Syömisestä

Lueskelin tota faq:ia, mutta en löytäny sieltä vastausta mun kysymykseen?
Eli,
Mitä syödä ja milloin??

Oon jotaa tällästä ajatellu:
Klo 9 (lomalla, kouluaikana klo 7) aamupala:
Lautasellinen kaurapuuroa, ½ litraa maitoa ja vaikka leipä tai kaks.

Klo 12: kouluaikana kouluruokailu, lomalla mitä??

Klo 14-15: Lämmin ruoka

Iltapala vois olla joskus 20.00-21.00, mutta mitä iltapalalla kannattais syödä??

:confused:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhan sieltä fagista se tieto löytyisi jos jaksaisi aikansa kaivaa mutta laitettaan tälläinen lyhennelmä..

Eli kaikki riippuu myös tavoitteista mutta profiilia vilkuillen tuskin ainakaan laihduttamassa olet.. Toinen oletus että et kovin verenmaku suussa vielä paina punttia jolloin pysytään pelkissä "normaali" eväissä ilman lisäravinteita.

Ensimmäinen ja tärkeä pointti on riitävä monipuolisuus jolla taataan että kaikkia ravintoaineita saa riittävästi.

Joten:
Aamulla puuro on hyvä aloitus, jos syöt samalla leipää niin koita pysytellä ruis ja täysjyvä leivissä ja jätä paahtoleipä vähemmälle, jugurtit yms käyvät hyvin mutta tuossahan nuo maitotuotteet olivatkin jo edustettuna. Lisää aamupalaasi jokin proteiinin lähde esim. riittävästi kinkkua leivälle, raejuustoa, eikä rasvaakaan tarvitse pelätä mutta suosi mielummin öljyjä ja kasvimargariinejä..
Aika on hyvä silloin kun heräät.

koulupäivinä 7-12 on aika kauan ilma ruokaa mutta jos eväitä ei kouluun kiinnosta kiikuttaa niin vältä ainakin cokista ja karkkeja välipaloina. Kouluruoka on taas itsessään hyvää ja ravitsevaa.. :)

Lomalla kannattaa suosia lämpimiä aterioita ainakin kaksi kertaa päivässä ja välipaloja tarpeen mukaan. Välipaloina tumma leipä, kananmunaa, raejuustoa, jugurttia yms. jälleen vältetään vaaleaa leipää ja sokeria (esim. karkit leivonnaiset munkit)

Kuntosaliharrastuksen yhteydessä kannattaa kiinnittää riittävään proteiinien saantiin huomiota elikkäs pelkkä keitetty makaroni ei kelpaa lämpimäksi ruuaksi vaan kalaa, lihaa, kanamunaa yms kannattaa ottaa kyytipojaksi kursailematta.. Vihannekset tietenkin kuuluvat pakettiin oleellisena osana..

Illalla moni suosii vähemmän hiilihydraatteja sisältäviä iltapaloja, tietenkin sillä erotuksella että jos on käynyt salilla niin ettei yhtään ateriaa ennätä väliin ennen iltapalaa niin silloin täytyy iltapalan olla tavallista tuhdimpi ja sisältää riittävästi myös hiilihydraatteja. Eli iltapalaksi kananmunaa, tonnikalaa tai jotain vastaavaa.. Jos kyseisten ruoka-aineiden syöminen pelkältään kuulostaa epäillyttävältä niin tonnikala vaikka ruisleivän päällee paksulti ja sama kohtalo esim. kananmunalle. tai purkki raejuustoa jugurtin joukkoon..

Tätä varmasti vielä viisaammat kommentoivat ja täydentävät :)

Syöppä vaikka näin jos intoa riittää:

Klo: 7.30
120 gr kaurahiutaleita
1 dl heraprotskua
4 dl maitoa
1 iso porkkana
1 multivita
1 gr c-vitaa
1 maa ja meri mineraali tabu

Klo: 11.00
200 grammaa seitä
80 gr riisiä (kuiva paino)
250 gr pakastevihanneksia
1 rkl oliiviöljyä

14.00
250 grammaa rahkaa
2 dl kaurahiutaleita
sopivasti vähäkalorista mehukeittoa
kourallinen marjoja
1 gr c-vitaa

17.30
150 grammaa kanaa
80 grammaa riisiä (kuivapaino)
250gr sekavihanneksia
1 multivita
0.5 gr c-vitaa
1 rkl oliiviöljyä

20.00
200 gr raejuustoa
1 prk ananasmurskaa
2 ruispalaa kinkulla, kurkulla ja margariinilla
1 iso omena
2-3 tomaattia
1 rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä

22.30
3 dl kananmunan valkuaista
1 multivita
0.5 gr c-vitaa
1 maa ja meri mineraali tabu
1 rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä
1rkl oliiviöljyä

lisäksi paljon vettä ja treenien jälkeen palautumisjuoma!

Toi msj81:n ehdottama ruokailu ei kyllä onnistu, mutta kiitti silti.

Kivipää:
Arvasit oikein, en oo laihduttamas vaa päinvastoin, pitäs saaha massaa ja treenausta en oo vielä ees alottanu.

Toi 2 kertaa lämmin ateria lomalla ei onnistu, mutta kouluaikana onnistuu.

No nyt on aika selvä toi ruokailupuoli.
Kiitos vinkeistä/tiedosta :kippis1:

Originally posted by Jorkka
Toi 2 kertaa lämmin ateria lomalla ei onnistu, mutta kouluaikana onnistuu.

Miksei onnistuisi?! Kyllä se onnistuu jos itse pitää huolen siitä että onnistuu!

Ja sitapaitsi.. lomallahan sitä vasta onki aikaa syödä!

Kyllä sulla vähän turhan pitkät on noi aterioiden välit.. Koita nyt vaan saada ahdettua sitä sapuskaa enemmän siihen päiväohjelmaan. Vaikka sitten noita proteiini trinksuja (mielummin tietenkin kunnon ruokaa). Kyllä tuolta faqista löytyy kaikenlaista hauskaa ravintoon liittyen ;).

Originally posted by timbe
Miksei onnistuisi?! Kyllä se onnistuu jos itse pitää huolen siitä että onnistuu!

Ja sitapaitsi.. lomallahan sitä vasta onki aikaa syödä!
Ku ei onnistu, kato ku mulla ei oo mitää kokkeja täällä kokkaamassa mulle silloin ku mieli tekee.
Meillä on 1 lämmin ateria kotona päivässä.

Mutta pitää kattoo jos sais jotaa viriteltyy...

Ku ei onnistu, kato ku mulla ei oo mitää kokkeja täällä kokkaamassa mulle

Mikäs presidentti sä olet? Keittokirja kouraan ja lihakeitot kehiin, ei se niin vaikeeta ole! Tai kysyt äipältä pari vinkkiä tohon ruoanlaittoon...ehkä äippäkin olis tohareissaan kun on ruoka valmiina kun se tulee kotiin.

Kyllä nyt MIEHEN tulee osata prkl ruokaa tehdä! Meidänkin huushollissa se oon minä joka tekee safkat joka päivä! ...vaikka ois vaimokekkin, mutta ei =)

Ja tekemällä oppii!!

Kyllä mä kokata osaan, että ei se siitä oo kiinni.
Perkele, ehkä se sitte onnistuukii :D

Juu, paljos sitä vettä piti juoda päivässä, jotaa 2-3 litraa?

Mitä mieltä tälläsestä iltapalasta?

-kulhollinen jugurttia
-4 ruisleipää, kahdessa wurstia päällä ja lopuissa herkkusienisalaattia
-1 banaani

ja juomana toimi appelsiinimehu.

Tollanen tuli tänää vetästyä.

Mitä mieltä tälläsestä iltapalasta?
-kulhollinen jugurttia
-4 ruisleipää, kahdessa wurstia päällä ja lopuissa herkkusienisalaattia
-1 banaani

ja juomana toimi appelsiinimehu.

aika paljon on hiilareita iltapalalla. Toisaalta eipä sulla tuota painoakaan paljoa ole, mutta tuskin sitä fläsää hakemalla kannattaa hakea?

Herkkusienisalaatti ja wursti on varmaan molemmat (huonojen)rasvojen suhteen tasoissa. Herkkusienisalaatissa taitaa olla vielä enemmän, kun se varmaan on majoneesi pohjainen?

edit. ja tuoremehussakin on kohtuullisen paljon hiilareita. Mun käyttämässä tuoremehussa taitaa olla 11g/100g hiilareita ja nopeita nuo taitaa vielä olla?

PRKL* Kunhan syö noin 2,5-3h välein riittäviä määriä proteiini sekä hiilihydraattipitoista ruokaa, ni kyllä sillä kehittyy ja muistaa tietenkin vitamiinit ja hyviä rasvoja

Tärkeintä on muistaa aamupala sekä treenin jälkeinen ravinto!

Syöttepäs te vähän. Mä syön vähintään kaksi lämmintä ateriaa päivässä, usein kolme. Ruokailujen välit on 2h, joskus tosin on vähän pieniä välipaloja. Lämpimät ateriat on kuitenkin täysiä lautasellisia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom