Syön liikaa - huonovointisuus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Downing
  • Aloitettu Aloitettu
Olen kärsinyt huonovointisuudesta ja pahoinvoinnista jo parina päivänä, eikä ruoka tahdo tällöin maistua. Näitä kausia tulee aina silloin tällöin, mutta silti ladon ruokaa naamaan väkisin että tarvittava energiamäärä tulee täyteen. Minulle sitten diagnosoitiin että olen saanut niin paljon energiaa ja elimistön täytyisi saada rauhoittua välillä mässäilystä, eli minulle suositeltiin viikon mittaista paastoa ja mässäily pitää jättää pois ja vaihtaa kevyempään ruokavalioon. Itseäni hirvittää ajatus, sillä tekee pahaa ajatella että päivän energian saaminen jää niin pienelle kun massaa pitäisi nostattaa, mutta kai sen on kestettävä että pääsisi taas mässäilemään ja massaa saamaan. Isipapallani oli myös aikoinaan massakaudella huonovointisuutta kun yritti väen vängällä tankata itseensä energiaa. Kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa?

Mitat:
kesä 2007: 180/55
nyt: 180/66

Onko massaa tullut liian nopeasti? Kaikki ei ole lihasmassana saatua...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noin yleisesti tuo kuulosta hevonpaskalta. Tietysti jos olet syönyt pelkkää punaista lihaa, sokereita yms. ja kuidun saanti on persiistä, niin voisi pikku paasto parantaa oloa.
Jos taas olet syönyt ihan normaalisti eli terveellisesti, niin en ole tuommoista kyllä ennen kuullut. Silloin 2007 kesällähän olet ollut riisitautinen. Paino on kyllä noussut nopeasti, mutta ei nyt ihan liian nopeaa. Tuosta eteenpäin on kova sana jos saat 2v 15-25kg lisää (riippuen tavoitteista kilpajuoksija<->kehonrakentaja). Hitaasti painoa nostettaessa kumminkin rakennetaan muutakin kuin mahaa.
Lääkärikö se sulle tuommoista paastoa suositteli? Vai ravintoterapeutti? Monethan paastoaa kerran tai pari vuoteen ja kuulemma piristää ja parantaa sitä sun tätä. Tämmöinen kulinaristi haistattaa paskat tuommoisille;).

Kyllähän ylensyönnillä huonon olon voi aikaan saada, varsin tuttu ilmiö esim. buffetruokailun jälkeen. :D Mutta siitähän ei tässä ole kyse.
Itselläni on aina ollut hankala aloittaa kunnolla syömistä kevennetyn jakson jälkeen, aluksi tulee helposti huono olo ja tuntuu, että ruoka tulee pian korvista ulos, mut parin päivän päästä homma normalisoituu. Varsinkin kuiduilla on omalla kohdallani iso merkitys, vähillä kuiduilla olo on helposti "täysi" koko ajan.

IMO, jos olosi on tosiaan huono, eikä ruoka maistu, niin pitäisin ehkä muutaman ruokailultaan keveämmän päivän. En ehkä kuitenkaan lähtisi ihan totaaliselle paastolle. Parin päivän kevennyksellä ei kuitenkaan vielä niin pahaa saa aikaan, että puolen vuoden aikana hankitut lihakset häviäisivät, tarkoitushan on saada huono olo pois ja ruokahalu palaamaan, jotta syöminen taas onnistuisi normaaliin tapaan.

Mitä painon nousuun tulee, niin tahti vaikuttaa ihan hyvältä, noin puolessa vuodessa 11 kg eli vajaa 2 kg per kuukausi. 01/07 BODY-lehdessä oli varsin hyvä kirjoitus lihaskasvun perusteista ja siinä optimiarvona pidettiin nimenomaan 500 g painon lisäystä viikkoa kohden eli kuukaudessa 2 kg, jolloin hyvällä painoharjoittelulla ja ruokavaliolla noin 1 kg olisi lihas- ja 1 kg rasvamassaa.

Ai kilo lihaa kuukaudessa? Kuulostaa aika kovalta tahdilta. En usko tuohon. 12kg puhdasta lihasta vuodessa? Ei varmasti. Tietenkin mukana se +12kg läskiäkin. Itse pitäisin kropalle mahdollisena 200-500g lihasta kuukaudessa kaiken ollessa optimia. Max 1kg lisää painoa kuussa...? Tälläkin tahdilla 12kg vuodessa. Eikö ns. sikabulkkien hyöty normaalitreenajalle ole kyseenalaistettu jo tarpeeksi monesti...?

