Syömishäiriöinen aloittamassa massakautta, apuva kaivataan!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Skyte
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Voin kirjoittaa sinulle, Neenaa, pidemmästikin, kun ehdin.
Mutta ymmärrän täysin ahdistuksesi ja järkyttävän ristiriidan, minkä koet juuri nyt. Parhaana neuvona sanon, että KOHTAA SE PELKO!!! Alku tuntuu järkyttävän pahalta, tiedän sen. Mutta muista, että se on vain TUNNE. Se et ole sinä itse tai vika sinussa. Kohtaa se, ja seuraava painimatsi on jo helpompi. ERITTÄIN pian huomaat jo syöväsi enemmän ja liikkuvasi vähemmän. Pala kerrallaan. Viisi minuuttia vähemmän. Taas viisi.
SE KANNATTAA, LUOTA!!! :dance2:

Mä itse olen läpikäynyt anoreksian, en tosin ihan sairaalakuntoon asti onneksi, mutta päänsisäinen taistelu kesti viisi vuotta pyöreästi. Pikkuhiljaa luurangolle alkokin kertyä rasvaa koska kroppa oli niin tukossa ja loppu, et kaikki syömiset alkoi tarttumaan. Paino liikkui viiden vuoden sisällä normaalista jopa 52kg ja nousi pikkuhiljaa 62kg. Noh, tutustuin nykyiseen mieheeni reilu 1,5v sitten ja hän pikkuhiljaa sai taivuteltua mut kokeilemaan puhdasta ruokavaliota, koska halusin todellakin rasvakerroksesta irti. Syömishäiriö oli silloin päällä ja pahemman kerran, vaikken sitä miehelleni myöntänytkään. Mittani olivat silloin 175/62. En meinannut uskoa millään, että 1000kcal sijaan syömällä 2000kcal voisin tiukentua..... Suostuin kuitenkin kokeilemaan (mieheni on treenannut 15vuotta ja teki jo silloin ruokavalioita ja valmennuksiakin, joten uskalsin yrittää luottaa sen arvostelukykyyn :D). Pari ekaa viikkoa meni ähkyssä suurentuneesta ruokamäärästä, mutta kappas vaan, paino ei noussutkaan! Viikko viikolta kuitenkin senttejä hävisi ja olemus alkoi pala palalta muuttua timmimpään. Projekti alkoi siis tammikuussa 2013, ja maaliskuun loppuun asti noudatin tarkasti ruokavaliota plus treenasin neljästi salilla ja tein neljä aerobista viikossa. Maaliskuussa multa leikattiin polvi, ja sain samalla 9viikoksi ortoosin jalkaani. Asuin sen ajan porukoillani koska mitään en alkuun pystynyt itse tekemään mitään, ruokakaupasta siivoukseen jne. Tämän ajan ruokavaliokin oli tauolla, mutta suhtautuminen ruokaan oli silti ottanut harppauksen eteenpäin. Ortoosista eroon päästyäni aloitin uudelleen dieetin, 1800kcal lähdettiin liikkeelle. Dieettini jatkui lokakuuhun saakka samoilla kaloreilla, ja tässä välissä aloimme siis seurustelemaan mieheni kanssa vakavasti. Hänen kisadieettinsä kesti lokakuulle, joten sovimme että voin kiristellä kanssa sinne asti ja testata miten kireäksi pääsen. Pääsin kireäksi, mutta suurin muutos tapahtui pääkopassa, vaikka dieetillä olinkin. Tajusin että ruoka on ystävä :D Lokakuun jälkeen nostettiin kaloreita, koska minulla ei ollut lihaksia juuri lainkaan, ja oma pää alkoi olemaan sitä mieltä että lihaa tarvitaan rutkasti lisää, että näytän sille mille haluan. Sieltä asti olen nyt sitten syönyt ja treenannut kovempaa kuin koskaan, ja kokoajan nousevat treenipainot ja pyöristyvä peilikuva miellyttää silmää enemmän joka päivä. Läskiä en ole onneksi kerännyt paljoa, koska se on ainut asia mikä muistuttaa vielä vanhoja ajatuksia; läskiksi pamahtamisen pelko. Välillä on painiskelua nousevan painon kanssa ja "läskipäiviäkin" riittää. Kuitenkin henkinen muutos on niin valtava vuoden takaiseen, etten meinaa uskoa sitä itsekkään. Olen laihduttanut viisi vuotta pakonomaisesti, ja nyt yhtäkkiä kun en enää dieettaa, olen onnellisempi kuin koskaan, Olen ylpeä kun aamupaino on noussut ja pylly pyöristyy. Suurin kiitos tästä kaikesta kuuluu ehdottomasti miehelleni, joka on ollut mieletön tuki ja turva joka hetki, kun oma mieli on meinannut temput tehdä.

Enivei, sanomani tällä romaanilla kuitenkin on, että ajatusmaailma muuttuu pikkuhiljaa. Sitä ei voi pakottaa muuttumaan, vaan se täytyy itse todistaa itselleen miksi ruoka onkin hyvä asia, ja miksi laiha pikkupojan kroppa ei ehkä ole se kaikista seksikkäin... En tiedä millaisella ruokavaliolla olette, mutta suosittelisin kaloreiden nostoa pikkuhiljaa, niin että pää pysyy mukana. :) Ja toki pelkkä ruokavalio ei ketään paranna, sen eteen pitää tehdä helevetisti töitä ja hiljentää se päänsisäinen mörkö silloin kun sen alkaa huudella liian kovaa. Mä en ole eläessäni painanut näin paljon kuin nyt, mutta silti naama on kapeampi kuin vuosi sitten ja rasva% on alempi kuin silloin. Nämä kaikki pienet asiat motivoi mua syömään ja jatkamaan ja unohtamaan lopullisesti sen mörön päässä, että syöminen on heikkoutta. Olen käynyt sen kivisen tien läpi tämän vuoden aikana, ja nyt voin sanoa olevani enemmän terve kuin sairas, ja ihan rehellisesti tykkään kropastani enemmän kuin koskaan. Valmishan se ei todellakaan ole; lihasta tarvitaan vielä lisää ;) Toki välillä on päiviä kun mietin vakavissani lopettamaan syömisen, koska olen mielestäni läskipallo. Onneksi järki astuu silloin esiin ja muistuttaa, miksi se ei ole ehkä hyvä idea. Mutta antakaa itsellenne aikaa hyväksyä muutokset kropassa ja syömistottumuksissa. Jos pakotat itsesi syömään ja olet ähkyssä 247, voi sillä pahimmassa tapauksessa olla todella tuhoisat seuraukset. Tärkeintä sullekin on totuttautua ruokamääriin pikkuhiljaa, ja nimenomaan todistaa sillä itse itsellesi että tää on hyvä juttu. :) Mulle sanottiin viime syksynä, kun olin kireimmilläni, että olen vaihtanut pakkomielteen toiseen; laihdutuksesta treenaukseen. Mahdollisesti olenkin, mutta tämä uusi pakkomielle on kyllä jokseenkin parempi kuin vanha. Ja sekin tasoittuu kokoajan.

Tekstistä tuli saakelin sekainen kun tää tuli ihan ajatusvirtana, pahoittelut siis siitä. :D Mutta paljon tsemppiä teille, jotka aloittelette vasta projektianne!! Kaikki konstit ei toimi kaikille, niinkun joku kirjottikin että syömishäiriöisen ei pitäs alottaa uutta tarkkaa ruokavaliota, mut itse henkilökohtaisesti uskon juuri sen muuttaneen mun ajatusmaailmaa.

Kaikki konstit ei toimi kaikille, niinkun joku kirjottikin että syömishäiriöisen ei pitäs alottaa uutta tarkkaa ruokavaliota, mut itse henkilökohtaisesti uskon juuri sen muuttaneen mun ajatusmaailmaa.

Mä olen samoilla linjoilla. Toki aina on vaarana, että se pakkomielteinen ajattelu ja toiminta siirtyy vain uuteen kohteeseen - itselläkin meinasin mennä hifistely ja treenaaminen jossain vaiheessa melkoisen yli.

Mutta ainakin omalla kohdallani noin 20 vuotta syömishäiriöistä kärsineenä elimistö, nälänsäätelykyky ja ylipäätään suhde ruokailuun on edelleen niin sekaisin, etten ihan oikeasti pystyisi vain "syödä kun on nälkä / mitä elimistö kaipaa / mitä mieli tekee" kuten usein kuulee neuvottavan. Kun ainakaan minä en ihan todella tiedä enkä tunnista minkä verran ruokaa on sopivasti, tai koska on nälkä tai koska olen kylläinen. Vaikka olenkin muutaman vuoden ollut jo jotensakin kuivilla, ja vaikka olenkin pääosin päässyt sairaista ajatusmalleista eroon. Minulla on syömishäiriön seurauksena edelleen ja luultavasti pysyvästi myös elimistön lämmönsäätely ihan sekaisin (puhumattakaan nyt hampaista, hitaasti parantuvista haavoista, todella huonosta vastutuskyvystä jne.). Joten olen aika varma, etten koskaan pysty ihan omien tuntemusten perusteella syömään järkevästi - siksipä olen kirjaimellisesti opetellut itselleni ruokavalion, ja tehnyt siitä rutiinin.

Tsemppiä kaikille saman asian kanssa painiville :)

Hei saisinko aloittelijalle hieman apuja?

Elikkäs olen 15 vuotias syömisvammailija. Vaikka tilanteeni on jatkunut jo pitkään ei ole tapahtunut muutosta suuntaan tai toiseen. Eläin lähinnä kasviksilla jota syön huikeita määriä ja jonain aamuina saatan "ahmia" eli syön 1-2 viipaletta leipää ilman päällisiä. Todellakin pelkään että joskus tulee joku kunnon ahmimiskohtaus. Juon myös päivittäin paljon, lightjuomia, teetä, vettä ja kahvia. Joskus saattaa iskeä kauhea kohtaus ja saatan syödä vaikka leikkeleitä 5 vaikka olenkin kasvissyöjä ja se hävettää. En myöskään syö muutenkun yksin.

Mitat ovat 162cm 47kg eli ei varaa lihoa!!!

Tässä esimerkki päivän syömisistä:

Aamupala klo 6.30

Puolikas viipale leipää (vaalea), kokonainen suolakurkku ja paprikaa ja paaaljon kahvia

Tässä välissä huikeat määrät kalorittomia juomia

Välipäivällinen (?) klo 16.30
Pakastevihanneksia 3x100g eli haen kolmesti lisää, niihin on tungettu paljonpaljon mausteita. Ja jos jää nälkä olen viimeaikoina paistanut ilman rasvaa kananmunan valkuaisia 1-2.

Ilta 18->

Käyn närppimässä kasviksia, kurkkua tomaattia porkkanaa salaattia..

Apua kaivataan:( tuntuu olo niin masentuneelta kun luulen että vain paisun!

Kiitos:)

Juttele vanhemmille, kouluterveydenhoitajalle, jollekin oikealle ihmiselle sillä ei meihmiset tän netin välityksellä sua pystytä auttamaan :) olet niin nuori että saat kehosi aivan solmuun tollasella järjettömällä pelleilyllä, otahan vastuu omasta hyvinvoinnistasi ja juttele ja hakeudu ammattilaisen hoitoon.

Mitat ovat 162cm 47kg eli ei varaa lihoa!!!

Olet varmasti itsekin huomannut, että jotakin on pielessä, eli rukoilen sinua kääntymään vanhempiesi ja ammattilaisen puoleen! Tottakai täälläkin saa kertoa tuntemuksistaan, mutta emme välttämättä osaa auttaa tavalla, jota tarvitset.

Komppaan kahta edellistä! Tarvitset ihan selvästi hoitoa ja ammattilaisten apua (jollet sellaista jo saa?). Tuollainen käyttäytyminen ei ole tervettä, mutta alan ihmiset pystyy kyllä auttamaan! Ensimmäinen paikka josta lähteä liikkeelle vois olla just kouluterkkari tai oma terveyskeskus.

Täällä myös yksi anorektikko saman asian äärellä :) Oon tällä hetkellä n. 170cm ja 40kg, eli ihan liian vähän. kädet ja jalat on ihan onnettomat tikut ja pelkästä kauppakassin kantamisestakin kipeytyy hauis :D Mä oon ottanut tavoitteeksi kevyet kävelylenkit ja kevyen saliharjoittelun, että sais vähän eloa lihaksiin, nyt tällä hetkellä puhutaankin tosi kevyistä painoista, koska mä saan ihan hemmetinmoisen tuntuman esim hauiksiin pelkillä 2kg käsipainoilla. Nyt pitäis vaan alkaa syömään kunnolla, mut käsitys siitä miten paljon pitäis syödä on vähän hukassa. En laske ihan hirveän tarkkaan mitä suustani pistän alas, koska se ruotii vaan tätä käyttäytymismallia, mut sairaalassa söin abaut 1600kcal totaalisella vuodelevolla eikä mun paino noussut.. Hjelp?

Täällä myös yksi anorektikko saman asian äärellä :) Oon tällä hetkellä n. 170cm ja 40kg, eli ihan liian vähän. kädet ja jalat on ihan onnettomat tikut ja pelkästä kauppakassin kantamisestakin kipeytyy hauis :D Mä oon ottanut tavoitteeksi kevyet kävelylenkit ja kevyen saliharjoittelun, että sais vähän eloa lihaksiin, nyt tällä hetkellä puhutaankin tosi kevyistä painoista, koska mä saan ihan hemmetinmoisen tuntuman esim hauiksiin pelkillä 2kg käsipainoilla. Nyt pitäis vaan alkaa syömään kunnolla, mut käsitys siitä miten paljon pitäis syödä on vähän hukassa. En laske ihan hirveän tarkkaan mitä suustani pistän alas, koska se ruotii vaan tätä käyttäytymismallia, mut sairaalassa söin abaut 1600kcal totaalisella vuodelevolla eikä mun paino noussut.. Hjelp?
Näin maallikon matikalla: sun lepokulutus lienee sen 1600kcal luokkaa, jos kerran sillä paino pysyi samana. Tähän tarvitse päälle a) arkiaskareiden, b) liikunnan ja c) painon nostamisen vaatiman energian. Villillä veikkauksella voisit kokeilla ensin reilu 2000kcal suuruusluokaa ja lähteä siitä vähitellen nostamaan kaloreita, jos paino ei nouse riittävää tahtia.
Perus kotiruualla pärjää pitkälle, mutta muista syödä riittävästi hiilihydraatteja (riisi, pasta, bataatti, peruna, puuro, hedelmät jne.), hyviä rasvoja (oliiviöljy, avokado, pähkinät, lohi jne.) ja proteiinia (kana, kala, liha, raejuusto, rahka, kananmunat jne.). Jos syöt annoskoolla "lautanen täyteen" jotain tavanomaisia ruokalajeja, kuten makaronilaatikkoa tai uunilohta ja muussia, näitä tuskin tarvitsee laskea erikseen. Tsemppiä!

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ

Suositut

Back
Ylös Bottom