Syönkö tarpeeksi ja oikein?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _S.M.R_
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Hei!

Kysyisin hieman ruokavaliostani mutta ensin hieman taustaa>
Treenitaustaa kaksi vuotta enemän ja vähemmän säännöllisesti, ruokavalio välillä omasta mielestä hyvin ja useimmiten huonosti. (Silloinkin kun hyvin niin ilmeisesti liian vähän)
Painoa näyttää nyt olevan aamuisin noin 82kg ja pituutta noin 182cm.
Ikää on joulukuussa kertynyt jo hurjat 16 vuotta.

Tarkoitus olisi nostaa painoa tasaiseen tahtiin lähelle tuota 100kg:ta. Se on siis tavoite ja mielellään vaikka enemmänkin. Dietit sitten joskus vuosien päästä.
Ajattelin, että jos paino nousisi esim. kuukaudessa kilon tai kaksi niin voisi olla hyvä tahti.. vai?

Tällä hetkellä menen viisijakoisella kehonrakennus-ohjelmalla. Seuraavaksi varmaan vaihdan tuttuun ja turvalliseen kolmijakoon.

Mutta nyt asiaan eli syönkö tarpeeksi jotta se paino nousisi?

Aamupala:
maitorahkaa 200g
Leipää esim. ruisrevittyä neljä paksua viipaletta ja paljon kinkkua sekä juustoa
maitoa 0.5-1 litra.

Välipala
esim. whey3 eli prodedrinkki ja jauhetta siis noin 2dl
Banaani

Kouluruoka
Esim. lautasella 40% salaattia ja loput lihaa ja perunaa. Lautanen siis tupaten täynä.
Maitoa 4-6dl
Leipäpala ja margariinia päällä

Kotona
Lämmin ateria eli vaikkapa kanaa ja riisiä. Ateria hieman pienempi kuin koulussa. Maitoa 4dl

Ennen treeniä Crp creaa se 10g

Sitten illemmalla/treenin jälkeen Mass2 tai muscle+

Iltapala esim. 4 palaa leipää ja paljon kinkkua sekä juustoa
200g tonnikalaa öljyssä tai raejuustoa
Maitoa menee yleensä litra.
Rypsi tai oliiviöljyä 1-3 ruokalusikallista. (totutellaan) :)

Aineenvaihdunta minulla on nopea. Riittääkö ruokamäärä minulle silti vai pitäisikö vielä lisätä johonkin väliin jotain?
Motivaatio treenaamiseen on erittäin kova kuten aina ennenkin mutta nyt haluan myös ruokavalion kuntoon joten neuvokaa onko suunta oikea.
Ps: pakkotoistoa lukenut jo kohta kolme vuotta ahkerasti joten kiitoksia loistavasta palstasta!

Edit osa 423: aloittelijan kysymys mutta silti väärässä osiossa? Jos niin pyydän anteeksi, siirtäkää toiseen jos pitää.

Jo etukäteen kaikkia vastanneita kiittäen

Santeri.R

Et tartte ainakaan iltapalalla noin paljon leipää ja maitoa, siitä tulee hiilaria joka muuttuu helposti läskiksi. Syö vaikka maitorahka tai raejuustoa jossa on kaseiinia (hitaimmin imeytyvä proteiini = ravintoaineita pitkäksi aikaa yöllä) ja rypsiöljyä (rasva hidastaa proteiinien imeytymistä) ennen nukkumaanmenoa, niin keho saa yöksi proteiinia. Hiilaria ei tarvitse yöllä.
Toi tuli pikasesti vilkaistuna ekana mieleen.

Kiitoksia avusta GoMan. Toi iltahiilarihomma oli kyllä tiedossa mutta kas kummaa omalla kohdalla en sitä ole edes muistanut noudattaa! :D
Kiitoksia siis avustasi.

Entäs tuo ruokavalio muuten, pitäisikö johonkin väliin lisätä sapuskaa?
Ihan vain noin suuntaa antavasti.

Taas kaikkia vastaajia jo etukäteen kiittäen.

Mihin aikaan treenaat ja mihin aikaan nukkumaan. Tuo ois hyvä tietää ton iltapalan kohdalla. Sillä jos menet tunnin kahden päästä treenistä nukkumaan niin se sun iltapala on treeninjälkeinen ateria. Treeninjälkeisellä aterialla tarvitaan aina hiilihydraatteja oli ilta tai aamu.

Ja sitten mihin aikaan syöt ton koulusta tulo-aterian suunnilleen? Jos lähempänä viittä ja koulussa ruoka 11.30(?) niin siihen väliin jotain.

Treenaan usein siinä 19.00 ja nukkumaan menen siinä 22.30
Treenin jälkeenhän otan aina esim. mass2 ja siinähän on hiilareita. Pitäisikö vielä lisätä jotain mahdollisesti esim. puoli tuntia treenin jälkeen jotain hiilaripitoista? Vai pitäisikö ne lisähiilarit ottaa vasta siinä iltapalalla?

Koulussa ruokailu meillä on 11.00 ja kotona syön ruuan usein 16.00.
Eli tässä välissä jotain pitäisi haukata? Meneekö ihan perus leipä/maito setti vai jotain muuta?

Koulussa ruokailu meillä on 11.00 ja kotona syön ruuan usein 16.00.
Eli tässä välissä jotain pitäisi haukata? Meneekö ihan perus leipä/maito setti vai jotain muuta?

syö joku proteiinipatukka, maitorahka sydeemi. käy se kyllä leipä ja maitokin, pääasia et syö jotain kunnollista. :thumbs:

Treenaan usein siinä 19.00 ja nukkumaan menen siinä 22.30
Treenin jälkeenhän otan aina esim. mass2 ja siinähän on hiilareita. Pitäisikö vielä lisätä jotain mahdollisesti esim. puoli tuntia treenin jälkeen jotain hiilaripitoista? Vai pitäisikö ne lisähiilarit ottaa vasta siinä iltapalalla?

Ota vaan iltapalalla ne hiilarit kanssa. Palkkarissahan on tosiaan hiilareita myös ja pitääkin olla. Keho on kuitenkin vasta peri tuntia treenin jälkeen vielä valmis käyttämään hiilihydraatteja proteiinien kuljettamiseksi lihassoluihin, joten myös iltapalan joka tapahtuu pari tuntuia treenin jälkeen tulee sisältää hiilareita. Ei mee läskiksi.

Unohtakaa tuo iltahiilarittomuus jos treenaatte suht myöhään iltapäivästä. Treenin jälkeen keho kyllä käyttää ne hiilarit hyödyksi, joten turha murehtia sitä. Kokonaisuus se on muutenkin joka ratkaisee kertyykö läskiä ja lihasta vai ei.

Ja ennen treeniä otettavien hiilareiden kanssa kannattaa olla tarkkana. Itsellä nopeat hiilarit ennen treeniä aiheuttaa huonon olon kesken treenin. Paras on ottaa hiilarit n. pari tuntia ennen treeniä ja sitten n. puoli tuntia ennen protujuoma (tai vaikka rahkaa jos ei halua jauhoja syödä). Mutta tämä siis minulla, monella toimii nuo hiilarit just ennen treeniäkin.

Mä olen kanssa samaa mieltä, että hiilareita saa syödä myös illemmalla, varsinkin jos on ollut treenipäivä. Itse tuli hifisteltyä prodella ja rasvalla parikin vuotta, mutta kun kuitenkaan ei ollut tarpeeksi kaloreita pelissä, niin aivan turhaa touhua kohdallani.

Sinänsä turha postaus, kun samat asiat kerroin kuin Timbä, mutta ehkä muistutuksena itselleni: ruokaa naamaan vaan.

Oon lukenu aika pirusti näitä ravinnosta kertovia keskusteluja ja mua on alkanu ihmetyttää ku porukka laittaa tänne esimerkiksi oman ruokavalionsa yhden päivän ajalta niin aina on kaikilla melkei samat ruuat. Siis syöttäkö te joka helvetin päivä riisiä ja kanaa tai pastaa ja jauhelihaa???!?!?! Mulla ainaki pursuaa korvista jos syön yli kolme päivää samaa ruokaa putkeen..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oon lukenu aika pirusti näitä ravinnosta kertovia keskusteluja ja mua on alkanu ihmetyttää ku porukka laittaa tänne esimerkiksi oman ruokavalionsa yhden päivän ajalta niin aina on kaikilla melkei samat ruuat. Siis syöttäkö te joka helvetin päivä riisiä ja kanaa tai pastaa ja jauhelihaa???!?!?! Mulla ainaki pursuaa korvista jos syön yli kolme päivää samaa ruokaa putkeen..

Joo minä olen ihmetellyt ihan samaa. Itse olen vetänyt naamaan sitä ruokaa mitä avovaimo on sattunut laittamaan ja jos se ei satu sisältämään tarpeeksi proteiinia niin sitten vaan raejuusto lisukkeeksi lautaselle. Koulullakin on tullut syötyä sitä mitä siellä on sattunut aina olemaan.
Olisihan se ihan hyvä syödä esim. sitä broilerin rintaa sen ravintoarvojen takia, mutta on se vaan niin prkleen kallista opiskelijalle syödä jatkuvallla syötöllä.

Harmillisinta tässä että ei syö aina samoja ruokia on se, että ei pysty oikein seuraamaan kunnolla minkä verran kaloreita tulee ruokailuista.

Ihan henkilökohtasta, ite voisin syödä jauhelihaa tai kanaa vaikka loppuelämän. Kyllä maailmassa valtava väestömäärä pärjää ihan pelkän riisinkin voimalla mutta kun esim. jauhelihastakin voi tehä niin monenlaista ruokaa että johan on markkinat jos kolmen päivän jälkeen pursuu ulos korvista.

Et varmaan syö sataa eri ruokalajia vuosittain, ellet oo jossain ranskalaisessa kokkikoulussa harjottelijana. Siis ei millään pahalla. Mutta noi riisi+kana+pasta+jauheliha (pasta hiilareiden takia) on niin rikasravinteisia erityisesti proteiinin kannalta

Joo minä olen ihmetellyt ihan samaa. Itse olen vetänyt naamaan sitä ruokaa mitä avovaimo on sattunut laittamaan ja jos se ei satu sisältämään tarpeeksi proteiinia niin sitten vaan raejuusto lisukkeeksi lautaselle

Toi on kyllä varmaan yleisin tapa jolla asiat kulkee varsinki jos on esim. joku muu joka kokkailee. En ainakaan ite lähe valittamaan että "miks et laittanu 200 grammaa proteiinia" jos toinen on vaivautunu kokkaamaan sulle. Toisaalta sellaset 80% rasvaprosentin kastikkeet tai muu joka haittaa olennaisesti salitreenausta voi jättää väliin ja huomauttaa asiasta..

No ehkä hieman liioitellusti tuli esitettyä asia ja tottahan se on että jauhelihastakin saa monenlaista pöperöä väännettyä. Mä kokkaan vähintään joka toinen päivä itte vaikka tuo tyttöystävä/avovaimo tuossa jaloissa pyöriikin joka päivä:) Joo tuskinpa pelkkää riisiä mättävä sakki käy bodaamas monta kertaa viikos, ainakaan ei hyviä tuloksia tuu.. nojoo armeijas tuli opittua syömään vaikka kilo kiviä ku oli tarpeeksi nälkä nii eipä mulla oo nii tarkkaa tuon ruuan kans, kunhan maha täyttyy..

Toi on kyllä varmaan yleisin tapa jolla asiat kulkee varsinki jos on esim. joku muu joka kokkailee. En ainakaan ite lähe valittamaan että "miks et laittanu 200 grammaa proteiinia" jos toinen on vaivautunu kokkaamaan sulle. Toisaalta sellaset 80% rasvaprosentin kastikkeet tai muu joka haittaa olennaisesti salitreenausta voi jättää väliin ja huomauttaa asiasta..

Toisaalta kun sanoo avokille että: "tässä on paketillinen tumma proteiini pastaa ja 400g jauhelihaa. Näistä voit kokata meille mitä haluat." niin yleensä sieltä on ihan ravintoarvoiltaankin hyvää sapuskaa tullut.:D

Joo minä olen ihmetellyt ihan samaa. Itse olen vetänyt naamaan sitä ruokaa mitä avovaimo on sattunut laittamaan ja jos se ei satu sisältämään tarpeeksi proteiinia niin sitten vaan raejuusto lisukkeeksi lautaselle. Koulullakin on tullut syötyä sitä mitä siellä on sattunut aina olemaan.
Olisihan se ihan hyvä syödä esim. sitä broilerin rintaa sen ravintoarvojen takia, mutta on se vaan niin prkleen kallista opiskelijalle syödä jatkuvallla syötöllä.

Harmillisinta tässä että ei syö aina samoja ruokia on se, että ei pysty oikein seuraamaan kunnolla minkä verran kaloreita tulee ruokailuista.

Näin se homma ihan hyvin toimiikin, raikkua kaveriksi vaan niin saa protuakin tarpeeksi. Aamupalat ja iltapalat kai jokainen väsää mieleisekseen, mutta itsekin vedän ns. päiväruokana sitä mitä sattuu olemaan.

Kanaa ja riisiä vois kyllä syödä vaikka joka päivä, että sen puoleenkaan ei ongelmia ole.

Rupesin juuri miettimään milloin olen viimeeksi syönyt muuta lihaa kuin kanaa.. viime viikon alussa taisin syödä t-luupihvin. Normaalisti kanaa menee kolmesti päivässä (btw, broiskun rintafile lähikaupassa n. 33 senttiä/200g ;)).

Opiskelija-aikana on tottunut pitkälti siihen että jos prodea pitää ravinnosta repiä, niin ruoka on itse kokattuna aika pitkälti samaa jatkuvasti. Paistijauhelihaa ja kana/kalkkunasuikaleita ja sitten kyytipojaksi riisiä tahi pastaa - laiskuus on keitetyt potut lähinnä ruokavaliosta vienyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom