Syömmekö protskua liikaa??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja matrix
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by MissFlightattendant
Mulla on sama homma, paitsi että maitoa ei uppoa likimainkaan paria litraa :D . Jos nyt itseasiassa ajattelen ihan tarkaan mistä protsut olen viime aikoina ottanut, niin maitotuotteet, kananmuna ja tonnikala. Lihasta ei ole jaksanut värkätä mitään pitkään aikaan... Ja tonnikalakin jäänyt vähemmälle, kun en keksi mihin sitä laittaisin, kun salaatit rupeaa kaupoissakin olemaan laatua "naatunut". Kun olen pitkin kesää ja syksyä värkännyt aina tonnikalasalaatin päivittäin...
Minkä kanssa te syötte tonnikalaa, jos syötte sitä? On niin hyvä protskun lähde, et ei kannata luopua siitä...

Purkki tonnikalaa, purkki raejuustoa ja purkki ananaspaloja, on yllättävän hyvää...

Onkos muuten jollakin jotain FAKTAA siitä että soijaprotsku laskis testotasoja tai ois joteinkin muuten huonoa esim. illalla otettuna hitaasti imeytyvänä proteiinina?? on nimittäin niin paljon sitä ilmassa, että ilmeisesti laskee testoja ja joku joskus väitti nostavan naishormoonitasoja...mitä sitten ikinä tarkottikaan...että faktaa pöytään kiitos!!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by AK-47
Erittelisitkö seuraavaksi, mitä nimenomaista kohtaa sä ET ymmärtänyt lainaamastasi tekstistä, niin kenties me, jotka ymmärsimme, voimme sinua auttaa!

Lasketko sä tosiaan jonkun purjon proteiinit?

Ymmärsin liiankin hyvin ton sun tekstin.
Ihmettelin vain, että mitä järkeä on ylipäätään laskea ravintoarvoja, jos ne lasketaan noin valikoidusti ja jätetään osa pois?

Auta nyt minua jos kirjoitan aivan puuta heinää.

ps. itse en purjoa syö, mutta kyllä leivän proteiinit otan laskuun mukaan...ja kaiken muunkin.

Vielä tosta soijasta, pakkiksen verkkokaupassa kyseisestä tuotteesta sanottiin näin:

Evolutionin soijaproteiini on korkeinta mahdollista Supro? laatua olevaa soijaisolaattia, joka on vatsaystävällistä, helposti sekoittuvaa, miedon makuista ja helposti maustettavissa. Vaikka soijaproteiini onkin proteiinilähteenä aivan erinomainen, soveltuu se vain naisten lisäravinteeksi. Aivan viimeaikoina useat tutkimukset ovat osoittaneet soijatuotteiden laskevan merkittävästi miesten testosteronitasoja. Lisäksi tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että soijatuotteet surkastavat miesten aivoja, heikentävät mentaalisia kykyjä ja aiheuttavat masennusta. Tämä johtunee soijan phytoestrogeenien kilpailusta miesten pienen mutta älylliselle toiminnalle välttämättömän estrogeenitason kanssa. Soijaa ei tästä syystä suositella miehille.

Kun taas joku g-sport tai vastaava kertoo näin:

Soija on laktoositon ja rasvaton (1 % lesitiiniä) proteiini. Soijan BCAA-aminohappoarvot ovat erittäin hyvät, joten soija sopii hyvin esim. palautumisjuomiin esim. 1/3-soijaa ja 2/3-Sport drink:ä. Soijaproteiinin on tutkimuksissa havaittu ennalta ehkäisevän: syöpäsairauksia, kolesterolia ja osteoporoosia. Urheilijalle soijaproteiini on erinomainen lisäproteiini, koska se sisältää tulehduksia ehkäiseviä ainesosia. Soijan terveysvaikutukset ovat vakuuttavia. Siksi suosittelemme käyttämään osan päivittäisestä proteiinista soijasta.

Ja mulla sitä on vielä pari kiloo jäljellä niin onko parempi nakata mäelle, että onko sillä niin suuri merkitys noiden testojen kannalta?!?!?

Originally posted by timba79
Ja mulla sitä on vielä pari kiloo jäljellä niin onko parempi nakata mäelle, että onko sillä niin suuri merkitys noiden testojen kannalta?!?!?

No älä nyt hyvä mies poijes heitä, jos vain suinkin kykenet sitä vetämään.

Originally posted by Arvo Paperi
Aika harvasta ruoka-aineesta puuttuu kokonaan jokin välttämätön aminohappo. 100-prosenttisen täydellistä koostumusta ei ole, tai ainakaan ei tiedetä, mikä se olisi. Luokittelu riippuu siitä, miten arvioidaan proteiinin laatu ihmisen tarpeisiin nähden. Tuskin tiedemiehiä jaksaa kiinnostaa vielä pitkään aikaan, mikä on kehonrakentajalle optimaalinen aminohappokoostumus, ainakaan niin paljon, että asia selvitettäisiin juurta jaksaen. Sitäpaitsi ihannekoostumus vaihtelee tilanteen mukaan - elimistö tarvitsee aminoja muuallekin kuin lihasten kasvatukseen. Yleensä mittarit on tehty kasvavan lapsen tarpeita ajatellen, ja lapsessa kasvavat muutkin elimet kuin liikuntaelimet. Niissä on erilainen aminohappokoostumus.

Jonkun mittarin mukaan soija on jopa parempaa kuin liha. Huonoimmasta viljastakin pitäisi n. 40% proteiinista olla laskettavissa mukaan saantia arvioitaessa.

Näinhän se on. Ja kasvikunnan proteiineissa esiintyy kyllä niitä samoja aminohappoja kuin eläinkunnan protskuissakin. Aminohappojen prosentuaaliset osuudet ovat ehkä paremmat eläinkunnan tuotteissa, mutta eivät ne kasvikunnan tuotteet merkityksettömiä aminohappolähteinä ole.

soijatuotteet surkastavat miesten aivoja, heikentävät mentaalisia kykyjä ...Soijaa ei tästä syystä suositella miehille. [/I]

Mää vetäisin, mullon siihen varaa.

Lisäksi tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että soijatuotteet surkastavat miesten aivoja, heikentävät mentaalisia kykyjä ja aiheuttavat masennusta.

Minä luulin tässä vaiheessa, että tämä on joku vitsi, mutta kai tässä sitten ollaan ihan vakavissaan...

Onkos muuten jollakin jotain FAKTAA siitä että soijaprotsku laskis testotasoja tai ois joteinkin muuten huonoa esim. illalla otettuna hitaasti imeytyvänä proteiinina?? on nimittäin niin paljon sitä ilmassa, että ilmeisesti laskee testoja ja joku joskus väitti nostavan naishormoonitasoja...mitä sitten ikinä tarkottikaan...että faktaa pöytään kiitos!!

Onhan sitä täällä puitu. Etsi vaikka hakusanoilla soija* testo*. Lyhyesti: rotilla on tehty joitain kokeita, joiden tietyt tulokset on yleistetty ihmisiin. Ei todellista, rautaista faktaa.

Kun siitä proteiinin laadusta puhutaan, niin laitan vielä pari linkkiä.

http://www.thinkmuscle.com/articles/mcdonald/protein-02.htm
http://www.afpafitness.com/articles/AnimalvsVegetable.htm

Originally posted by HooEee
Ymmärsin liiankin hyvin ton sun tekstin.
Ihmettelin vain, että mitä järkeä on ylipäätään laskea ravintoarvoja, jos ne lasketaan noin valikoidusti ja jätetään osa pois?

Auta nyt minua jos kirjoitan aivan puuta heinää.

ps. itse en purjoa syö, mutta kyllä leivän proteiinit otan laskuun mukaan...ja kaiken muunkin.

Järki oli nimenomaan siinä, että tiettyjen ruoka-aineiden proteiinit eivät ole optimaalisia, eli niitä ei pystytä käyttämään kokonaan hyödyksi. Käytännössä, jos kasvispuolen ainesjakauma on hyvä (viljaa, palkokasveja, pähkinöitä&siemeniä sopivassa suhteessa), sillä ei kuitenkaan ole hirveästi merkitystä. Mutta jos kaikki kasvisproteiinit tulevat viljatuotteista, niitä ei kannata laskea mukaan ainakaan silloin jos proteiinin saanti muuten on siellä alarajoilla.

Ajatellaanpa vaikka rakennustyömaata, jossa muurataan tiiliseinää. Seinää varten tarvitaan sekä tiiliä että laastia. Seinää voidaan rakentaa juuri niin paljon kuin rajoittavamman aineksen määrä sallii. Jos tiiliä on satakertainen määrä tarpeeseen nähden, sillä ei rakenneta sataa seinää, jos laastia on vain puolen seinän tarpeisiin. Jos jotain aminohappoa on liian vähän lihaskasvua ajatellen, muiden aminohappojen määrästä voidaan käyttää hyväksi vain tietty osa - se osa, jonka rajoittavan aminohapon määrä sallii. Loppu muutetaan energiaksi (tai tulee ehkä pois ulosteen mukana?), ellei keho tarvitse sitä muualle.

Joku voisi viimeinkin heittää linkkiä niihin tieteellisiin tutkimuksiin, joiden mukaan kehari tarvitsee proteiinia 2g/painokilo. Niistä varmaankin näkisi, koskeeko tuo suositus jotain ihanneaminohappokoostumusta vai keskivertoruoan koostumusta vai "hyvien proteiinilähteiden" koostumusta.

Originally posted by Arvo Paperi

Kun siitä proteiinin laadusta puhutaan, niin laitan vielä pari linkkiä.
Onhan siitä tuolla HST-sivuillakin näköjään. Siellä on myös kerralla nautittavan proteiinimäärän imeytymisestä.

Ok, olen nyt niin saatanan pihalla kun vain voi olla (mitä enemmän täällä luen niin..). Mulla on kaapissa FastSoija97 tuotetta.

Ostin soijaa koska: siinä oli paljon proteiinia ja vähän muuta.
Tarkemmin: järkeilin että koska laihdutan edelleen ja tarvitsen proteiinia lihaksille, tämä on paras vaihtoehto.

Mun tavoite on: saada kohtuulliset nätit lihakset ja pitää paino kurissa, lasken vielä jonkin matkaa, iso urakka takana, ja sitten pitäisi saada paino muun kuin lihasten osalta pysymään pitkässä juoksussa eli tavoite ei ole maksimaalinen lihaskasvu vaan sellainen kohtuullinen.

Olisin aivan hemmetin kiitollinen jos joku sanoisi ihan nimeltä mitkä ovat hyviä tuotteita, jos tuon soijan heivaan jorpakkoon. Ihan hemmetin kiitollinen. Myyjiltä ei näemmä apua heru.

Mulla ei ole sen suurempia rajauksia tuotteen kanssa. Voin onneksi sanoa, että hinta ei ole ongelma (järjen rajoissa), mutta koska en tähtää huipulle niin ei sen nyt kaikkein paras pidä olla jos hyöty on marginaalinen... ihan perushyvä riittää.

Mitas olette mielta sellasesta hommasta kun eras laakari, biologiaa ja kemiaa lukenut "viisas mies", totesi etta vain elainpohjaiset proteiinit (kasittaakseni siis lihasta, kanamunista yms.) ovat sellaisia milla on jotain tekemista lihaskavun kanssa. eli siis hanen teorian mukaan nama soijaproteiinit (yms. yms.)ovat suhteellisen turhia ja etta ne voi laittaa vaikkapa tuhkaluukkuun?

luumu, voit hyvin käyttää soijaa välipalaproteiinina lisäämään päivittäistä proteiinin saantia. Voit myös ostaa ihan välipala- ja iltaproteiineiksi tarkoitettuja proteiinia, mm. kaseiinia.

Kannattaa ottaa niin paljon proteiinia ruuasta kuin mahdollista (raejuustoa, maitorahkaa ja tunaa napaan vaan).Ja jos ei meinaa tulla tarpeeksi niin voit hyvin sekoittaa heraa/soijaa/kaseiinia esim aamupuuroon tai jugurttiin. Käytä palautusjuomassa heraa, älä soijaa sillä hera imeytyy nopeammin.

Sun "pääkysymys" tais olla, että onko se soija nyt niin perseestä, ja vastaus taitaa olla ettei sitä kukaan oikeasti tiedä. Mutta jos raha ei ole rajoite, niin voit jo pelkästään sen kauhean maun takia vaihtaa soijan johonkin muuhun.

Eli - jos ruuasta et meinaa saada tarpeeksi proteiinia, täydennä sitä saantia jollain lisäproteiinilla. Sun ei tarvitse varoa sitä soijan käyttämistä mutta muista palautusjuomaan laittaa heraa.

Mitä tonnikalaa porukka vetelee? Vedessä, öljyssä??

Ite syön yleensä paloina vedessä, mutta nyt en oo vähää aikaa taas syöny, ku ei menny enää alas.

Sardiinissahan on kanssa aika hyvin protskua, 20g / 100g.

Tonnikalaa paloina vedessä ainaki viimeks mättäsin, siihen sekaan purkki ananasta ja vaikkapa luonnonjugurttii vähäsen päälle ni onpa aikas maukasta.

VahvaJussi on mun personaltrainer. Pitäisi vissiin alkaa maksamaan tästä...

Ok, jatkan arkena tonnikala-rasvaton raejuusto-rasvaton rahka linjaa. Eiköhän tällä liiat kilot lähde ja lihaksetkin ala pääsemään kuntoon.

Tämä on oleellista siksi, että olen jääräpäänä itsekin huomannut, miten tärkeä osa kokonaisuutta juuri oikea ravinto on. Olisinpa herännyt tähän aiemmin.

Ajattelin tehdä näin: jatkan tuon soijatuotteen käyttöä ns. täydentäjänä. Otan silloin tällöin kun meinaa jäädä proteiinit vähiin.

Olen päntännyt viime viikkoina aika pirusti täällä olleita linkkejä ja vaikka olen ns. akateeminen ja mielestäni vähintään keskimääräisen fiksu niin hämmennystä on, koska ristiriitaista juttua on paljon.

Täällä mainostettua Mero-Hulmi-Vähälummukka kolmikon julkaisua on tullut luettua viime päivinä ja sivun 70 käytännön suositukset ovat mielessä. Siinähän suositellaan kahta erilaista tuotetta, joista toinen treenin jälkeen ja toinen "muulloin". Jos tuo "muulloin" on mulla nyt sitten perusruoka tonni/rae/rahka niin antakaa mulle vaikka pieni lista ihan konkreettisesti että mitkä voisivat olla sellaisia tuotteita, jotka hankkisin nautittavaksi heti treenin jälkeen. On mulla tässä listaa mutta ei oikein tiedä mihin uskoa. Eli pistäkää jotain esimerkkejä (otan niistä sitä jota kaupasta löytyy) niin hankin sitä ja alan noudattamaan tässä kappaleessa mainittua linjaa.

Tonnikalaa imuutan vedessä. Auttaa asiaa kun ostaa laatutuotetta. Niitä vetisiä halpamössjä ei mene alas, ei niin millään. Onhan ne kalliimmat heti pari kertaa kalliimpia, mutta mutta...näin saan paljon alas ja pian te :worship: mua! :evil:

Originally posted by luumu
Tonnikalaa imuutan vedessä. Auttaa asiaa kun ostaa laatutuotetta. Niitä vetisiä halpamössjä ei mene alas, ei niin millään. Onhan ne kalliimmat heti pari kertaa kalliimpia, mutta mutta...

Vinkkinä, että Rainbow-tonnikala (monien mielestä parasta ja yleensä kallista) on tämän kuun Siwassa sivallettuun hintaan :) O,79€ / purkki nyt ollut tarjouksessa, kun normaalisti on ollut siinä 1,2€ paikkeilla useissa paikoissa.

Itse olen joka kauppareissulla raahannut sieltä kasan purkkeja, kun ei ole viitsinyt kilokaupalla kerralla ottaa. Proteiinia / euro suhde on muuten jo aika paljon parempi kuin perus naudanjauhelihassa.

Treenin jälkeen nautittavia tuotteita. Yleensä otetaan nopeita hiilihydraatteja (maltoa) ja nopeita proteiineja (heraa).

Originally posted by Juhan
Juups, sattumalta nuo mainosläpyskät vain "unohtavat" mainita, että kun esim. lihaksen proteiini hajoitetaan aminohapoiksi, niistä samoista aminohapoista voidaan tehdä uusia proteiineja. Ei sitä kaikkea tarvitse saada kehon ulkopuolelta.

Lihaksista hajotettavista aminohapoista osa käytetään energiantuottoon. Ei niistä silloin voida uusia proteiineja muokata :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom