Syömishäiriöinen aloittamassa massakautta, apuva kaivataan!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Skyte
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Heippa vaan,
mulla ollut samantyyppistä ongelmaa, mistä Heetu tuolla aiemmin kirjoitti, elikä ei varsinaista anoreksiaa/bulimiaa, vaan juurikin pakonomaista liikkumista ja ruoka/syöminen on kontrolloinut elämääni jo tosi pitkään. Mä olen heivannut vaa'an hevon kuuseen jo aika päiviä sitten, ihan syystä, että muuten varmasti jossain kohti alkaisin pomppimaan siinä viidesti päivässä. Huomaan tosiaan, että erittäin stressaavissa elämän käänteissä (kun tämä yhdistelmä opiskelu-satunnainen työnteko-erityislapsen äitiys ei itsessään olisi tarpeeksi stressaavaa) peikko nostaa päätään, mutta olen oppinut aika hyvin karistamaan sen nopeasti tiehensä. Mulla on auttanut se, että olen avoimesti saanut kerrottua asiasta poikaystävälleni. Nyt on olo, etten edes voi luisua salakavalasti samaan vanhaan kuvioon, sillä mulla on läheinen ihminen, joka asiasta tietää. Ja myös niinä huonoina päivinä sanon vaikka, että tänään oon taas kamppaillut näiden ajatusteni kanssa pääni sisällä. Ihannoin kovasti urheilullisia naisia, ja tiedän, että urheilullinen figuuri vaatii ruokaa!

Syön nykyään säännöllisesti ja melko lailla saman kaavan mukaan päivästä toiseen, mutta enää en koe huonoa omaa tuntoa sunnuntaisista herkutteluhetkistä, sillä ne eivät mene överiksi, kuten joskus aikanaan. Tai ainakin harvemmin menee. Mietin kuitenkin toisinaan, että kyllähän mä nytkin syömistäni kontrolloin. Oon vaan siirtänyt sen sieltä älyttömyydestä järkevämpään suuntaan. Voin silti myöntää, että en pysty vieläkään suhtautumaan ruokaan ihan huoletta, ja mietin kaiholla lapsuutta, jolloin oli autuaan tietämätön hiilareista, rasvoista, proteiineista, kaloreista, vaan ruoka oli simppelisti ruokaa.

Mulla olisi tästä niiiiiin paljon kirjoitettavaa, etten oikein saa nyt aikaan mitään fiksua ja jäsenneltyä turinointia. Mutta lyhykäisyydessään, koen, että kuulun tänne joukkoonne!

Mulla olisi tästä niiiiiin paljon kirjoitettavaa, etten oikein saa nyt aikaan mitään fiksua ja jäsenneltyä turinointia. Mutta lyhykäisyydessään, koen, että kuulun tänne joukkoonne!
Tervetuloa joukkoon. Ilmeisesti olet jo aikuinen etkä ihan teini (olen itse aikuisena syömishäiriöön sairastunut ja pikaisesti hoitoon päässyt, joten en oikein samaistu nuoresta lähtien oireilleisiin). Ja kun tiedät ne omat vaaranpaikat (joista mainitsitkin stressin ja överiherkuttelut), pystyt käymään niitä jo ennakolta läpi mielessä. Mitä tarkoitit tuolla, että et pysty vieläkään suhtautumaan ruokaan huoletta? Mitä tarkoittaa "huoletta" - jos minä suhtautuisin täysin huoletta, söisin pelkkää roskaruokaa, joten olen ihan tyytyväinen että jonkinlainen terve kontrolli on :)

Huoh, eilen sitten kevennetyillä aerobispakoilla ja johan meinasi ahdistus iskeä. Tai iskikin ja lujaa, pärskuta :whip: Mutta protskut menee, ruoka ennemmin tai myöhemmin, ja kun yhden päivän sai tapeltua itsensä kanssa, niin pistellään seuraava jo helpommin (JOOKO??)!

Juu kyllä, aikuinen olen jo, vaikkakin vielä nuori aikuinen, 2-vuotiaan erityislapsen äiti. Huomaan, että eritoten, sillon kun meillä on huono kausi tytön kanssa, sorrun iltaisin ahmimaan, joskus oksentelemaan, ja välillä sitten muuten vaan kontrolloimaan syömistäni taas tosi paljon. Se kun on asia, jota pystyn kontrolloimaan, kun kaikki muu elämässäni ei valitettavasti ole käsissäni. Tällä hetkellä oon aika tyytyväinen tähän tilanteeseen, vaikkakin ruokailujen aikataulutus ja suunnittelu kuuluukin kuvioon, mutta terveellä tavalla.

Skyte, tänään on jo varmasti helpompaa, mutta ei niin helppoa kuin huomenna ;)

täällä kans ilmottautuu entinen anorektikko.. nyt kuitenki jo hyvässä vauhdissa salitreenin kanssa. Mulla oli kans viime kesänä vielä melkoinen pakko aerobiseen. Nyt keväällä sitten jätin sen kokonaan pois parin kuukauden ajaksi ja keskityin punttiin. Paino on noussut ja rasvaprosentti laskenut, vaikka sitä vaikea oli aluksi kuvitellakin!

Mistä sun pakkoliikunnan tarve tuohon aerobiseen johtuu? Ite luulin sillon ettei rasvaa pala kuin aerobisessa ja ettei kulutus oo kovaa punttitreenissä. Vääriä luulojahan ne on. Punttitreeni se vasta energiaa tarviikin, jos haluaa kehittyä. :)

Tsemppiä, kyllä se siitä! :)

No nyt

Ihan pikaisesti heitän väliaikatietoa, että yhä tässä on kuljailtu...
MUTTA nyt olisin urheasti huomisesta lähtien jättämässä aerobisen KOKONAAN POIS loppu kevääksi ja aloittamassa vain salitreenin. Pelottavaaaaa... nyt on kuitenkin pakko, ei enää kiinnosta tämä jatkuva ahdistuneisuus! Ja kun kerta tiedän mitä haluan ja miten siihen pääsee, niin on se p#¤%& kumma jos joku onneton pakkomielle olisi sitä estämässä!! Kuvittelen varmaan, että olen muka kontrollissa, kun pystyn pitämään tätä rumbaa yllä - mutta kylläpäs se taitaa olla niin päin, että SE kontrolloi MINUA, eikä todellakaan päin vastoin :curs:

Eli nyt siis, pitäkäähän peukkuja, sillä täältä tullaan elämä :dance:

^^ suosittelen ja tsemppaan mukana :) itselle ainakin teki pelkästään hyvää (toki hyötyliikunta-aerobista tulee, en tarkoita että joka paikkaan mentäisiin sitten autolla).

Moikka!
Ite oon kans potenut jo varmaankin viimeiset pari vuotta pakkoaerobinen+syömishäiriö-kierrettä. Viiminen puoli vuotta on ollut homma aika pahasti päällä. Löysin itseni täysin tämän topicin aloitusviestistä. Itselläni on täysin sama ongelma. Nyt mut on tosin laitettu koulunterkkarin ja mamman toimesta lihotuskuurille eli jonkun sorttista massakautta koitan pitää. Mitat on tällä hetkellä 170/56 ja ikää 17v. Miten itse olette onnistuneet painonnostamisessa ja vaakakammosta pääsemisessä? Itse tällä hetkellä kammoksun pientäkin painonnousua ja samalla kuitenkin antaisin mitä vaan muodokkaammasta ja lihaksikkaammasta kropasta. Arvostaisin vastauksianne todella paljon! :rolleyes:

Mitä tarkoitat vaakakammolla? Punnitsetko itseäsi usein?
Mulle ainakin suurin helpotus oli kun heitti suoraan sanoen koko vaa'an helvettiin. Tai kotona asuessani äiti sen pois heitti.
Kannattaa enemmän kuunnella omaa oloansa ja kehoansa, kuin tuijottaa niitä vaa'an lukemia tai pakkausten kalorisisältöjä.

Olis kiva kuulla vähän muutakin, pelaako hormonitoiminta? Kuinka paljon liikut? Miten syöminen sujuu?
Oon ite vajaat 164cm pitkä ja painan suunnilleen saman verran että on sulla ainakin painonnostamisen varaa.

Toivottavasti ainakin olet paranemismyönteinen ja todella haluat myös sitä muutosta, koska senhän sä itse teet. Muut voivat vain auttaa sua siinä ja olla tukena.

Itellä on tässä ollut jo pidemmän aikaa sama tilanne päällä ja nyt on ehkä ruvennut saamaan jotain muutosta asioihin.
Eli et ole ainakaan yksin!

Siis vaakakammolla meinaan sitä, että pelkään mitä vaaka näyttää painoksi. Punnitsen varmaankin n. 1krt/2vk. Joo, oon miettiny ihan samaa, et koittais unohtaa koko vaa'an.

Kyl hormoonitoimintaalkaa taas palailla jotenkin uomiinsa, olihan se semmosen pari kuukautta sekasin. Liikuntaa tulee viikossa 6krt sali ja 1krt bodycombat ja 1krt bodyattack yks päivä on täys lepo/venyttelypäivä. Koitan syödä paljon proteiineja ja muutenkin tankkailla miettimättä kaloreita liikaa, joskus onnistus paremmin ja joskus vähän huonommin.
Joo, todellakin haluan parantua ja saada asiat parempaan suuntaan. Ite oon kans huomannu et kun on lopettanu sairaalloisen kalorikyttäyksen ni on alkanu tuntumaan kropassa paljon paremmalta, enää vaan pää pitäis saada mukaan.

No sittehän meitä on ainankin kaks, ketkä koittaa saada asiaa paremmalle tolalle!
Kuin paljon sulle tulee liikuntaa ja miten sulla itellä syöminen sujuu?

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Liikuntaa tulee viikossa 6krt sali ja 1krt bodycombat ja 1krt bodyattack yks päivä on täys lepo/venyttelypäivä.
Jos haluat oikeasti sporttisen ja lihaksikkaamman vartalon, niin yksi mitä suosittelisin lämpimästi on salikertojen vähentäminen ainakin yhdellä ja lepopäivien lisääminen yhdellä. (Ja jos mitenkään mahdollista, niin tekemään nuo compatit ja attackit rennosti, eikä täysiä. Tommoset kovat aerobiset syö vaan sitä lihaskasvua.)Toisena lepopäivänä voi toki kävellä ja palautua aktiivisesti, mutta et ehdi mitenkään palautumaan noilla liikunnoilla mikä tarkoittaa sitä, että et myöskään kehity.

Tsemppiä toipumistaipaleelle. Olet nuori ja ehdit vielä saada tasapainoisen elämän ja sporttisen kropan, kun saat mielen hallintaan. Askel kerrallaan :)

Hm-m.. totta. viisjakonen ohjelma vois olla varmaankin ihan jees kans. Nyt tosiaan teen kuusjakosella ja sit nuo aerobiset päälle.
Juu, sitä parantumista tässä koitan aloitella, mieli vaan vaatii aikaa muuttuakseen näin pitkän ajan jälkeen pois vanhasta ja huonosta ajattelutavasta.
Eli niikuin sanoit, askel kerrallaan :)

Nyt mut on tosin laitettu koulunterkkarin ja mamman toimesta lihotuskuurille eli jonkun sorttista massakautta koitan pitää. Mitat on tällä hetkellä 170/56 ja ikää 17v. Miten itse olette onnistuneet painonnostamisessa ja vaakakammosta pääsemisessä? Itse tällä hetkellä kammoksun pientäkin painonnousua ja samalla kuitenkin antaisin mitä vaan muodokkaammasta ja lihaksikkaammasta kropasta.
Mä nyt olen vanhempi täti ja kärsinyt syömishäiriöstäkin vasta aikuisiällä, mutta uskallan kommentoida silti ;) Etkö sitten itse ole samaa mieltä terkkarin ja äidin kanssa? Ilmeisesti jollain tasolla haluat kuitenkin päästä eroon pakkoliikunnasta. Tämä ns. lihotuskuuri ei silti tarkoita välttämättä mitään suurta massakautta, kun et onneksi (!) sairaalloisen alipainoinen ole. Joten vaakaa ei tarvinnekaan kytätä, tärkeintä että saisi korvien väliin muutoksia. Tuolla salitreenimäärällä lihaskasvu on aika hidasta, syömisiä et mainitse tarkemmin eikä se tässä niin tärkeää olekaan - ihan viimeiseksi kannattaa ruveta kyttäämään noita muiden ruokapäiväkirjoja... Ja treenijako voisi mun mielestä olla viisijakoisen sijasta ihan hyvin kaksi- tai kolmijakoinenkin, en tiedä kuka sulle tehnyt ohjelmat, mutta enemmän isoja perusliikkeitä ja vähemmän kikkailua (= mahdollisesti vähemmän paineita suorittaa salitreeniä?!) :)

Olen kyllä, lihasta saisi kyllä olla enemmän, hieman liian lihaton olen. Ei mitään järjetöntä bulkkausta tarkoitakkaan vaan ihan 4-7 kiloa. Vaakaan pidän turvallisen pesäeron. Päänsisäinen ongelma tämä onkin. Ei oikeastaan mikään muu hanaa vastaan. 6-jakosella mennään tällä hetkellä ja kaverina on PT, häneltä olen saanut tuon ohjelman. (1.päivä rinta 2.päivä selkä 3.päivä etureidet ja pohkeet 4.päivä olkapäät ja vatsat 5.päivä kädet ja 6. takareidet ja pohkeet) Osa onkin ihan perusliikkeitä, mutta osa ehkäpä kikkailua.

Siis vaakakammolla meinaan sitä, että pelkään mitä vaaka näyttää painoksi. Punnitsen varmaankin n. 1krt/2vk. Joo, oon miettiny ihan samaa, et koittais unohtaa koko vaa'an.

Kyl hormoonitoimintaalkaa taas palailla jotenkin uomiinsa, olihan se semmosen pari kuukautta sekasin. Liikuntaa tulee viikossa 6krt sali ja 1krt bodycombat ja 1krt bodyattack yks päivä on täys lepo/venyttelypäivä. Koitan syödä paljon proteiineja ja muutenkin tankkailla miettimättä kaloreita liikaa, joskus onnistus paremmin ja joskus vähän huonommin.
Joo, todellakin haluan parantua ja saada asiat parempaan suuntaan. Ite oon kans huomannu et kun on lopettanu sairaalloisen kalorikyttäyksen ni on alkanu tuntumaan kropassa paljon paremmalta, enää vaan pää pitäis saada mukaan.

No sittehän meitä on ainankin kaks, ketkä koittaa saada asiaa paremmalle tolalle!
Kuin paljon sulle tulee liikuntaa ja miten sulla itellä syöminen sujuu?

Hui! Oon kans samaa mieltä että vähemmän salia. Max 3-4 kertaa viikossa mun mielestäni.

Mä meen nykyään viikossa 3 pitkää lenkkiä (juoksu on pääasiassa aina ollut se "mun laji"), mutta pääasiassa kävellen koska jalat ovat parantumassa hiljalleen pahoista rasitusvammoista.
2 kertaa viikossa teen vatsa- ja selkätreenin ihan kotosalla. Ennen tein myös kyykkyä ja punnerruksia/kahvakuulaa, mutta ne oon jättänyt nyt vähemmälle.
Joskus joogaan myös. 2 täyslepo päivää ja melkein päivittäin venyttelyä.

Syömisistä oon laittanut tonne ketjuunkin, mutta edelleen on ongelmana saada syöminen ja kulutus tasapainoon.

Juu, oonkin just vaihtamassa siihen et saan 5-jakoselle salit ja siihen päälle nuo kaks aerobista. Et viikonloput olis kutakuinkin täysvapaita venyttelypäiviä ja lepoa. Ite oon kans yhen syömisen laittanu sinne ketjuun. Nyt oon pyrkiny just siihen et oon syöny itteni täyteen, mutta en ähkyyn. Onhan se välillä melkosta väkisin syömistä kun ei nälkä ole mutta on vaan syötävä kun kuluttaa. On mulla tässä viel viikko aikaa ennen kun on terkkarilla painokontrolli. Siellä nähdään onko se paino noussut, laskenut vai pysynyt samana. Toivotaa nousemista niin voisi olla ylpee itestään. :)

Juu, oonkin just vaihtamassa siihen et saan 5-jakoselle salit ja siihen päälle nuo kaks aerobista. Et viikonloput olis kutakuinkin täysvapaita venyttelypäiviä ja lepoa. Ite oon kans yhen syömisen laittanu sinne ketjuun. Nyt oon pyrkiny just siihen et oon syöny itteni täyteen, mutta en ähkyyn. Onhan se välillä melkosta väkisin syömistä kun ei nälkä ole mutta on vaan syötävä kun kuluttaa. On mulla tässä viel viikko aikaa ennen kun on terkkarilla painokontrolli. Siellä nähdään onko se paino noussut, laskenut vai pysynyt samana. Toivotaa nousemista niin voisi olla ylpee itestään. :)
Minä nyt vielä sanon varmuuden vuoksi vielä alleviivaan, että tiedäthän ja sisäistäthän, että lihas ei kasva, jos keho ei saa reippaasti energiaa? Eli kyse ei niinkään ole kulutuksesta (ellet sitten vedä jotain hirmuaerobisia siellä salilla päälle?) vaan siitä, että lihas tarvitsee rakennusaineeksi kunnon ravintoa ja vieläpä vähän enemmän kuin mitä kulutat. Puhutaan siis plussakaloreista. Joten jos tuloksia haluat, eli lihasta kehoon, niin ruualla on todella suuri merkitys siinäkin asiassa :) Kyllähän salitreeni kuluttaakin, mutta sitä syömistä pidetään sen takia niin suuressa roolissa jotta se salitreeni ei mene hukkaan.

Jos treenaat noin monta kertaa viikossa, niin sun kulutus on oikeasti reippaasti yli 2300 kcal. Millaisen ruokavalion olet saanut hoitajaltasi?

Olen Heetun kanssa täysin samaa mieltä siitä, että sulle 2-jakoinen olisi sopivampi treenitapa kuin joku 5-jakoinen. Eli tekisit 2-jakoista ohjelmaa esim. ylävartalo-alavartalo sen 4 kertaa viikossa. Sitten 2 aerobista rennosti ja 1 täyslepo. Eli ohjelman jakoisuus ei ole siitä kiinni monenanko päivänä treenataan vaan tietysti siitä miten moneen osaan kroppa on jaettu. Vähemmän treenanneille suositellaan mahdollisimman pienijakoista ohjelmaa, jotta kehitystä pääsee tapahtumaan optimaalisesti (useasta eri syystä joita nyt en tähän erittele) :) Kiinnostaakin miten PT perusteli tuon punttiohjelman jaon noin moneen osaan? Siinä voi hyvinkin olla joku järkisyy mitä me ei vaan nyt tajuta.

Aerobiset salilla on alku-ja loppulämpät jotka on samat. 8minsaa grosstrainerilla~70-75 kcal ja 8 minsaa juoksumatolla 9,5-10,0 km/h~90-92kcal vauhdilla. Tämä siis aluksi ja lopuksi. En ole saanut mitään ohjelmaa vaan mun on käsketty vaan vetää plussakaloreilla ja kehotettu herkuttelemaan perusruoan lisäks.

Kieltämättä kun tulee aikas paljon liikuntaa niin ei tuo yksi lepo enää riitä palauttamaan täysin ja rupee kroppa sanomaan vastaan ja ei saa tehtyä enää täysillä treeniä. Tuon ohjelman jakoisuuden sain itse päättää, kun ajattelin et mitä enenmmän reenaa ni kehittyy nopeemmin ja paremmin. (pakkokulutuksen makua taas..:( ) Eli ei siinä oikeastaan ole järkeä nyt kun rupeaa miettimään. Pitääkin pistää PTlle s-postia ja pistää homma järkeväksi.

Ja mitä tuohon massakauteen tulee niin sen voisi kyllä saada todellakin menemään jopa paremmin läpi tuolla 2-jakoisella niin ehtisi palautumaan kunnolla ja tulostakin tulisi. Lihashan kasvaa levossa... :) Tällä systeemillä ei kulutuskaan nousisi niin suureksi ja saisi paremmin kalorit kasaan. Ja vielä jos lisäilisi jotakin ruokaa aina jonnekkin väliin. :)

tollo täällä taas

Aloittaja tässä ihan pikaiseen päivittää, että syömisen määrä on parantunut, mutta pakot hallitsevat vieläkin ihan liikaa :( Eli pakkoliikunta ajaa ja piiskaa, ja ruokamäärät menevät vasta ihan illalla kunnolla (kun on niin väsynyt ja kataboliassa, ettei jaksa enää ajatella ...)On se kuulkaa uskomaton se pään voima, kun se jaksaa jauhaa... ja ristiriitaisinta on, että ihailen kunnon lihaksikkaita ihmisiä ja inhoan tätä omaa riutunutta olemusta. Että etkö pää voisi sisäistää tätä kans!!
Voi pistäkää nyt tälle tollolle tänne vielä, että MASSAA KONEESEEN JA PERSAUS SOHVALLE treenien välissä!! Nyt on offi päällä ja sillä sipuli!:rock:

Suositut

Back
Ylös Bottom