Ai kilo lihaa kuukaudessa? Kuulostaa aika kovalta tahdilta. En usko tuohon. 12kg puhdasta lihasta vuodessa? Ei varmasti. Tietenkin mukana se +12kg läskiäkin. Itse pitäisin kropalle mahdollisena 200-500g lihasta kuukaudessa kaiken ollessa optimia. Max 1kg lisää painoa kuussa...? Tälläkin tahdilla 12kg vuodessa. Eikö ns. sikabulkkien hyöty normaalitreenajalle ole kyseenalaistettu jo tarpeeksi monesti...?

Joo, siis en itsekään täysin tuohon 1 kg lihasta kuukaudessa-juttuun ihan täysin usko, lähtökohtaisesti jo siksi, että kaikki ihmiset ovat hyvin yksilöllisiä, mutta täälläkin niin usein pyydetään noita viitteitä, että mistä mikäkin mielipide on peräisin, niin tuohon ainakin lähde löytyy. Mutta BODY-lehden jutussa ei siis ole kyseessä mikään sikabulkki, vaan varsin kohtuullinen +500 kcal/päivä ylisyöminen. Tuo kilo kuukaudessa lienee jokseenkin laskennallinen lihaskehitys "täydellisellä" ihmisellä, ruokavaliolla ja treenillä. Todellisuus lienee useissa tapauksissa kuitenkin se, että lihasmäärä jää reilusti alle tuon kilon. Ja tottahan se on, että mitä suurempi painon nousu on sitä suuremmalla todennäköisyydellä suuri osa painosta on rasvaa. Mutta nyt mennään jo hiukan :offtopic:

Edit: pieni lisäys

Pieni osa tosiaankin tuosta määrästä on ollut lihasta, mutta olen nyt päättänyt pitää parin päivän mittaisen kevyen linjan ruokavalion. Melkein pakkohan se on kun alas ei meinaa saada mitään.... joka päivä melkein tulee nautittua prisman Atrian valmis meetvursti pizza + 1l rainbowin hedelmämehua. Hintaa tulee 1,45e ja kaloreita 1000, joten sen takia tällä linjalla mennään, joten tämä kannattanee jättää pois päivän ohjelmistosta vastedes?... Eli siis kuitupitoista tavaraa olisi nyt syötävä? Ja jos jollain olisi jotain ruokailuvinkkejä pariksi päivään niin kertokoon... Tänään olen syöny vain aamupalan johon sisältyi juustosämpylä 80g ja ehrmannin maitorahka 250g. Tuskaa oli saada nekin alas...

Kenenkään toisen puolesta en voi mennä sanomaan, mutta itselläni kuitupitoinen ruoka toimii ja pitää olon hyvänä. Eli ruokavalioon vaan lisätään tuoreita hedelmiä ja vihanneksia sekä täysjyväviljatuotteita. Aamusta esim. kaurapuuroa tai vaihdat sämpylän täysjyväiseen versioon. Lämpimillä aterioilla, voi tavallisen riisin/pastan korvata täysjyväriisillä/-pastalla ja lisäksi salaattia/raastetta, ateria koko voi olla hiukan normaalia pienempi. Rahkat ym. proteiinilähteet voi syödä ihan tavalliseen tapaan. Illalla en itse yleensä enää hirveästi hiilareita syö, koska tekee usein "raskaan" olon nukkumaan mennessä, vaan iltapalaksi vedän pelkän rahkan ja 1-2 rkl rypsiöljyä.

Kannattaa ottaa kasvikset päivittäiseen ruokavalioon mukaan. Mulla ainakin oli ruuansulatus kivasti jumissa, kun tuijotin vain proteiinin ja kalorien saantia. Kummasti olo parani, kun päivittäin rupesi syömään vihanneksia.

Kiitoksia vinkeistä... vihannekset ovat tosiaankin jäänyt melkeinpä kokonaan jokapäiväisestä ruokailusta. Tämä asia korjataan... Itse olen banaanin ja Jyväshyvä kaurakeksien hyvä ystävä ja joka päivä tulee himona vedettyä. Näitä siis saa mässytellä kaikessa rauhassa?

