Syömmekö protskua liikaa??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja matrix
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hyvä kysymys! Jos tuo laktoosi ei ole suoranainen ongelma, kannattaa varmaan kiskoa ihan hyvällä ruokahalulla.

Mulla on kanssa kausittain niin, että rahkat, raejuustot ja liha maistuu, ja pulverit pysyy kaapissa. Kun ei niistä tule sellasta oikeen safkan fiilistä, kun juo jostain v-tun sheikkeristä.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Originally posted by Force
Onko muuten maitotuotteiden ylenmääräisestä käytöstä jotain haittaa? Iso osa meikäläisen protskuista tulee sieltä. Pari litraa rasvatonta maitoa + pari-kolme-neljä 250g maitorahkaa päivässä, ja epäsäännöllisesti joitain muitakin maitotuotteita.

Mulla on sama homma, paitsi että maitoa ei uppoa likimainkaan paria litraa :D . Jos nyt itseasiassa ajattelen ihan tarkaan mistä protsut olen viime aikoina ottanut, niin maitotuotteet, kananmuna ja tonnikala. Lihasta ei ole jaksanut värkätä mitään pitkään aikaan... Ja tonnikalakin jäänyt vähemmälle, kun en keksi mihin sitä laittaisin, kun salaatit rupeaa kaupoissakin olemaan laatua "naatunut". Kun olen pitkin kesää ja syksyä värkännyt aina tonnikalasalaatin päivittäin...
Minkä kanssa te syötte tonnikalaa, jos syötte sitä? On niin hyvä protskun lähde, et ei kannata luopua siitä...

Originally posted by MissFlightattendant
Minkä kanssa te syötte tonnikalaa, jos syötte sitä? On niin hyvä protskun lähde, et ei kannata luopua siitä...

On erittäin hyvä protskun lähde. Yhdessä purkissa n.35g protskua. Itse olen kaatanut tonnikalat kuppiin ja syönyt siitä pelkiltään, kun siitä maustakin tykkään. Ruisleipä sopii hyvin tonnikalan kanssa.

Originally posted by Force
On erittäin hyvä protskun lähde. Yhdessä purkissa n.35g protskua. Itse olen kaatanut tonnikalat kuppiin ja syönyt siitä pelkiltään, kun siitä maustakin tykkään. Ruisleipä sopii hyvin tonnikalan kanssa.

Mulla on jotenkin ruvennu tökkimään tuo pelkiltään syöminen. En tiiä mistä se johtuu, mut ei uppoa enään... Mut tuota ruisleipää ja tonnikalaa vois kokeilla! :)...tomaatti varmaan sopis siihen messiin hyvin...

Originally posted by AK-47
Force, jos sä lasket jokaisen leivänkannikan, porkkanan ja mysligramman roskaprotskut, saat varmasti huiman määrän kokoon - mutta perinteisesti laskettaessa proteiini tsekataan vain laadukkaista lähteistä, kuten kanasta, kalasta, lihasta, munista, maitotuotteista ym., jolloin et saa 3xkropanpainoa kokoon, ellet syö kokonaista navettaa päivittäin tai oo krooninen kynäniska:)

Mikä ihmeen MeNaiset juttu tämä nyt on olevinaan? :eek:

Originally posted by blaza
Voiko siitä esim. kehittyä jonkin näköistä allergiaa ihmiselle tai whatever?

Aiemmin meni noin litra päivässä. Sitten huomasin miten hyvää maito on ja saahan siitä protskuakin. 3L/vrk ei ollut hyvä idea -> nykyään menee pakki sekaisin jos vetää litraa enemmän. Pitkään ihmettelin mistä vatsavaivat johtuvat. Vähensin maidon alle litraan päivässä ja nyt pelaa taas hyvin. En sitten tiedä onko tälläistä "lievää" laktoosi-intoleranssia olemassa. Äidilläni on laktoosi-intoleranssi, oisko mulla vaan huonot geenit? :itku:

Originally posted by HooEee

Erittelisitkö seuraavaksi, mitä nimenomaista kohtaa sä ET ymmärtänyt lainaamastasi tekstistä, niin kenties me, jotka ymmärsimme, voimme sinua auttaa!

Lasketko sä tosiaan jonkun purjon proteiinit?

Originally posted by HooEee

Tsemii vaan jos oot tähän mennessä laskenut jokaisen kauranhiutaleen proteiinit. Eihän noi kasviproteiinit välttämättä hyödyttömiä ole, mutta ei niitä kannata paljon laskeskella.

Originally posted by VahvaJussi
Tsemii vaan jos oot tähän mennessä laskenut jokaisen kauranhiutaleen proteiinit. Eihän noi kasviproteiinit välttämättä hyödyttömiä ole, mutta ei niitä kannata paljon laskeskella.

No aika vähän protskua noissa rehuissa yleensä on, ettei kannata päätään vaivata niiden laskemisella. Viljatuotteissa, riisissä on sitten huomattavasti jo enemmän.,
mutta aminohappo X on aminohappo X, on se peräisin mistä lähteestä tahansa. Vai mistä luulette pihvihärän protskunsa sisäfileseensä saaneen??

:offtopic:
Originally posted by astro
En sitten tiedä onko tälläistä "lievää" laktoosi-intoleranssia olemassa. Äidilläni on laktoosi-intoleranssi, oisko mulla vaan huonot geenit? :itku:

Samasta taudista kärsin :(

valion sivuilta napsittua:
"Laktaasientsyymin puutos on periytyvä ominaisuus. Tutkimuksissa mm. suomalaisista suvuista on löydetty geenimuutos, jonka takia laktoosi ei imeydy kunnolla. Itse asiassa tämä perimän muunnos lienee geenin alkuperäinen muoto. Kyseinen geeni on todennäköisesti mutaatioiden kautta muovautunut niin, että osasta ihmiskuntaa on tullut maitotuotteita sietäviä. Tämä on luultavasti tapahtunut noin 10 000 - 12 000 vuotta sitten, kun karjatalous ja maitotuotteiden käyttö alkoi. "

Eli ei meillä mitään geenivirheitä ole :lol2:

lisää tuosta 'sairaudesta' löytyy
täältä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by matrix
mutta aminohappo X on aminohappo X, on se peräisin mistä lähteestä tahansa. Vai mistä luulette pihvihärän protskunsa sisäfileseensä saaneen??

Jostain luin, että vilkjatuotteissa oleva kuitu estäisi osittain sen proteiinin imeytymistä, en tiedä totta vai ei...?

Minulla on epäselvyys.

Eli käsitteet huono ja hyvä proteiini. Olen laskenut kaikki.

Voisiko joku kertoa, mitkä ovat hyviä/huonoja tai antaa arvion näistä pääasiallisista lähteistäni (tyyliin "hyvä" / "huono"):

tonnikala
soijajauho (joku tällainen valmiste, jossa 100g:ssa 90g prot.)
rasvaton raejuusto
rasvaton rahka (aika pieni osa tästä)

Jos lasken kaikki proteiinit mitä saan niin koska alkaa olla liikaa? 2-3g/painokg, yli 3? yli 4?

Joku linkki johonkin hyvä/huono luetteloon kelpaa myös.

Kiitti etukäteen.

ps. tonnikala menee hyvin salaatissa, jossa tonnikalaa, raejuustoa ja jäävuorisalaattia. sekaisin vaan ja kuitupitoista leipää mukaan niin vatsa kiittää. itse vedän aina vaasan voiman tujua näkkäriä. jälkkäriksi vaikka rasvaton mansikkarahka niin aah...
:kuola:

Luumu,

hyvät = maito-, liha- ja kalatuotteet. No ylipäätään kaikki eläinperäinen.

huonot = kasvikunnan proteiinit, (tosin soijassa ja jossain pavuissa ilmeisesti kohtuullisen hyvä aminohappokoostumus)

Jostain luin, että vilkjatuotteissa oleva kuitu estäisi osittain sen proteiinin imeytymistä, en tiedä totta vai ei...?

Voi tuo olla mahdollista hyvin pienissä määrin.
Kyllä ihmisen ruoansulatussysteemi on erittäin hieno ja tehokas laitos, että kyllä se armottomasti 'imee' kaikki tarpeelliset ravintoaineet kehon käyttöön.

Viljatuotteiden proteiinista puuttui joku aminohappo. Olisikohan se ollut metioniini tai jotain siihen suuntaan?

Originally posted by Tomi
Viljatuotteiden proteiinista puuttui joku aminohappo. Olisikohan se ollut metioniini tai jotain siihen suuntaan?

Mä oon ymmärtänyt, että niitä puuttuis vähän useampikin, tai että niitä ois merkityksettömän pieniä määriä.

Kiitti Vjussi.

No tilannehan on sitten hyvä mulla.

Maito-, liha- ja kalatuotteet -otsakkeen eli "hyvät" alle mulla menee:
tonnikala
raejuusto
rahka

Huonot-otsakkeen alle menee:
soijajauho (vaikka ilmeisesti ihan ok, tätä voisi joku täsmentää, koska syön ihan sellaista varsinaista erikoiskaupan tuotetta, jonka ainakin myyjän mukaan pitäisi olla hyvä lähde ja ainoa miinuspuoli se että maistuu paskalta)

JATKOKYSYMYS:

Onko hyvä-huono ero nyt sitten kuitenkin teoreettinen vai ihan todellinen vai peräti sellainen, että joistakin tuotteista saatujen proteiinien hyötysuhde kala/liha/maito osastoon verrattuna menee jopa alle 80% tai jopa alle 50%?

Originally posted by luumu
Kiitti Vjussi.

No tilannehan on sitten hyvä mulla.

Maito-, liha- ja kalatuotteet -otsakkeen eli "hyvät" alle mulla menee:
tonnikala
raejuusto
rahka

Huonot-otsakkeen alle menee:
soijajauho (vaikka ilmeisesti ihan ok, tätä voisi joku täsmentää, koska syön ihan sellaista varsinaista erikoiskaupan tuotetta, jonka ainakin myyjän mukaan pitäisi olla hyvä lähde ja ainoa miinuspuoli se että maistuu paskalta)

JATKOKYSYMYS:

Onko hyvä-huono ero nyt sitten kuitenkin teoreettinen vai ihan todellinen vai peräti sellainen, että joistakin tuotteista saatujen proteiinien hyötysuhde kala/liha/maito osastoon verrattuna menee jopa alle 80% tai jopa alle 50%?

Mitä tohon soijaan tulee, niin se on ilmeisesti ihan ok proteiinia, tosinhan sitä väitetään, että se laskis testotasoja tjsp...

Ja mitä tohon sun jatkokysymykseen tulee, niin kyllä se hyötysuhde lihasta kasvattavan bodarin kohdalla taitaa olla aika vaatimaton noissa kasviperäisissä proteiineissa verrattuna eläinkunnan proteiineihin. Tossa dogin postaamassa tutkimuksessa oli muistaakseni juttua myös tästä, kannattaa tutustua jos on aikaa.

Ok, VahvaJ.

Hmm, no kyllä tässä sitten voi vetää sen johtopäätöksen, että ns. hyvää proteiinia on aika vaikea imaista kehoon pelkästään terveellisellä perusruoalla noin 2g/pkg. Tai on siinä ainakin aivan jumalaton mättäminen.

Itselläni tällä hetkellä keskimääräisenä päivänä tulee joku 180g prot. KAIKISTA. Näistä noin 36g tonnikala, 36g raejuusto ja 20g rahka. 54g soijaprot.jauheesta. Loput muista. Noin suunnilleen. On pieni painonpudotus menossa, mutta ei mulla varmasti jatkossakaan ole nousussa proteiininsaanti em. osa-alueilta vaan sitten muualta.

Mä oon ymmärtänyt, että niitä puuttuis vähän useampikin, tai että niitä ois merkityksettömän pieniä määriä.

Aika harvasta ruoka-aineesta puuttuu kokonaan jokin välttämätön aminohappo. 100-prosenttisen täydellistä koostumusta ei ole, tai ainakaan ei tiedetä, mikä se olisi. Luokittelu riippuu siitä, miten arvioidaan proteiinin laatu ihmisen tarpeisiin nähden. Tuskin tiedemiehiä jaksaa kiinnostaa vielä pitkään aikaan, mikä on kehonrakentajalle optimaalinen aminohappokoostumus, ainakaan niin paljon, että asia selvitettäisiin juurta jaksaen. Sitäpaitsi ihannekoostumus vaihtelee tilanteen mukaan - elimistö tarvitsee aminoja muuallekin kuin lihasten kasvatukseen. Yleensä mittarit on tehty kasvavan lapsen tarpeita ajatellen, ja lapsessa kasvavat muutkin elimet kuin liikuntaelimet. Niissä on erilainen aminohappokoostumus.

Jonkun mittarin mukaan soija on jopa parempaa kuin liha. Huonoimmasta viljastakin pitäisi n. 40% proteiinista olla laskettavissa mukaan saantia arvioitaessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom