa suolaa, eikä yleispätevää ohjetta (lisää/vähennä) voi antaa, koska kaikkien ruokavaliot ovat erilaisia.

Nää varoitukset on lähinnä teollisuuden ongelma, ne tunkee liikaa natriumkloridia valmissafkoihin joita jengi vetää kaksinkäsin. Ihmisten henkilökohtaisella suolakäytöllä tuskin on mitään merkitystä ellei kaada sitä purkillisen joka ruokaan.

Nää varoitukset on lähinnä teollisuuden ongelma, ne tunkee liikaa natriumkloridia valmissafkoihin joita jengi vetää kaksinkäsin. Ihmisten henkilökohtaisella suolakäytöllä tuskin on mitään merkitystä ellei kaada sitä purkillisen joka ruokaan.

No itse olen tästä eri mieltä. Olen todennut että jos syö esim wokkivihanneksia ni turha laittaa yhtään suolaa ku vaatis kuitenki vähintään jonku teelusikallisen(vrk annos jo siinä) et ees maistuis kunnolla suolaiselta. Ja meidä äitille lääkäri aina sanonu ja mullekki terveys tarkistukses kerran et syö vähemmän suolaa, koska korkea verenpaine. Nyt ku oonki punti myötä ruvennu syömää vähemmä suolaa ni on kyl laskenu verenpaine jonki verran. Tai yks kans ku syön välillä kattilallisen perunamuussia ni se on maailmab herkullisinta jos on tehty maitoo ja on runsaasti suolaa kuten niis yleensä on valmiik ni ku söin yks kerta lidlin jauheesta tehtyä mis ei ollut suolaa ni ei kyl paljoo napannut mättää sitä vaikka ripottelin nimenomaa hitusensuolaa ssiihe. Ruuat jotka sisältää paljon esim nestettä tai kuitua ni eivät voi maistua hyvältä suolaiselta niin ettei suolaa olisi liikaa..

En ole salaliittoteoristi, mutta en useinkaan luota jonkun virallisen tahon antamiin suosituksiin. Jossain vaiheessa kananmunien syönti oli suurinta syntiä ja siihen kuoli, nyt se taas on neutraalissa asemassa. Mitä tulee suosituksiin niin kuten mainittu ne lasketaan keskiverto ihmiseen joka on muistaakeni miehillä 75 kiloinen 3 kertaa viikossa kevyesti urheileva Pertti. Lisätään tohon 20 kiloo ja 5 kertaa viikossa raskasta liikuntaa niin ollaan siinä missä itse seison. Varsinkin lihasmassan kasvattamiseen tähtäävät tarvitseva suolaa proteiini synteesin optimoimiseen. Ja sekin vain on niin että raa'at ruuat eivät tarvitse suolaa samalla tavalla kuin kokatut ruuat (einekset) tämä liittyy taas ruuansulatuksen toimintaan. Moderni ruokasuola tosiaan sisältää sodium- ja natriumikloridien lisäksi ehkä 1-2 mineraalia, kun taas jotkin puhdistamattomat merisuolat voivat sisältää kymmeniä eri mineraaleja. Eli älä osta kaupasta mitä halvimmalla saat.

Suositut

Back
Ylös Bottom