Perse edellä puuhun:hyvä:
Riittää kun vedät viikonloppuisin tuhdimpaa ruokaa ja
viikot hifistelet kaalien ja tonnikalan kanssa. Pelkästään tuolla
jo saa kevyesti n.5kg kuukaudessa massaa lisää.:thumbs:

Kilo kuussa ei kyllä IMO ole mitään sikabulkkia, niinkuin tuolla joku väitti. Riippuu tietenkin tavoitteista, jotku haluaa olla kireitä koko ajan ja jotkut haluaa vain kasvaa isoksi ja sitten sulatella rasvat. Mutta varsinkin aloittelevalle punttaajalle, joka lähtee vielä noin alhaalta ei varmasti ole liikaa. Rasvaahan kertyy kyllä, sitä en kiellä, mutta niistä pääsee eroon. Jos 12 kiloa nousee paino, on siinä sen verran lihastakin että montaa kiloa ei loppujen lopuksi tarvitse pudottaa.

Kilo kuussa ei kyllä IMO ole mitään sikabulkkia, niinkuin tuolla joku väitti. Riippuu tietenkin tavoitteista, jotku haluaa olla kireitä koko ajan ja jotkut haluaa vain kasvaa isoksi ja sitten sulatella rasvat. Mutta varsinkin aloittelevalle punttaajalle, joka lähtee vielä noin alhaalta ei varmasti ole liikaa. Rasvaahan kertyy kyllä, sitä en kiellä, mutta niistä pääsee eroon. Jos 12 kiloa nousee paino, on siinä sen verran lihastakin että montaa kiloa ei loppujen lopuksi tarvitse pudottaa.
Itellä jos menee kaikki suunnitelmien mukaan niin tulee 2 kertaa ton verran painoa lisää tänävuonna. Rasvaa en pelkää, koska ne voi aina dieettaa pois, kuten sanoit.

Mulla on tullut nyt kuukauden aikana yli 3kg lisää painoa, elämäni ensimmäistä kertaa bulkkia koitan. Aina olen ollut oikea heinäkeppi. Reisilihaksiin tullut huomattavasti lihasta.

Onko liikaa 3kg kuukaudessa, käyössäni on 1-jakoinen treeni, 3 kertaa viikossa

Kyllä tämä nyt taas näyttäisi voittopuoliselta kun ruokakin taas maistuu, mutta ikävän siitä tekee se että aina joutuu vaurutumaan odottamaan seuraavaa kertaa... Kaksi punttailu kertaa jäi tosin väliin kun piti vähäisellä ruoalla selvitä puolisen viikkoa, mutta tuskinpa se mitään haittaa... PS: Knor Vie hedelmäkasvis mönjä on herkullisen makuista

Mulla on tullut nyt kuukauden aikana yli 3kg lisää painoa, elämäni ensimmäistä kertaa bulkkia koitan. Aina olen ollut oikea heinäkeppi. Reisilihaksiin tullut huomattavasti lihasta.

Onko liikaa riippuu omista tavoitteistasi. Jos olet kuin minä etkä pelkää sitä rasvan kertymistä ja haluat kasvaa isoksi ja vahvaksi niin se ei ole liikaa. Itse aion pyrkiä siihen puoleen kiloon viikossa.

Riippuu varmaan aika paljon lähtökohdista. Minäkin sain ekoina kuukausina jotain tuota luokkaa painoa lisää, olin tosin melkonen kukkakeppi ennen kuin alotin treenailemaan ja syömään kunnolla. (kukkakeppihän minä toki vieläkin olen, ainakin pakkiksen mittakaavassa :D)

Pitääpi nyt pieraista tämäkin täältä takaisin eloon kun on taas jälleen kerran avautumisen aika, elikkäs: Vihdoinkin kun alkaa tuloksia kehossa näkymään niin ruoka halu katoaa kokonaan. Nyt ei pariin päivään ole pystynyt muuta syömään kun rahkaa, vähän leipää, vähän lämmintä ruokaa ja mehua. Koetan kuitenkin pitää protskut korkealla vaikkei ruokaa menisikään alas. Nyt pelottaa että tuleekohan tästäkään treenauksesta ylipäätänsä enään mitään kun aina vireeseen päästyttyä ruokahalu katoaa, eikä todellakaan pysty mitään syömään kun jo ruoan haju jo laukaisee huonon olon. Paino on jo lähempänä 70, mutta kun ruoka ei vain tahdo maistua... ja syödä pitäisi koska en enään halua sellaiseks luuviuluksi joka olin muinoin... nyt on puolen viikon haluttomuus jo takana ja energian saanti on ollut niukkaa... ei ollenkaan kiva...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom